Nu gaat het hier weer verder
Klik op onderstaande foto's voor een vergroting:De nieuwe C-Klasse die in de lente van 2011 wordt gelanceerd is een veel omvattende modernisatie. De voor- en achterzijde van dit uitstekend verkopende model hebben een stoerder design gekregen. Het elegante gegroefde dashboard onderstreept het premium niveau van het interieur, mede door het optionele hoogresolutie kleurenscherm in het instrumentenpaneel en prominente siermaterialen. Het brandstofverbruik is gedaald met maximaal 31%. Efficiëntie-verbeterende maatregelen zijn onder andere nieuwe motoren, de verbeterde 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie en de ECO start/stop functie. Tien nieuwe assistentiesystemen, waaronder ATTENTION ASSIST vermoeiingsdetectie en DISTRONIC PLUS naderingscontrole, zijn nu leverbaar voor deze serie. De nieuwe generatie telematica bevat internettoegang en een 3D navigatiescherm met plastische stadsaanzichten.
“Wat betreft beschermingssystemen biedt de nieuwe C-Klasse hetzelfde comfort en dezelfde veiligheid als onze luxe modellen. Met de vele hoogstaande eigenschappen in het interieur die doen denken aan de nieuwe CLS, zet de C-Klasse de nieuwe standaard in zijn segment wat betreft waargenomen waarde en kwaliteit,” aldus Dr Joachim Schmidt, Sales & Marketing Director bij Mercedes-Benz Personenwagens. De opwaardering van het interieur wordt aangevuld door een nieuw generatie telematica die niet alleen volledig herontworpen weergaves biedt, maar ook on-board internet toegang verschaft.
Meer dan 2000 nieuwe onderdelen onderscheiden de nieuwste versie van de Mercedes-Benz C-Klasse van zijn voorganger. Zowel de sedan als de Estate kunnen vanaf 10 januari 2011 worden besteld. De Europese marktlancering vindt plaats in maart 2011. Naast de standaard aanwezige uitrusting – nu inclusief een lederen stuurwiel – zijn de design- en uitrustingsniveaus Elegance en Avantgarde de basis voor het individualiseringsprogramma van de C-Klasse. De twee ‘lines’ zijn nu nog duidelijker van elkaar te onderscheiden.
De C-Klasse is de best verkochte serie, en daardoor belangrijk voor Mercedes-Benz. De huidige generatie heeft wereldwijd al meer dan een miljoen klanten getrokken sinds de lancering in maart 2007. Sinds de introductie van de eerste C-Klasse in 1982 (toen onder de naam ‘190’), heeft Mercedes-Benz meer dan 8,5 miljoen voertuigen verkocht in dit segment. Ook in 2010 was de C-Klasse herhaaldelijk terug te vinden op de podiumplaatsen van registratiecijfers.
Dynamisch, resoluut, zelfverzekerd: het exterieur
De voorbumper heeft nog dynamischere en uitdrukkelijke contouren gekregen, waarbij het front dichter bij de nieuwe designrichting van het merk is gebracht. Het begint met een meer prominente radiateurgrille. Sterk gevormde zijstukken strekken uit vanaf de sportieve V-vorm in het midden van de bumper. Doorlopend onder de koplampen lopen deze stukken over in de hoofdlijnen op de flanken van het voertuig, waardoor het front beter verbonden is met de zijkanten. De zij-inlaten in de bumper zijn lager geplaatst, waardoor het voertuig nog dichter bij de weg lijkt te liggen.
De sedan en Estate hebben nu een aluminium motorkap die bijdraagt aan het terugbrengen van het gewicht, en daarmee het brandstofverbruik vermindert. De contouren nabij de koplampen en de grille benadrukken de V-vorm van het front duidelijker dan tevoren. In samenhang met de nieuw ontworpen koplampen geeft dit een meer vastbesloten indruk.
De vorm van de koplampen met heldere lenzen is aangepast om een dynamischere en meer vastberadener indruk te creëren, en benadrukken samen met de motorkap, de grille en de bumper de V-vorm van het front. Deze indruk wordt versterkt door zowel de buitenvorm van de koplampen als de binnenkant van de behuizingen. De koplampen tonen hun moderne uitstraling door precisie en een samenhang van matte en hoogglanzende vlakken. De halogeen koplampen zijn in een klassieke opstelling geplaatst, met gewoon licht aan de buitenkant, groot licht aan de binnenkant en de knipperlichten netjes in de buitenste hoek bij het voorste zijpaneel.
Als de optioneel leverbare bi-xenon verlichting en het Intelligent Light System (ILS) zijn gekozen, wordt de impressie van diepte versterkt door een rij aan lichtmodules. Een plaatsingslicht met een herkenbare C-vorm onderstreept het design in het donker. Daarachter bevind zich afslagverlichting die doorloopt tot in de hoofdverlichting aan de buitenkant. Alle drie niveaus zijn verbonden door een dwarse strip die door de hele koplampbehuizing reikt met donkere contrasten, glanzende delen en matte stukken. Een visuele basis in het onderste deel van de koplamp wordt gevormd door een brede LED-verlichtingseenheid. Ook de horizontale LED dagrijlichten in de bumper maken de C-Klasse onmiskenbaar op afstand.
In het geval van de achterbumper zijn de lichtvangende contouren en scheidingslijnen aangepast om de breedte van de sedan en Estate nog duidelijker te maken. Deze aanpassing is vooral te herkennen in de stijler lopenende lijnen die van de zijlichten naar de achterlichten lopen. Een doorlopende lijn bovenaan de achterbumper verlengt zich tot in de flanken om de achterkant en de zijkanten te verbinden en om het sportieve karakter van de achterkant nog duidelijker te benadrukken. In het gefacelifte model zijn de achterlichten nog beter geïntegreerd in de achterkant door een doorlopende lens. De karakteristieke oppervlakte kronkelingen zijn nu aangebracht aan de binnenkant van de lichten, en doen denken aan voorgaande series. De diepte-impressie wordt gewekt door een centraal geplaatste LED indicator, die lijkt te zweven voor het rode boven- en onderdeel met diepergelegen LED’s. De achterlichten hebben een nog duidelijkere herkenning in het donker.
De aerodynamica van de C-Klasse zijn kenmerkend voor de efficiëntie van de buitenkant. Met een cw-waarde van 0,26 zet het niet alleen de maatstaf in zijn klasse, maar glijdt hij ook beter door de wind dan de meeste compacte auto’s met een luchtweerstandsoppervlak van 0,57 m².
Sportief, hoog-kwaliteit interieur
Het belangrijkste aandachtspunt voor het ontwerp van het interieur was het opnieuw ontwerpen van het dashboard met geïntegreerd scherm en een nieuwe oppervlaktetextuur. De aanraakvlakken van de bediening zijn nu nog fijner gedetailleerd en uitgevoerd. Een uitbreiding van het instrumentencluster biedt nu ook ruimte voor het centrale scherm. Het instrumentarium en een discrete lichtvangende lijn lopen nu door bij de voorpassagier. De centrale, trapeziumvormige luchtkanalen en de ronde luchtopeningen aan de buitenkanten worden benadrukt door verzonken sierstukken.
Het grote sierdeel is een belangrijk onderdeel van het herontworpen dashboard. Het breidt zich uit van de centrale luchtopeningen via de voorpassagier naar de buitenste kanalen, terwijl de onderkant van het bovenste dashboarddeel doorlopen in de deurpanelen met een nieuwe oppervlaktetextuur.
Het bedieningspaneel van de nieuwe generatie communicatie en informatie unit bevat toetsen met hoogglanzende inzetdelen. De combinatie van toetsen, hoogglanzende delen en een nieuw gekarteld stuurontwerp accentueren de hoge waargenomen waarde van het interieur. In samenhang met de nieuwe telematica-generatie is de C-Klasse met facelift nu ook leverbaar met een optioneel hoogresolutie kleurenscherm in het instrumentarium.
Het premium karakter van het nieuwe interieur wordt onderstreept door een nieuw stuurwiel dat geïntroduceerd werd met de nieuwe CLS en nu leverbaar is met het sportieve Avantgarde uitrustingspakket voor de C-Klasse. Het stuurwiel met verchroomde centrale spaak benadrukt de sportieve sfeer in de C-Klasse.
De Elegance en Avantgarde uitrustingsniveaus zijn nu duidelijker te onderscheiden van elkaar. Dit is bereikt door onder andere nieuwe sierstukken uit te voeren in mat essenhout of walnotenhout (Elegance), of donker aluminium of zwart essenhout (Avantgarde). Standaard bevat de Elegance-uitrusting luxe hoofdsteunen waarvan de zijdelen kunnen worden ingesteld naar wens.
Meer vermogen, minder verbruik: de motoren
Er is bij het brandstofverbruik een vermindering van maximaal 31% behaald. Alle achterwiel aangedreven C-Klasse modellen zijn standaard uitgerust met de ECO start/stop functie. Alle motorvarianten zijn nu aangeduid als BlueEFFICIENCY-eenheden, en tonen daarmee dat zij zeer efficiënt en milieuvriendelijk met hun brandstofgebruik omgaan. Voortaan zullen alle automatische versies met uitzondering van de C300 CDI 4MATIC uitgerust worden met de doorontwikkelde 7G-TRONIC PLUS zeventraps automatische versnellingsbak (geïntroduceerd in de C250 CDI 4MATIC in Juni 2011). Daarnaast zijn de verhoudingen van alle nieuwe aandrijvingsvarianten geoptimaliseerd voor een laag verbruik.
Alle benzinemotoren in de C-Klasse hebben directe inspuiting. Eén van de hoogtepunten is de introductie van de nieuwe V6 benzinemotor met het innovatieve en zeer efficiënte BlueDIRECT proces in de C350 BlueEFFICIENCY. De verbeteringssprong in efficiëntie wordt zeer duidelijk vertoond door de zes-cilinder motor: de kracht steeg aanzienlijk in de C350 BlueEFFICIENCY naar 225 kW (306 pk) en 370 Nm (voorheen 215 kW/292 pk en 365 Nm). Het verbruik is aan de andere kant aanzienlijk verminderd: de C350 BlueEFFICIENCY heeft een gemiddeld verbruik van 6,8 liter op 100km – 1,5 liter of 31% minder dan het voorgaande C350 model.
De vier-cilinder benzinemotoren, die een grote evolutionaire sprong voorwaarts maakten in 2009 en allemaal voorzien zijn van directe inspuiting en turbodrukvulling, overtuigen met hoge prestaties en een voorbeeldig brandstofverbruik.
Alle motoren in BlueEFFICIENCY uitvoering, * waarden voor automatische transmissie, handmatige transmissie tussen haakjes.Code: Selecteer alles
Model* Cil. cc kW/pk @ rpm Nm voor rpm 0-100 km/h (s) Snelheid km/h l/100 km CO2 g/km C180 4/lijn 1796 115/156 5000 250 1600 8.9 (9.0) 223 (225) 6.4-6.9 (6.7-7.3) 148-160 (157-169) C200 4/lijn 1796 135/184 5250 270 1800 7.8 (8.2) 235 (237) 6.4-6.9 (6.6-7.2) 150-161 (154-168) C250 4/lijn 1796 150/204 5500 310 2000 7.2 240 6.4-6.9 150-161 C350 V6 3498 225/306 6500 370 3500 6.0 250 6.8-7.0 159-164 C350 4MATIC V6 3498 225/306 6500 370 3500 6.0 250 7.4-7.6 174-178
Het zuinigste model in de Mercedes C-Klasse is nog zuiniger geworden: de C220 CDI BlueEFFICIENCY met handmatige zestraps transmissie en de standaard ECO start/stop functie heeft een gemiddeld dieselverbruik van 4,4 liter op 100 km – 0,4 liter minder dan voorheen. Dit staat gelijk aan een uitstoot van 117 gram CO2 per kilometer. Mede dankzij de verbeterde 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie en de standaard aanwezige ECO start/stop functie krijgen de C220 CDI BlueEFFICIENCY en C250 CDI BlueEFFICIENCY hoge cijfers voor een gecombineerd dieselverbruik van 4,8 liter op 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van 125 gram per kilometer.
Alle motoren in BlueEFFICIENCY uitvoering, * waarden voor automatische transmissie, handmatige transmissie tussen haakjes.Code: Selecteer alles
Model* Cil. cc kW/pk @ tpm Nm voor tpm 0-100 km/h (s) Snelheid km/h l/100 km CO2 g/km C180 CDI 4/lijn 2143 88/120 2800 300 1400 10.8 (10.5) 206 (208) 4.9(4.8)-5.3 129-140 (125-139) C200 CDI 4/lijn 2143 100/136 2800 360 1600 9,1 (9.2) 215 (218) 4.9(4.8)-5.3 129-140 (125-139) C220 CDI 4/lijn 2143 125/170 3000 400 1400 8.1 (8.4) 231 (232) 4.8(4.4)-5.2(5.1)125-136 (117-133) C250 CDI 4/lijn 2143 150/204 4200 500 1600 7.1 240 4.8-5.2(5.3) 125-136 (125-140) C250 CDI 4MATIC 4/lijn 2143 150/204 4200 500 1600 7.1 240 5.4-5.7 144-152 C300 CDI 4MATIC V6 2987 170/231 3800 540 1600 6.4 250 7.0-7.2 185-189
Waarschuwing en interventie: de nieuwe rij-assistentie systemen
Met in totaal tien nieuwe rij-assistentie systemen, van ATTENTION ASSIST vermoeiingsdetectie tot DISTRONIC PLUS naderingscontrole, bereikt de C-Klasse een nieuw niveau in veiligheid. De assisterende systemen zijn gebaseerd op de laatste technologie voor radar, camera’s en sensoren, en dekken veel voorkomende ongevalsoorzaken zoals weinig tussenliggende afstand, vermoeidheid en rijden in het donker. De nieuwe assistentie systemen, waarvan sommige alleen waarschuwen en anderen actief ingrijpen in gevaarlijke situaties, hier op een rijtje:
Adaptief groot-licht assistentie Adaptive Highbeam Assist
Actieve rijbaanassistent Active Lane Keeping Assist
Actieve dodehoeksassistent Active Blind Spot Assist
Vermoeiingsdetectie ATTENTION ASSIST
Naderingscontrole DISTRONIC PLUS
Snelheidsassistent Speed Limit Assist
Parkeerhulp inclusief PARKTRONIC
PRE-SAFE® Remmen
Rijbaanassistent Lane Keeping Assist
Dodehoeksassistent Blind Spot Assist
Meer bedieningscomfort, betere verbindingsmogelijkheden: nieuwe generatie telematica
In de nieuwe C-Klasse debuteert tevens een nieuwe telematicageneratie die geleidelijk aan in andere modelseries zal worden geïntroduceerd. Belangrijke nieuwtjes zijn onder andere een breder bedieningsgemak, grotere displays, bediening van de telefoonfuncties, SMS berichten weergave, draadloze muziekmogelijkheden via Bluetooth en een USB poort in de middelste armsteun.
Het multimedia systeem COMAND Online biedt nu voor het eerst internettoegang. Als de auto stilstaat kan de bestuurder vrij browsen of gebruik maken van een Mercedes-Benz Online service waarvan de pagina’s zeer snel laden en ook tijdens de rit gemakkelijk te gebruiken te zijn. De geïntegreerde diensten bieden onder andere weersinformatie en een speciale bestemmingszoeker via Google, evenals de mogelijkheid tot het downloaden van een route die eerder is aangemaakt op een PC in Google Maps en naar de auto verstuurd is. De navigatiefunctie van COMAND Online is ook uitgebreid. Nieuwe eigenschappen zijn een 3D weergave met plastische stadsaanzichten. Tevens kunnen afgelegde routes worden opgenomen en later worden herhaald, kunnen specifieke persoonlijke bestemmingen worden geïmporteerd via een SD-kaart en kunnen vier alternatieve routes worden getoond op de kaart, waarvan een vooral vanuit een zuinig opzicht wordt aangemaakt.
Voor het eerst in de C-Klasse biedt de Becker® MAP PILOT een goedkope navigatie functie, welke ook achteraf kan worden geplaatst, beschikbaar voor het instapsysteem Audi 20 CD Radio. De voordelen hiervan ten opzichte van een ‘aftermarket’ oplossing zijn onder andere een geïntegreerde bediening via de centrale knoppen en het Audio 20 display, een verborgen locatie in het handschoenkastje en updates ontvangen via een internet portaal.
Bron: eMercedesBenz.com