Beste allemaal,
sinds kort hebben we last van schokken in de 1e en 2e versnelling van onze 7 traps automaat (alleen bij het opnieuw starten van de auto als hij minimaal 15 minuten stil heeft gestaan) ook is het niet heel heftig maar wil het graag verhelpen. Eergisteren naar de garage geweest voor de APK, gelijk even geraagd of ze naar de oorzaak van het trillen willen kijken.
Aan het einde van de dag belden ze me terug dat het trillen van de koppelomvormer af komt en dat deze vervangen moet worden omdat er glycol in de automaat zou zitten. Ik was stom verbaast en vroeg of ze een test hadden gedaan. De Mercedes garage zij dat ze dit niet hadden gedaan maar dat dit een standaard probleem is bij dit model. Ik was in de veronderstelling dat er bij de latere modellen een externe koeler was gemonteerd en heb dus tegen de garage gezegd dat ik niet kan geloven dat er glycol in de bak kan zitten. Ook is het reservoir van het koelwater, helder blauw!!
ik heb nu maar een afspraak gemaakt om de bak te laten spoelen in de hoop dat dan de klachten weg zijn. Koppelomvormer laten vervangen kost 3600 euro bij de MB garage in twente. dit is dan nog excl. radiateur vervangen zij zeggen dat ook deze vervangen moet worden en dat dan de totale kosten op 4300 euro komen. Ik ben me het leplazarus geschrokken.
Weten jullie of er bij deze auto inderdaad een externe koeler is geplaats en dat er geen glycol in de wisselbak kan zitten?
auto is een E280 CDI van april 2006 met een wisselbak 722.9
Mvg, Jeroen
externe oliekoeler 211 2006
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Glycol in de bak ( zeg nooit nooit... ) kwam eigenlijk alleen voor
in de eerste bouwjaren van de 211 met een 5G bak door toepassing van Valeo
radiatoren met intern een warmtewisselaar voor de olie van de
automatische versnellingsbak. De warmtewisselaar kon gaan lekken.
Dit betrof een kwaliteits issue dat tijdens de productie is opgelost.
Glycol in je automaatolie kan je meten. Hebben ze daadwerkelijk een glycoltest
gedaan ........
De koelvloeistof die helder is zegt eigenlijk niets omdat door drukverschil glycol
bij je automaat olie komt als de warmtewisselaar lekt en niet andersom.
Verder heb ik al eerder geschreven dat het "brein" van de 7G bak de zwakste
schakel is en meestvoorkomende oorzaak voor vreemd schakelgedrag.
Uit laten lezen is, naast spoelen wat nooit kwaad kan, de beste optie.
in de eerste bouwjaren van de 211 met een 5G bak door toepassing van Valeo
radiatoren met intern een warmtewisselaar voor de olie van de
automatische versnellingsbak. De warmtewisselaar kon gaan lekken.
Dit betrof een kwaliteits issue dat tijdens de productie is opgelost.
Glycol in je automaatolie kan je meten. Hebben ze daadwerkelijk een glycoltest
gedaan ........
De koelvloeistof die helder is zegt eigenlijk niets omdat door drukverschil glycol
bij je automaat olie komt als de warmtewisselaar lekt en niet andersom.
Verder heb ik al eerder geschreven dat het "brein" van de 7G bak de zwakste
schakel is en meestvoorkomende oorzaak voor vreemd schakelgedrag.
Uit laten lezen is, naast spoelen wat nooit kwaad kan, de beste optie.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Edit : Lees net dat er geen glycoltest is gedaan........ in mijn optiek dus bullshit wat ze je
vertellen.........
Ga je naar ATR of vergelijkbaar qua kennis en kunde betreffende automatische versnellingsbakken
of een bedrijf dat alleen spoelt ?
vertellen.........
Ga je naar ATR of vergelijkbaar qua kennis en kunde betreffende automatische versnellingsbakken
of een bedrijf dat alleen spoelt ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20709
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
hahaha...als er zo een diagnose wordt gesteld voor een dergelijke kostbare reparatie, dan wordt het tijd dat je daar weg gaat (rennend, zonder om te kijken)jeroen1980 schreef:Ik was stom verbaast en vroeg of ze een test hadden gedaan. De Mercedes garage zij dat ze dit niet hadden gedaan maar dat dit een standaard probleem is bij dit model.
bij de eerste lichting 211ers met valeokoeler heeft men nog kans om met een dergelijke uitspraak goed te gokken - maar met een latere 211er met 7G tronic bak???
greetingz,
- jeroen1980
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 02 okt 2016 17:32
- Mercedes-Benz: W211 E280
Dat heb ik dus ook gedaan. Het betreft een grote mercedes garage in twente mijn vertrouwen is compleet weg toen ze later toch een voorstel deden om de bak toch eerst te spoelen voor 800 euro. Volgende week dinsdag en woensdag is de auto in reparatie. Volgende week vrijdag wordt de automaat gespoeld bij een specialist in Duitsland naam ben ik even kwijt. Maar laat voor de zekerheid wel even een glycol test doen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Mvg, jeroen
Ik houd jullie op de hoogte.
Mvg, jeroen
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Vierke in Bottrop?
Zo ja, dan is je auto in goede handen
Zo ja, dan is je auto in goede handen
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- jeroen1980
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 02 okt 2016 17:32
- Mercedes-Benz: W211 E280
Heb het even na gekeken, en de auto gaat inderdaad naar Autohaus Vierke. ik heb zijn telefoonnummer van een kennis die ook een 211 rijd en de bak bij hem heeft laten spoelen met goede resultaten.
Weten jullie nog een goede garage voor onderhoud in de omgeving Twente? Onze wagen gaat niet meer naar de dealer in twente of Gronau.
November vorig jaar heeft de wagen een grote beurt gehad (service D) a 900 euro, dat is dan wel incl. vervangen 2 remslangen achter en remvloeistof vervangen.
Door de dealer is me in November verteld dat de auto in goede conditie is. En nu 4 maanden later worden met de APK de volgende punten gevonden.
-Put corrosie remleidingen achter.
-gescheurd rubber ophangarm Links voor
-speling op fuseekogel Rechts voor
Dit zijn punten die ze in november al hadden kunnen zien, zeker de eerste en de laatste. Ik had deze zaken dat gelijk laten repareren om er niet tijdens de APK achter te komen. Dan hoort een auto gewoon goed te zijn. Natuurlijk kan er altijd iets aan mankeren maar dit had ik niet verwacht.
Dus als jullie tips hebben, dan hoor ik dat graag.
Mvg, Jeroen
Weten jullie nog een goede garage voor onderhoud in de omgeving Twente? Onze wagen gaat niet meer naar de dealer in twente of Gronau.
November vorig jaar heeft de wagen een grote beurt gehad (service D) a 900 euro, dat is dan wel incl. vervangen 2 remslangen achter en remvloeistof vervangen.
Door de dealer is me in November verteld dat de auto in goede conditie is. En nu 4 maanden later worden met de APK de volgende punten gevonden.
-Put corrosie remleidingen achter.
-gescheurd rubber ophangarm Links voor
-speling op fuseekogel Rechts voor
Dit zijn punten die ze in november al hadden kunnen zien, zeker de eerste en de laatste. Ik had deze zaken dat gelijk laten repareren om er niet tijdens de APK achter te komen. Dan hoort een auto gewoon goed te zijn. Natuurlijk kan er altijd iets aan mankeren maar dit had ik niet verwacht.
Dus als jullie tips hebben, dan hoor ik dat graag.
Mvg, Jeroen
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Vanuit het westen gezien is alles oostelijk van Amersfoort of Bunnik 'de Achterhoek'. Zo geredeneerd zou je niet ver van MBenzNL zitten. Om maar een dwarsstraat te noemen.jeroen1980 schreef:Weten jullie nog een goede garage voor onderhoud in de omgeving Twente?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- jeroen1980
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 02 okt 2016 17:32
- Mercedes-Benz: W211 E280
gfgf schreef:Vanuit het westen gezien is alles oostelijk van Amersfoort of Bunnik 'de Achterhoek'. Zo geredeneerd zou je niet ver van MBenzNL zitten. Om maar een dwarsstraat te noemen.jeroen1980 schreef:Weten jullie nog een goede garage voor onderhoud in de omgeving Twente?
Haha Amersfoort is midden Nederland , en voor mij toch minimaal 75 minuten rijden (als het verkeer lekker doorloopt).
en ik woon dus niet in de "achterhoek" maar in het rustige, pittoreske, Twente.
voor een speciaal iets wil ik best wat verder weg maar voor regulier onderhoud liever iets dichterbij.
Mvg, Jeroen