Vals alarm W204 break

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Kwistembiebel
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2016 11:06
Mercedes-Benz: C 220 CDI

26 mei 2016 11:42

Hallo,

Ik heb een vraagje over het alarm van mijn intussen bijna 8 jaar oude W204 break. Hij geeft regelmatig vals alarm, zonder aanwijsbare reden. Soms gewoon midden in de nacht wanneer hij al een paar dagen rustig in de garage staat. Soms een tiental seconden nadat ik hem op slot heb gedaan.

Ik heb er intussen een gewoonte van gemaakt het binnenalarm uit te schakelen met het knopje op het plafond, dan krijg ik geen vals alarm meer (intussen al enkele maanden), maar ik moet dat dus wel elke keer doen zonder het te vergeten, het knopje werkt maar tot de volgende keer dat de auto ontgrendeld wordt. Als ik er niet aan denk, heb ik even later weer alarm (onlangs nog getest).

Ik heb aan mijn (Belgische) garage gevraagd om er eens naar te kijken, maar ze zeggen dat het ergens een glasbreuksensor is in één van de achterste ruiten, ze kunnen niet zien dewelke (zijruit of achterruit), daarvoor moeten ze een boel demonteren en het zal dus behoorlijk wat tijd en geld kosten om de juiste sensor te vinden en te vervangen (waarschijnlijk met vervanging van heel de ruit)

Dus heb ik gevraagd of ze niet gewoon de glasbreuksensoren permanent kunnen uitschakelen, maar om allerlei redenen willen/kunnen ze dat niet doen. Ze zouden geen selectieve onderdelen van het alarm kunnen uitschakelen (wat me raar lijkt, want met het knopje op het plafond kan het toch tijdelijk wel?). En bovendien zouden ze het wettelijk niet mogen omdat dan de homologatie niet meer in orde zou zijn (?!).

Toen ik dan vroeg om maar gewoon heel het alarm uit te schakelen, wilden ze dat ook niet doen, alweer omwille van de homologatie. De auto is gehomologeerd met dat volledige alarm en ze zouden niets mogen doen dat aan de functionaliteit van dat alarm raakt. Ik kan aannemen dat het een probleem zou kunnen zijn voor de verzekering, maar de auto is al jaren niet meer verzekerd tegen diefstal. Toch mag ik blijkbaar niet zelf beslissen om mijn eigen alarm te laten desactiveren? Dat heeft toch niets met de wegwaardigheid van de auto te maken?

Proberen ze me nu gewoon op kosten te jagen, of is het inderdaad zo moeilijk om dat alarm al dan niet gedeeltelijk uit te schakelen? Kan ik zelf relatief eenvoudig iets doen? Of moet ik gewoon naar een andere garage gaan?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26 mei 2016 12:14

Volgens mij moet een dealer met STAR exact de juiste sensor(en) kunnen aanwijzen, dit kon bij een 202 al.

Als het met de ruitvervanging te maken heeft, dan vrees ik dat een fastfitter zonder (of in ieder geval met te weinig) verstand aan de slag is geweest.

Als er geen sensor stuk is, dan kun je eens naar de volgende oorzaken kunnen kijken:
  • Beestjes in de auto
  • Of je geen losse dingen in de auto hebt hangen, denk aan luchtverfrissers, dobbelstenen of ondergoed aan de binnenspiegel bijvoorbeeld.
#doeslief
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

26 mei 2016 12:26

Zowel de CLK als de opvolger S204 van mijn vader deden hetzelfde
in de garage tot de spin dood was ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

26 mei 2016 12:26

Ia het een af fabriek alarm ? is de auto door stardiagnose uitgelezen? volgens mij is het te verhelpen vraag een aan raimon
hij is specialist in achteraf inbouw alarm. (http://www.mercedesforum.nl/forum/membe ... le&u=22580)
en als er in fout in zit dan zijn het de achterste 3 ruiten , (vanuit de licht unit loopt er 1 kabel naar de achterruiten misschien een massa probleem ?)je kunt ook de interieur detectie laten uitcoderen met star optie 882
Kwistembiebel
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2016 11:06
Mercedes-Benz: C 220 CDI

26 mei 2016 13:04

Alarm is gewoon standaard ingebouwd alarm, ik heb de auto zo nieuw gekocht, officiële dealer, en heb hem nu bijna 8 jaar. Alle onderhoud en herstellingen zijn steeds gebeurd in diezelfde officiële Mercedesgarage.

De dealer heeft het systeem uitgelezen en zei met zekerheid dat het één van de ruitbreuksensoren achteraan was, maar ze konden niet zien dewelke het juist was omdat die blijkbaar samen op één circuit zitten.

Ik heb de auto recent grondig laten reinigen, dieptereiniging met ozon en alles, dat was wel niet bij de dealer. Maar toen had hij het probleem al enkele weken, het alarm is daar ter plaatse zelfs afgegaan toen ik hem net geparkeerd had. Dus als het een spinnetje was, zou dat dat toch niet overleefd mogen hebben. En zelfs als het een beestje was, zou het toch raar zijn dat dat een melding op de glasbreuksensoren zou geven.
Kwistembiebel
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2016 11:06
Mercedes-Benz: C 220 CDI

26 mei 2016 13:07

Die star optie 882 om de interieurdetectie te laten uitcoderen, dat is waarschijnlijk exact wat ik nodig heb! Maar hoe doe ik dat als mijn garage het niet wil doen? Specifiek eisen dat ze die code uitcoderen, en anders naar een andere garage die het wel wil doen?

De garage beweerde zelfs dat het technisch niet mogelijk was om dat gedeelte uit te schakelen.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20709
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26 mei 2016 13:09

Kwistembiebel schreef:De garage beweerde zelfs dat het technisch niet mogelijk was om dat gedeelte uit te schakelen.
en hoe verklaren ze dan de US modellen die wel alarm optie 551 hebben en niet alarm optie 882 hebben?

greetingz,
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 mei 2016 13:10

Zou je niet liever die sensor laten vervangen? Wat heb je aan een half alarm...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

26 mei 2016 14:18

plorie schreef:Zou je niet liever die sensor laten vervangen? Wat heb je aan een half alarm...
een combi heeft de 3 achterruiten extra beveiligd , plus de gewone interieur sensor
Kwistembiebel
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2016 11:06
Mercedes-Benz: C 220 CDI

26 mei 2016 14:25

@ plorie: wat heb je aan dat interieuralarm? Een dief weet niet dat dat gedeelte van het alarm niet meer werkt. Ik trek dus geen extra dieven aan door dat uit te schakelen. Een dief die de ruit breekt, heeft al op voorhand rekening gehouden met het feit dat het alarm waarschijnlijk gaat afgaan (alarm is immers standaard), en vindt dat blijkbaar geen probleem. Of het alarm nu af gaat of niet: de ruit is toch kapot, de schade voor mij is hetzelfde.

Het uitschakelen van dat interieuralarm via een code, kost waarschijnlijk welgeteld 20 seconden.

Voor het vervangen van de sensor moet ik de auto een hele dag binnen brengen, ze demonteren dan een hoop bekleding en zo om aan die sensoren te kunnen, koppelen ze los, meten dan op één of andere manier welke er af en toe (maar niet altijd) een verkeerd signaal geeft, vinden dan hopelijk welke het is (dat is lang niet zeker), en moeten dan heel die ruit vervangen omdat de sensor daar vast in zit. Met wat geluk is het een zijruit, maar het kan ook de hele achterruit zijn. Vervolgens moet alles terug in elkaar gestoken worden, en dan moeten we maar hopen dat het probleem opgelost is. Kan je ongeveer inschatten hoeveel de totale kostprijs is? Voor een auto van 8 jaar oud?

Geef mij dan maar de eerste mogelijkheid, zonder binnenalarm.

Dus, moet ik gewoon aan de garage zeggen dat ze optie 882 moeten uitschakelen? Is dat voldoende informatie?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 mei 2016 14:27

Het is jouw auto. Een gelegenheidsdief die even snel een ruitje intikt om iets interessants mee te grissen zal misschien nog wel verder kijken als er alsnog niets afgaat.
Een garage die een dag nodig heeft om een paar achterbaksensoren langs te gaan is sowieso het verkeerde adres, voor wat dan ook.
Vertel je bij verkoop er ook bij dat er maar een half alarm op zit? Niet iedereen vindt dat een nutteloze toevoeging...
Logboek S500.
Kwistembiebel
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2016 11:06
Mercedes-Benz: C 220 CDI

26 mei 2016 15:03

plorie schreef:Vertel je bij verkoop er ook bij dat er maar een half alarm op zit? Niet iedereen vindt dat een nutteloze toevoeging...
Uiteraard. Maar ik denk niet dat dat een verschil van 1000 euro gaat maken op de prijs die ze ervoor willen geven, dus ik zie die reparatie niet direkt als een zinvolle investering.

Maar goed, die optie 882 dus, is dat gewoon een kwestie van hun laptop eraan hangen, een vakje uitvinken, en klaar? Als het zo simpel is, kan ik me moeilijk voorstellen dat ze toch nog gaan weigeren als ik hen die specifieke instructie geef.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 mei 2016 15:45

Al diverse 204s gehad waar deze storing werd veroorzaakt door een defecte achterruit. Dit moet je natuurlijk uitsluiten door te meten of tijdelijk door te kussen lussen.

Indien je geen grote kosten wilt maken zou ik de glasbreuksensordraad doorlussen op de module. Op deze manier blijft de utrasoonsensor gewoon actief en zal het alarm afgaan als ze door een ruit naar binnen gaan. Ik zou de binnenruimtebeveiliging dus niet uitcoderen
Laatst gewijzigd door Raimon op 26 mei 2016 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Autocorrect correctie corrigeren .....
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

26 mei 2016 16:10

Raimon schreef:Dit moet je natuurlijk uitsluiten door te meten of tijdelijk door te kussen.
Daarom ben ik zo blij dat er ook échte specialisten op dit forum zitten. Zo leren wij ook de fijne kneepjes van het vak! ;)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Kwistembiebel
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2016 11:06
Mercedes-Benz: C 220 CDI

26 mei 2016 16:59

Raimon schreef:Indien je geen grote kosten wilt maken zou ik de glasbreuksensordraad doorlussen op de module. Op deze manier blijft de utrasoonsensor gewoon actief en zal het alarm afgaan als ze door een ruit naar binnen gaan. Ik zou de binnenruimtebeveiliging dus niet uitcoderen
Is dat iets dat ik zelf kan doen, dat doorlussen? Als het een kwestie is van een draadje doorknippen en de eindjes met elkaar verbinden, zou ik dat nog wel zien zitten. Maar ik ken verder niets van auto's of electronica, dus als ik makkelijk iets verkeerd kan doen, laat ik het misschien beter over aan een vakman. Alleen moet ik er dan wel eentje vinden die het wil doen, want bij mijn garage is dat blijkbaar een groot probleem.
Plaats reactie