waren een groot succes met veel tevreden leden.
Aanmelden kan in dit topic, vermeld of je een van welke opties gebruik wilt maken of dat je voor de kennis en gezelligheid komt.
Meer foto's van afgelopen keer: gallery/album/5458
Met een goed onderhouden automaat de zomer in. Bij voldoende belangstelling organiseert ATR Transmissies in Montfoort zaterdag 18 mei 2019 voor de leden van het MercedesForum een speciale dag, voor het onderhoud en diagnoses van je versnellingsbak.
Op deze dag zal net als in de afgelopen jaren een presentatie over de 'know how' van versnellingsbakken komen met daarop volgend een rondleiding door het bedrijf heen. Er wordt ook een uitleg gegeven door ATR over wat het spoelen van een versnellingsbak inhoudt, wat het verschil is met alleen olie verversen, wat de mitsen en maaren zijn van reinigingsmiddelen, welke namen er voor dezelfde zaken worden gebruikt, etc.
Je kunt je inschrijven voor het volgende:
Optie 1: Onderhoud aan je transmissie (incl. korte diagnose).
Optie 2: Basis diagnose aan je transmissie.
Optie 3: Een presentatie/lezing en een rondleiding.
Hoe kies je tussen "Spoelen (incl. diagnose)" en louter "Diagnose"?
Je kunt het spoelen het beste zien als preventief onderhoud, wat je dus doet om later problemen te voorkomen.
De diagnose doe je omdat je vermoedt of vreest dat er al een probleem is, en je wilt weten hoe de spreekwoordelijke vlag erbij hangt.
Op de spoeldag doet ATR voorafgaand aan het spoelen eerst een korte diagnose (voornamelijk uitlezen) om te voorkomen dat men gaat spoelen aan een bak waar al echte problemen mee zijn (en men de problemen over het hoofd zou zien).
De uitkomst van die diagnose wordt dus niet zoiets als "Oh meneer, uw versnellingsbak is over 523 km aan spoelen toe."
Als de dag helemaal vol zit, dan kun je er ook NIET van uitgaan dat als je je alleen hebt opgegeven voor de diagnose, je nog "spontaan" even mee kunt doen met het spoelen; daar is simpelweg geen ruimte voor.
Hoe kies je tussen "spoelen (incl. diagnose)" en louter "diagnose"?
Je kunt het spoelen het beste zien als preventief onderhoud, wat je dus doet om later problemen te voorkomen.
De diagnose doe je omdat je vermoedt of vreest dat er al een probleem is, en je wilt weten hoe de spreekwoordelijke vlag erbij hangt.
Op de spoeldag doet ATR voorafgaand aan het spoelen eerst een korte diagnose (voornamelijk uitlezen) om te voorkomen dat men gaat spoelen aan een bak waar al echte problemen mee zijn (en men de problemen over het hoofd zou zien).
De uitkomst van die diagnose wordt dus niet zoiets als "Oh meneer, uw versnellingsbak is over 523 km aan spoelen toe."
Als de dag helemaal vol zit, dan kun je er ook NIET van uitgaan dat als je je alleen hebt opgegeven voor de diagnose, je nog "spontaan" even mee kunt doen met het spoelen; daar is simpelweg geen ruimte voor.
Dus voor degene die nog twijfelen wat ze willen:
- Kies voor spoelen (incl. korte diagnose) als
- Je auto tenminste (een veelvoud van) 60.000-80.000 km heeft gelopen, en er is de afgelopen 60.000-80.000km geen onderhoud aan de versnellingsbak geweest, en
- Je geen (noemenswaardige) problemen merkt met de versnellingsbak (dus geen doorslippen, raar schakelen, blijven steken in een versnelling, etc.).
- Kies voor louter diagnose als je wel vindt of vreest dat de versnellingsbak kuren heeft.
Optie 1: Onderhoud aan je transmissie (Maximum aantal plaatsen: 12 stuks)
De prijs van het onderhoud is afhankelijk van het type automatische versnellingsbak: een "722.9" versnellingsbak is bijv. een 7G-Tronic 7-traps bak. Je kunt op de wagenkaart van je auto zien welk type bak er in je auto zit. Mocht je dit willen weten voorafgaand aan de spoeldag dan kun je mij een PB sturen met je VIN-code en zoekt ATR dat even voor je uit. Ik heb alvast wat bakcodes een hyperlink meegegeven naar wat achtergrondinformatie.
Het onderhoud gebeurt bij ATR met originele onderdelen van Mercedes en het doorspoelen van de automaat gebeurt met originele MB olie. Het vervangen van het oliefilter zit uiteraard bij het onderhoud inbegrepen. Naast het onderhoud wordt er als extra service een uitdraai van het diagnose rapport van je auto meegegeven.
Onderhoudsprijzen:
722.6 → €325,- inclusief btw en incl. vervangen bakstekker (indien nodig)
722.7/722.8 → €275,- inclusief btw
722.9 → €350,- inclusief btw
Optie 2: Basisdiagnose aan je transmissie. (Maximum aantal plaatsen: 4 stuks)
Wanneer je klachten hebt aan je automaat adviseert ATR om in plaats van onderhoud uit te laten voeren eerst diagnose te laten doen. Daarom hebben wij 1 brug deze dag tot onze beschikking om achter elkaar diagnoses uit te voeren.
Een diagnose kost normaal €95,- incl. BTW; op deze dag zal dit op €40,- incl. BTW zitten.
Mocht er een reparatie noodzakelijk zijn vervallen de diagnose kosten. Ook bij deze optie krijg je een uitdraai van het diagnose rapport mee.
Let op: Bij ernstige klachten aan je automaatbak wacht niet en neem eerder contact op. Met een klacht doorrijden kan ernstige gevolg schade met zich meenemen terwijl het nog gericht te repareren valt en kosten in de hand kunnen worden gehouden.
Verzoek van ATR: gelieve bij een diagnose ook aan rede aan te geven dat je een diagnose wilt (bijv., schakelt de automaat raar, etc.).
Optie 3: Een presentatie/lezing en een rondleiding. (Maximum aantal plaatsen: 25 stuks)
Bij interesse om te komen voor de presentatie en rondleiding is enige ruimte ingeboekt. Er is de gelegenheid om technische vragen te stellen over de transmissies, en je krijgt een rondleiding door het bedrijf waarbij verschillende voorbeelden van technische problemen aanbod komen en hoe dat door de specialist wordt opgelost. Verder wordt er uitleg gegeven over uitgebreidere diagnoses waardoor er meer grip is op gerichte reparaties. In de presentatie probeert men van ATR om wat meer duidelijkheid te geven wat het spoelen nu allemaal inhoudt, en om allerlei mythen uit de wereld te helpen.
Indeling van de dag:
09:30 - 10:00 inloop/ontvangst groep 1.
10:00 - 10:45 rondleiding groep 1
11:00 - 12:00 presentatie groep 1
12:00 - 13:00 lunch / inloop ontvangst groep 2.
(overlap groep 1 en 2)
13:00 - 13:45 rondleiding groep 2
14:00 - presentatie groep 2
15:30 afsluiting
Tijdens de rondleidingen in het bedrijf wordt er ook aan de auto’s gewerkt (onderhoud of diagnose). Tijdens de lunch is de hele groep compleet.
Net als de vorige keer:
- ATR verwacht dat er ca. 6 auto's per dagdeel onderhoud kunnen krijgen;
- ATR benadrukt dat er ook mensen kunnen langskomen voor alleen de rondleiding;
- ATR geeft aan dat men max. één youngtimer of klassieker per dagdeel kan doen (bijv. met een 722.3/722.4/722.5 versnellingsbak).