De actieve parkeerassistent (optiecode 235) bouwen we zeer regelmatig achteraf in en dan vooral bij nieuwe auto's waarbij deze optie om wat voor reden dan ook vergeten is...dus dat was ondertussen al meer een 13-per-dozijn routineklus geworden. Maar dan is er de actieve parkeerassistent in de huidige E-klasse
Het parkeerpakket bestaat uit de actieve parkeerassistent en een achteruitrijcamera en om de actieve parkeerassistent in te kunnen bouwen bleek er een ander contactslot nodig te zijn (niet de eerste keer dat ik door een verschil in contactsloten word verrast); dus:
- een ander contactslot besteld
- de parkeerassistent ingebouwd
- de auto weer volledig opgebouwd (want er zit levertijd op zo'n contactslot)
- (iemand) met de auto naar de dealer gestuurd om het nieuwe contactslot aan te laten leren
- een paniekerige dealermedewerker aan de telefoon met de mededeling dat de auto niet wil starten met het nieuwe contactslot
- de elektrische schema's in WIS nagekeken en de dealermedewerker laten weten welke 2 draden in het contactslot om te pinnen
- en met een startende auto en de nodige foutmeldingen weer terug
om aansluitend weer het halve interieur open te mogen halen om diverse "flexray" kabels (canbus is het niet meer voor dit systeem) opnieuw aan te sluiten omdat mercedes heeft bedacht dat die in een bepaalde volgorde stuurunits aan elkaar moet knopen en afhankelijk van de opties van de auto en het hebben van een "flexray linientopologie" of "flexray stern" zit daar dus nog behoorlijk wat verschil in.
Het eindresultaat is (ondanks het extra contactslot en de extra tijd die het inbouwen heeft gekost) in ieder geval goed...de auto parkeert volledig vanzelf in inclusief het bedienen van de richtingaanwijzer, het gas geven, het remmen, het sturen, het verwisselen van de versnelling - alles!
Al met al weer een leuke klus met de nodige verrassingen!
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
2017 C238 E-coupe voorzien van parkeerpakket
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20710
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- de originele schakelaars zonder parkeerhulp
- IMG_2245.jpg (88.28 KiB) 5961 keer bekeken
-
- lichtelijk kaalgebouwd interieur (1e keer)
- IMG_2260.jpg (98.34 KiB) 5961 keer bekeken
-
- zonder voorbumper
- IMG_2247.jpg (105.64 KiB) 5961 keer bekeken
-
- zonder achterbumper en met een lege kofferruimte
- IMG_2256.jpg (108.24 KiB) 5961 keer bekeken
-
- zonder achterbumper
- IMG_2266.jpg (87.18 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de (zelf te maken) kabelboom voor de parkeerhulp en de achteruitrij camera
- IMG_2268.jpg (83.67 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de (zelf te maken) kabelboom voor de parkeerhulp en de achteruitrij camera
- IMG_2277.jpg (103.97 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de stuurunit en zelfgemaakte kabelboom voor het parkeerpakket
- IMG_2282.jpg (113.16 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de achterbumper zonder sensorgaten
- IMG_2270.jpg (84.58 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de achterbumper met sensorgaten
- IMG_2276.jpg (83.4 KiB) 5961 keer bekeken
-
- contactslot A en C - jawel...zo ziet een contactslot er tegenwoordig uit
- IMG_2298.jpg (80.89 KiB) 5961 keer bekeken
-
- en het verschil in flexray gerelateerde contactpinnetjes in dat contactslot
- IMG_2301.jpg (61.88 KiB) 5961 keer bekeken
-
- lichtelijk kaalgebouwd interieur (2e keer)
- IMG_2313.jpg (105.33 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de schakelaars met parkeerhulp
- IMG_2328.jpg (92.36 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de parkeerhulp in actie: er wordt gezocht naar een passend parkeervak
- IMG_2329.jpg (68.83 KiB) 5961 keer bekeken
-
- selecteer het gevonden parkeervak (dat kunnen er meer dan 1 zijn)
- IMG_2331.jpg (73.03 KiB) 5961 keer bekeken
-
- laat weten of de auto er voorwaarts of achterwaarts ingeparkeerd moet worden
- IMG_2333.jpg (69.86 KiB) 5961 keer bekeken
-
- sit back and relax (die opmerking over het remmen zal wel zijn om vooral nooit verantwoordelijk te worden gesteld bij een zelf parkerende aanrijding)
- IMG_2335.jpg (80.82 KiB) 5961 keer bekeken
-
- klaar
- IMG_2343.jpg (83.74 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de achterzijde van de auto met de parkeersensoren
- IMG_2351.jpg (87.54 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de voorzijde van de auto met parkeersensoren
- IMG_2274.jpg (82.68 KiB) 5961 keer bekeken
-
- de voorzijde van de auto met parkeersensoren
- IMG_2347.jpg (85.66 KiB) 5961 keer bekeken
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20710
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
dat wordt het inderdaad en ik ben er ook van overtuigd dat als ik nu zou moeten beginnen wat ik 15 jaar geleden begonnen ben, ik binnen een jaar weer ander werk was gaan zoekenS_W204 schreef:Het wordt wel steeds ingewikkelder
greetingz,
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Mooie wagen wagens. Mooie wielen ook!
MB zou eigenlijk, net als Lexus meen ik, de meeste “opties” “standaard” moeten maken. Totaalplaatje wordt dan een stuk goedkoper omdat alles er toch altijd inzit.
(Aan de andere kant leidt dat voor jou dan wel tot een aanmerkelijk lager aantal opdrachten. Laat dus ook maar zitten).
MB zou eigenlijk, net als Lexus meen ik, de meeste “opties” “standaard” moeten maken. Totaalplaatje wordt dan een stuk goedkoper omdat alles er toch altijd inzit.
(Aan de andere kant leidt dat voor jou dan wel tot een aanmerkelijk lager aantal opdrachten. Laat dus ook maar zitten).
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Mooi werk weer, en grappig die paniekerige dealermedewerker
Waar ik eigenlijk nooit wat van zie/hoor zijn die auto's die je via je smartphone kunt laten in/uit parkeren, of is dit zo'n geval?
"laat weten of de auto er voorwaarts of achterwaarts ingeparkeerd moet worden"
En als je die P plek kiest en zegt dat je vooruit wilt inparkeren, maakt hij dan ook vanzelf het rondje/rijdt hij eerst vanzelf recht naar achteren?
Waar ik eigenlijk nooit wat van zie/hoor zijn die auto's die je via je smartphone kunt laten in/uit parkeren, of is dit zo'n geval?
"laat weten of de auto er voorwaarts of achterwaarts ingeparkeerd moet worden"
En als je die P plek kiest en zegt dat je vooruit wilt inparkeren, maakt hij dan ook vanzelf het rondje/rijdt hij eerst vanzelf recht naar achteren?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20710
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
dat heb ik ook ooit al eens achteraf ingebouwd en dat stelde op die auto bar weinig voor omdat die al distronic pro had en dus de juiste ABR rempomp en ESP stuurunit...daar heb ik destijds alleen een andere parktronic stuurunit, 1 coax kabel en een BT antenne voor in moeten bouwen maar dat systeem wilde niet werken omdat je daar bij mercedes abonnementskosten voor moet betalen en als de auto het niet af-fabriek heeft dan komt die extra feature van je leven niet tevoorschijn in de mercedes-me data want op de een of andere manier staat die data allemaal weer op een andere server die nooit aangepast kan/mag/gaat worden.Marco schreef:Waar ik eigenlijk nooit wat van zie/hoor zijn die auto's die je via je smartphone kunt laten in/uit parkeren, of is dit zo'n geval?
dus in plaats van een 750 euro ex btw kostende upgrade om dat "503 remote parking" aan het werk te krijgen heeft die betreffende (noorse) dealer een nieuwe auto (@ ca 150k euro) moeten bestellen
het eindantwoord van mercedes was "technisch onmogelijk" terwijl technisch alles al werkte en mercedes alleen IT-matig ergens een vakje aan most kruisen of een 3-cijferige code toe moest voegen
greetingz,
- Bijlagen
-
- het enige verschil tussen de 2 stuurunits is 1 extra fakra aansluiting voor een BT antenne
- DSC09011 (640 x 480).jpg (103.86 KiB) 5750 keer bekeken
-
- wilt u de remote parkeerpilot gebruiken?
- IMG_1287.jpg (54.63 KiB) 5750 keer bekeken
-
- jammer dan - maar dat gaat niet lukken
- IMG_1289.jpg (51.08 KiB) 5750 keer bekeken
-
- IMG_1297.jpg (50.4 KiB) 5750 keer bekeken
-
- en dat kost de remote parkeerpilot EXTRA op jaarbasis - als de auto het wel had gehad af-fabriek
- IMG_1296.jpg (74.77 KiB) 5750 keer bekeken
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Pfff, optie code 22118512131812095 (bureaucratie)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z