E10 benzine, veel wetenswaardigheden

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E55amg
Donateur
Berichten: 2809
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

15 jan 2020 23:19

Kwam dit artikel tegen in AMT, weet niet of dit zomaar hier mag, maar erg interessant.

artikel AMT 28 nov 2019
E10-brandstof, hoe rampzalig is het?

Techniek19800
E10-brandstof, hoe rampzalig is het?
Als je zo’n klassieke schoonheid rijdt, kun je beter geen E10 tanken. Een speciale storage-fuel voor de winter is aan te bevelen.

Euro 95 is verdwenen en heeft uit milieuoverwegingen plaats gemaakt voor E10. Dat kan tot 10% bio-ethanol bevatten. De rampverhalen doen al de rondte. Auto’s lopen kapot, na een periode van stilstand doen ze het niet meer. Wat is er van waar?

Sinds 1 oktober moeten tankstations met twee of meer tankinstallaties bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aanbieden. E10 is benzine waarin tussen 7,5% en 10% bio-ethanol zit. Het neemt bij de pompen de plaats in van Euro 95, waarin tot 5% bio-ethanol mocht zitten. Dat gaf al de nodige problemen met winterstalling van oldtimers en motoren en bij andere verbrandingsmotoren die weinig worden gebruikt, zoals generatoren, grasmaaiers en kettingzagen.

Maar ook sommige auto’s die veel werden gebruikt konden tegen problemen oplopen. Zo is bekend dat de brandstofpomp van een Opel Signum 2.2 in Duitsland na 27.000 km op E10 dusdanig was aangevreten dat hij kapotliep. Kunnen we met E10 nog meer problemen verwachten? Waarom gebruiken we het spul überhaupt als het zo’n slechte brandstof is?
Octaangetal

Bio-ethanol is alcohol die uit plantenresten is gemaakt. Dat helpt de CO2-uitstoot terug te dringen, want planten halen CO2 uit de lucht en zo ontstaat er een CO2-neutrale kringloop, wanneer je dat als brandstof gebruikt. De sprong van 5% naar 10% bio-ethanol zou voor 2% minder uitstoot zorgen.

Nou is bio-ethanol eigenlijk helemaal geen slechte motorbrandstof. Het heeft een RON-octaangetal van 108. Het pingelt dus veel minder snel dan benzine, dat op RON 95 (Euro 95) of 97/98 zit (Superplus, afhankelijk van het merk). Als je er een speciaal motorblok voor zou bouwen, zou je een hogere compressieverhouding kunnen kiezen. Dat geeft meer vermogen of een lager brandstofverbruik, want het thermodynamisch rendement van een benzinemotor is sterk afhankelijk van de compressieverhouding.

De compressieverhouding van je auto kun je echter niet aanpassen, dus heb je in principe weinig aan dit hoge octaangetal. Bovendien rijd je niet op pure bio-ethanol. Je rijdt ook niet op Euro 95 met extra bio-ethanol. Je rijdt op een nieuwe benzine waarin tot 10% bio-ethanol zit. Fabrikanten voegen methyl-tert-butylether aan benzine toe om de klopvastheid naar de gewenste waarde te brengen. Dat is nu niet anders. Het RON van E10 is dan ook 95, net als van de oude Euro 95. Bij veel pompen heet het zelfs Euro 95-E10.

Door vervuilde injectoren is er niet genoeg brandstof of het vernevelt niet goed. Het gevolg is een slechte verbranding, met veel restzuurstof en veel onverbrande koolwaterstoffen (HC)
Verbrandingswaarde Ethanol

De meeste injectoren hebben genoeg overcapaciteit om extra brandstof in te spuiten als je op E10 rijdt. Het brandstofverbruik stijgt er wel van.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Zou je op pure ethanol rijden, dan moet je 1,5 x zoveel inspuiten voor dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding. Met 10% bijmenging van ethanol bij benzine is het probleem natuurlijk kleiner. Een moderne injectiemotor kan dat wel bijregelen, maar als je elke verbranding meer inspuit, gaat het brandstofverbruik wel omhoog.

Bij carburateurmotoren is het probleem groter: die kunnen namelijk niet compenseren. Daardoor kunnen ze te arm gaan draaien, vooral bij de laatste generatie carburateurmotoren, die vanwege emissie-eisen van zichzelf al arm lopen. Daardoor worden ze te heet, verliezen vermogen en krijgen daardoor een nog hoger brandstofverbruik. Ik heb in Frankrijk vaak E10 getankt met motorfietsen. Zowel bij injectiemotoren als carburateurmotoren meet ik steevast meer dan 15% meerverbruik op E10, terwijl de motoren ook voelbaar rauwer lopen.
Ethanol is corrosief

Het hogere brandstofverbruik is niet het enige nadeel van ethanol. Het is ook behoorlijk agressief en corrosief. Het tast sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en bepaalde aluminiumlegeringen aan. Dat geeft dus problemen als het brandstofsysteem van dit soort materialen is gemaakt.

Een ander probleem, dat speciaal bij tweetakten optreedt, is dat ethanol en tweetaktolie niet samen willen oplossen in benzine. Dat is vooral lastig voor oudere tweetaktmotoren, die op mengsmering lopen. De olie ontmengt in de tank en je motor krijgt op een gegeven moment benzine zonder olie. Dan loopt hij kapot.
Alternatieven voor E10

De eerste vraag is dus, is je auto gemaakt van materialen die tegen E10 kunnen? De meeste auto’s van na 2000 zijn gemaakt voor Euro 95. Daar zat al bio-ethanol in, dus als hij daartegen kan, kan hij meestal ook tegen E10. Maar niet altijd, getuige de eerdergenoemde Opel. Of je auto (of motorfiets) tegen E10 kan kun je controleren op www.E10check.nl.

Daar zie je bijvoorbeeld dat de 2.2 litermotor van de Signum er niet tegen kan. Is dat een ramp? Nee, want tankstations mogen uit de “andere” vulpistolen nog steeds ethanol-vrije benzine laten komen. In BP Ultimate, Shell V-Power, LUK superplus en Esso Synergy Plus 98 zit volgens de fabrikanten (nog) geen bio-ethanol, ook al staat er E5 op.

In sommige andere premium brandstoffen, zoals Total Excellium, zit het wel. En daar staat ook E5 op. Wat dat betreft doet de overheid weer zijn best om verwarring te stichten: In E5 mag tot 5% bio-ethanol zitten, maar het hoeft niet. Het zegt dus niets over de werkelijke hoeveelheid bio-ethanol.


Benzine met bio-ethanol desintegreert. Het geeft aanslag en vervuiling in je carburateur.
Houdbaarheid en vervuiling van E10

Benzine met ethanol heeft nog een ander probleem: het veroudert snel, onder meer doordat ethanol water aantrekt. Dat geeft vervuiling, sludge-, gom- en lakvorming in het brandstofsysteem. Sproeiers en injectoren vervuilen, bij carburateurs kunnen vlotternaalden verkleven, waardoor carburateurs gaan lekken.

Daarnaast kan het water-ethanol mengsel uitzakken en een zure vloeistoflaag onderin je tank of carburateur vormen. Dit veroorzaakt roest in je tank en oxidatie in je carburateur of injectoren. Hierdoor gaan motoren slecht starten, moeilijk stationair lopen en op den duur zelfs stilvallen. Euro 95 geeft na 60 dagen vaak al problemen, bij E10 zal dat nog vroeger zijn.

Dan is er bij stalling nog een ander probleem: lichte delen uit benzine verdampen na verloop van tijd, waardoor je na de winter een slechter startende brandstof hebt. Bovendien loopt het octaangetal in de loop der tijd terug, waardoor een brandstof met 95 RON een 92 RON kan zijn geworden.
Doordat benzine met bioethanol snel veroudert, geeft het bij stalling al snel vervuilingsproblemen. Sproeiers raken verstopt en sproeiernaalden verkleven, waardoor ze de benzine niet goed meer inspuiten en vernevelen

Doordat benzine met bio-ethanol snel veroudert, geeft het bij stalling al snel vervuilingsproblemen. Sproeiers raken verstopt en sproeiernaalden verkleven, waardoor ze de benzine niet goed meer inspuiten en vernevelen
Dopes en storage fuel

Heb je een oldtimer, een terreinwagen of een motorfiets waarmee je slechts zelden rijdt, dan zijn er een paar opties. Je kunt de laatste twee tanks voor het stilzetten vullen met een ethanolvrije superplusbenzine en daar een conserverende dope aan toevoegen, zoals Forté MotoPower II, Eurol Fuel Treat of Liqui Moly Benzine stabilisator. Dat stabiliseert de brandstof, bindt condens, reinigt je brandstofsysteem en neutraliseert zuren.

Veel garagebedrijven doen een dergelijke dope sowieso bij de grote beurt in de tank, om het brandstofsysteem optimaal te laten functioneren. Het octaangetal kun je na stalling weer op peil brengen met Eurol Petrol Octane Improver of Liqui Moly Octane booster.


Met speciale dopes kun je het octaangetal van benzine na lange periode van stalling weer op peil brengen.
Aspen

Een alternatief voor benzine met dopes is Aspen. Dit is een synthetisch gemaakte alkylaatbrandstof. Het bevat geen aromaten en verbrandt geurloos, rookloos en zonder giftige gassen. Daarom wordt het gebruikt in kassen en in de wereld van grasmaaiers en kettingzagen, waar mensen in de uitlaatgassen staan. Goed spul, ook voor stalling van oldtimers of motorfietsen, maar alleen als deze nieuw of geheel gereviseerd zijn en je niet wisselt met gewone benzine.

De aromaten in benzine laten je pakkingen en keerringen zwellen. “Omdat Aspen helemaal geen aromaten bevat, onttrekt het deze moleculen weer aan je pakkingen en keerringen. Die krimpen weer en gaan geheid lekken”, aldus Peter van Gelder van GVG (Gebroeders Van Gelder, leverancier van Aspen). “Aspen kun je eventueel gebruiken in nieuwe of gereviseerde motoren, als je nooit wisselt met gewone benzine. Vanwege het RON octaangetal van 95 is het ook minder geschikt voor hoog belaste motoren.”
Ecomaxx

Een betere optie is een speciale storage fuel, zoals Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit is een aangepaste alkylaatbenzine, speciaal gemaakt voor oldtimers, motorfietsen, boten en andere voertuigen die lang in de opslag vertoeven. Gewone benzine is een mengelmoes van bestanddelen uit aardolie.

Alkylaatbenzine wordt synthetisch gemaakt, vergelijkbaar met gas-to-liquid. Het is dus veel zuiverder. Ecomaxx heeft een RON van 98 en een MON van 92 (Euro 95 heeft maar een MON van 85). Belangrijker is dat het vriendelijk is voor je brandstofsysteem en dat het 3 tot 5 jaar houdbaar is.

Het bevat wel aromaten en houdt je keerringen dus in gezwollen toestand, zodat ze niet gaan lekken. Ecomaxx kost 3,35 euro per liter, een autotank vol is dus een aardige investering. Wel is het veel goedkoper dan het ultrasoon moeten reinigen van je brandstofsysteem.

Ecomaxx Classic Car Fuel is een storage-fuel die drie tot vijf jaar meegaat zonder dat het desintegreert. Met een prijs van € 3,35 per liter is het niet voordelig.
Oldtimers en tweetakten

Alkylaatbenzine verbrandt schoon. Het geeft nauwelijks aanslag op kleppen en zuigers en je ruikt het nauwelijks. Dat laatste is vooral belangrijk voor klassieke auto’s en (tweetakt-) brommers. Wanneer mensen rook zien of uitlaatgassen ruiken, klimmen ze in de pen en voor je het weet mag je met je oldtimer nergens meer rijden. De rook en geur komt vaak van onverbrande benzine.

Oldtimers staan – vanwege de soepelere emissie-eisen van vroeger – doorgaans te rijk afgesteld voor een betere acceleratie, bescherming van de kleppen en een soepelere motorloop bij de techniek van toen. Bij tweetakten speelt de doorspoeling van poort naar poort bij een lage zuigerstand nog een rol. Er komt bij deze voertuigen dus nogal wat onverbrande brandstof naar buiten.

Een slechte zaak, want benzine bevat ongeveer 35% aromatische koolwaterstoffen. Daarvan is 0,5-0,9% benzeen, 3–15% mag tolueen zijn. Kankerverwekkende stoffen die zo in de buitenlucht terecht komen. Ecomaxx bevat slechts 10% aromatische koolwaterstoffen en is vrij van benzeen en tolueen (< 0,1%).

Door deze zuivere samenstelling verbrandt het vollediger en produceert 40% minder smogvormende componenten. Je ruikt Ecomaxx als brandstof al nauwelijks, je ziet ook geen rook uit de uitlaat en je ruikt nauwelijks uitlaatgassen. Ik heb het ook zelf geprobeerd in mijn tweetakt Puch MS50V brommer van 1971, dat werkt! Ecomaxx heeft voor tweetakten overigens een speciale voorgemengde tweetaktbrandstof.
Ook oude tweetaktmotoren rijden praktisch reuk- en rookloos met een alkylaatbrandstof als Ecomaxx

Ook oude tweetaktmotoren rijden praktisch reuk- en rookloos met een alkylaatbrandstof als Ecomaxx
Geen ramp

Wie een moderne auto heeft en hem nooit een paar maanden stil laat staan, zal doorgaans probleemloos op E10 kunnen rijden. Zo niet, dan kun je meer dan genoeg premium brandstoffen vinden bij de grotere tankstations. Voor stalling zijn er dopes en speciale storage fuels. Een ramp is E10 dus zeker niet.
Eerste publicatie door Peter Aansorgh op 28 nov 2019
Laatste update 6 dec 2019
Laatst gewijzigd door E55amg op 16 jan 2020 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 23671
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

16 jan 2020 09:40

Duidelijk en informatief!

gr J :goedzo:
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)
Gebruikersavatar
Lars_
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S212 E200 CGI AVANTGARDE
Locatie: GLD

16 jan 2020 10:51

Interessante kost. Ik lees genoeg argumenten waarom ik hier regelmatig van leden lees dat ze een premium zijn gaan tanken sinds de invoering van E10 (of dat al deden...)
Gebruikersavatar
Saffron
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:41
Mercedes-Benz: E55 AMG Designo Silver

16 jan 2020 11:36

Top bedankt. Interessant stukje.
mb211moerdijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2019 09:38

16 jan 2020 13:24

E55amg schreef:
15 jan 2020 23:19
Kwam dit artikel tegen in AMT, weet niet of dit zomaar hier mag, maar erg interessant.

artikel AMT 28 nov 2019
E10-brandstof, hoe rampzalig is het?

Techniek19800
E10-brandstof, hoe rampzalig is het?
Als je zo’n schoonheid rijdt, kun je beter geen E10 tanken. Een speciale storage-fuel voor de winter is aan te bevelen.

Euro 95 is verdwenen en heeft uit milieuoverwegingen plaats gemaakt voor E10. Dat kan tot 10% bio-ethanol bevatten. De rampverhalen doen al de rondte. Auto’s lopen kapot, na een periode van stilstand doen ze het niet meer. Wat is er van waar?

Sinds 1 oktober moeten tankstations met twee of meer tankinstallaties bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aanbieden. E10 is benzine waarin tussen 7,5% en 10% bio-ethanol zit. Het neemt bij de pompen de plaats in van Euro 95, waarin tot 5% bio-ethanol mocht zitten. Dat gaf al de nodige problemen met winterstalling van oldtimers en motoren en bij andere verbrandingsmotoren die weinig worden gebruikt, zoals generatoren, grasmaaiers en kettingzagen.

Maar ook sommige auto’s die veel werden gebruikt konden tegen problemen oplopen. Zo is bekend dat de brandstofpomp van een Opel Signum 2.2 in Duitsland na 27.000 km op E10 dusdanig was aangevreten dat hij kapotliep. Kunnen we met E10 nog meer problemen verwachten? Waarom gebruiken we het spul überhaupt als het zo’n slechte brandstof is?
Octaangetal

Bio-ethanol is alcohol die uit plantenresten is gemaakt. Dat helpt de CO2-uitstoot terug te dringen, want planten halen CO2 uit de lucht en zo ontstaat er een CO2-neutrale kringloop, wanneer je dat als brandstof gebruikt. De sprong van 5% naar 10% bio-ethanol zou voor 2% minder uitstoot zorgen.

Nou is bio-ethanol eigenlijk helemaal geen slechte motorbrandstof. Het heeft een RON-octaangetal van 108. Het pingelt dus veel minder snel dan benzine, dat op RON 95 (Euro 95) of 97/98 zit (Superplus, afhankelijk van het merk). Als je er een speciaal motorblok voor zou bouwen, zou je een hogere compressieverhouding kunnen kiezen. Dat geeft meer vermogen of een lager brandstofverbruik, want het thermodynamisch rendement van een benzinemotor is sterk afhankelijk van de compressieverhouding.

De compressieverhouding van je auto kun je echter niet aanpassen, dus heb je in principe weinig aan dit hoge octaangetal. Bovendien rijd je niet op pure bio-ethanol. Je rijdt ook niet op Euro 95 met extra bio-ethanol. Je rijdt op een nieuwe benzine waarin tot 10% bio-ethanol zit. Fabrikanten voegen methyl-tert-butylether aan benzine toe om de klopvastheid naar de gewenste waarde te brengen. Dat is nu niet anders. Het RON van E10 is dan ook 95, net als van de oude Euro 95. Bij veel pompen heet het zelfs Euro 95-E10.

Door vervuilde injectoren is er niet genoeg brandstof of het vernevelt niet goed. Het gevolg is een slechte verbranding, met veel restzuurstof en veel onverbrande koolwaterstoffen (HC)
Verbrandingswaarde Ethanol

De meeste injectoren hebben genoeg overcapaciteit om extra brandstof in te spuiten als je op E10 rijdt. Het brandstofverbruik stijgt er wel van.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Zou je op pure ethanol rijden, dan moet je 1,5 x zoveel inspuiten voor dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding. Met 10% bijmenging van ethanol bij benzine is het probleem natuurlijk kleiner. Een moderne injectiemotor kan dat wel bijregelen, maar als je elke verbranding meer inspuit, gaat het brandstofverbruik wel omhoog.

Bij carburateurmotoren is het probleem groter: die kunnen namelijk niet compenseren. Daardoor kunnen ze te arm gaan draaien, vooral bij de laatste generatie carburateurmotoren, die vanwege emissie-eisen van zichzelf al arm lopen. Daardoor worden ze te heet, verliezen vermogen en krijgen daardoor een nog hoger brandstofverbruik. Ik heb in Frankrijk vaak E10 getankt met motorfietsen. Zowel bij injectiemotoren als carburateurmotoren meet ik steevast meer dan 15% meerverbruik op E10, terwijl de motoren ook voelbaar rauwer lopen.
Ethanol is corrosief

Het hogere brandstofverbruik is niet het enige nadeel van ethanol. Het is ook behoorlijk agressief en corrosief. Het tast sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en bepaalde aluminiumlegeringen aan. Dat geeft dus problemen als het brandstofsysteem van dit soort materialen is gemaakt.

Een ander probleem, dat speciaal bij tweetakten optreedt, is dat ethanol en tweetaktolie niet samen willen oplossen in benzine. Dat is vooral lastig voor oudere tweetaktmotoren, die op mengsmering lopen. De olie ontmengt in de tank en je motor krijgt op een gegeven moment benzine zonder olie. Dan loopt hij kapot.
Alternatieven voor E10

De eerste vraag is dus, is je auto gemaakt van materialen die tegen E10 kunnen? De meeste auto’s van na 2000 zijn gemaakt voor Euro 95. Daar zat al bio-ethanol in, dus als hij daartegen kan, kan hij meestal ook tegen E10. Maar niet altijd, getuige de eerdergenoemde Opel. Of je auto (of motorfiets) tegen E10 kan kun je controleren op www.E10check.nl.

Daar zie je bijvoorbeeld dat de 2.2 litermotor van de Signum er niet tegen kan. Is dat een ramp? Nee, want tankstations mogen uit de “andere” vulpistolen nog steeds ethanol-vrije benzine laten komen. In BP Ultimate, Shell V-Power, LUK superplus en Esso Synergy Plus 98 zit volgens de fabrikanten (nog) geen bio-ethanol, ook al staat er E5 op.

In sommige andere premium brandstoffen, zoals Total Excellium, zit het wel. En daar staat ook E5 op. Wat dat betreft doet de overheid weer zijn best om verwarring te stichten: In E5 mag tot 5% bio-ethanol zitten, maar het hoeft niet. Het zegt dus niets over de werkelijke hoeveelheid bio-ethanol.


Benzine met bio-ethanol desintegreert. Het geeft aanslag en vervuiling in je carburateur.
Houdbaarheid en vervuiling van E10

Benzine met ethanol heeft nog een ander probleem: het veroudert snel, onder meer doordat ethanol water aantrekt. Dat geeft vervuiling, sludge-, gom- en lakvorming in het brandstofsysteem. Sproeiers en injectoren vervuilen, bij carburateurs kunnen vlotternaalden verkleven, waardoor carburateurs gaan lekken.

Daarnaast kan het water-ethanol mengsel uitzakken en een zure vloeistoflaag onderin je tank of carburateur vormen. Dit veroorzaakt roest in je tank en oxidatie in je carburateur of injectoren. Hierdoor gaan motoren slecht starten, moeilijk stationair lopen en op den duur zelfs stilvallen. Euro 95 geeft na 60 dagen vaak al problemen, bij E10 zal dat nog vroeger zijn.

Dan is er bij stalling nog een ander probleem: lichte delen uit benzine verdampen na verloop van tijd, waardoor je na de winter een slechter startende brandstof hebt. Bovendien loopt het octaangetal in de loop der tijd terug, waardoor een brandstof met 95 RON een 92 RON kan zijn geworden.
Doordat benzine met bioethanol snel veroudert, geeft het bij stalling al snel vervuilingsproblemen. Sproeiers raken verstopt en sproeiernaalden verkleven, waardoor ze de benzine niet goed meer inspuiten en vernevelen

Doordat benzine met bio-ethanol snel veroudert, geeft het bij stalling al snel vervuilingsproblemen. Sproeiers raken verstopt en sproeiernaalden verkleven, waardoor ze de benzine niet goed meer inspuiten en vernevelen
Dopes en storage fuel

Heb je een oldtimer, een terreinwagen of een motorfiets waarmee je slechts zelden rijdt, dan zijn er een paar opties. Je kunt de laatste twee tanks voor het stilzetten vullen met een ethanolvrije superplusbenzine en daar een conserverende dope aan toevoegen, zoals Forté MotoPower II, Eurol Fuel Treat of Liqui Moly Benzine stabilisator. Dat stabiliseert de brandstof, bindt condens, reinigt je brandstofsysteem en neutraliseert zuren.

Veel garagebedrijven doen een dergelijke dope sowieso bij de grote beurt in de tank, om het brandstofsysteem optimaal te laten functioneren. Het octaangetal kun je na stalling weer op peil brengen met Eurol Petrol Octane Improver of Liqui Moly Octane booster.


Met speciale dopes kun je het octaangetal van benzine na lange periode van stalling weer op peil brengen.
Aspen

Een alternatief voor benzine met dopes is Aspen. Dit is een synthetisch gemaakte alkylaatbrandstof. Het bevat geen aromaten en verbrandt geurloos, rookloos en zonder giftige gassen. Daarom wordt het gebruikt in kassen en in de wereld van grasmaaiers en kettingzagen, waar mensen in de uitlaatgassen staan. Goed spul, ook voor stalling van oldtimers of motorfietsen, maar alleen als deze nieuw of geheel gereviseerd zijn en je niet wisselt met gewone benzine.

De aromaten in benzine laten je pakkingen en keerringen zwellen. “Omdat Aspen helemaal geen aromaten bevat, onttrekt het deze moleculen weer aan je pakkingen en keerringen. Die krimpen weer en gaan geheid lekken”, aldus Peter van Gelder van GVG (Gebroeders Van Gelder, leverancier van Aspen). “Aspen kun je eventueel gebruiken in nieuwe of gereviseerde motoren, als je nooit wisselt met gewone benzine. Vanwege het RON octaangetal van 95 is het ook minder geschikt voor hoog belaste motoren.”
Ecomaxx

Een betere optie is een speciale storage fuel, zoals Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit is een aangepaste alkylaatbenzine, speciaal gemaakt voor oldtimers, motorfietsen, boten en andere voertuigen die lang in de opslag vertoeven. Gewone benzine is een mengelmoes van bestanddelen uit aardolie.

Alkylaatbenzine wordt synthetisch gemaakt, vergelijkbaar met gas-to-liquid. Het is dus veel zuiverder. Ecomaxx heeft een RON van 98 en een MON van 92 (Euro 95 heeft maar een MON van 85). Belangrijker is dat het vriendelijk is voor je brandstofsysteem en dat het 3 tot 5 jaar houdbaar is.

Het bevat wel aromaten en houdt je keerringen dus in gezwollen toestand, zodat ze niet gaan lekken. Ecomaxx kost 3,35 euro per liter, een autotank vol is dus een aardige investering. Wel is het veel goedkoper dan het ultrasoon moeten reinigen van je brandstofsysteem.

Ecomaxx Classic Car Fuel is een storage-fuel die drie tot vijf jaar meegaat zonder dat het desintegreert. Met een prijs van € 3,35 per liter is het niet voordelig.
Oldtimers en tweetakten

Alkylaatbenzine verbrandt schoon. Het geeft nauwelijks aanslag op kleppen en zuigers en je ruikt het nauwelijks. Dat laatste is vooral belangrijk voor klassieke auto’s en (tweetakt-) brommers. Wanneer mensen rook zien of uitlaatgassen ruiken, klimmen ze in de pen en voor je het weet mag je met je oldtimer nergens meer rijden. De rook en geur komt vaak van onverbrande benzine.

Oldtimers staan – vanwege de soepelere emissie-eisen van vroeger – doorgaans te rijk afgesteld voor een betere acceleratie, bescherming van de kleppen en een soepelere motorloop bij de techniek van toen. Bij tweetakten speelt de doorspoeling van poort naar poort bij een lage zuigerstand nog een rol. Er komt bij deze voertuigen dus nogal wat onverbrande brandstof naar buiten.

Een slechte zaak, want benzine bevat ongeveer 35% aromatische koolwaterstoffen. Daarvan is 0,5-0,9% benzeen, 3–15% mag tolueen zijn. Kankerverwekkende stoffen die zo in de buitenlucht terecht komen. Ecomaxx bevat slechts 10% aromatische koolwaterstoffen en is vrij van benzeen en tolueen (< 0,1%).

Door deze zuivere samenstelling verbrandt het vollediger en produceert 40% minder smogvormende componenten. Je ruikt Ecomaxx als brandstof al nauwelijks, je ziet ook geen rook uit de uitlaat en je ruikt nauwelijks uitlaatgassen. Ik heb het ook zelf geprobeerd in mijn tweetakt Puch MS50V brommer van 1971, dat werkt! Ecomaxx heeft voor tweetakten overigens een speciale voorgemengde tweetaktbrandstof.
Ook oude tweetaktmotoren rijden praktisch reuk- en rookloos met een alkylaatbrandstof als Ecomaxx

Ook oude tweetaktmotoren rijden praktisch reuk- en rookloos met een alkylaatbrandstof als Ecomaxx
Geen ramp

Wie een moderne auto heeft en hem nooit een paar maanden stil laat staan, zal doorgaans probleemloos op E10 kunnen rijden. Zo niet, dan kun je meer dan genoeg premium brandstoffen vinden bij de grotere tankstations. Voor stalling zijn er dopes en speciale storage fuels. Een ramp is E10 dus zeker niet.
Eerste publicatie door Peter Aansorgh op 28 nov 2019
Laatste update 6 dec 2019
Hoi en wat als je naar Spanje rijd? Ik meen dat ze in Frankrijk alleen maar e10 hebben toch, of ook nog benzine98.
Ben van plan een w211 E280 Benzine te kopen.
Als je dan in Frankrijk moet tanken, Kan je dan ook E10 tanken en een losse toeging toevoegen?
Bedankt voor de reactie's
Gebruikersavatar
E55amg
Donateur
Berichten: 2809
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

16 jan 2020 16:30

Volgens mij is 98 E5 ook in Frankrijk bij veel (meestal merk) pompen gewoon verkrijgbaar.
En eens een enkel keertje 95 E10 tanken zal niet gelijk negatieve resultaten hebben, zeker als deels gemengd met 98, zolang je daarna maar weer 98 neemt.

De 98 E5 van de grote merken heeft volgens de maatschappijen zelf ondanks de E5 classificering momenteel GEEN ethanol, maar 98 E5 Total Excellium WEL, is ook een weetje.
Laatst gewijzigd door E55amg op 16 jan 2020 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TWA
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 apr 2015 13:31
Mercedes-Benz: W210 E240 2.6 v6 Elegance Select
Locatie: Amsterdam

16 jan 2020 21:20

Pas op, daar hebben ze namelijk meer E85. En of dat nou zo leuk zal zijn voor je motor...

Trouwens, op de Radar website (programma op NPO) hebben ze het topic ook aangekaart:

E10: Goed voor het milieu, maar ook voor je motor?

Greetz Emiel
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 6239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975 (ex SLK230 R170, ex 2x C200k W203)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

16 jan 2020 23:09

Interessant artikel.
Een ding vroeg ik me wel nog af.

Er wordt gesteld dat oudere auto’s relatief veel uitstoot van onverbrande gassen hebben, de HC waarde. Klopt dat zo absoluut gesteld als in dat artikel?

Wat is die tegenwoordig van het huidige wagenpark dan?

Ik rij op lpg wat n schone brandstof heet te zijn. Motor is goed afgesteld en het HC gehalte van 222 in parts per million is “heel goed”.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972
Logboek W115 200D OM615 bj 1975
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 575
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44
Mercedes-Benz: S204 C200K Avantgarde

17 jan 2020 01:47

mb211moerdijk schreef:
16 jan 2020 13:24

Hoi en wat als je naar Spanje rijd? Ik meen dat ze in Frankrijk alleen maar e10 hebben toch, of ook nog benzine98.
Ben van plan een w211 E280 Benzine te kopen.
Als je dan in Frankrijk moet tanken, Kan je dan ook E10 tanken en een losse toeging toevoegen?
Bedankt voor de reactie's
Van het voorjaar was er langs de snelweg nog gewoon 98 (E5) te koop en als je wat verder van de snelweg af was ook 95 SP E5. Alleen langs de snelweg was de 95 vaak (al) E10.

Een keertje E10 tanken gaat je auto niet meteen kapot van. Losse toevoegingen worden (zoals ook in het artikel aangehaald) vaak geadviseerd bij lang stilstaan van klassiekers.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 6444
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

17 jan 2020 06:44

Ik heb besloten om geen E10 te tanken zolang als mogelijk...
Ik heb namelijk geen idee wat dit op de langere termijn doet.
Allemaal leuk dat op de E10check er niet gesteld wordt dat je auto ongeschikt is, ik vind het best...

Ik tankte al vrij regelmatig BP Ultimate 98, maar liet dat vaak aan de brandstofprijs van dat moment afhangen...
Nu dus permanent 10ct per liter meer betalen...

Overigens: het al zo overdadig aanwezige motorvermogen van de 240 vaart niet bepaald wel bij kreten als "levert minder vermogen/meer verbruik"
Dus zoveel duurder zijn we dan in theorie niet...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
E55amg
Donateur
Berichten: 2809
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

17 jan 2020 08:51

Idem hier, ik tank in principe ook E5 98, (in sommige van mijn auto's mag wegens tuning sowieso geen 95).

Bovendien blijkt bij veel mensen die het verbruik op de nieuwe 95 E10 bijhouden, dat verbruik daarmee 5-10% stijgt t.o.v. de oude 95 E5, een meerverbruik was ook beetje te verwachten door de lagere energieke waarde van methanol.
Dan is de meerprijs van 98 tanken al bijna gecompenseerd door lager verbruik daarmee.

Al met al betalen we dus nu wel ineens t.o.v. oude 95 E5 brandstof verbruik toch 5-10% meer.

Houd er bij de keuze eventueel rekening mee dat de grote merken tot nu toe aan geven dat hun 98 ondanks de E5 classificatie GEEN methanol bevat, maar dat Total hierop uitzondering is, daar zit in de Excellium 98 E5 WEL ethanol, dus die hoef ik niet
mb211moerdijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2019 09:38

17 jan 2020 11:38

David_O schreef:
17 jan 2020 01:47
mb211moerdijk schreef:
16 jan 2020 13:24

Hoi en wat als je naar Spanje rijd? Ik meen dat ze in Frankrijk alleen maar e10 hebben toch, of ook nog benzine98.
Ben van plan een w211 E280 Benzine te kopen.
Als je dan in Frankrijk moet tanken, Kan je dan ook E10 tanken en een losse toeging toevoegen?
Bedankt voor de reactie's


Van het voorjaar was er langs de snelweg nog gewoon 98 (E5) te koop en als je wat verder van de snelweg af was ook 95 SP E5. Alleen langs de snelweg was de 95 vaak (al) E10.

Een keertje E10 tanken gaat je auto niet meteen kapot van. Losse toevoegingen worden (zoals ook in het artikel aangehaald) vaak geadviseerd bij lang stilstaan van klassiekers.
Oké dank je voor de reactie. Hier heb ik wat aan 😁
mb211moerdijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2019 09:38

17 jan 2020 11:40

TWA schreef:
16 jan 2020 21:20
Pas op, daar hebben ze namelijk meer E85. En of dat nou zo leuk zal zijn voor je motor...

Trouwens, op de Radar website (programma op NPO) hebben ze het topic ook aangekaart:

E10: Goed voor het milieu, maar ook voor je motor?

Greetz Emiel
Dank je voor de tip.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 6444
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

17 jan 2020 17:13

E55amg schreef:
17 jan 2020 08:51
Houd er bij de keuze eventueel rekening mee dat de grote merken tot nu toe aan geven dat hun 98 ondanks de E5 classificatie GEEN methanol bevat, maar dat Total hierop uitzondering is, daar zit in de Excellium 98 E5 WEL ethanol, dus die hoef ik niet
Zover wil ik niet eens gaan, maar ik denk nu wel te weten waarom de auto op 98 net iets lekkerder rijdt vanuit een vroegere discussie of premium benzine wel zoveel zin heeft, want toen werd dat vooral als onzin afgedaan door een hoop, maar als het inderdaad zo is dat in de vroegere 95 wel die max 5% zat en in de 98 niks, dan is dat toch weer redelijk verklaarbaar die verschillen...

Ik tankte voorheen altijd 95 van de Avia, maar ben gemakzuchtig geworden met de BP net om de hoek.
Ik denk dat zowel Avia als BP in hun 95 benzine altijd al een percentage van max 5% in hun brandstof hadden?
Want in dat geval heeft mijn auto er al aardig wat litertjes "gemengd" op zitten, maar 10% vind ik te veel om geen aandacht te geven, en in dit geval betekent dat dus vermijden...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Mercedesfriek
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

19 jan 2020 11:31

Interessant stukje dit. Ben benieuwd wat de nieuwe benzine voor gezeur gaat opleveren in de toekomst.
Plaats reactie