S203 Motorswap: van OM612 naar OM613 mogelijk?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

01 dec 2019 07:49

Goedemorgen,

Ik loop al enige tijd rond met de vraag waarom Mercedes de w/s203 niet met OM613 heeft geleverd. Eigenlijk weet ik het antwoord daarop al, en dat is natuurlijk de C30 AMG, en later de OM642. Echter, hoewel ik nog steeds elke dag met een big smile geniet van de roffel uit de OM612 in m’n S203, deed het korte eigenaarschap van een BMW e39 530D me erg verlangen naar een zes-in-lijn diesel in m’n C-Klasse. Ik heb al wat zoektermen naar google geslingerd, helaas zonder resultaat. En ook hier op het forum leverde de zoektermen W203, OM613 en motorswap niks op.

Dus, afgezien van het feit dat het natuurlijk veel rendabeler zou zijn om gewoon een S203 met OM642 of C30 AMG aan te schaffen, zou het mogelijk zijn om zonder al te veel aanpassingen een OM613 in een S203 C Klasse te leggen? Of zou ik dan opzoek moeten naar de kop van een C55 AMG vanwege de lengte van de OM613?

Mvg, Lewis
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

01 dec 2019 08:51

De neus van een c55 is inderdaad 8cm langer
Ik denk alleen dat je aardig in je buidel moet tasten voor de neus van een c55
Veel onderdelen zijn overigens wel gelijk aan een C209 clk.

Verder zal het aantal cilinders op kenteken moeten komen ik weet niet of hier een typegoedkeuring voor is. De V6 diesel zat alleen in de facelift modellen.
greetings Evan
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

01 dec 2019 09:46

Evan schreef:De neus van een c55 is inderdaad 8cm langer
Ik denk alleen dat je aardig in je buidel moet tasten voor de neus van een c55
Veel onderdelen zijn overigens wel gelijk aan een C209 clk.

Verder zal het aantal cilinders op kenteken moeten komen ik weet niet of hier een typegoedkeuring voor is. De V6 diesel zat alleen in de facelift modellen.

Dat is idd waar, de C209 en W203 delen feitelijk hetzelfde platform. Dus betreft de ruimte zal het wel op te lossen zijn. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als de OM613 er zonder aanpassingen in past. Qua electronica zou het ook niet zo’n probleem moeten zijn, denk ik.

Voor nu is het alleen een idee. Ik blijf nog lekker genieten van de OM612, maar ik ga dit ideetje wel verder uitwerken.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

01 dec 2019 10:03

Ga ik zeker volgen succes!
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

01 dec 2019 12:58

Alles kan... Is maar net hoe ver je er in wilt gaan. Houdt er rekening mee dat ook de versnellingsbak omgezet dient te worden. Dat is bij de 6cil qua bellhousing ook anders.
Ook verwacht ik dat de extra cilinder met een standaard neus niet past. Als ik kijk wat 1extra cilinder bij mijn Vito nodig had aan plaats.... Zorg wel dat je een om613 van dezelfde generatie pakt. Scheelt je een hoop werk. Een w210 heeft ook een edc15 ECU met 5stekkers. Ik ging van EDC 16 naar 15 en dat was wat minder handig :owja: . Wel leuk overigens.

Succes!!
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

01 dec 2019 20:30

Zie toevallig op Facebookpagina om606 superturbo deze voorbij komen.

Om606 in een w203, hiervoor lag er een 220cdi in gekieteld van 150pk na 241pk en 550nm.
Bijlagen
D90EC6D2-1F1B-452F-B854-4523B4FF0AEA.jpeg
D90EC6D2-1F1B-452F-B854-4523B4FF0AEA.jpeg (185.12 KiB) 1332 keer bekeken
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

01 dec 2019 20:52

astraTD schreef:Zie toevallig op Facebookpagina om606 superturbo deze voorbij komen.

Om606 in een w203, hiervoor lag er een 220cdi in gekieteld van 150pk na 241pk en 550nm.
Heel dik! Ik kwam vanmiddag ook al op internet een S203 met een gekietelde OM606 tegen. Ik wil nu echt een OM613 in m’n C! :P

Komende tijd maar even wat voorbereidend huiswerk doen, en koekeloeren naar een complete OM613.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

01 dec 2019 23:11

Is het niet economischer om een 211 320cdi te kopen? Die staan tegenwoordig voor weinig geld te koop.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

02 dec 2019 06:55

mr. Michel schreef:Is het niet economischer om een 211 320cdi te kopen? Die staan tegenwoordig voor weinig geld te koop.
Dat klopt. Het zou makkelijker zijn, en misschien ook wel geld schelen. Maar de ruimte van een S203 is precies goed voor mij. Meer “auto” heb ik op korte termijn niet nodig. En ik ben ontzettend eigenwijs. :lol: Ik wil nu gewoon een zes in lijn diesel in een S203. En ik denk dat de OM613 de beste optie is, gezien het feit dat het bijna een OM612 is, maar dan met een cylinder extra.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

02 dec 2019 13:36

LewisYall schreef:
mr. Michel schreef:Is het niet economischer om een 211 320cdi te kopen? Die staan tegenwoordig voor weinig geld te koop.
Dat klopt. Het zou makkelijker zijn, en misschien ook wel geld schelen. Maar de ruimte van een S203 is precies goed voor mij. Meer “auto” heb ik op korte termijn niet nodig. En ik ben ontzettend eigenwijs. :lol: Ik wil nu gewoon een zes in lijn diesel in een S203. En ik denk dat de OM613 de beste optie is, gezien het feit dat het bijna een OM612 is, maar dan met een cylinder extra.
:goedzo:

Gewoon doen, waarom zou je het jezelf makkelijk maken als het ook extreem moeilijk (en duur) kan :owja: :owja:

Suc7, dat is een volle punt meer dan suc6 ;)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

22 jan 2020 15:10

LewisYall schreef: 02 dec 2019 06:55
mr. Michel schreef:Is het niet economischer om een 211 320cdi te kopen? Die staan tegenwoordig voor weinig geld te koop.
Dat klopt. Het zou makkelijker zijn, en misschien ook wel geld schelen. Maar de ruimte van een S203 is precies goed voor mij. Meer “auto” heb ik op korte termijn niet nodig. En ik ben ontzettend eigenwijs. :lol: Ik wil nu gewoon een zes in lijn diesel in een S203. En ik denk dat de OM613 de beste optie is, gezien het feit dat het bijna een OM612 is, maar dan met een cylinder extra.
Laat ik nou nog een OM613 hebben staan waar ik vanaf wil, er zit nog wel een koets omheen viewtopic.php?f=80&t=98528 :lol:
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

22 jan 2020 15:55

Dat is wel het beste uitgangspunt, dan heb je alles wat je nodig hebt, motor, bak, stuurunits en kabelboom.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

22 jan 2020 17:04

Frits schreef: 22 jan 2020 15:55 Dat is wel het beste uitgangspunt, dan heb je alles wat je nodig hebt, motor, bak, stuurunits en kabelboom.
Zonder nu gelijk als wij van wc-eend adviseren wc-eend te spreken heb je daar zeker een punt Frits, bovendien kun je hem/haar ook nog horen snorren -)
Grtz Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

22 jan 2020 17:09

En als de redoxreactie z'n werk goed blijft doen, kun je binnen niet al te lange tijd de S210 die nu nog rondom de motor zit met stoffer en blik opvegen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4227
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

22 jan 2020 17:40

gfgf schreef: 22 jan 2020 17:09 En als de redoxreactie z'n werk goed blijft doen, kun je binnen niet al te lange tijd de S210 die nu nog rondom de motor zit met stoffer en blik opvegen.
:lol:
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Plaats reactie