w211 e240 SAM module vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

25 apr 2015 17:43

Beste forum leden,

Ik heb al een tijdje "rare" storingen in mijn Benz, het begon eigenlijk met water schade bij de SAM module links voor.

De garage waar mijn Benz in onderhoud is heeft een soort ventilatortje vervangen bij de SAM en toen waren de storingen enkele weken weg, maar helaas toch terug gekomen en nog meer storingen zelfs.

Heb mijn auto een 4 tal weken stil laten staan voor sparen voor reparaties (even financieel lastige maanden vandaar), maar heb vd week een gebruikte SAM module aangeschaft met precies hetzelfde serie nummer en de garage heeft deze ingebouwd.

Weet niet of ik het goed zeg maar de monteur heeft hem ook gecodeerd / ingelezen(?) (met Stardiagnose), maar auto herkent de SAM niet?

Deze monteur werkt pas ongeveer 3 a 4 weken met Star diagnose, en hoop dan ook dat het aan zijn (nu nog) onervarenheid met Stardiagnose apparatuur ligt.

De monteur vertelde mij gisteren dat de auto de automatische transmissie niet meer herkende (dit heeft toch niets met de linker SAM te maken), en vandaag vertelde hij dat de SAM in de achterbak waarschijnlijk (ook) het probleem is :( !(ze gaan Maandag een andere "leen" SAM aan de achterkant proberen).

De klachten die ik heb verzameld met een week of 8 door rijden (maar soms ook 2 weken geen enkele klacht) zijn:

-centrale deurvergrendeling afstand bediening die soms niet werkt
-Binnen verlichting die s nachts ineens aan gaat (terwijl er geen sleutel in contact zit)
-xenon lampen die s nachts knipperend gaan branden (terwijl er geen sleutel in contact zit)
-radio scherm dat soms kort uitvalt en dan weer aan
-knipperlichten die sneller knipperen als normaal
-parkeer censoren die afgaan als er geen obstakels zijn
-electrische ramen voor en achter die niet meer naar behoren functioneren

Mijn vraag is horen deze bovenstaande klachten alleen bij de SAM module voor, of zijn dit ook functies voor de SAM aan de achterkant?

En wat denken jullie van de versnellingsbak (die 10000 km geleden vervangen is voor een gloed nieuw exemplaar bij de dealer) die niet (meer) herkent wordt?

Jullie advies wordt hier heel erg gewaardeerd, alvast bedankt!

Alle een goed weekend gewenst,

Groet Markr32
erka
Berichten: 696
Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
Mercedes-Benz: C220 CDI W204
Locatie: Midden Limburg

26 apr 2015 16:00

Uit eigen ervaring :

* gebruikte SAM Module hoeft niet ingelezen / in geleerd te worden.
( wellicht wel handig om te controleren, maar is niet noodzakelijk )

* controleer alle zekeringen en relais, of die erin zitten.
MAAR controleer ook, of in de oude module alle zekeringen en relais aanwezig zijn.
Dit laatste heb ik aan de hand gehad, SAM module vervangen, alles vergeleken met de oude..
TOCH bleef een storing opkomen, bleek achteraf dat één zekering er gewoon nooit ingezeten heeft.
STAR gaf overigens geen passende oplossing ( want hij heeft dus echt aan de computer gehangen na
het vervangen van de SAM Module, omdat de foutmeldingen bleven...die overigens achteraf niet eens
te wijten waren aan de module, maar dat is een HEEL lang verhaal. )
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

26 apr 2015 16:48

Erka bedankt voor je reactie :) !

Oke dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat een SAM module die "nieuw" in een auto geplaatst wordt, altijd gecodeerd moet worden (zowel gebruikt als nieuw), maar ik heb hier dan ook helaas erg weinig kennis van!

Ik ga morgen (garage is nu gesloten) kijken of inderdaad bij alle de 2 modules alle zekeringen en relais gelijk zijn.

Moeten alle zekeringen en relais precies gelijk zijn en op de zelfde plaats zitten, ook als (het "omgedraaid" is en) er bijvoorbeeld in de "nieuwe" SAM een zekering of relais meer zit dan in de originele SAM, moet ik dan uit de "nieuwe" SAM die zekering of relais verwijderen (zodat hij identiek is aan de oude SAM)..

Advies is zeer welkom, ik weet zeker dat (ook) monteurs nog veel kunnen leren van de vele mensen met kennis van MB op dit forum :goedzo: !

Alvast bedankt,

Groet Markr32
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

26 apr 2015 17:37

Eeehh...100 % zeker weten doe ik het niet, maar ik dacht dat je de programmeer stap alleen kunt overslaan als de SAM uit een auto komt die met exact dezelfde opties is uitgerust. Als je meer opties hebt en de SAM kent ze niet doen ze het volgens mij niet. Heb je minder opties en de SAM kent er dus meer, zal ie denken dat ze het niet doen en krijg je daar foutcodes voor.
Volgens mij lees je mbv STAR de configuratie van de oude SAM uit en codeer je daarmee vervolgens de nieuwe (echt nieuw of gebruikt) SAM.
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

27 apr 2015 15:04

Bedankt voor je reactie Sneaky Pete!

Mij is vaker verteld dat zeker niet alle verschillende SAM modules uit een w211 goed werkend te krijgen zijn in een andere w211, maar dat waren autodemontage bedrijven, en ik heb meer vertrouwen in de kennis van de echte specialisten op dit forum :) !

Maar begrijp ik goed uit wat jij zegt dat je met behulp van goed coderen, eigenlijk alle SAM modules uit de verschillende w211 goed werkend kan krijgen bij een "andere" w211?

Dit is wat w204Avantgarde ook al bevestigde, dus dan kan ik dat neem ik aan gewoon aannemen :) !

Is er niemand hier op het forum die kennis heeft, of misschien advies wil geven of de in eerste genoemde post storingen ALLEMAAL veroorzaakt kunnen worden door een defecte voor SAM module?

Advies wordt zeer gewaardeerd, alvast bedankt!

Groet markr32
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

27 apr 2015 16:58

markr32 schreef: Maar begrijp ik goed uit wat jij zegt dat je met behulp van goed coderen, eigenlijk alle SAM modules uit de verschillende w211 goed werkend kan krijgen bij een "andere" w211?
Voor zover ik weet wel.
Bij mijn SLK is de voorste SAM vervangen door een nieuwe omdat de airco problemen gaf (die dingen zijn trouwens knap duur).
Die nieuwe (die dus nog volkomen "maagdelijk"was) is op de manier zoals ik zei geprogrammeerd.
Maar in principe werkt dat volgens mij bij een gebruikte hetzelfde. Alleen zou je in dat laatste geval 'm er eerst gewoon in kunnen schroeven en kijken of alles naar behoren werkt. Dan zou je dat programmeren eventueel over kunnen slaan.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20710
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 apr 2015 22:21

markr32 schreef:Advies wordt zeer gewaardeerd
je hebt over dit probleem al een topic met adviezen lopen

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 07#p689770

greetingz,
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

28 apr 2015 00:13

Hoi MBenzNL,

Klopt ik heb inderdaad al een topic lopen over dit onderwerp, en heb ook al weken niets aan dit topic toegevoegd.

De rede dat ik een nieuw topic gestart ben, is omdat ik dacht dat het dan overzichtelijk(er) zou blijven (en makkelijker te lezen / beoordelen voor de mensen).

Het is niet mijn bedoeling geweest om het juist moeilijker te maken, maar mocht dit zo zijn mijn excuses dan.

Had eigenlijk al gehoopt dat je zou reageren, en nu heb ik ook een reactie (helaas VOOR MIJ niet de reactie die ik had gehoopt) :) !

Groet markr32
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

19 mei 2015 17:37

Ik nu maar door in het 2e topic dat ik aangemaakt heb, om het geheel niet (nog) onoverzichtelijker te maken..

SAM module is zoals eerder gemeld vervangen, nou blijkt er ook waterschade te zijn in de central / zentrales gateway module.

Een vriend heeft deze module ontkoppeld (alle problemen zijn nu uiteraard nog aanwezig, alleen het vaker piepende geluid vd parkeer sensoren hoor je nu niet meer), en ik zit te twijfelen of ik een nieuwe module moet kopen bij de dealer of een 2e hands.

Moet deze central gateway module altijd ingeleerd worden, of zou dit bijvoorbeeld niet hoeven met een 2e hands module van een w211 met exact dezelfde opties?

En als de module bij een 2ehands niet ingeleerd hoeft te worden, is het dan mogelijk dat ik de electronica van deze module dan misschien beschadigd raakt als ik deze terug bouw en uittest, zonder inleren?

Wel fijn al die electronica in de auto.. Als het goed werkt!

Volgende keer breng ik mijn Benz direct naar de Benz dealer bij electronische mankementen, want dit schiet ECHT niet op :( !

Bedankt alvast,

Mvg Markr32
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20710
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

19 mei 2015 21:47

een ZGW kan eenmalig aan een auto aangeleerd worden (er wordt een chassisnummer in opgeslagen) en moet zondermeer ingeleerd worden

de prijs van een nieuwe ZGW valt op zich best wel mee

greetingz,
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

20 mei 2015 00:57

Oke dat is mij dan helemaal duidelijk, hier kan ik zeker wat mee, ik ga morgen bij de dealer een nieuwe module bestellen.

Bedankt MBenzNL voor jou advies, top :goedzo: !

Mvg Markr32
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

09 jun 2015 00:29

Pffff wat een tegenvaller weer vandaag..

Mijn auto heeft al een maand of 2,5 "kuren", en mijn auto heeft in totaal 6 weken bij een kennis van mij gestaan in een universele auto garage, en nadat er door de monteur de laatste 4 dagen storingvrij gereden was met mijn auto, kon ik hem vanmorgen dan eindelijk ophalen..

Vandaag meteen een aantal korte en lange(re) ritjes gemaakt, alles leek goed te gaan, maar toen rond half 6 in de avond begonnen ineens de parkeer censoren tijdens het rijden te piepen van uit het niets.. En direct foutmelding op de board computer: anzeige defect :'( !

Met uitlezen ("simpele" apparatuur) geeft hij nu aan dat het de SAM achter is, maar dat heeft de auto nooit eerder aangegeven en de storingen blijven dezelfde, en de auto is de laatste tijd heel erg vaak uitgelezen!

Ondertussen vervangen: SAM module voor, ventilator SAM module, central gateway module, maar heb mijn kennis gezegd dat dit zo echt niet meer kan en ik mijn auto ergens anders laat repareren.

Auto gaat aanstaande woensdag naar MBenzNL, tijd voor een MB specialist :) !

Groet Markr32
markr32
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:35
Mercedes-Benz: w211 e240 elegance

11 jun 2015 20:10

Gisteren bij MBenzNL in marienvelde geweest, had afgesproken dat ik alleen mijn auto langs zou brengen en laten staan, omdat het waarschijnlijk lastig klusje zou zijn.

Was wel ff een stukje rijden van Den haag naar de achterhoek, daar aangekomen kreeg ik als eerste een bakkie koffie aangeboden, en even (hoe kan het ook anders) over auto s gepraat..

Heel tof om te horen over hoe hoe ze oa de auto s van speciale opties voorzien, of er "gewoon" een compleet andere (lees: dikkere!) auto van maken, hij had een hele gewone c klasse staan totaal opties omgebouwd naar een hele dikke c63 AMG 2014 :) !

Omdat de auto waar hij tijd voor gereserveerd had nog niet van de spuiterij was, had hij meteen tijd om even naar mijn auto te kijken, terwijl mn auto uitgelezen werd vertelde ik hem welke problemen ik precies had.

Binnen 10 minuten dacht hij al te weten wat het kon zijn, en nadat de bestuurders stoel losgemaakt was wist hij het zeker, de stekker vd stoel verwarming en het kastje wat daarbij hoorde hadden erosie / waren doorgebrand!

Hij is toen meteen aan het werk gegaan, ennn als resultaat..

Alles werkt nu (eindelijk) weer zo als het hoort, navigatie terug gebouwd (zelfs die was gedemonteerd), storing die ik ergens anders van had weg geschreven, stekkertje + kastje bij stoelverwarming vervangen, alle storingen gewist, en de uiteindelijke "boos doeners" het kunststof waardoor het water niet weg kon lopen verwijderd.

Weet niet of hij het fijn vindt als ik prijzen noem, maar als ik laat vallen dat voor de prijs die ik alleen al voor dat electronische kastje betaald zou hebben bij de dealer, ik bij dat bedrag 8 tientjes bij heb gelegd en ik compleet klaar was, een meer dan keurige prijs dus!

Mocht er (onverhoopt) weer een electronisch probleem zijn dan rijd ik volgende keer graag die extra KMs naar Marienvelde toe :goedzo: !

Iedereen bedankt voor het meedenken, groeten Markr32
Plaats reactie