In mijn vorige auto (tdi) met veel plezier gereden met chiptuning.
Nu is mijn vraag, wat is de ervaring bij een cdi-motor? (102pk)
Bij auto's van het VAG-concern werd veelal een tweemassavliegwiel toegepast die ging trillen bij chiptuning als het hogere koppel bij hetzelfde toerental vrij kwam. Als remedie werd het max koppel pas later in de toeren vrijgegeven. En op voorhand werden veel vliegwielen vervangen door een normaal vliegwiel.
Heeft een W202-cdi ook een tweemassavliegwiel, en wat zijn de ervaringen hiermee?
Ook de verstuivers van een CDI is af en toe een zorgenkindje. Kunnen deze de grotere inspuithoeveelheden bij chiptuning wel aan. En de inspuitdrukken, wat gebeurd daar mee?
Is het zinvol (voor/nadeel) om de oxidatiekat leeg te halen? Dit ivm het makkelijker opspoelen van de turbo en een betere flow te realiseren?
Bij een tdiblok was het verschil positief en goed merkbaar.
Kortom, waar moet je op letten, wat zijn de voor/nadelen, wat zijn de ervaringen, wie kan GOED chippen.
Off-topic
(op tdigebied heb ik redelijk wat ervaring, ook in het chiptune wereldje. Je wilt niet weten hoeveel er geprutst word. Sommige bedrijven weten niet eens waar ze het over hebben. Ik heb verhalen genoeg hierover. Het is echt triest hoe sommige mensen een oor aangenaait worden.)
Wie ervaring met chiptuning?
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
En ? Hoeveel luchtmassameters heb je versleten (grapje)ferdi schreef:In mijn vorige auto (tdi) met veel plezier gereden met chiptuning.
Voor informatie over chiptunen zou je ook eens bij DigiCar kunnen informeren, logo staat op de home-pagina van ons forum
#doeslief
In een tdi past een luchtmassameter van Mercedes (Pierburg) Deze zijn beduidend sterker dan een Bosch exemplaar. Deze had ik dus ook geplaatst.Peter schreef:
En ? Hoeveel luchtmassameters heb je versleten (grapje)
Voor informatie over chiptunen zou je ook eens bij DigiCar kunnen informeren, logo staat op de home-pagina van ons forum
Ik wil graag ervaringen van forumleden horen ipv een bedrijf...En er loopt hier ook genoeg technici rond die me ook dingen kunnen vertellen over de achtergrond techniek
Ervaring is een optelsom van alle fouten die je hebt gegaan....
Ik durf wel te stelen dat ik hier wat van op de hoogte ben
Chiptuning is vooral een commercieel tuningaspect geworden !!
Chiptuning op normale benzinemotoren is zowat de duurste pk/geld verhouding die je kan uitvoeren.
Op dieselmotoren (turbo, tdi en aangelande) zit de vermogenwinst een behoorlijk stuk hoger (maar niet zonder nadelen, later meer hierover)
Bij Turbo benzinemotoren valt er behoorlijk wat winst met chiptuning te bereiken, weederom niet zonder risico's !!!
Je hebt verschillende soorten chiptuning ==>
De goedkopere, veelal online tuningbedrijven die je een chip aanbieden op basis van de eprom nummer in je stuureenheid. Deze MOET je gewoon laten voor wat ze zijn, het zijn doorgaans de goedkoopste, maar in bijna alle gevallen de slechtste!!
Er kan namelijk GEEN chip geschreven worden die "past" in alle auto's met hetzelfde soort stuureenheid!
Elke chiptuning die naar behoren uitgevoerd wordt, dient te gebeuren op een VERMOGENSBANK. Ook al is de stuureenheid dezelfde, er zijn geen 2 identhieke motoren. (anders ingereden, slijtage enz enz enz)
Dat brengt ons dan bij het andere ras chiptuners ... hier betaal je al snel het dubbele tot 4 dubbele van die kant en klare chips, keerzijde is natuurlijk dat de tuning naar behoren is uitgevoerd.
Hou er rekening mee dat chiptuning ALTIJD de levensduur van je motor gaat VERKORTEN... In sommige gevallen zelfs zeer drastisch.
Bij turbo motoren (diesel of benzine) wordt er gewoonlijk "gechipt" door het omhoog draaien van de turbodruk, gevoelg hiervan is dat uiteraard de slijtage rechtevenredig is.
Bij gewone benzinemotoren is het hele chiptuninggebeuren eigenlijk een maat voor niks. Op een motor met pakweg 200pk ga je een winst boeken van MAXIMUM 12 a 15pk en een koppelwinst van ca 20 a 30nm ... op 200pk is dit dus helemaal NIKS en zonde van het geld!
Zeker als je weet dat dit, als je het dan al voelt aan je auto, enkel wordt bereikt op toerentallen die jij ZELDEN gebruikt.
Dit soort chiptuningen is gebasseerd op het vervroegen van het onstekengstijdstip en verrijken van het mengsel.
Als je dus een fatsoenlijke chip wil hebben moet je het gaan zoeken bij de echte proffesionals.
Bedenk ook, elk onderdeel dat je nadien gaat upgraden aan je auto moet in principe je chip weer geremapt worden.
Bijvoorbeeld, je plaatst een sportkat of wat dan ook, worden de karakteristieken van je motor weer anders en moet dus eigenlijk de chip weer aangepast worden naar deze nieuwe waarden.
Andere vorm van chiptuning kan je best gewoon vergeten. Hiermee bedoel ik dan de bypassboxen etc ... das past echt klare rommel.
Hecht ook GEEN ENKEL belang aan reclameslogans als "1jaar garantie op vermogen" etc ... ben je geen bal mee verder.
Die bedrijven geven garantie op hun chip, en NIET op jouw motor !!!!
Bedenk ook, indien je auto nog in garantieperiode is, deze bij eventuele problemen gewoon wegvalt !
Als ze de wagen bij de dealer aan de stekker hangen heb je zoiezo dikke problemen.
And last but not least ... na enkele weken ben je het chippie al weer gewend ... met gevolg dat je aan je vermogenwinst eigenlijk maar tijdelijk plezier hebt .........
Met mijn andere speeltje heb in Duitsland bij één van de bekenste tuners mijn volledige elektronica laten upgraden en aanpassen. Luchtmassameter laten inbouwen etc om op een vermogenswinst van ca 35pk uit te komen ... kostprijs 2850€uro .... en om eerlijk te zijn heb ik er al spijt van ... ik merk het nu geeneens meer ... en ik ben een fractie sneller dan mijn soortgenoten die zonder de kit rondkarren ...
Bezin eer je begint ....
Chiptuning is vooral een commercieel tuningaspect geworden !!
Chiptuning op normale benzinemotoren is zowat de duurste pk/geld verhouding die je kan uitvoeren.
Op dieselmotoren (turbo, tdi en aangelande) zit de vermogenwinst een behoorlijk stuk hoger (maar niet zonder nadelen, later meer hierover)
Bij Turbo benzinemotoren valt er behoorlijk wat winst met chiptuning te bereiken, weederom niet zonder risico's !!!
Je hebt verschillende soorten chiptuning ==>
De goedkopere, veelal online tuningbedrijven die je een chip aanbieden op basis van de eprom nummer in je stuureenheid. Deze MOET je gewoon laten voor wat ze zijn, het zijn doorgaans de goedkoopste, maar in bijna alle gevallen de slechtste!!
Er kan namelijk GEEN chip geschreven worden die "past" in alle auto's met hetzelfde soort stuureenheid!
Elke chiptuning die naar behoren uitgevoerd wordt, dient te gebeuren op een VERMOGENSBANK. Ook al is de stuureenheid dezelfde, er zijn geen 2 identhieke motoren. (anders ingereden, slijtage enz enz enz)
Dat brengt ons dan bij het andere ras chiptuners ... hier betaal je al snel het dubbele tot 4 dubbele van die kant en klare chips, keerzijde is natuurlijk dat de tuning naar behoren is uitgevoerd.
Hou er rekening mee dat chiptuning ALTIJD de levensduur van je motor gaat VERKORTEN... In sommige gevallen zelfs zeer drastisch.
Bij turbo motoren (diesel of benzine) wordt er gewoonlijk "gechipt" door het omhoog draaien van de turbodruk, gevoelg hiervan is dat uiteraard de slijtage rechtevenredig is.
Bij gewone benzinemotoren is het hele chiptuninggebeuren eigenlijk een maat voor niks. Op een motor met pakweg 200pk ga je een winst boeken van MAXIMUM 12 a 15pk en een koppelwinst van ca 20 a 30nm ... op 200pk is dit dus helemaal NIKS en zonde van het geld!
Zeker als je weet dat dit, als je het dan al voelt aan je auto, enkel wordt bereikt op toerentallen die jij ZELDEN gebruikt.
Dit soort chiptuningen is gebasseerd op het vervroegen van het onstekengstijdstip en verrijken van het mengsel.
Als je dus een fatsoenlijke chip wil hebben moet je het gaan zoeken bij de echte proffesionals.
Bedenk ook, elk onderdeel dat je nadien gaat upgraden aan je auto moet in principe je chip weer geremapt worden.
Bijvoorbeeld, je plaatst een sportkat of wat dan ook, worden de karakteristieken van je motor weer anders en moet dus eigenlijk de chip weer aangepast worden naar deze nieuwe waarden.
Andere vorm van chiptuning kan je best gewoon vergeten. Hiermee bedoel ik dan de bypassboxen etc ... das past echt klare rommel.
Hecht ook GEEN ENKEL belang aan reclameslogans als "1jaar garantie op vermogen" etc ... ben je geen bal mee verder.
Die bedrijven geven garantie op hun chip, en NIET op jouw motor !!!!
Bedenk ook, indien je auto nog in garantieperiode is, deze bij eventuele problemen gewoon wegvalt !
Als ze de wagen bij de dealer aan de stekker hangen heb je zoiezo dikke problemen.
And last but not least ... na enkele weken ben je het chippie al weer gewend ... met gevolg dat je aan je vermogenwinst eigenlijk maar tijdelijk plezier hebt .........
Met mijn andere speeltje heb in Duitsland bij één van de bekenste tuners mijn volledige elektronica laten upgraden en aanpassen. Luchtmassameter laten inbouwen etc om op een vermogenswinst van ca 35pk uit te komen ... kostprijs 2850€uro .... en om eerlijk te zijn heb ik er al spijt van ... ik merk het nu geeneens meer ... en ik ben een fractie sneller dan mijn soortgenoten die zonder de kit rondkarren ...
Bezin eer je begint ....
The Star on my hood ... make me feel damn good
In mijn vorige auto heb ik dus ook de nodige ervaring op gedaan.
Als eerste begon ik met een standaard chip (stadaard vermogen auto was 110pk) met als gemeten resultaat 146 pk. Na een tijd begon het te wennen en de wedloop op www.tdiclub.nl stak mij ook aan. Toen ben ik met een andere upgrade begonnen. De chip ging eruit en er kwamen speciale verstuivers voor in de plaats. Nadien werd deze setup gechipt door JD met als gemeten resultaat 167pk en 380 nm koppel. Voor dit verhaal is wel het (tweemassa)vliegwiel en dekoppeling/drukgroep vervangen. Ook de kat en de egr waren erafgehaalt. Het nadeel was dat de auto tegen de roetgrens aanzat, dus rookte. Als oplossing was een andere turbo gewenst.
Je zoekt dus altijd de grens van een bepaald component. Hierop moet je dus weer aanpassingen plegen. Een einde is er niet.
Er zijn dus bedrijven die een standaart auto niet eens fatsoenlijk kunnen chippen, laat staan een auto met modificaties.
Voor mijn Benz zoek ik een goede tuner die de auto op een reël vermogen kan brengen zonder er mechanische aanpassingen gadaan hoeven te worden.
Dus wederom mijn vraag..wat zijn de ervaringen en de dingen waar je op moet letten.
Als eerste begon ik met een standaard chip (stadaard vermogen auto was 110pk) met als gemeten resultaat 146 pk. Na een tijd begon het te wennen en de wedloop op www.tdiclub.nl stak mij ook aan. Toen ben ik met een andere upgrade begonnen. De chip ging eruit en er kwamen speciale verstuivers voor in de plaats. Nadien werd deze setup gechipt door JD met als gemeten resultaat 167pk en 380 nm koppel. Voor dit verhaal is wel het (tweemassa)vliegwiel en dekoppeling/drukgroep vervangen. Ook de kat en de egr waren erafgehaalt. Het nadeel was dat de auto tegen de roetgrens aanzat, dus rookte. Als oplossing was een andere turbo gewenst.
Je zoekt dus altijd de grens van een bepaald component. Hierop moet je dus weer aanpassingen plegen. Een einde is er niet.
Er zijn dus bedrijven die een standaart auto niet eens fatsoenlijk kunnen chippen, laat staan een auto met modificaties.
Voor mijn Benz zoek ik een goede tuner die de auto op een reël vermogen kan brengen zonder er mechanische aanpassingen gadaan hoeven te worden.
Dus wederom mijn vraag..wat zijn de ervaringen en de dingen waar je op moet letten.
Ervaring is een optelsom van alle fouten die je hebt gegaan....
- renko
- Berichten: 1719
- Lid geworden op: 21 mar 2006 21:28
- Mercedes-Benz: W211 E240 / W169 A200 Turbo
- Specialisatie: RDW en voertuig identiteit
- Locatie: Zundert
ik rijd zelf een W202 200 benzine, ik heb hem zelf ook gechipt en komt uit op ongeveer 20 pk en 50nm koppel winst, ik vind het een stuk comfortabeler rijden, hij pakt een stuk lekkerder op bij het overschakelen aangezien een handgeschakelde mercedes altijd wat bokkig oppakt, ik ben er dus zelf zeer over tevreden
groeten renko
groeten renko
Heb ooit een Vaneo 1,7Cdi laten tunen van 90 naar 120 PK zonder problemen. Iedere motor heeft een marge waarmee je kunt spelen. En laten we eerlijk wezen als je via PON je VAG auto kunt laten chunen met garantie dan ben ik ervan overtuigd dat dit ook met Mercedes blokken kan alleen van Stuttgart mag dit niet. C180K of een C200K is wel een prijs verschil van € 3500,- bij de dealer en tunen €900,- dus.........is het een raadsel waarom PON dit wel doet?
T o CaTcH Me (In my W203 220Cdi)...You GoTTa Be FasT__ T o FinD Me...You GoTTa Be SmaRt__BuT T o Be Me... DAMN ...You MuSt Be KiDDInG!!!
Auto's uit het verleden Audi A3; W638 (Vito 108Cdi), W414 (Vaneo 1,7Cdi 90Ps), W168 (A-Klasse 1.6), BMW 320D, W203 CL (Sporcoupé 180K), W245 (B170 LPG) en nu W203 Mopf 3/2007 220CDI Avantarde Sport Edition 150PK 340Nm.
Auto's uit het verleden Audi A3; W638 (Vito 108Cdi), W414 (Vaneo 1,7Cdi 90Ps), W168 (A-Klasse 1.6), BMW 320D, W203 CL (Sporcoupé 180K), W245 (B170 LPG) en nu W203 Mopf 3/2007 220CDI Avantarde Sport Edition 150PK 340Nm.
Kdenk eigelijk wel dat je met je C200cdi bij Hartog langs kan gaan. (als je meer info over deze tuner wil: http://www.hartogtuning.nl/. Veel ervaring zijn te lezen op www.audiforum.nl, Pedro (Hartog) is er zelf ook actief).
@ Renko: 50Nm extra koppel op een C200 Benzine ! Een koppelstijging van 190 naar 240Nm op een atmosferische 2 liter benzinemotor enkel en alleen door 'chiptuning'... sorry, maar dit geloof ik niet.
greetz,
matteus
@ Renko: 50Nm extra koppel op een C200 Benzine ! Een koppelstijging van 190 naar 240Nm op een atmosferische 2 liter benzinemotor enkel en alleen door 'chiptuning'... sorry, maar dit geloof ik niet.
greetz,
matteus
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
- renko
- Berichten: 1719
- Lid geworden op: 21 mar 2006 21:28
- Mercedes-Benz: W211 E240 / W169 A200 Turbo
- Specialisatie: RDW en voertuig identiteit
- Locatie: Zundert
matteus, er wordt gezegd dat je 50nm koppel winst krijgt, ik heb zelf ook het idee dat het geen 50 nm is maar het is in iedergeval wel veel meer als dat ik zelf ooit had verwacht bij een ongeblazen benzine motor. er is tamelijk veel verschil merkbaar.
groeten renko
groeten renko
Ik ken Pedro Hartog, maar hoe hij tuned is niet mijn smaak. Desalniettemin zal hij bepaalde auto's goed kunnen tunen.matteus schreef:Kdenk eigelijk wel dat je met je C200cdi bij Hartog langs kan gaan. (als je meer info over deze tuner wil: http://www.hartogtuning.nl/. Veel ervaring zijn te lezen op www.audiforum.nl, Pedro (Hartog) is er zelf ook actief).
Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Geert Steenge van Chipmeister. Deze kunnen de auto op ruim 150pk krijgen en een leuk koppel bij een mooi toerental. Ook de prijs valt te overzien. Heb namelijk al eens een auto bij hem laten chippen.
Ook ga ik informeren wat Jeroen Dik van JD engineering kan. Deze man mag fabrieks Spijkers afstellen....En ook hier heb ik eens een auto laten chippen.
Ervaring is een optelsom van alle fouten die je hebt gegaan....
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20709
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
...als je ooit berichten gelezen hebt over het vrij regelmatig stilvallen, enorm olielekken en mogelijk "afbranden" van 270CDI-ers en 220CDI-ers langs de duitse autobaan dan is dat in 99% van alle gevallen een gechipte auto geweest.
Afhankelijk van het chippen KAN dat chippen leiden tot het verbranden van de (toch al dunne) zuigerwand in deze motoren...het gevolg hiervan is het uitspugen van motorolie wat bij de 220CDI-ers kan leiden tot het in brand vliegen van de motorruimte omdat de olie bij die auto's veelal over het uitlaatspruitstuk naar buiten gegooid wordt.
Na het lezen van dergelijke berichten heb ik besloten mijn 270er NIET te chippen...
greetingz,
Afhankelijk van het chippen KAN dat chippen leiden tot het verbranden van de (toch al dunne) zuigerwand in deze motoren...het gevolg hiervan is het uitspugen van motorolie wat bij de 220CDI-ers kan leiden tot het in brand vliegen van de motorruimte omdat de olie bij die auto's veelal over het uitlaatspruitstuk naar buiten gegooid wordt.
Na het lezen van dergelijke berichten heb ik besloten mijn 270er NIET te chippen...
greetingz,
Goed om weten, MBenzNL!
Een goede chiptuner zou hiermee rekening moeten houden (en moet er in de eerste plaats reeds rekenschap van hebben), tijdens het herschrijven, en zodoende ernaar streven om bij deze motoren scuffing te voorkomen.
'k Ben er overigens wel van overtuigd dat deze motoren betrouwbaar tot 150pk gechipt kunnen worden.
Is er eigelijk een verschil tussen de 2151cc CDI motoren, en de 2148cc motoren (resp. eerste generatie, tweede e.v. generatie), buiten de lichte kleinere slag? M.a.w. is het motorblok hetzelfde gebleven?
Indien ja, de huidige 220cdi motoren hebben af-fabriek reeds 150pk...
greetz,
matteus
Een goede chiptuner zou hiermee rekening moeten houden (en moet er in de eerste plaats reeds rekenschap van hebben), tijdens het herschrijven, en zodoende ernaar streven om bij deze motoren scuffing te voorkomen.
'k Ben er overigens wel van overtuigd dat deze motoren betrouwbaar tot 150pk gechipt kunnen worden.
Is er eigelijk een verschil tussen de 2151cc CDI motoren, en de 2148cc motoren (resp. eerste generatie, tweede e.v. generatie), buiten de lichte kleinere slag? M.a.w. is het motorblok hetzelfde gebleven?
Indien ja, de huidige 220cdi motoren hebben af-fabriek reeds 150pk...
greetz,
matteus
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
1985 190E 2.3 AMG Mosselman