Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz is aanwezig op de Autosalon van Geneve en toont daar onder andere de laatste telg van de E-Klasse, namelijk de E-Cabriolet (A238). Ten opzichte van het voorgaande model is de auto in alle richtingen gegroeid en meet deze nu 4.826 mm lang, 1.860 mm breed en 1.428 mm hoog. De spoorbreedte nam vooraan met 67 mm toe naar 1.605 mm, en achteraan met 68 mm naar 1.609 mm breed, wat vooral de rijdynamiek ten goede komt. Maar ook de achterste inzittenden profiteren van de bredere vloer. Op elk van de zetelgevormde zitplaatsen kunnen bestuurder en inzittenden genieten van puur comfort op lange afstanden.
Optisch oogt de E-Klasse Cabriolet puristisch door minder vouwen en lijnen en meer vloeiende vormen. De dynamiek is goed zichtbaar in zaken als de diep-geplaatste diamantgrille, LED high performance schijnwerpers (optioneel Multibeam LED), een lange motorkap met powerdomes en volledig verzinkbare zijruiten. De strak gespannen stoffen kap met glazen achterruit vloeit harmonisch door in de gespierde achterzijde. Zoals bij de andere sportmodellen beschikt de cabrio over dunne, brede tweedelige LED achterlichten. De E-Klasse Cabriolet staat overigens 15 mm lager op zijn wielen, welke standaard 17 inch meten. Dit is te danken aan het Direct Control onderstel, waar overigens optioneel gekozen kan worden voor luchtvering Air Body Control. Eveneens optioneel leverbaar is Dynamic Body Control, waarbij via het Dynamic Select systeem kan worden gekozen voor verscheidene dempingseigenschappen verdeeld over drie modii: Comfort, Sport en Sport+. Om het uiterlijk nog sportiever te maken is optioneel een AMG-Line pakket leverbaar met AMG-styling velgen en bumpers en het Avantgarde interieur.
Met de kap open is de harmonie tussen exterieur en interieur duidelijk zichtbaar in vele details. Om de A-stijlen en voorruit loopt een gepolijst aluminium profiel, welke vervolgens doorloopt langs de schouderlijn over de deuren en rondom de afdekkap voor het vouwdak, waar het derde remlicht in is verwerkt met helder glas.
De stoffen kap is leverbaar in de kleuren donkerbruin, donkerblauw, donkerrood en zwart. Het is speciaal uitgevoerd om zo min mogelijk wind- en rijgeluid hoorbaar te maken dankzij een meerderlaagse opbouw en geluidsdempende materialen. De kap is bedienbaar tot bij een snelheid van 50 km/h en opent of sluit in 20 seconden. Een speciale elektrisch bedienbare rollo scheidt de opbergruimte van het dak van de resterende bagageruimte, welke 385 liter meet met het dak dicht en 310 liter met het dak open. Tevens is de rugleuning achterin in 50:50 verhouding neerklapbaar waardoor ook lange voorwerpen kunnen worden vervoerd, en de auto uitstekend alledaags te gebruiken is.
In het interieur lijkt de overkapping van het instrumentarium te zweven boven een sierlijst met groot oppervlak welke vloeiend in de deuren doorloopt. Het instrumentarium is, zoals in de 213 E-Klasse, standaard een combinatie van twee ronde tellers, een 7-inch 1000x600 pixel kleurendisplay en een 8,4-inch 960x540 pixel centraal display. Optioneel leverbaar zijn twee 12,3-inch 1920x720 pixel displays met volledig digitaal instrumentarium. De bestuurder kan hierbij kiezen uit de ontwerpstijlen Classic, Sport en Progressive.
Een sterk sportief accent wordt gevormd door de 'silvershadow' uitstroomopeningen van de klimaatregeling, welke qua vorm zijn gebaseerd op turbineschoepen. De bestuurder kan op meerdere manieren het instrumentarium en het multimediasysteem bedienen, zoals door aanraakgevoelige Touch Control vlakken op het stuur, een controller en Touchpad met handschriftherkenning op de middenconsole, spraakbesturing Linguatronic en directe toetsen voor de bediening en schakeling van de klimaatregeling en verscheidene rijassistenten.
De zetels zijn ontworpen om te lijken op individuele sportstoelen met integraaloptiek voor de hoofdsteunen. Het interieur wordt standaard uitgerust met automatische gordelaanreikers, optioneel is voor de stoelen de nekverwarming Airscarf beschikbaar. Stoelverwarming is ook achterin leverbaar, waardoor de auto het hele jaar als vierzitter te gebruiken is.
Hoogwaardige materialen en moderne kleursamenstellingen komen samen in een sportieve moderne luxe sfeer. Zo krijgt de cabrio een exclusieve 'Yachting'-optiek dankzij bekleding in de combinatie Jachtblauw en Macchiatobeige. Verder zijn er nog vijf andere kleuren leverbaar voor het zonnenreflecterende leder, en zijn er meerdere siermaterialen leverbaar waaronder enkele nieuwe lichtkleurige houtsoorten in openporige en glanzende uitvoeringen.
Voor de interieurverlichting is uitsluitend gebruik gemaakt van lang meegaande en energie-arme LED-technologie. Hetzelfde geldt voor de optioneel uitgebreide ambienteverlichting met 64 kleuren, waarbij overigens een speciale lichtbron is aangebracht in de hemelbekleding van de stoffen kap.
Met een cabriolet wil men zo vaak mogelijk open rijden, en de E-Klasse Cabriolet maakt dat meer dan mogelijk dankzij een maximaal openlucht-comfort. Dit wordt onder andere bereikt door de automatische AirCap windschot en nekverwarming Airscarf, zodat het ook bij koude buitentemperaturen nog aangenaam in de auto blijft. AirCap omvat twee windschotten; één is gepositioneerd in de dwarsbalk boven de voorruit, de ander is achter de achterstoelen geplaatst. Samen zorgen deze voor een sterke vermindering van luchtwervelingen in het interieur. AirCap en Airscarf maken onderdeel uit van het Cabriolet Comfort pakket. Voor de ruitenwissers is het uiterst efficiënte Magic Vision Control systeem leverbaar, waarbij de ruitensproeiers in de ruitenwissers zijn geïntegreerd.
De basisstructuur van de auto is gebaseerd op die van de Coupé. Zo zijn de meeste chassisdelen vervaardigd uit onder hoge druk gegoten aluminium en staal. De voorste zijschermen, de motorkap en de achterklep zijn van aluminium plaatwerk gemaakt. Door deze maatregelen kan het gewicht beperkt worden, maar tegelijkertijd voldoet de auto zowel aan de nationale en internationale crashtest eisen, alsmede aan de nog strengere Mercedes-Benz veiligheidseisen welke gebaseerd zijn op realistische ongevallen.
De E-Klasse Cabriolet wordt leverbaar met meerdere benzine- en dieselmotoren - 4MATIC permanente vierwielaandrijving is optioneel leverbaar. Alle motoriseringen worden standaard aan de 9-traps 9G-Tronic transmissie gekoppeld.
Er komt daarnaast gelijk een speciale uitvoering beschikbaar, te weten de 25th Anniversary. Deze uitvoering is uitgerust met 20-inch velgen in 5-dubbelspaaks design, het Cabriolet Comfort pakket, sierdelen in openporig elmhout, Air-Balance met het luchtje "Daybrake Mood", verlichte instaplijsten met Mercedes-Benz schrift, velour matten met "25th Anniversary Edition" emblemen, ambienteverlichting en Magic Vision Control.
Het interieur van deze auto is uitgevoerd in hoogwaardig designo leder in de nieuwe kleurcombinatie Macchiatobeige/Tizianrood. De stoelen zijn voorzien van ruitenpatroon en perforatie welke het luxueuze karakter van de auto onderstrepen. Voor de lakken kan gekozen worden uit iridiumzilver of het nieuwe Rubellietrood metallic, beiden in combinatie met de donkerrode stoffen kap. Op de middenconsole en op de zijschermen is de auto te herkennen aan "25th Anniversary" emblemen.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog