W205 C160 9G-Tronic 1497 cc

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
C160estate
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2020 14:42

10 feb 2020 14:58

Hallo mede-forumleden,

Ik heb me net nieuw aangemeld bij het forum. Sinds november 2019 ben ik in het bezit van een C160 estate met daarin de nieuwe motor i.c.m. 9traps automaat.
Inmiddels heb ik 6.000 kilometer op de teller staan en is de auto al 3 keer terug geweest bij de Mercedes dealer.
Het probleem waarvoor de auto terug is, zal ik hieronder proberen te omschrijven.

Bij warme motor schakelt de automaat op provinciale (80km) wegen niet verder dan de 6de versnelling en bij snelweg gebruik gaat deze boven de 115 km/u met veel moeite naar de 7de versnelling.
Dit terwijl voorheen de auto op provinciale wegen gewoon in 8 reed en boven de 100 km/u naar 9 overschakelde.
Volgens de dealer heeft dit te maken met het roetfilter wat schijnbaar tegenwoordig ook op benzine auto's zit.
De auto schakelt over naar de regeneratie modus, wat volgens hun het filter weer zou moeten schoonbranden.
Dit proces verloopt echter niet goed, blijkt uit het feit de auto niet verder schakelt en zeer hoog in de toeren blijft rijden.
Mijn auto staat nu nog steeds bij de garage, de dealer weet niet meer wat ze moet doen en heeft de vraag bij Mercedes uitgezet.
Ze geven bij de dealer aan dat dit misschien een product eigenschap kan zijn, maar dit lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Ik kan me dit echter niet voorstellen. Zijn er hier misschien forum leden die dit probleem ook hebben met hun nieuwe C160 9G-Tronic 1497 cc?

Ik rijd overigens overwegend provinciale weg, dus rijdt daar veelal niet harder dan 85km/u.

Jullie reacties worden zeer op prijs gesteld.

met vriendelijke groet,

Ronald
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11520
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

15 feb 2020 10:22

Wat is het toerental op dat moment?

Bij diesels is het bekend dat ze tijdens dit proces hoger in toeren blijven. Ook weet ik dat deze bakken niet te ver doorschakelen. Op de snelweg krijg je ook regelmatig zijn 9 niet te pakken.

Soms is het ook gunstigere om in een hoger toerental te rijden. Met de 9 bak zijn de stappen niet heel groot. De motor is het meest efficiënt op het punt waar het koppel van de motor het hoogste is.

Verder zou in eens gaan rijden met 98 V power of iets dergelijks. Die nieuwe bio brandstof geeft nog redelijk wat “problemen”
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
C160estate
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2020 14:42

24 feb 2020 10:41

Beste Raimon,

het toerental is op dat moment ongeveer 2.500 tpm.

Het probleem dat ik ervaar is dat het regeneratieproces tijdens normale ritten niet voltooid kan worden.
Afgelopen vrijdag startte het proces na amper 550 km gereden te hebben opnieuw en heb ik een uur lang een snelweg rit moeten maken om het proces te kunnen voltooien.
Milieu regels zijn op zich prima, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik voor de 'lol' een extra lange rit moet gaan maken om het filter schoon te laten branden.
Jouw tip betreft de V power brandstof ga ik zeker proberen. Hopelijk helpt dit.

Ronald
Keesligtendag220472
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 21:33

09 feb 2021 21:39

Wat is de uitslag na het gebruik van deze benzine?
Want ik heb ook al 1 jaar dit probleem en dealer lost het niet op!
Auto van 41000 euro!!
Of wat heeft de dealer gedaan?
Mvg Kees
Tsjechov
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 apr 2015 14:45

19 jan 2022 14:40

Hallo,
Inmiddels een paar jaartjes geleden dat ik nog actief was op dit forum.
Toen reed ik nog C350e. Een prachtauto
Nu rijd ik sinds 1.5 jaar een W205 C160 9G tronic 1497cc
Ook ik heb dat regeneratie probleem.
Als je bvb je rechterdiplay op verbruik zet, dan schommelt het verbruik tussen 5 en 12 liter
En dit in 9e versnelling en cruisecontrol op 100 km.
Na een ritje van 7km springt onder de motorkap ook nog eens een ventilator aan die noodgedwongen iets probeert te koelen. Wat die wil koelen -> geen idee.
Dat blijven hangen in een lagere versnelling is eveneens herkenbaar.
Mijn gemiddelde verbruik van 5.2L stijgt naar 7.5L
Herkenbaar bij andere rijders ?
mvg Tsjechov
Plaats reactie