722.6 Schakel gedrag en gebruik flippers

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8358
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

05 jan 2021 08:23

Ik vroeg me af wat jullie vinden van het schakelgedrag en schakelsnelheid van de 722.6 ? .
Ook vroeg ik me af wie (überhaupt) handmatig schakelt via de "flippers " omdat in mijn ogen de snelheid van het schakelen zo traag is dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft .

Ik vind op vol vermogen de snelheid van het terugschakelen en opschakelen ook veel te lang duren eigenlijk alsof de bak te veel slipt .
Dit doet zowel de E55 als de vers gereviseerde bak door ATR van de C55 ook.

Nu zag ik via internet dat Alex van LegitStreetCars veel modificaties toepast met onderdelen via Amerikaanse tuners zoals een gemodificeerd brein van VRP die dit schakel gedrag erg positief beïnvloed zonder al te veel afbreuk aan het comfort te doen. Op zich een hele interessante materie , ook met de aanpassing aan het kleppenblok voor de harde inschakeling van de KuB waar een modificatie voor is . Juist die inschakeling met name bij koude motor ervaar ik ook met de E .

Nu is er aan de E55 aan de automaat met uitzondering van het befaamde "spoelen " niet veel gedaan

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen :D
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 jan 2021 09:22

ElGriffo schreef: 05 jan 2021 08:23Ook vroeg ik me af wie (überhaupt) handmatig schakelt via de "flippers " omdat in mijn ogen de snelheid van het schakelen zo traag is dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft .
Ik gebruik ze veel.
En niet alleen omdat het leuk is :-)
  • Voor het afremmen op de motor.
  • Soms vind ik dat hij eerder mag opschakelen en gebruik dan ook de knopjes (flippers).
  • Als je bijvoorbeeld op een 80 weg achter een 'slome' zit, dat je hem alvast in de juiste versnelling zetten om dan in te halen (zeker als je met ESP-off rijdt is het niet wenselijk dat de auto tijdens het insturen en volgas in 1x terug schakelt.
  • En natuurlijk dat je hem in de 2 kunt laten staan als je langs de volle terrasjes rijdt :stom:
Ik kan wel leven met de schakeltijd.
Hoe is het verschil met die van Mooster?
#doeslief
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20710
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 jan 2021 09:31

ik heb de flippers aan het stuur altijd veel gebruikt (in alle 3 211ers die ik had) maar alleen maar om terug te schakelen...dus om af te remmen op de motor, om terug te schakelen naar de maximale versnelling die de auto van mij mag gebruiken (wat moet ik met een 5 of 7 wanneer ik 50 door de bebouwde kom rij?) of om alvast terug te schakelen ter voorbereiding van het inhalen

behalve het sporadische handmatige opschakelen wanneer er een hogere versnelling gebruikt mag worden, heb ik die nooit gebruikt...als je hard gaat en/of vol gas geeft dan weet die bak zelf wel wat die moet doen zonder dat ik mij daar mee bemoei en aftermarket/gemodificeerde onderdelen heb ik nooit in mijn auto(s) willen hebben omdat ik mijn onderdelen gewoon binnen no-time bij mercedes van de plank wil kunnen bestellen als ik ze nodig heb en laten we eerlijk wezen: of zo'n bak nu 0.iets sneller of langzamer schakelt is lekker belangrijk op de openbare weg waar je toch al niet harder mag dan wat je in de eerste versnelling al haast haalt

greetingz,
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

05 jan 2021 09:42

".....lekker belangrijk op de openbare weg waar je toch al niet harder mag dan wat je in de eerste versnelling al haast haalt"
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8358
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

05 jan 2021 09:51

Dank voor jullie meningen ;) Wat ik zou verwachten is dat je met opschakelen gelijk een reactie verwacht in mijn beleving en gevoel duurt het 3 seconden voordat hij eindelijk opschakelt. Ik zou het fijn vinden dat ie gelijk op schakelt bij het loslaten van de flipper.

Terug schakelen ga ik eens proberen , speel er te weinig mee eigenlijk
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3603
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

05 jan 2021 21:44

Van de 722.9 weet ik wel dat er een verborgen modus bestaat genaamd "Agility" (helaas tot nu toe geen officiële documentatie hierover gevonden, ben zelf ook benieuwd).. Het schakelen lijkt daarmee wel sneller te gaan als ik de filmpjes online zie (en mogelijk dus ook de reactie op de flippers). Blijkbaar te activeren met Xentry of zo'n wegwerpdongle uit China. Zou zoiets er ook zijn voor de 722.6?
Gebruikersavatar
karakan08
Berichten: 1080
Lid geworden op: 10 apr 2009 05:27
Mercedes-Benz: W124 E220 Cabriolet 1995 & C117 CLA 200 Cdi 2014
Specialisatie: IT
Locatie: Belgie - Waasland

06 jan 2021 08:59

S_W204 schreef: 05 jan 2021 21:44 Van de 722.9 weet ik wel dat er een verborgen modus bestaat genaamd "Agility" (helaas tot nu toe geen officiële documentatie hierover gevonden, ben zelf ook benieuwd).. Het schakelen lijkt daarmee wel sneller te gaan als ik de filmpjes online zie (en mogelijk dus ook de reactie op de flippers). Blijkbaar te activeren met Xentry of zo'n wegwerpdongle uit China. Zou zoiets er ook zijn voor de 722.6?
Is mogelijk voor beide modellen, niet via xentry maar een ander tooltje.
Met agility blijft de bak redelijk lang hangen in toeren en is het schakel gedrag idd zeer kort & hard. In het stad sportief gedrag best nog OK maar eenmaal je op de autostrade zit enorm ambetant.
.:: Kaya ::.
Wagen geschiedenis:
Verleden: Mercedes-Benz W124 1994 E250
Heden: A124 E220 Convertible 1995 - W204 C200 Cdi 2007 - W211 E220 2004 - C117 CLA 200 Cdi 2014 - C140 CL500 1993
SanderW212
Berichten: 225
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

06 jan 2021 22:16

Hier met een W212 220 CDI. De 5G Tronic is zeker niet de snelste bak maar ik herken wat je zegt dat het schakelen niet direct is, zelfs niet met een goed onderhouden bak.

Dat gezegd hebbende, de schakelflippers gebruik ik eigenlijk vooral tijdens het warmrijden, om de auto niet te veel toeren te laten maken. Is de motor eenmaal warm dan blijf ik er meestal gewoon vanaf...
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

06 jan 2021 23:34

SanderW212 schreef: 06 jan 2021 22:16 om de auto niet te veel toeren te laten maken. Is de motor eenmaal warm dan blijf ik er meestal gewoon vanaf...
Grappig, want de 5G schakelt juist koud wat later op om met de extra toeren de motor sneller op temperatuur te laten komen... :owja:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

07 jan 2021 07:08

ElGriffo schreef: 05 jan 2021 08:23.... omdat in mijn ogen de snelheid van het schakelen zo traag is dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft...
Is de bak ook niet 'zelflerend'?
Als ik een tijdje 'wat sneller' rij dan lijkt de bak steeds 'wakkerder' en feller te worden.

Gezien jouw verbruikscijfers lijkt het erop dat je (vooral) rustig rijdt.

Geen idee of onderstaande werkt (omdat de bak zichzelf aanpast volgens mij), maar is het proberen waard:
#doeslief
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8358
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

07 jan 2021 08:00

Ik rijd eigenlijk voornamelijk of hele kleine stukken waarbij de olietemperatuur meter vrolijk mij tegemoet knippert en vaak niet boven de 30 graden uit komt, of ik duik de gelijk de A12 en A2 op richting amsterdam waar je maar 80 tot 100 mag .. dan rijd ik inderdaad vrij rustig.

Maar het zijn wel hele prettige killometers
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

07 jan 2021 08:53

ElGriffo schreef: 07 jan 2021 08:00 Ik rijd eigenlijk voornamelijk of hele kleine stukken waarbij de olietemperatuur meter vrolijk mij tegemoet knippert en vaak niet boven de 30 graden uit komt, of ik duik de gelijk de A12 en A2 op richting amsterdam waar je maar 80 tot 100 mag .. dan rijd ik inderdaad vrij rustig.
Hmmm die olietemperatuur... Die loopt bij mij best vlot op (koelwater gaat wel veel sneller).
Na een kilometer of 5-6 houdt die bij mij wel op met knipperen (en is dan dus 80 graden of warmer).

Ik zou zeggen kom eens aan, dan pakken we hier even wat snelle stukjes (stratencircuit en eventueel de A3), dan nog eens kijken wat het schakelen doet.
ElGriffo schreef: 07 jan 2021 08:00Maar het zijn wel hele prettige killometers
Dat geloof ik 100%, de S211 E55 AMG is één van de meest geniale auto's ooit.
#doeslief
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8358
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

07 jan 2021 11:20

Ik kom zeker een keer langs peter . Doen we een aantal sprints om te kijken of jouw auto echt zo snel is .. en wil sowieso eens een keer de duitse baan op om te kijken of de Vmax er "af "is .

Alleen met deze weersomstandigheden is er geen grip … ben alleen maar aan het glijden :lol:
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3198
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

07 jan 2021 11:46

Yeah lekker een beetje staatracen :goedzo:

Of we huren de baan bij Drachten af. Kunnen we meteen ook Frits tegen Daffie laten opnemen en misschien zijn er nog meer uitdagers
jordy_s
Berichten: 951
Lid geworden op: 13 jan 2011 22:07
Mercedes-Benz: W202 c240 sport '97 - w210 e270 cdi '01 - w210 e55 amg '99 - w211 e320 cdi '03 -w211 e55 v8 kompressor '03-w211 e320 cdi designo '03

07 jan 2021 11:57

Gebruik ze zelf best veel maar ook voornamelijk om terug te schakelen..
En zoals peter al zegt als je gaat inhalen..

Ik had vernomen uit het YouTube filmpje van alex dat de bak nogal bonkte met terug schakelen na de modificatie..
En dat is iets wat ik zelf echt niet wil,dus ik zou lekker zo blijven rijden...

Of je moet er een 7g onderknutselen die schakelen wel sneller..
Weet alleen niet of dat mogelijk is :owja:

Grt
Plaats reactie