Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:In Geneve zal op de aankomende autotentoonstelling in maart onder andere de vernieuwde GLC (X253) debuteren, welke bestelbaar wordt vanaf eind maart en vanaf mei in de showroom te zien zal zijn. Mercedes-Benz toont alvast de eerste beelden en brengt de eerste technische details naar buiten.
De Duitse autofabrikant heeft zich bij het vernieuwen van de GLC vooral gericht op de technische aspecten. Het uiterlijk is slechts licht gewijzigd, voornamelijk aan de voor- en achterzijde. De nadruk ligt voortaan meer op sportiviteit. Aan de voorzijde is de vernieuwde GLC standaard voorzien van LED-schijnwerpers, optioneel kan er gekozen worden voor Multibeam vol-LED schijnwerpers. Verder zijn de dagrijverlichting, de grille met dubbele vleugels en het ruitenraster opnieuw vormgegeven. De AMG Line beschikt over een verchroomde diamantgrille, een AMG-specifieke voorbumper, sportstoelen met verhoogde zijwangen en breedset velgen in de maten 19- en 20-inch.
Aan de achterzijde is de bumper opnieuw vormgegeven en beschikt de auto over vol-LED achterlichten met onmiskenbare rechthoekige lichtcontouren. De bodembescherming is verchroomd en is zoals bij de andere SUV’s een duidelijk kenmerk.
In het interieur zijn enkele zaken die in het oog springen. Zo beschikt de vernieuwde GLC over het platte multifunctionele touchpad met haptische feedback in plaats van de bekende COMAND-draaiknop. Daarnaast beschikt de GLC voortaan over MBUX (NTG 6.0) zoals deze al bekend is uit de A-Klasse. Het centrale mediascherm beschikt over touchscreen technologie, de standaard variant beschikt over een schermdiagonaal van 7-inch en een resolutie van 960x540 pixels, terwijl het optionele grotere scherm over een diagonaal beschikt van 10,25-inch en een resolutie van 1.920x720 pixels. Optioneel kan het navigatiesysteem worden uitgebreid met Augmented Reality, de weergave van navigatie-instructies op direct opgenomen beelden van de omgeving. MBUX kan worden bediend via het scherm zelf, middels aanraakelementen op het stuur, met gebaren die worden herkend door de Interieur Assistent of middels spraakbesturing.
Ook motorisch zijn er wat wijzigingen te vinden. De GLC 200 en 300 beschikken voortaan over de M264 viercilinder. De viercilinder dieselvarianten worden voortaan aangedreven door de OM654. Alle motoriseringen voldoen voortaan aan de Euro 6d norm.
- GLC 200 4Matic: 197 pk / 145 kW en 280 Nm, tijdelijke boost 10 kW en 150 Nm, gecombineerd verbruik en CO2-uitstoot 7,4 tot 7,1 liter op 100 kilometer en 169 tot 161 gram per kilometer.
- GLC 300 4Matic: 258 pk / 190 kW en 370 Nm, tijdelijke boost 10 kW en 150 Nm, gecombineerd verbruik en CO2-uitstoot 7,4 tot 7,1 liter op 100 kilometer en 169 tot 161 gram per kilometer.
- GLC 200 d 4Matic: 163 pk / 120 kW en 360 Nm, gecombineerd verbruik en CO2-uitstoot 5,5 tot 5,2 liter op 100 kilometer en 145 tot 137 gram per kilometer.
- GLC 220 d 4Matic: 194 pk / 143 kW en 400 Nm, gecombineerd verbruik en CO2-uitstoot 5,5 tot 5,2 liter op 100 kilometer en 145 tot 137 gram per kilometer.
- GLC 300 d 4Matic: 245 pk / 180 kW en 500 Nm, gecombineerd verbruik en CO2-uitstoot 5,8 liter op 100 kilometer en 169 tot 161 gram per kilometer.
De vernieuwde GLC beschikt voortaan standaard over Keyless Go Start en verscheidene rij-assistentiesystemen die via het multimediascherm zijn te activeren. Eveneens nieuw op de GLC is het Dynamic Body Control onderstel met traploze verstelbare demping op voor- en achteras. Het systeem let op de rijsituatie, de actuele snelheid en de staat van het wegdek en past daarop de demping in elk wiel onafhankelijk aan in samenhang met motor-, schakel- en stuureigenschappen.
Tot de rij-assistenten behoren onder andere Distronic welke ook in staat is om te reageren op naderende files op basis van navigatiedata. Nieuw is de actieve stuurassistent met actieve noodstopfunctie, welke na een noodstop automatisch de auto kan ontgrendelen en een noodoproep kan maken nadat het voertuig tot stilstand is gekomen. Ook kan de vernieuwde GLC in files bij snelheden onder de 60 km/h extra ruimte maken binnen de rijbanen voor naderende nooddiensten.
De actieve snelheidslimietassistent kan snelheidsbeperkingen opmerken op basis van navigatiedata en gegevens van LiveTraffic over naderende files, waarbij de overige assistentiesystemen gereed worden gemaakt.
Optioneel kan de GLC worden uitgerust met de aanhangerparkeerassistent, die middels een sensor en magneetring in de kogelkop kan helpen met het naar achteren besturen van een aanhanger. De extra zoom-functie van de 360-graden camera met verbeterde beeldkwaliteit maakt het nog makkelijker om aan te koppelen.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog