Zelf onderhouden W204 220 CDI

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

27 dec 2018 18:39

Ik heb de nodige filmpjes op Youtube gezien (en hoor de specialisten al roepen, ja hoor... daar gaan we weer) en het onderhoud van zowel een B als A beurt lijken kinderlijk eenvoudig eigenlijk. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om dat voortaan zelf te gaan doen. Mede omdat ik nogal fors wat tamelijk slechte ervaringen heb opgedaan de afgelopen jaren met diverse garages die achter de boel fleste of zelfs sloopte. Los daarvan lijkt het me ook gewoon leuk om te doen, maar ik wil wel dat ik het goed doe en niet de boel uiteindelijk sloop.

De kleine beurt bestaat als het goed is uit:
  • Olie verversen;
    Oliefilter vervangen;
    Ruitensproeier checken,
    Ruitensproeiervloeistof controleren en indien nodig bijvullen;
    Remsysteem checken;
    Bandenspanning controleren;
    Controle van de banden;
    Controle van de lampen;
    Checken van de conditie van de accu;
De grote beurt uit:
  • Alle werkzaamheden van klein onderhoud;
    Extra controle van de zichtbare onderdelen van de motor;
    Vervanging van het combifilter (conform assyst systeem);
    Extra controle van de stuurbekrachtiging en het op peil brengen van de olie;
    Extra controle van de V-riem;
    Extra service – het uitzuigen van het interieur;
    Extra controle van de carrosserie;
    Remvloeistof op peil brengen;
    Checken van de conditie van de accu.
Tenminste, zo van het lijstje bij Mercedes vandaan. Allemaal zaken die geen rocket science zijn volgens mij. Zijn er zaken waar je goed rekening mee moet houden bij het zelf onderhouden?
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

27 dec 2018 18:41

Vergeet jij niet het brandstoffilter en het luchtfilter?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 dec 2018 18:43

Als het goed is verschijnt er een cijfer achter de A en B
En dat zijn de extra werkzaamheden.

A1 is bv Service A met remvloeistof
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

27 dec 2018 18:54

Dank je @ElGriffo, er staat nu over 10K een service BK, heb jij een overzichtslijst toevallig van die codes?

@gerardwb, die staan idd niet op deze lijst. Goede aanvulling, dank!
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 dec 2018 18:59

BK dan staat ie rond de 250000 om
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

27 dec 2018 19:00

Klopt, 260. En die K staat voor?
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

27 dec 2018 19:42

Hmm,
Ik ga af op wat autodata geeft...
Olie & Filter om de 25.000Km of jaarlijks.
Diesel en luchtfilter om de 75.000KM of 48 maanden.
Combifilter service
remvloeistof & koppelingsvloeistof elke 24 maanden.
Motorkoelvloeistof elke 250.000Km of 180 maanden.
Nazicht remmen doe ik elke wissel van winter/zomerbanden.

Uiteraard zit het nazicht van looprollen en multiriem bij elk onderhoud, net als nazicht lekken water en olie.
Zeker ruitenwissers niet vergeten, scharnieren smeren als t nodig is, bandenspanning nazien... het gewone he
Stofzuigen van de wagen bij elke poetsbeurt ;)

Dit is wel bij een om651.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 dec 2018 20:12

Bij 250000 sowieso het koelmiddel verversen

Stuur je chassisnummer en je mail adres dan stuur ik je het serviceblad en wat er bij de BK beurt moet gebeuren.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

29 dec 2018 13:36

Thanks ElGriffo, zie PB.
Gebruikersavatar
JesmerP
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mei 2016 14:19
Mercedes-Benz: S202 (bj:1998)
Locatie: Oudkerk
Contacteer:

31 dec 2018 17:43

Houdt er rekening mee ivschie dat er tegenwoordig een zogeheten DSB wordt bijgehouden. Wat is DSB hoor ik je denken. Nou! Dat staat voor Digital Service Book.

Tijdens deze beurten wordt, zoals eerder genoemd, idd gebruik gemaak van verschillende werkzaamheden tijdens de beurt welke worden aangegeven met de letters en cijfers. En tijdens het resetten van de onderhoudsbeurt krijg je een unieke werkplaatscode en onderhoudscode welke je dus moet invoeren (als monteur zijnde) in de DSB.

Om kwaliteit te garanderen... (nee geintje dat verzin ik zelf) Maar zeg nu zelf. Welke auto zou je eerder kopen als je moest kiezen tussen 2 exact dezelfde autos, maar waarvan 1 aantoonbaar onderhoud heeft gehad. En de ander volgens de zoveelste eigenaar "altijd zijn beurtjes heeft gehad" maar dit niet kan aantonen.

Precies. Je kiest voor die mét het aantoonbare onderhoud. Waarom? Ik denk dat je dat antwoord zelf wel kunt invullen.

Ik verplicht je tot niks maar ik beveel ter harte aan om gewoon je beurten te laten uitvoeren door een vakbekwame monteur. En ja, ik zeg bewust vakbekwame monteur. Je hoeft niet perse naar een MB-dealer voor je onderhoud. Je kan ook eens om je heen kijken of er MB-specialisten in de buurt zitten. Ikzelf werk bij een MB-specialisten garage en ik werk met dezelfde systemen als Mercedes zelf. Het kan je alleen onderaan de streep wel eens aardig wat schelen qua geld.

Maar dat moet je voor jezelf beslissen.

Wil alleen nog even zeggen dat je wel langer plezier hebt van je auto als je hem de benodigde aandacht geeft. Én het moet toch een goed gevoel geven als je wéét dat je benz in goede staat is en in goede conditie. ;)


-edit-

Toegegeven! Het kan zijn dat jouw W204 nog niet is "toegevoegd" aan de DSB. Ik weet dat bepaalde 204's geen DSB hebben. Dus wellicht dat bovenstaand voor jouw 204 helemaal niet van toepassing is. Maar het kan geen kwaad het te vermelden lijkt me zo.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

31 dec 2018 18:03

TS heeft alle info ontvangen , incl DSB uitdraai ;)
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

31 dec 2018 18:45

Aantoonbaar is voor mij ook een stapel facturen van onderdelen. Dan heb je zelfs beter inzicht in welke kwaliteit onderdelen er is gebruikt als het een niet-dealeronderhouden auto is.
En voor de twijfelaars is een aankoopkeuring altijd een prima middel.
Logboek S500.
leuvie
Berichten: 143
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:25
Mercedes-Benz: (W124 200D 1985 (Automaat)) w245 B180 CDI, volvo p121 en een bobber

01 jan 2019 11:37

ben t niet helemaal eens met Jesmer. Historie is alleen van belang bij verkoop. (of jou als inkoper natuurlijk) Zeker niet onbelangrijk,maar stel dat je een jaar of 3 met je auto doet. Dan vraag ik mij af of de kosten die bespaart niet opwegen tegen de minderprijs die je eventueel zou krijgen bij verkoop. Bovendien zijn de reparaties uitgevoerd zoals jij t wil (denk aan betere olie bv). Daarnaast vergroot je je kennis. Enz.
Moet er wel bijzeggen dat als ik een nieuwere auto zou kopen het ook minder zelf zou doen, hoor, dat onderhoud. Maar ik denk dat voor beide verhalen wat te zeggen is.
Please be patient
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

01 jan 2019 12:01

Om te beginnen de beste wensen mensen!

Er vanuitgaande dat ik ook deze auto gewoon weer tot op het draad oprij is aantoonbaar onderhoud ivm doorverkoop eigenlijk niet relevant. Normaal onderhoud is niet echt raketwetenschap en ik vind het bovendien ook leuk om te doen. Schept toch iets meer een “band” met de machine waar je dagelijks jezelf in verplaatst.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

02 jan 2019 00:09

plorie schreef:Aantoonbaar is voor mij ook een stapel facturen van onderdelen. Dan heb je zelfs beter inzicht in welke kwaliteit onderdelen er is gebruikt als het een niet-dealeronderhouden auto is.
En voor de twijfelaars is een aankoopkeuring altijd een prima middel.
Mij maakt het wel uit. Met welk kennis/vaardigheidsniveau heb je te maken? Is het hobbyBob die op deze auto voor het eerst in zijn leven heeft staan oefenen of is het een doorgewinterde semi-professional? Dat kun je lastig of niet beoordelen.

En die stapel facturen van onderdelen hoeft niet noodzakelijkerwijs van de betreffende auto te zijn ;)

Ik zou voor een zelf onderhouden auto beduidend minder geld over hebben dan voor een aantoonbaar dealer/specialist onderhouden exemplaar.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Plaats reactie