Zelf onderhouden W204 220 CDI

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 jan 2019 00:18

Mijn ervaring is dat er prima wordt betaald voor een minitueus onderhouden auto van een hobbyBob ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

02 jan 2019 01:17

plorie schreef:Mijn ervaring is dat er prima wordt betaald voor een minitueus onderhouden auto van een hobbyBob ;)
Niet door mij ;)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Dieseltje67
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 aug 2016 20:48
Mercedes-Benz: W639 Vito 4x4 116 CDI
Locatie: Belgisch Limburg

02 jan 2019 08:10

En de waarheid ligt er ergens tussenin en erg afhankelijk van prijs en leeftijd auto?

Bij een dealer lopen hele goede gekwalificeerde monteurs rond maar vaak worden de simpele beurtjes door leerlingen gedaan.
Bij de universele bedrijven lopen ook goede monteurs rond en zeker bij de merk specialisten maar er zijn er ook die voor alle low budget oplossingen en materialen kiezen. Dus als je een auto koopt die onderhouden is door een bedrijf wat je niet kent...........

Zelfde discussie is wel of geen ex lease auto kopen of een auto met veel of weinig km's
Een auto kopen blijft een gevoelskwestie en een beetje geluk hebben, je moet het per auto bekijken.
Het is niet zwart of wit!
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

02 jan 2019 08:48

Reden dat ik het zelf gaan doen is voor een belangrijk deel dat ik een paar keer zogenaamde "professionals" aan mijn auto heb laten sleutelen met tamelijk desastreuse gevolgen, die men dan ook nog even doodleuk aan mij wilde doorberekenen. 3x remschijven voor, bij de eerste keer al gevraagd of ze de wielnaaf wilde controleren en dat dus tot 3x niet gedaan hebben. Of de EGR die problemen gaf, waarbij tot 2x toe een turbo is vervangen à €1300,-. Zelf achter gekomen door adviezen op een forum op te volgen die allemaal de kant van de EGR uitwezen, die vervangen voor €85,- plus een nieuwe turboslang en ik was voor €120,- klaar. Professionals? Sorry, maar ik ben er redelijk klaar mee na grofweg €4500,- in amper twee jaar kwijt te zijn geraakt aan overbodige "reparaties".

Zoals eerder gezegd, ik ga deze auto gewoon oprijden net als mijn vorige (A4) dus de hele discussie over bonnetjes en aantoonbaar onderhoud is dus niet relevant. Daarnaast heb ik wel wat ervaring met auto's na jaren lang bij Defensie zelf mijn materieel te hebben onderhouden. ;)
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

02 jan 2019 15:37

Ja ik denk als je de wagen gaat oprijden is er geen probleem. De wagen ( :sst: Audi 4) van mijn vrouw heeft 383.000Kms. altijd zelf onderhouden, ook bij inruilen of verkoop krijg je er nu de schrootprijs voor of er nu een service boekje bij is of niet zal dat geen 50€ verschil maken.
Mijn 211 zelf onderhouden maar helaas total loss op 180.000, jammer. ( had niets met het onderhoud te maken )
Nu mijn 2011- C200cdi gekocht 18 maanden geleden en op deze tijd ongeveer 50.000Km gereden, wel ivm garantie een beurt gegeven ( in MB garage) met alle filters op 140.000Km, het vervolg doe ik nu zelf. Tuurlijk als er een nieuwe distributieketting op moet zal dat wel voor de dealer zijn.
Ik heb onlangs nieuwe remblokken va & ar gestoken, wel van Brembo genomen en voor nog geen 100€ en een uurtje werk was dat gefixt.
Wel geen koffie gekregen zoals bij de merk garage, maar die drink ik toch niet..
Als je het zelf doet kan je nog opteren voor originele onderdelen of goede vervangonderdelen.
Mijn filters hou ik origineel, maar remblokken neem ik van Brembo.
Maar dat is een keuze die je zelf maakt.
Dus heel simpel zelf onderhouden... ik ben voor :goedzo: als je weet wat je doet :owja:
Gebruikersavatar
shellix
Berichten: 422
Lid geworden op: 09 nov 2008 20:23
Mercedes-Benz: C204 C350 CGI
Locatie: Antwerpen

03 apr 2019 16:09

Ben ik volledig mee akkoord dat als je zelf je auto oprijdt je evengoed het onderhoud zelf kan doen.
Onlangs men W204 diesel nog verkocht omdat hij einde dit jaar in verschillende steden niet meer binnen mag en de koper heeft nog niet eens naar de ondehoudshitoriek gevraagd, export dus maakt niet uit.
Zelf ook al slechte ervaringen gehad met erkende MB dealers, (en niet alleen MB dealers gaan vrijuit ook andere merken) mijn auto teruggekregen met olievlekken in het interieur, beschadigde middenconsole na het vervangen van een sensor die dan nog eens losstond, onderdelen niet in elkaar gestoken zoals het hoort maar wel een dikke factuur mogen betalen.
Ik weet als ex-mecanicien goed wat er met men auto gebeurd als ik zelf het onderhoud doe. Ik weet welke olie ik gebruik, welke aandraaimomenten enz... gecombineerd met originele MB onderdelen (ben ik wel voorstander van) ben ik tenminste zeker dat alles is uitgevoerd.
Dingen die ik niet weet, ken of niet zie zitten om het zelf te doen, laat ik na voldoende onderzoek, oa op deze website :goedzo: , over aan een MB specialist, waarvan ik weet dat deze man (lees MB werkplaatsmeester) voldoende ervaring heeft om de moeilijkere werken tot een goed einde te brengen.
Op deze manier krijg in een gecontroleerd overzicht van mijn auto en dat schept in mijn geval toch wel een goede vertrouwensband met mijn C'tje wat het rijplezier nog verhoogd.
Gebruikersavatar
PetrolM
Berichten: 2121
Lid geworden op: 15 aug 2009 16:33
Mercedes-Benz: 280 SE 1983 LPG voor dagelijks gebruik
Locatie: Sint Willebrord

19 jan 2022 09:16

Ik mis dat men vergeet te vermelden dat de stuurhuispomp een filter heeft. Wordt mijns inziens NOOIT vervangen, echter een fluitje van een cent bij een verversing/doorspoeling! 8-)
280SE dec 1983 op LPG
Het rijd TOP, met een ster op de KOP! 8-)

MY BENZ is MY CASTLE!
:goedzo:
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

19 jan 2022 10:28

Zelf onderhouden is inderdaad prima te doen, vaak ben je in het begin iets extra kwijt aan het benodigde gereedschap verzamelen, maar dat moet je als onderdeel van de hobby zien. Het is een kwestie van informatie inwinnen, durfen en doen. Je wordt gaandeweg vanzelf handiger en als je een fout maakt heb je weer wat geleerd.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
w204estate
Berichten: 608
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

19 jan 2022 11:14

Ik heb mijn eigen s204 320cdi 4 jaar lang bereden en altijd zelf onderhouden. Elke factuur is bewaard van de bestelde onderdelen apk papieren enz enz. Daarna auto verkocht. Zolang de auto aantoonbaar onderhouden is of dit is via de dealer of de bonnen maakt voor mij niet uit. Scheeld echt wel als je het laat doen door de dealer! Majah dit is mijn mening en daar denken anderen weer anders over ze willen persee een dealer onderhouden auto.
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

19 jan 2022 11:24

Ik denk dat het ook een beetje afhangt van de prijsklasse waarin men zoekt. Bij 10K - 15K kan ik me prima voorstellen dat een goed onderhouden auto best 'zelf' onderhouden mag zijn. En dat de perceptie van de kennis en kunde van de eigenaar door de koper dan doorslaggevend is.
Als het gaat om wagens van 30K of 50K zal dit wellicht anders zijn en zal een dealer of specialisten 'stempel' / onderhoud meer vertrouwen geven.
Alhoewel het volgens mij om vakbekwaamheid gaat en het gebruiken van degelijke (al dan niet voorgeschreven) onderdelen en dat is op meerdere plekken te vinden...
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
VriendHuug
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 feb 2020 14:15
Mercedes-Benz: W220 S500

19 jan 2022 22:55

lvschie schreef: 27 dec 2018 18:39 De kleine beurt bestaat als het goed is uit:
  • Olie verversen;
    Oliefilter vervangen;
    Ruitensproeier checken,
    Ruitensproeiervloeistof controleren en indien nodig bijvullen;
    Remsysteem checken;
    Bandenspanning controleren;
    Controle van de banden;
    Controle van de lampen;
    Checken van de conditie van de accu;
De grote beurt uit:
  • Alle werkzaamheden van klein onderhoud;
    Extra controle van de zichtbare onderdelen van de motor;
    Vervanging van het combifilter (conform assyst systeem);
    Extra controle van de stuurbekrachtiging en het op peil brengen van de olie;
    Extra controle van de V-riem;
    Extra service – het uitzuigen van het interieur;
    Extra controle van de carrosserie;
    Remvloeistof op peil brengen;
    Checken van de conditie van de accu.
Naast alle meningen hierbij een inhoudelijk antwoord hoe je de werkzaamheden moet uitvoeren, zodat je kunt bepalen of je ze zelf kunt en wilt doen.

Olie verversen: auto warm laten draaien, uitzetten, opkrikken en op bokjes, afwasteiltje eronder en de plug uit het karter draaien. Even laten uitlekken. Dan de plug en het pluggat schoonmaken, eventueel een nieuw afdichtringetje, en dan kan de nieuwe olie er in. Zorgvuldig peilen. Zorg dat je veel poetsdoeken bij de hand heb. Giet met een trechter de afgewerkte olie uit het teiltje terug in het lege kannetje van de nieuwe olie, en breng naar de milieustraat.
Oliefilter vervangen: is vaak met de hand los te draaien, of gebruik een oliefiltersleutel. Bij Mercedes is dat een enorme dop, maar is lang niet altijd nodig. Doe dit tijdens het uitlekken van de olie, tijdens het verversen hierboven.
Ruitensproeiervloeistof bestaat bij mij uit kraanwater met wat afwasmiddel. Maar je mag natuurlijk ook een kant-en-klaar antivries kannetje kopen. Dat mensen hiervoor naar de garage gaan, heb ik nooit gesnapt.
Remsysteem checken: krik de auto op en verwijder het wiel. Ook een goede oefening om zelf te doen. Kijk naar de remschijf en de dikte van de remblokjes. Verdraai eventueel het stuur, zodat je het goed kan zien. Draai de remschijf rond: moet makkelijk gaan, en niet ergens op de omtrek weerstand ondervinden. Vervangen is makkelijk, maar nu geen onderdeel van deze servicebeurt.
Bandenspanning: ga langs het betere tankstation of de autowasserette en controleer met de aanwezige bandenpomp op de druk. Blaas er zoveel in als voorgeschreven. Typisch 2 bar, maar kan ook meer zijn voor een dikke wagen. Of investeer in een goede voetpomp of eenvoudige compressor.
Controle van de banden: De diepte van de groeven is van belang. Alles tussen de 8 en 2 mm is goed. Wordt het minder dan 2 mm, met 1,5 mm als ondergrens, dan zijn ze aan vervanging toe. Groot verschil tussen profieldiepte aan de binnen- of buitenkant van de band is ook niet goed.
Controle van de lampen. Bijna alle auto's geven dit aan op het dashboard als er eentje niet brand, maar je kunt het zelf makkelijk controleren, natuurlijk. Zit er condens of water achter het glas, dan is dat niet okee.
Checken van de conditie van de accu. Ook hier geeft de auto dit zelf aan, maar de spanning moet boven de 12 volt zijn, als de auto uit is. Is het minder, dan is de capaciteit te laag. Schroef hem er uit en zet hem met een dreun op de balie van een automaterialenwinkel. Hun capaciteitsmeter hangt er al aan en geeft exact weer hoeveel er nog resteert. Een nieuwe kost maar een handvol tientjes en kun je er zo zelf in zetten en aansluiten. Soms doet een automaterialenwinkel dit als service voor niks.
Extra controle van de zichtbare onderdelen van de motor: haal eens het luchtfilter en alle andere kappen er af, en kijk naar de motor. Is dat pikzwart en vol met olie? Niet goed! Ziet het er nog allemaal glimmend en droog uit? Wel goed!
Vervanging van het combifilter: dit filter is zeer makkelijk te vervangen. Haal het er uit en bekijk hoe stoffig of vies het is. Een nieuwe is te koop voor een gering bedrag bij dezelfde automaterialenwinkel. Je kunt ook met de stofzuiger of het persluchtpistool aan de gang, maar wel buiten.
Extra controle van de stuurbekrachtiging en het op peil brengen van de olie: localiseer waar je stuurbekrachtiging precies zit. Ergens aan de multiriem, dus vlak achter de radiator. Wellicht moet je een motor beschermkap weghalen. Daar zit een zwart tonnetje met een karteldop. Draai die er af, er zit een peilstokje aan vast. Veeg die af en steek hem terug om goed te peilen. De streepjes vol en bijvullen zitten vaak dicht bij elkaar. Moet er wat bij, dan koop je bij de automaterialenwinkel een flesje Power Steering Fluid. Er gaat maar weinig in. Gebruik een trechtertje.
Extra controle van de V-riem: kijk er naar en zie of je de letters erop nog kun lezen. Zijn ze niet meer te onderscheiden of flink weggesleten? Misschien tijd voor een nieuwe. Is makkelijk, maar ook nu geen onderdeel van de beurt.
Het uitzuigen van het interieur: Hier hoef ik natuurlijk niks over te vertellen, behalve dat flink veel verschillende mondstukjes op de stofzuiger handig kunnen zijn.
Controle van de carrosserie: ga eens met je blote vingers langs de binnenkant van de wielkasten. Is dit erg smerig? Maak ze dan schoon, en voel daarna of je enige roest of roestblaasjes kunt ontdekken. Doe dit ook met de onderkant van de deuren. Til eens al het tapijt uit de kofferbak. Maak alles grondig schoon. Is het er nat? Niet goed! Zie je roest? Dan moet je daar wat aan doen. Er zijn veel soorten anti-roest middeltjes in de handel.
Remvloeistof op peil brengen: hiervoor moet je weten wat voor remvloeistof je hebt. Meestal DOT5. Maak het reservoir aan de buitenkant eerst goed schoon en droog voordat het het dopje er af haalt. Er staan streepjes op die iets over het niveau kunnen vertellen. Vul eventueel bij. Let op: mors nooit remvloeistof over je auto! Er bestaan meetpennetjes die wat kunnen zeggen over de kwaliteit en de ouderdom van de aanwezige remvloeistof. Verversen ervan is al snel vakwerk.
Checken van de conditie van de accu: dan kan dus de automaterialenwinkel gratis voor je doen als hij bij hun op de balie staat.

U hoort: de automaterialenwinkel is je beste vriend. Alles wat je nodig hebt voor regulier onderhoud van je auto kun je daar krijgen, tegen veel vriendelijkere prijzen dan de merkdealer.

Het zelf doen is niet alleen aanmerkelijk goedkoper, het geeft ook voldoening.
En bedenk dat JIJ plezier moet hebben van je auto, en dat jij lekker helemaal zelf mag bepalen wat je er aan doet en hoe je ermee omgaat.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

20 jan 2022 00:18

Keurig VriendHuug, ik denk dat de dealer nog het langst bezig is met het 'Extra uitzuigen van het interieur'! Ik mag toch aannemen dat dat een grapje is? Een dealer voor 100€+ p/u je auto laten schoonmaken is een beetje van den zotte.

Die remvloeistof even op tijd vervangen is ook iets wat vergeten wordt en mijn inziens wel even bijna bij een grote beurt mag. Tevens mis ik het luchtfilter vervangen. Zeker bij een diesel is dat geen overbodige luxe.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Plaats reactie