Compacte supercars: Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 debuteren in Goodwood

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5393
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Compacte supercars: Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 debuteren in Goodwood

Berichtdoor Helmy » 05 jul 2019 19:55

W177C118-AMG45-01.jpg
De nieuwe generatie A 45 en CLA 45 worden leverbaar met vermogens van 387 pk of als 45 S met 421 pk.
W177C118-AMG45-01.jpg (213.94 KiB) 1722 keer bekeken


Dit weekeinde vindt het Goodwood Festival of Speed 2019 plaats. Mercedes-Benz maakt van de gelegenheid gebruik om de snelste varianten van de A-Klasse (W177) en CLA Coupé (C118) te presenteren: de Mercedes-AMG A 45 4Matic+ en de CLA 45 4Matic+. De auto’s worden leverbaar als reguliere 45 met 285 kW (387 pk) en als 45 S met maar liefst 310 kW (421 pk).

De nieuwe generatie AMG 45-modellen worden aangedreven door een nieuwe viercilinder turbomotor (M139) met een slagvolume van 1.991 cc. De motor levert zoals benoemd in de reguliere AMG 45’ers 387 pk bij 6.500 tpm en 480 Nm koppel tussen 4.750 en 5.000 tpm. Voor wie meer wilt, komen er AMG 45 S varianten waarbij het vermogen is gestegen naar 421 pk (211 pk per liter slagvolume!) bij 6.750 tpm en het koppel nu 500 Nm bedraagt tussen 5.000 en 5.250 tpm. De motor kan maximaal 7.200 tpm draaien. De A 45 S sprint in slechts 3,9 seconden naar 100 km/h, terwijl de CLA 45 S dit in 4,0 seconden doet. De A 45 en CLA 45 zijn beiden 0,1 seconden trager. De topsnelheid is voor alle varianten elektronisch begrensd, voor de A 45 en CLA 45 op 250 km/h, en voor de A 45 S en CLA 45 S op 270 km/h. De verhoogde begrensing is optioneel leverbaar voor de A 45 en CLA 45 als onderdeel van het AMG Drivers’ Package. De motor is altijd gekoppeld aan een AMG Speedshift DCT 8G transmissie, en wordt voortaan volgens het “One Man, One Engine” principe direct in Affalterbach geassembleerd. In vergelijking met de vorige AMG 45 modellen is de motor in de nieuwe generatie 180 graden om de verticale as gedraaid. Hierdoor bevinden de gelagerde en tot 169.000 tpm draaiende twin-scroll turbo en het uitlaatspruitstuk zich bij het voorste tussenschot. Hierdoor kon de luchtinlaat korter worden gemaakt en hoeven in- en uitlaat niet eerst met complexe oplossingen om het blok heen. Tevens kan hierdoor de neus lager en aerodynamischer vormgegeven worden.

De nieuwe AMG 45 modellen zijn vierwielaangedreven middels de 4Matic+ aandrijflijn, en beschikken voortaan over AMG Torque Control op de achteras. Dit systeem werkt met twee elektronisch aangestuurde plaatkoppelingen en maken het mogelijk om het vermogen en koppel niet alleen te verdelen tussen vooras en achteras, maar ook onafhankelijk tussen links en rechts. Het systeem werkt op basis van gegevens als snelheid, dwars- en langsacceleratie, stuurhoek, gekozen versnelling, gaspedaalstand en het snelheidsverschil tussen alle wielen. Het resultaat is optimale tractie in alle omstandigheden zoals in gladheid of op een extreem bochtig circuit. Het karakter van de vierwielaandrijving is afhankelijk van de gekozen rijprogramma’s via AMG Dynamics. In de modii “Basis” en “Geavanceerd” staat 4Matic+ geconfigureerd in de comfortstand. In de modii “Pro” en “Master” (laatste alleen bij de S-modellen) schakelt 4Matic+ over naar de sportstand voor nog wendbaardere wegligging.

Voortaan is het mogelijk om Drift Mode te selecteren welke standaard is bij de 45 S en optioneel leverbaar is voor de basis 45 als onderdeel van het Dynamic Plus pakket. Hiermee wordt extra vermogen naar de achteras gestuurd. Drift Mode is via het “Race” programma selecteerbaar via de schakelflippers; de transmissie wordt in handmatige schakelstand gezet en het ESP wordt gedeactiveerd. Voor Drift Mode hanteert het drietraps ESP systeem een speciale modus genaamd “Sport Handling Mode” waarbij het systeem meer toelaat alvorens in te grijpen. Ook worden bij het insturen de wielen aan de binnenkant van de bocht lichtelijk afgeremd voor een nog strakkere besturing.

De ophanging is opnieuw ontwikkeld om zowel hogere prestaties toe te staan alsmede het comfort te verhogen ten opzichte van de vorige AMG 45 varianten (W176 en C117). De vooras is voorzien van een McPherson constructie welke dankzij een speciale ophangingsgeometrie de aandrijvingskrachten minder invloed laat uitoefenen op de besturing. Het resultaat is een hoger comfort en een nauwkeurigere wegligging. De achteras beschikt over een vierlinks-ophanging met drie dwarselementen en één langselement. Optioneel is de adaptieve verstelbare ophanging AMG Ride Control leverbaar. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende onderstelregelingen tussen comfortabel en sportief. Het systeem is volautomatisch en kan per rijsituatie voor elk wiel de dempingskarakteristiek in slechts milliseconden aanpassen.

Het remsysteem is op de vooras van de reguliere 45 voorzien van klauwen met vier zuigers en schijven van 350 x 34 mm. De achteras beschikt over klauwen met enkele zuiger en schijven van 330 x 22 mm. Alle schijven zijn geventileerd en geperforeerd om de warmte beter weg te laten stromen en om het ‘fading’ bij extreem gebruik te minimaliseren. De remklauwen zijn grijs gespoten met wit AMG opschrift. Bij de 45 S varianten beschikt de vooras over remklauwen met zes zuigers en schijven in de maten 360 x 26 mm. De remklauwen zijn hier rood gespoten met zwart AMG opschrift.

AMG Dynamic Select biedt de keuze uit zes rijprogramma’s te weten “Gladheid”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+”, “Individueel” en “Race”. Laatstgenoemde is standaard op de 45 S en is als onderdeel van het optionele AMG Dynamic Plus pakket ook te krijgen op de reguliere 45 varianten. AMG Dynamic Select biedt een grote variatie in het rijgedrag en karakter van het voertuig door verscheidene parameters aan te passen:

- Aandrijving: gaspedaalreactie, schakeltijden en –punten, uitlaatgeluid gereduceerd, normaal, sportief of dynamisch
- Transmissie: automatisch of manueel
- AMG Dynamics: ondersteleigenschappen zoals koppelverdeling, stuurkarakteristiek en ESP-functies in de modii Basis, Geavanceerd, Pro of Master (laatste alleen bij 45 S)
- Uitlaatgeluid: gebalanceerd of krachtig geluidsverloop en sterkte.
- AMG Ride Control: modii Comfort, Sport en Sport+

De nieuwe AMG 45 modellen zijn zoals andere recente AMG’s voorzien van de Panamericana grille met twaalf verticale spijlen en bredere onderrand. De kenmerkende scherp gelijnde ‘shark nose’ met vlakke motorkap met powerdomes en de platte koplampen komt zo nog beter tot zijn recht. De spatschermen zijn verbreed vanwege de toegenomen spoorbreedte en bredere wielen. De voorbumper van de A 45 oogt extra breed vanwege het zogenaamde Jet Wing design van de luchtinlaten, met brede centrale inlaat en horizontale lamellen in de buitenste inlaten. Bij de CLA 45 is de bumper anders vormgegeven en oogt de auto meer als de AMG GT 4-deurs Coupé.
Aan de zijkanten vallen de dorpels op met sierelementen in zilverchroom (bij het zilverchroom pakket) of in hoogglans zwart (bij het Night pakket). De spiegels staan op speciale steunen op de schouderlijn van de deur en doen daarmee denken aan de coupés en sportwagens van Mercedes-AMG. Aan de achterzijde zijn de AMG 45’s te herkennen aan twee dubbele ronde uitlaateindstukken met een diameter van 82 mm bij de reguliere 45 en 90 mm bij de 45 S varianten. De diffuser is voorzien van twee dubbele spijlen (A 45) of vier enkele spijlen (CLA 45) en draagt bij aan een betere aerodynamica, evenals de standaard meegespoten achterspoilers. Optioneel zijn de AMG 45 modellen te voorzien van het AMG Aerodynamica pakket met extra luchtgeleidingselementen op de bumpers, een extra diffuservleugel, en in hoogglans zwart afgewerkte luchtgeleidingspanelen langs de achterruit (A 45) of een grotere spoilerrand (CLA 45). Met het AMG Night Pakket worden verscheidene elementen aan het exterieur afgewerkt in hoogglans zwart, of via het Zilverchroom Pakket in zilverchroom.

De A 45 en CLA 45 staan standaard op 8,5J x 18” lichtmetalen tienspaaks velgen in tantalgrijs (optioneel mat zwart met gepolijste velgring), met banden in de maat 245/40 R18. De S-modellen staan standaard op 19-inch lichtmetalen vijfdubbelspaaks velgen, 8,5 breed bij de A 45 en 9 breed bij de CLA 45. Deze velgen zijn eveneens tantalgrijs met glansgedraaid front, en zijn voorzien van banden in de maten 245/35 R19 (A 45) of 255/35 R19 (CLA 45). Optioneel is er ook te kiezen voor 19-inch gesmede kruisspaaks velgen in titaangrijs met glansgedraaid front, of mat zwart met gepolijste velgrand.

Het interieur beschikt standaard over sportstoelen in zwart Artico/Microvezel Dinamica met rode siernaden en rode gordels. Er kan ook gekozen worden voor Artico nevagrijs/zwart met grijze siernaden en in lengte geborsteld aluminium als siermateriaal. De uitstroomopeningen zijn voorzien van rode ringen. Bij de A 45 S en CLA 45 S zijn verscheidene gele accenten aangebracht op de stoelen en ook de siernaden en stiksels zijn geel.

Het standaard multifunctionele sportstuur is eveneens aan de onderzijde afgevlakt en is afgewerkt in nappaleder met geperforeerde zijgrepen. Naar gelang de gekozen bekleding zijn de siernaden rood of zwart, de schakelflippers zijn gegalvaniseerd. De A 45 S en CLA 45 S zijn voorzien van het AMG Performance stuur (optioneel ook voor de A 45 en CLA 45), welke is afgewerkt in leder nappa en microvezel Dinamica met gele siernaden, gele 12-uurs markering en de AMG stuurtoetsen zoals uit de AMG GT 4-deurs Coupé. Met deze toetsen kunnen verscheidene AMG-specifieke functies worden bediend.

De hoogglans zwarte middenconsole beschikt over het standaard Touchpad en is uitgebreid met extra schakelaars voor ESP, de manuele schakelmodus, AMG Ride Control en het optionele AMG Performance uitlaatsysteem. Als wordt gekozen voor het optionele Leder Pakket wordt de middenconsole uitgevoerd in zilverchroom. De pedalen zijn zoals gebruikelijk voor AMG’s uitgevoerd in geborsteld edelstaal met rubberen noppen. De zwarte vloermatten beschikken over een AMG-schrift en zijn afgewerkt met nubukleder-optiek omranding. Verder zijn de voertuigen uitgerust met een zwarte stoffen hemelbekleding en AMG-instaplijsten in geborsteld edelstaal.

Het MBUX systeem is eveneens uitgebreid, waaronder met de nieuwe stijl “Supersport” met centrale ronde toerenteller en staafdiagrammen voor de overige informatie. De snelheidsmeter stopt pas bij 300 km/h. Via het AMG Menu kan de bestuurder kiezen voor verscheidene weergaven, waaronder de versnellingsweergave met gele “M” in handmatige modus, een Warm-Up menu met de temperaturen van de motor- en transmissie-olie, het Set-Up Menu met AMG Dynamic Select instellingen, een G-meter voor langs- en dwarsversnellingen, een Race-Timer met stopwatch en ronde- en sectortijden, en een weergave voor motordata zoals vermogen en koppel en de olietemperaturen.
Het aanraakscherm van het Multimedia Display is eveneens aangepast met individuele AMG-weergaves en animaties, zoals bij het visualiseren van de gekozen rijprogramma’s, AMG Track Pace en telemetriedata. Verder zijn de Augmented Reality en Head-Up Display functionaliteiten uitgebreid voor circuitgebruik, waarbij het mogelijk is om bijvoorbeeld de ideale lijn van een opgeslagen circuit te weergeven.


Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

69190 69191 69192 69193

69194 69195 69196 69197

69198 69199 69200 69201

69202 69203 69204 69205

69206 69207 69208 69209

69210 69211 69212 69213

69214 69215 69216 69217

69218 69219 69220 69221

69222 69233 69224 69225

69226 69227 69228 69229

69230 69231 69232 69233

69234 69235 69236 69237

69238 69239 69240 69241

69242 69243 69244 69245

69246 69247 69248 69249

69250 69251 69252 69253

69254 69255 69256 69257

69258 69259 69260 69261

69262 69263 69264


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden via Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5393
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Compacte supercars: Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 debuteren in Goodwood

Berichtdoor Helmy » 05 jul 2019 21:52

Filmpjes via TheWheelNetwork:



Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 41997
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Compacte supercars: Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 debuteren in Goodwood

Berichtdoor Peter » 06 jul 2019 09:57

421 PK uit een 4 cilinder, wat een helden!
My life, My choice

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5393
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Compacte supercars: Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 debuteren in Goodwood

Berichtdoor Helmy » 17 jul 2019 13:02

En nu ook de CLA 45 onthuld. Zelfde vermogen, uiterlijk ook dezelfde wijzigingen als de CLA Coupé. Enige verschil is ,1 seconden langzamer naar de 100 dan de W177 en C118 (4,1s reguliere 45, 4,0s voor 45 S).

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

69271 69272 69273 69274

69275 69276 69277 69278

69279 69280 69281 69282

69283 69284 69285 69286

69287 69288 69289 69290

69291 69292 69293 69294

69295 69296 69297 69298


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden via Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5393
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Compacte supercars: Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 debuteren in Goodwood

Berichtdoor Helmy » 09 aug 2019 20:21

Ik zat wat reviews te kijken van een onlangs georganiseerde testdag voor de pers in Spanje. Ze deden circuittests met een gele A45 met aeropakket (dus met spoiler en de canards op de voorbumper), maar mijn aandacht werd getrokken door de auto voor wegtests: een grijze A45 zónder het uitbundige aeropakket. Echt een heel gebalanceerd uiterlijk zo, als ik het geld had zou ie wel zo kunnen worden.

Beelden via Netcarshow.com.
Bijlagen
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-05.jpg
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-05.jpg (204.74 KiB) 792 keer bekeken
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-22.jpg
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-22.jpg (124.31 KiB) 792 keer bekeken
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-25.jpg
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-25.jpg (132.1 KiB) 792 keer bekeken
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-30.jpg
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-30.jpg (186.24 KiB) 792 keer bekeken
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-39.jpg
Mercedes-Benz-A45_S_AMG_4Matic-2020-1600-39.jpg (117.19 KiB) 792 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection