Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Na de onthulling van de Vision EQS, vele teasers en de introductie van het MBUX Hyperscreen heeft Mercedes-Benz nu de volledig elektrische EQS onthuld zoals deze in productie gaat. De auto is gepositioneerd als de elektrische tegenhanger van de S-Klasse binnen het EQ-label en zet een nieuwe standaard voor interieurruimte en technologie, komt in meerdere vermogensvarianten tot 760+ pk en zal afhankelijk van de gekozen versie tot 770 kilometer volgens WLTP kunnen rijden.
De nieuwe EQS (V297) is de meest aerodynamische serieproductie auto met een cW-waarde van 0,20. Het is de eerste wagen die op het EVA-platform gebouwd is, een speciaal uiterst modulair en schaalbaar platform voor de grotere elektrische auto’s van Mercedes-Benz. Hierdoor werd het onder andere mogelijk om de wielbasis maximaal te benutten voor interieurruimte. De auto is 5.216 mm lang, 1.926 mm breed en 1.512 mm hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 610 liter met alle vijf zitplaatsen in gebruik of 1.770 liter met volledig neergeklapte tweede zitrij. De spoorbreedte bedraagt 1.667 mm vóór en 1.682 mm achter. De EQS is standaard voorzien van een 4,5-graden achterasbesturing waarmee de draaicirkel op 11,9 meter uitkomt. Met de optionele 10-graden sturende achteras komt deze uit op 10,9 meter. De optionele 10-graden variant is overigens als “Over the Air” update (dus zonder benodigde fysieke verbinding met een computer) activeerbaar, de hardware is dus reeds aanwezig. Eveneens op deze draadloze manier te verkrijgen zijn meerdere voertuigfunctionaliteiten; bij marktlancering gaat het hier om twee speciale rijprogramma’s en enkele kleine spellen.
De EQS zal in tenminste drie vermogensvarianten worden geleverd. Alle varianten beschikken standaard over een 11 kW wisselstroomlader en een 200 kW gelijkstroomlader, optioneel is er een 22 kW wisselstroomlader leverbaar. Met 200 kW gelijkstroom kan de EQS in 15 minuten genoeg energie laden voor 300 kilometer (WLTP). Het laden is middels verscheidene niveau’s mogelijk; met ECO Charging worden de laadprestaties beperkt en wordt bij 80% laadtoestand het laden gestopt, terwijl een ander niveau laadonderbrekingen in vooraf ingestelde tijdsvakken mogelijk maakt om stroomkosten te besparen. De accupakketten bevatten 10% minder kobalt en worden aangestuurd door een accu-management systeem dat “Over the Air” updates kan ontvangen. Mercedes-Benz biedt fabrieksgarantie op de accu’s van 10 jaar of 250.000 kilometer.
Een belangrijk onderdeel van het aandrijvingssysteem van de EQS wordt gevormd door een nieuw thermisch concept. Zo bevindt er zich een waterleiding in de naaf van de rotor zodat deze van binnenuit gekoeld kan worden. De stator is voorzien van vele ribben om warmte af te voeren en ook de inverter is voorzien van een pin-fin structuur om meer oppervlakte te bieden voor warmte-afvoer. Er is een speciale oliekoeler aanwezig die ook in koude omstandigheden meer efficiëntie biedt door de olie juist te verwarmen zodat de wrijving verminderd wordt.
Er zijn meerdere systemen aanwezig voor energieterugwinning via remwerking van de motor danwel de remmen. De vertraging is via schakelflippers achter het stuur in stellen in drie modii te weten D+, D en D-. Middels Dauto wordt tot 5 m/s² vertraging bereikt, waarvan 3 m/s² door recuperatie en 2m/s² over de remmen. De ECO assistent biedt de mogelijkheid om met slechts één pedaal te rijden; vertragen tot en met stilstand wordt automatisch verzorgd mede aan de hand van bijvoorbeeld gedetecteerde voorliggers of naderende kruispunten.
De tot zover bekende vermogensvarianten zijn de volgende:
EQS 450+:
- achterwielaangedreven
- 245 kW (333 pk)
- 568 Nm
- 0-100 in 6,2 seconden
- 90 of 107,8 kWh accu
- recuperatievermogen max 186 kW
- gecombineerd verbruik 20,4-15,7 kWh per 100 kilometer (WLTP)
- toelaatbare lading 465-545 kg
- toelaatbaar totaalgewicht 2.945-3.025 kg
EQS 580 4Matic:
- vierwielaangedreven, koppel wordt voor elk wiel 10.000x per minuut gemeten en waar nodig aangepast
- 385 kW (523 pk)
- 855 Nm
- 0-100 in 4,3 seconden
- 107,8 kWh accu
- recuperatievermogen max 290 kW
- gecombineerd verbruik 21,8-17,4 kWh per 100 kilometer (WLTP)
- toelaatbare lading 475-550 kg
- toelaatbaar totaalgewicht 3.060-3.135 kg
Verder volgen later nog andere varianten zoals een AMG en twee Maybachs:
EQS 350
EQS 450 4Matic
EQS AMG (EQS AMG 4Matic?):
- vierwielaangedreven
- 560 kW (761 pk)
Maybach EQS 1 (EQS 480 4Matic?)
Maybach EQS 2 (EQS 600 4Matic?)
Alle EQS varianten beschikken over een vierlink vooras en een multilink achteras. Airmatic luchtvering is standaard en gecombineerd met de verstelbare demping ADS+. Tot 40 km/h kan de rijhoogte worden vergroot met 25 mm, bij 50 km/h gaat deze terug naar de standaard rijhoogte. Vanaf 120 km/h wordt de wagen 10 mm verlaagd. De achterasbesturing werkt zoals bij de BR223 S-Klasse tot 60 km/h in tegengestelde richting ten opzichte van de vooras om een kleinere draaicirkel te realiseren. De precieze stuuruitslag wordt mede bepaald aan de hand van radar, camera’s en ultrasoon die de omgeving scannen. Boven de 60 km/h stuurt de achteras in dezelfde richting als de vooras voor betere rijstabiliteit.
Het design van de nieuwe EQS kenmerkt zicht door een “One Bow” vormgeving waarbij de auto van de voorzijde tot en met de achterzijde over één doorlopende boogvorm beschikt. Volgens het “Cab Forward” principe is de voorste overhang zeer kort, evenals de afstand van de vooras tot de cabine waardoor de A-stijl veel eerder vanaf de voorzijde begint. Dit is een duidelijk zichtbaar verschil ten opzichte van conventionele auto’s waarbij de verbrandingsmotor een zekere lengte aan inbouwruimte vereist. Overigens is de voorzijde van de auto niet voorzien van een extra bagageruimte; naast de voorste elektromotor bevindt zich hier het HEPA-filtreringssysteem van Energizing Air Control Plus voordat buitenlucht naar de cabine wordt gevoerd, waardoor er geen ruimte is voor verdere bagageruimte. Om deze reden is het dan ook alleen bedoeld om te worden geopend bij onderhoudswerkzaamheden door de werkplaats. Aan de bestuurderszijde bevindt zich overigens een klep achter het voorwiel voor het bijvullen van het ruitensproeiersysteem. De EQS is tegen meerprijs in 'two-tone' kleurstelling leverbaar, meer details worden dichterbij marktlancering bekend gemaakt.
Zoals bij de overige EQ-modellen beschikt de EQS aan de voorzijde over een zwart frontpaneel dat optisch de koplampen en ‘grille’ lijkt te combineren tot één geheel. Standaard beschikt de EQS over LED-schijnwerpers, Digital Light is optioneel leverbaar. Eveneens optioneel: het frontpaneel met verlicht Mercedes-Benz patroon. Dit element is leverbaar met de exterieurvarianten “AMG Line” en “Electric Art” en beschikt over vele kleine varianten van de eerste Mercedes-ster uit 1911.
Vanaf de zijkant oogt de auto als een coupé met het gebogen dak, de stijlloze zijruiten en deuren met hoge schouderlijn en standaard verzonken deurgrepen. Optioneel is de EQS uit te rusten met een panoramisch dak bestaande uit twee glazen modules. Alle vier de deuren zijn optioneel als comfortdeuren verkrijgbaar. Hierbij detecteert de auto de naderende bestuurder en worden de deurgrepen uitgeschoven. Bij verdere nadering wordt de betreffende deur vervolgens automatisch geopend. De andere deuren zijn ook via MBUX te openen. Middels de parkeerassistentie, de optionele dodehoeksassistent en de 360-graden camera wordt de omgeving in de gaten gehouden voor mogelijke obstructies bij het openen van een deur. De bestuurdersdeur is overigens ook te sluiten door het rempedaal in te drukken.
Aan de achterzijde is de overhang eveneens korter dan bij andere modellen en is de C-stijl verder naar achter verplaatst. Door de “One Bow” vormgeving lopen dak en C-stijlen in één vorm door naar achteren waardoor een duidelijk zichtbare kofferbak lijkt te ontbreken. De achterlichten zijn net als bij de EQA en EQC verbonden met een een lichtgevende lijn over de gehele breedte. Deze lijn verandert in de achterlichten in een soort 3D spiraalvorm, geïnspireerd op de koperwindingen van elektromotoren.
Doordat de EQS geen verbrandingsmotor heeft, is er meer aandacht besteed aan het wegfilteren van ruis en andere geluiden tijdens het rijden zoals windruis, afrolgeluid en ook de geluiden en trillingen van de aandrijflijn. Verspreid door het voertuig en zelfs binnenin de carrosseriestructuur zijn speciale akoestische schuimmaterialen aangebracht om geluid te dempen, mede ook vanwege het ontbreken van een structurele scheiding tussen de cabine en de bagageruimte. De elektromotoren en subframes zijn met speciale dempende elementen verbonden aan de rest van de auto. De velgen, leverbaar in diameters 19, 20 en 21 inch, zijn eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd.
De EQS beschikt over meerdere systemen voor autonoom rijden. Met de Remote Park assistent kan de auto per smartphone worden geparkeerd. De Memory Park assistent (SAE niveau 2) kan parkeerplekken onthouden, zoals de garage thuis, en kan deze na inlering automatisch uitvoeren. Dankzij Intelligent Park Pilot is de EQS ook voorbereid op Automatische Valet Parking (AVP, SAE niveau 4).
Vanaf de eerste helft van 2022 kan de EQS dankzij Drive Pilot op enkele specifieke wegen in Duitsland tot 60 km/h autonoom rijden. Het systeem gebruikt hiervoor de input van rijsensoren, een LiDAR sensor en onder andere een camera en microfoon in de achterruit.
Standaard wordt de EQS voorzien van dezelfde dashboardindeling als bij de BR223 S-Klasse, dus met vrijstaand scherm voor het instrumentarium en een centraal scherm dat uit de middentunnel omhoog buigt. De middentunnel beschikt over een holte vooronder met een extra opbergplaats, dit is mogelijk dankzij het ontbreken van een traditionele cardantunnel.
Een highlight van de nieuwe EQS is het optionele MBUX Hyperscreen, een combinatie van drie schermen achter één stuk glas dat zich over het hele dashboard strekt. Het rechterscherm is specifiek voor de voorste passagier bedoeld en is alleen te bedienen bij bezetting van de passagiersstoel. De auto kan middels de interieurassistent herkennen wanneer de bestuurder naar het scherm kijkt en kan het scherm dimmen om minder af te leiden. Dit systeem kan tevens indien ingeschakeld al bij het reiken naar de deurgreep waarschuwen voor naderend verkeer bij het uitstappen. Net als in de S-Klasse is de ambientverlichting nu ook actief en verbonden met de rij-assistentiesystemen.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de BR223 S-Klasse is het dashboard aan de bovenzijde voorzien van een beklede traditionele overkapping. De luchtroosters voor de klimaatregeling lijken één brede eenheid te vormen vanaf de middenconsole tot de passagiersdeur.
MBUX is speciaal uitgebreid voor de EQS en biedt de mogelijkheid voor het opslaan van voorkeurslaadpunten en laadpunten om te vermijden. Bij de routebepaling wordt energieverbruik berekend aan de hand van routeverloop, topografie, temperatuur, snelheidslimieten, verkeerssituaties en de beschikbare betaalmogelijkheden bij laadstations. De EQS beschikt hierbij over een visualisatie of de aanwezige energiecapaciteit toereikend is voor het terugkeren naar het startpunt zonder te hoeven laden.
Voor de achterpassagiers is het MBUX High-End Entertainment Plus pakket leverbaar. Dit omvat twee 11,6-inch grote schermen met aanraakbediening en extra bedieningsmogelijkheid via een MBUX Tablet in de middelste armsteun achter.
De uitvoering “Electric Art” wordt standaard voorzien van comfortstoelen, terwijl de “AMG Line” wordt voorzien van slankere sportstoelen. De bekleding op dashboard, armsteunen en de stoelen is vervaardigd uit NeoTex, een combinatie van nubukleder en hightech-neopreen. Er zijn acht kleurcombinaties leverbaar voor de bekleding zoals balaobruin-nevagrijs en spacegrijs-macchiatobeige.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog