Op autosnelwegen kiest zo langzamerhand de helft van autorijdend NL naar willekeur een rijstrook. Het gevolg is dat zeg een 4-strooks snelweg de capaciteit krijgt van een 3 of zelfs 2 baansweg. Ik kan me vergissen, maar volgens mij maakte "positie op de weg" deel uit van je rijopleiding en examen. Is dat afgeschaft of zo? Of hebben 30 jaar kringgesprekken op scholen met de centrale vraag ""hoe voel JIJ je nou"" er toe geleid dat inmiddels zo ongeveer iedereen alleen nog maar om zichzelf denkt...
Stelling:
Nu m.u.v. de laffe vercameraïsering onder invloed van geldzucht bij de dames en heren politici en beleidsmakers, de Rijkspolitie is wegbezuinigd/opgeheven, er iig geen effectief overheidstoezicht meer is op de snelwegen, linksrijden niet meer wordt ontmoedigd of gecorrigeerd en veel bestuurders het niet meer nodig vinden, kan NL qua verkeersregels overstappen op een "keep you lane" regel waarbij op autosnelwegen rechts inhalen wordt gelegaliseerd en het regel is dat je zowel rechts als links mag inhalen.
Keep your lane
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Het Amerikaanse principe is niet heel best in te voeren in NL, alleen al door de veel hogere dichtheid van op- en afritten. Samen met links en rechts inhalen voorzie ik niet echt een verbetering
Logboek S500.
- berendd
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
- Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
In la douce France (Lille) zag ik van het weekend boven de snelweg: "En France on roule au droite" oid staa, zo'n kleine herinnering doet soms al veel, viel me inderdaad wel op dat het voornamelijk Nederlanders en Belgen waren die de middelste baan (onnodig) bevolkten.
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Keep your lane graag vandaag nog invoeren, of het gebruik van distronic verplicht stellen.
In de US werkt het ook prima rond de steden met veel op en afritten, ik zie geen probleem.
Het is wel zo dat de snelheidsverschillen daar over het algemeen wat beperkt zijn, van keihard rechts inhalen ben ik weer geen voorstander.
Overigens zie je al veel keep your lane bij de snelwegen met traject controle.
In de US werkt het ook prima rond de steden met veel op en afritten, ik zie geen probleem.
Het is wel zo dat de snelheidsverschillen daar over het algemeen wat beperkt zijn, van keihard rechts inhalen ben ik weer geen voorstander.
Overigens zie je al veel keep your lane bij de snelwegen met traject controle.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Dat is hier meer een side effect van krampachtig de teller in de gaten houden zodat er geen aandacht meer overblijft te kijken of je nog wel goed zit met je "lane" dan wel je plek reserveren voor de auto 300 meter verder die ingehaald moet worden...Frits schreef:Overigens zie je al veel keep your lane bij de snelwegen met traject controle.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- wimhompes
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 17 dec 2011 15:31
- Mercedes-Benz: S204 C180- 2013 Ambition Avantgarde
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Man, man, man, simpel wordt ik van die vruchten die onnodig op de middelste baan blijven rijden. Ik haal ze wel een rechts in en dan kijken ze je ook nog aan met een gezicht van "Hoe durf je??") En als de 3 rijstroken vervolgens weer versmallen naar 2 rijstroken kan er wel weer rechts worden gereden.
Staat voor mij op nummer 1 van de verkeersergernissen top 10. Het wordt tijd dat de oude AVD weer terugkomt op Neerlands wegennet. Hoe simpel kan het zijn: tijdens de theorie voor je rijbewijs wordt geleerd dat bestuurders zoveel mogelijk rechts houden....
Staat voor mij op nummer 1 van de verkeersergernissen top 10. Het wordt tijd dat de oude AVD weer terugkomt op Neerlands wegennet. Hoe simpel kan het zijn: tijdens de theorie voor je rijbewijs wordt geleerd dat bestuurders zoveel mogelijk rechts houden....
Het gaat er niet om wat je vindt, het gaat erom wat is........
-
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
- Mercedes-Benz: E55 AMG
- Specialisatie: Wachten
Grappig, maar Amerika kent geen "keep your lane".
Daar is het ook gewoon rechts rijden tenzij ander dan om in te halen oftewel "keep right unless to pass".
En die borden zie je toch echt met regelmaat langs de snelwegen staan, en wordt er ook op gecontroleerd en gehandhaafd.
Daar is het ook gewoon rechts rijden tenzij ander dan om in te halen oftewel "keep right unless to pass".
En die borden zie je toch echt met regelmaat langs de snelwegen staan, en wordt er ook op gecontroleerd en gehandhaafd.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
En hoe kom jij aan die info? Of is dat recentelijk gewijzigd?W220L schreef:Grappig, maar Amerika kent geen "keep your lane".
Logboek S500.
- wimhompes
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 17 dec 2011 15:31
- Mercedes-Benz: S204 C180- 2013 Ambition Avantgarde
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
FF gejat van Goegel:
----------------------------------
Anders dan vaak gedacht wordt geldt in de Verenigde Staten geen algemeen keep your lane principe. In de meeste staten geldt "keep right unless to pass", waarbij verkeer dus net als in Nederland rechts dient te houden. In de praktijk is er sprake van "left lane hoggers", voertuigen die met een lagere snelheid dan het overige verkeer links rijden. Dit is niet hetzelfde als "keep your lane", maar komt in de praktijk vooral neer op onnodig links rijden. Op brede snelwegen mogen vrachtwagens doorgaans niet op de linker rijstroken rijden, maar rijdt veel vrachtverkeer op de tweede rijstrook van rechts gezien, vanwege de hoge afritdichtheid in stedelijke gebieden, zodat conflicten met invoegend verkeer vermeden worden. Dit geldt vooral op snelwegen met 4 tot 7 rijstroken per richting.
Maar een andere site zegt:
In de Verenigde Staten mag op vier- en zesbaanswegen zowel links als rechts worden ingehaald. Men hanteert het ‘keep your lane’ principe, waarbij je op dezelfde rijbaan blijft rijden. Pas dus goed op bij het wisselen van rijbaan op dit soort wegen, verkeer kan immers aan beide kanten passeren. Op tweebaanswegen moet je rechts houden en mag je alleen links inhalen. Een ononderbroken streep op de weg betekent dat inhalen verboden is.
--------------------------------------
----------------------------------
Anders dan vaak gedacht wordt geldt in de Verenigde Staten geen algemeen keep your lane principe. In de meeste staten geldt "keep right unless to pass", waarbij verkeer dus net als in Nederland rechts dient te houden. In de praktijk is er sprake van "left lane hoggers", voertuigen die met een lagere snelheid dan het overige verkeer links rijden. Dit is niet hetzelfde als "keep your lane", maar komt in de praktijk vooral neer op onnodig links rijden. Op brede snelwegen mogen vrachtwagens doorgaans niet op de linker rijstroken rijden, maar rijdt veel vrachtverkeer op de tweede rijstrook van rechts gezien, vanwege de hoge afritdichtheid in stedelijke gebieden, zodat conflicten met invoegend verkeer vermeden worden. Dit geldt vooral op snelwegen met 4 tot 7 rijstroken per richting.
Maar een andere site zegt:
In de Verenigde Staten mag op vier- en zesbaanswegen zowel links als rechts worden ingehaald. Men hanteert het ‘keep your lane’ principe, waarbij je op dezelfde rijbaan blijft rijden. Pas dus goed op bij het wisselen van rijbaan op dit soort wegen, verkeer kan immers aan beide kanten passeren. Op tweebaanswegen moet je rechts houden en mag je alleen links inhalen. Een ononderbroken streep op de weg betekent dat inhalen verboden is.
--------------------------------------
Het gaat er niet om wat je vindt, het gaat erom wat is........
-
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
- Mercedes-Benz: E55 AMG
- Specialisatie: Wachten
En de benaming "keep your lane" is in NL bedacht omdat het zo lekker bekt..
Staat ook ergens in het oorspronkelijke artikel.
En uit eigen ervaring na een goed gesprek met een State Trooper in Arkansas weet ik al jaren dat ze de benaming niet kennen
Staat ook ergens in het oorspronkelijke artikel.
En uit eigen ervaring na een goed gesprek met een State Trooper in Arkansas weet ik al jaren dat ze de benaming niet kennen
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik heb niet verwezen naar de VS, maar kortheidshalve een ingeburgerd begrip gebruikt.
Er is voor miljarden aan wegaanleg/verbreding uitgegeven in NL de laatste decennia.
Die extra capaciteit wordt niet optimaal benut door i.c.m. het verbod rechts in te halen onnodig met te lage snelheid links rijden.
Is de oplossing Keep your lane waarbij ook rechts inhalen wordt toegestaan? En zo niet wat dan?
We kunnen ook stoppen met asfalteren en dat geld gebruiken om onze oudjes goed te gaan verzorgen of niet onze kinderen alvast met een studieschuld opzadelen. Of de snelwegpolitie terug in te voeren maar nu met helikopter / drone en magneet om slome linksrijders van de weg te plukken dan wel de duizenden en duizenden camera's die er hangen gaan gebruiken om te beboeten als je op de linkerbaan te langzaam rijdt. Ik noem maar wat.
Is de oplossing Keep your lane waarbij ook rechts inhalen wordt toegestaan?
Er is voor miljarden aan wegaanleg/verbreding uitgegeven in NL de laatste decennia.
Die extra capaciteit wordt niet optimaal benut door i.c.m. het verbod rechts in te halen onnodig met te lage snelheid links rijden.
Is de oplossing Keep your lane waarbij ook rechts inhalen wordt toegestaan? En zo niet wat dan?
We kunnen ook stoppen met asfalteren en dat geld gebruiken om onze oudjes goed te gaan verzorgen of niet onze kinderen alvast met een studieschuld opzadelen. Of de snelwegpolitie terug in te voeren maar nu met helikopter / drone en magneet om slome linksrijders van de weg te plukken dan wel de duizenden en duizenden camera's die er hangen gaan gebruiken om te beboeten als je op de linkerbaan te langzaam rijdt. Ik noem maar wat.
Is de oplossing Keep your lane waarbij ook rechts inhalen wordt toegestaan?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
- Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
- Specialisatie: beroeps oplichter
- Locatie: Bippen (de)
We varen er net weer weg. Maar Louisiana kent toch echt wel een keep your lane . En staat dat ook echt op de borden langs de weg.W220L schreef:Grappig, maar Amerika kent geen "keep your lane".
Daar is het ook gewoon rechts rijden tenzij ander dan om in te halen oftewel "keep right unless to pass".
En die borden zie je toch echt met regelmaat langs de snelwegen staan, en wordt er ook op gecontroleerd en gehandhaafd.
Het zal wel erg per staat verschillen.
-
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
- Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.
In Amerika werkt het omdat iedereen (ook het vrachtverkeer) er ongeveer even hard rijdt en er streng opgetreden wordt tegen snelheidsovertredingen. Daar zie je zelden of nooit van die vertegenwoordigerstypes die te weinig tijd inplannen om bij hun volgende afspraak te komen en daardoor hijgerig bij andere weggebruikers op de achterbumper hangen die zich wel aan de snelheid houden. Afgezien van in de grote steden is het verkeer daar erg relaxed. Ik ben er de laatste jaren diverse keren geweest en vind het iedere keer weer een verademing om daar te rijden.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.