Zoals al vaker geschreven is de ML/GL(E) een auto waar we regelmatig aan mogen/moeten werken en dat was afgelopen week niet anders.
We hadden een 2015 ML waar Keyless-go ingebouwd moest worden en we hadden een (nieuwe) 2016 GLE waar een (dynamische) multicontourstoel ingebouwd moest worden. Keyless-go in een 166er ML hebben we al wel vaker achteraf ingebouwd (2012 ML & 2015 ML) maar een multicontourstoel in een GLE was voor het eerst en die optie is voor de 2016 GLE weer eens compleet anders opgebouwd als voor de pre 2016 modellen toen de GLE nog gewoon ML werd genoemd.
Tot 2016 werd er gebruik gemaakt van een pomp en luchtreservoir dat ergens in de auto verbouwd werd en beide stoelen van luchtdruk voorzag (vergelijkbaar aan het systeem in de 212 E-klasse), maar vanaf 2016 wordt er gebruik gemaakt van een compacte (en dure) pomp die onderop het stoelframe wordt verbouwd en van daaruit de luchtzakken in de stoel voorziet van luchtdruk.
Qua ombouw scheelt het wel in tijd nu de halve auto niet los hoeft voor luchtleidingen en een pomp (alhoewel het complete interieur van een 166er ML er best snel UIT en IN te bouwen is), maar qua leveringsproblemen was dit weer een gevalletje uiterste-stress aangezien mercedes de uiterlijke donderdagmiddag leveringsbelofte niet heeft waar kunnen maken en wij de laatste onderdelen pas zaterdag smorgens aangeleverd kregen waarna alles nog omgebouwd moest worden en de auto ook die dag nog afgeleverd moest worden door de verkopende dealer aan de nieuwe eigenaar.
Op zich had dit allemaal nog wel kunnen lukken ware het nieuw dat de NIEUWE stuurunit die in de stoel verbouwd zit DEFECT was en niet in staat was de pomp aan te sturen en ik daarom een auto van 1 van onze eigen klanten op heb moeten regelen om daar diezelfde stuurunit uit te "lenen" om zo toch deze auto nog afgeleverd te krijgen bij de verkopende dealer (s'avonds om 8u voor een -gesloten- poort)...
Ik zal er verder niet te veel meer over schrijven maar mercedes en hun hedendaagse onderdelenvoorzieningen: !
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20709
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- de originele (nog nieuwe) stoel
- DSC05269.jpg (92.59 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
- DSC05277.jpg (80.07 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
- DSC05279.jpg (63.89 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de nieuwe (& veel te dure) pomp die de luchtzakken in de stoel van de nodige druk voorziet
- DSC05298.jpg (95.07 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de optionele multicontour luchtzakken in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende lendesteunen
- DSC05302.jpg (81.59 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de (DEFECTE!) stuurunit in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende stekkers
- DSC05296.jpg (77.66 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de schuimvulling voor de rugleuning met de daarop geplaatste luchtzakken voor de massagefunctie
- DSC05306.jpg (47.23 KiB) 3562 keer bekeken
-
- en diezelfde schuimvulling met een nieuw stoelverwarmingselement erop (omdat mercedes zo vriendelijk is geweest dat element zodanig te maken dat het niet her te gebruiken is)
- DSC05332.jpg (66.27 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de schuimvulling voor de rugleuning met alles erop en eraan voordat die weer over het stoelframe wordt getrokken
- DSC05310.jpg (73.97 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de afgemonteerde rugleuning...
- DSC05318.jpg (95.51 KiB) 3562 keer bekeken
-
- met de stuurunit voor de massagefunctie die in wat stoffig "karton" hangt en een tweede (defecte) stuurunit die wat dieper in het framewerk van de stoel ligt opgeborgen in wat anti-rammel-schuim
- DSC05322.jpg (117.34 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de schuimvulling van de zitting met 2 ventilatoren en 1 luchtzak
- DSC05327.jpg (50.25 KiB) 3562 keer bekeken
-
- diezelfde schuimvulling met de open structuur vulling voor de geventileerde stoel-functie
- DSC05330.jpg (57.63 KiB) 3562 keer bekeken
-
- de bestuurdersstoel met multicontourfunctie (optiecode 399)
- DSC05336.jpg (73.6 KiB) 3562 keer bekeken
-
- en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
- DSC05342.jpg (66.13 KiB) 3562 keer bekeken
-
- en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
- DSC05343.jpg (74.25 KiB) 3562 keer bekeken
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20709
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
en de 166er KGo inbouw
greetingz,
greetingz,
- Bijlagen
-
- 1 van de 4 originele non-KGo klinken (zonder chroom strip)
- DSC05371.jpg (74.19 KiB) 3544 keer bekeken
-
- het interieur nadat er een stoel (en nog een paar onderdelen) uitgebouwd is
- DSC05358.jpg (114.6 KiB) 3544 keer bekeken
-
- het kale interieur
- DSC05368.jpg (114.15 KiB) 3544 keer bekeken
-
- de KGo stuurunit met de te leggen kabelboom
- DSC05375.jpg (104.27 KiB) 3544 keer bekeken
-
- de KGo stuurunit met KGo kabelboom
- DSC05399.jpg (65.42 KiB) 3544 keer bekeken
-
- 1 van de 4 KGo antennes (in de kofferruimte van de auto)
- DSC05391.jpg (114.55 KiB) 3544 keer bekeken
-
- 1 van de 4 KGo antennes (onderin de middenconsole)
- DSC05396.jpg (95.71 KiB) 3544 keer bekeken
-
- alle 4 portieren zijn kaalgebouwd geweest ivm de uit te wisselen greepbeugels
- DSC05406.jpg (84.3 KiB) 3544 keer bekeken
-
- de toe te voegen kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
- DSC05381.jpg (62.3 KiB) 3544 keer bekeken
-
- de toegevoegde kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
- DSC05385.jpg (59.88 KiB) 3544 keer bekeken
-
- 1 van de 4 KGo grepen (met chroomstrip)
- DSC05412.jpg (69.63 KiB) 3544 keer bekeken
-
- de kofferklep schakelaar met KGo ondersteuning
- DSC05410.jpg (88.25 KiB) 3544 keer bekeken
-
- de start/stop knop
- DSC05414.jpg (64.39 KiB) 3544 keer bekeken
- Blue_eyes
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 27 feb 2016 11:34
- Mercedes-Benz: W205 C250
- Specialisatie: Alles
- Locatie: West Maas en Waal
Ik geniet altijd enorm van dit soort posts van je, echt enorm leerzaam en interessant om dit zo grondig gedocumenteerd te zien, mijn complimenten!
Op welk moment kwam je er achter dat die nieuwe stuurunit defect bleek te zijn? Test je die voor de inbouw al, of kwam je er pas achter nadat alles ingebouwd was, met alle ellende van dien...? Kan je aangeven wat jouw ervaring met dat soort situaties is, wat je door de loop der jaren geleerd en ervaren hebt op dat gebied? De meesten zullen het maar vreemd vinden dat iets dat nieuw geleverd is, toch defect blijkt te zijn (DOA).
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20709
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
dank jeBlue_eyes schreef:Ik geniet altijd enorm van dit soort posts van je, echt enorm leerzaam en interessant om dit zo grondig gedocumenteerd te zien, mijn complimenten!
Op welk moment kwam je er achter dat die nieuwe stuurunit defect bleek te zijn? Test je die voor de inbouw al, of kwam je er pas achter nadat alles ingebouwd was, met alle ellende van dien...? Kan je aangeven wat jouw ervaring met dat soort situaties is, wat je door de loop der jaren geleerd en ervaren hebt op dat gebied? De meesten zullen het maar vreemd vinden dat iets dat nieuw geleverd is, toch defect blijkt te zijn (DOA).
ik kom er altijd pas achter als er iets niet werkt nadat ik alles ingebouwd en gecodeerd heb...in dit geval ook - in principe zit op zo'n moment ook alles al weer in de auto gemonteerd op een eventuele afdekkap of deksel na (in dit geval zat dus het achterpaneel op de stoel er nog niet op en was de betreffende stuurunit eenvoudig bereikbaar)...
bij dit systeem werd in eerste instantie geen foutcode gegeven en heb ik eea door moeten meten en testen en om dan maar iets uit te kunnen sluiten heb ik er een andere auto bij moeten halen en daar onderdelen mee moeten wisselen (het vermoeden dat de stuurunit defect was en daarom de pomp niet aanstuurde was er al omdat er op die betreffende pinnetjes geen stroom kwam te staan en de pomp zelf wel werkte zodra daar rechtstreeks stroom op werd gezet)
het verdere traject om dan vervolgens zo'n defect geleverd onderdeel onder garantie vergoed te krijgen is al bijna net zo'n grote uitdaging als de inbouw van de optie zelf MAAR het is gelukt en sinds vrijdagmiddag ligt er een nieuw onderdeel klaar
het enige pluspunt aan dergelijke inbouwen is dat je over het algemeen meer leert van datgeen wat niet in 1x lukt dan dat je leren kunt wanneer het wel in 1x lukt
greetingz,