Zoals bij velen op dit forum, heeft ook bij mij het noodlot toegeslagen.
Hierbij mijn verhaal en ervaring ermee, ik hoop dat anderen in deze beschrijving hun probleem herkenen en daarmee zelf een keuze kunnen maken hoe zei het verder willen oplossen.
"Gisteravond" de auto geparkeerd, en bij uitstappen zie ik dat de wielen schuin staan, nu is dat blijkbaar voor het andere Duitse merk een pluspunt om je auto er stoerder uit te laten zien gezien hun reclame, maar zelf vind ik dat niet zo prettig.
Dus even aan het stuur gedraaid zonder het contact slot te hebben gebruikt.
Hmmm dat werkt dus niet, en de sleutel maar in het contact gestoken, en voila dat gaat een stuk makkelijker.
Auto op slot en naar binnen.
De volgende dag open ik de auto, maar onbewust merk ik dat het niet zoals altijd gaat, en druk nogmaals op de "open" knop.
Nu gaat de auto open en stap ik in en duw de sleutel in het contact slot.
Het wel bekende zoemen ontbreekt, en tot mijn schrik gaan alle binnen verlichting uit.
Hmmm, nog maar een keer draaien, maar helaas, niets.
De command gaat nog wel aan maar geeft een "nieuwe" melding dat ik contact moet maken of starten (oid) want anders sluit de command binnen 3 minuten uit.
Vreemd, normaal is de melding dat na 20 minuten het systeem afsluit.
Maar goed, er waren meer vreemde zaken, dus maar uitgestapt en auto op slot, en vervolgens opnieuw geprobeerd om de auto te starten, en niets.
Ander verschijnsel was dat na het openen van de auto, alleen de bestuurders deur open ging, de andere deuren bleven op slot.
Klikte ik nog een keer op de open knop op de afstand bediening, gingen de andere deuren ook open.
En toen bedacht ik me, dat dit was wat er in eerste instantie niet goed ging, de deur aan de bijrijders kant ging niet open.
De dealer gebeld, en er wordt geconstateerd dat de ELV stuk is.
Schatting 1100,- voor vervangen van het onderdeel, ik neem aan excl. BTW en eventuele bij komende kosten.
De auto zou afgesleept worden en na 3 dagen gerepareerd zijn.
Toch geschrokken van dit bedrag ben ik maar gaan google-en, en op dit forum terecht gekomen, met vele meldingen over hetzelfde probleem.
En vond ergens deze link naar een marktplaats advertentie: https://www.marktplaats.nl/a/diensten-e ... -c207.html
Gebeld, en kreeg een aardige man aan de lijn die heel behulpzaam mee probeerde te denken wat er mis kon zijn.
Hij vertelde me dat dit dus blijkbaar heel vaak voorkomt, maar dat mijn situatie toch wel wat ingewikkelder was dan "normaal".
Het probleem zat namelijk in het feit dat mijn stuur in het stuurslot stond, en daarom kon de ELV welke het probleem onderdeel zou blijken te zijn dan niet simpel verwijderd kon worden.
Meer voor een extra bedrag kon hij ook naar mij toe rijden, en het hier ter plekke oplossen.
Met grote twijfel maar toch door het grote prijs verschil getriggerd heb ik een afspraak gemaakt, hij kon meteen later op de middag en gaf aan dat het met 2-2,5 uur geregeld zou zijn.
Inderdaad 's middag kwam hij aan en begon met het demonteren van het stuur.
Bij alles wat hij deed gaf hij uitleg wat zeer gerust stellend was, en won heel snel alle vertrouwen.
Tot uiteindelijk de stuur kolom en wees me aan: "Daar, dat grijze kastje dat is de ELV!".
Toen hij de stuurkolom los had, nam hij die de auto uit en liet me zien waarom "mijn situatie" anders was.
Inderdaad, de ELV zat geblokkeerd in een aluminium constructie en kon geen kant op
Toen deze los gemaakt was, kon het kastje open, en de printplaat vervangen worden.
Met een laptopje programmeerde hij de sleutel codes er weer in en kon alles weer in elkaar.
Met veel zorg behandelde hij alle onderdelen, en maakte van alles schoon voordat het weer terug in elkaar en de auto weer in ging.
Toen dat klaar was, kon ik de sleutel in het contact steken, en hoorde het vertrouwde zoemen weer.
Inmiddels had ik geleerd dat dit zoemen dus de ELV is, welke de stuur blokkade ontgrendelde.
Dit was dus eigenlijk al het eerste teken wat het probleem is/was: de ELV reageert niet meer op de sleutel.
In zeer uitzonderlijke gevallen zou het ook nog kunnen dat je contact slot vol met stof/vuil zou zitten, maar dat was bij mij dus niet het geval.
Met een draai van de sleutel start de auto weer!
Ongelofelijk dat dit probleem zo veelvuldig voorkomt, en dat er zulke hoge kosten aan hangen als je het door de dealer laat oplossen.
Inmiddels denk ik ook te weten, dat die hoge kosten vooral komen, doordat het een tijdrovend werkje is, en dat de dealer een groot gedeelte van de mechanica ook meteen vervangt, ipv alleen het defecte printplaatje.
Blijft nog wel de vraag waarom het onderdeel stuk is gegaan, was het doordat ik aan het stuur draaide zonder dat het contact aan stond?
Maar ik heb een enorme berg geld bespaard, en heb een uitzonderlijke monteur met liefde voor het vak ontmoet!
Mocht je dit lezen, dan wil ik je nog een keer enorm bedanken voor je inzet, geduld, precisie, vakmanschap, oog voor details en je bent gewoon een geschikte vent!
Stuurslot/niet starten ELV probleem
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik zie hier duizelingwekkende bedragen. Onbegrijpelijk dat als dit manco zo vaak optreedt bij MB, een ontwerp / fabrieksfout dus, dat niet standaard kosteloos wordt hersteld.
Nicht das Beste.
Nicht das Beste.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
- Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg
Op marktplaats heb je iemand die voor 350 euro aan je deur komt en het repareerd mocht je nummer willen stuur even pb! belachelijke prijzen bij mercedes dealer. Maar hun vervangen de hele module en de andere mense n denk alleen motortje binnenin
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 20 nov 2015 21:40
- Mercedes-Benz: B Class
het probleem van die meneer uit Utrecht is dat hij aliexpress spullen gebruikt en geen originele spullen.
dus dat houdt in dat het stuurslot binnen korte tijd weer kapot kan gaan.
en zit je weer met het zelfde probleem. en dus meer onkosten.
en een dealer gebruikt originele spullen dat ongeveer +/- 10 jaar mee gaat.
dus dat houdt in dat het stuurslot binnen korte tijd weer kapot kan gaan.
en zit je weer met het zelfde probleem. en dus meer onkosten.
en een dealer gebruikt originele spullen dat ongeveer +/- 10 jaar mee gaat.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Kán kapodt gaan ja.mike burnet schreef: en een dealer gebruikt originele spullen dat ongeveer +/- 10 jaar mee gaat.
Maar dat is nog geen antwoord op de m.i. terechte vraag waarom MB DLD / de importeur iets dat bij al die types door een fabricagefout (anders ging het wel 15-20 jaar mee) de geest geeft en voor heel veel ellende zorgt, niet gewoon vergoedt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Het gaat om het printplaatje, niet het motortje, en inderdaad, als je mijn artikel had gelezen geef ik ook aan dat waarschijnlijk de dealer een aantal onderdelen vervangt.w204estate schreef:Op marktplaats heb je iemand die voor 350 euro aan je deur komt en het repareerd mocht je nummer willen stuur even pb! belachelijke prijzen bij mercedes dealer. Maar hun vervangen de hele module en de andere mense n denk alleen motortje binnenin
En waarschijnlijk hetzelfde linkje als waar jij een PB voor vraagt, staat gewoon in het artikel.
Maar het feitelijke euvel zit m dus in de printplaat.
En inderdaad, dit is niet een toevallig pechgeval, maar een structureel optredend probleem gezien de vele meldingen er over.
En dat je auto daarmee compleet geblokkeerd wordt, en je dus niet anders kan dan deze hele hoge kosten te moeten betalen, is mijns inziens niet iets wat je verwacht als je een Mercedes koopt.
En als dit de kwaliteit is wat MB zelf gebruikt, dan zou het mij niets verwonderen dat als het printkaartje welke nu gebruikt is al uit het oosten komt (helaas heb ik er niet op gekeken), het net zolang (of kort) mee gaat.
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Probleemveroorzaker schijnt de Motorola CPU op die printplaat te zijn. En een nieuwe originele EIS schijnt dezelfde Motorola chip te hebben,dus is het een kwestie van tijd voordat je weer 1100 piek ex. af mag tikken.....
Althans zo heb ik ooit in een artikel op het web gelezen.
Althans zo heb ik ooit in een artikel op het web gelezen.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Mooi scrabble woordSneaky Pete schreef:piekprobleemveroorzaker
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
En wat hebt je eigenlijk nog tegenwoordig aan een stuurslot , volgens mij niks meer. er bestaat ook een mogelijkheid om een emulator in te bouwen
ben je in 1 keer van het gezeur af. De diefstal beveiliging van een stuurslot is tegenwoordig achterhaald. een betere beveiliging lijkt mij de obd poort'
De meeste daarvan zijn de elektro motoren versleten , maar als er een fatal error voorkomt of dan wordt hij gelockt en de chip is een nec chip.
A2C-45770 A2C-52724 NEC
en waarom is het zoveel progammeerwerk omdat de elk contact slot uitgelezen moet worden er zitten standaard 8 sleutelcodes in die moeten ook weer
in de elv gezet worden, en dit onderdeel is een diefstalgevoelig onderdeel , daarom mogen alleen de dealers dit doen , als dit niet zo was en je hebt een vinnummer van een bepaalde auto , kan ik zo een elv bestellen en de sleutelcodes uitlezen , en een valse sleutel na laten maken.
ben je in 1 keer van het gezeur af. De diefstal beveiliging van een stuurslot is tegenwoordig achterhaald. een betere beveiliging lijkt mij de obd poort'
De meeste daarvan zijn de elektro motoren versleten , maar als er een fatal error voorkomt of dan wordt hij gelockt en de chip is een nec chip.
A2C-45770 A2C-52724 NEC
en waarom is het zoveel progammeerwerk omdat de elk contact slot uitgelezen moet worden er zitten standaard 8 sleutelcodes in die moeten ook weer
in de elv gezet worden, en dit onderdeel is een diefstalgevoelig onderdeel , daarom mogen alleen de dealers dit doen , als dit niet zo was en je hebt een vinnummer van een bepaalde auto , kan ik zo een elv bestellen en de sleutelcodes uitlezen , en een valse sleutel na laten maken.
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 20 nov 2015 21:40
- Mercedes-Benz: B Class
beste forum gebruikers, dit is geen fabricagefout van het onderdeel of ontwerp.René SLK230 schreef:Kán kapodt gaan ja.mike burnet schreef: en een dealer gebruikt originele spullen dat ongeveer +/- 10 jaar mee gaat.
Maar dat is nog geen antwoord op de m.i. terechte vraag waarom MB DLD / de importeur iets dat bij al die types door een fabricagefout (anders ging het wel 15-20 jaar mee) de geest geeft en voor heel veel ellende zorgt, niet gewoon vergoedt.
dit komt gewoon door slijtage van draaiende onderdelen.
zoals het ook met startmotoren en dynamo's gebeurt. koolborstels slijtage dus.
en is niet alleen Mercedes die dit probleem heeft maar alle merken die een elektrische stuurslot gebruiken.
zoals BMW, VW, Renault, Audi, enz, enz.
en zoals gerardwb heeft geschreven, fout komt door partial motor/software.
als motor slijt kan software blokkeren en kan je niks meer.
(dit werd mij verteld dus door de experten).
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Hahahaaa
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Ook mij werd verteld dat het de chip op de printplaat zou zijn.
De printplaat is origineel van MB en bevat een NEC chip.
Het punt is dus dat de printplaat in mijn ELV een error had, waardoor het probleem ontstaan was.
Deze printplaat wordt dan "gereset" wat een flinke hoeveelheid tijd kost, om vervolgens weer bij de volgende als vervanging gaat werken.
En tuurlijk zal het in sommige gevallen slijtage van draaiende onderdelen zijn.
Maar in mijn situatie zijn de gereden km's zo weinig dat dit niet echt logisch zou zijn.
Ik persoonlijk hou het op het draaien aan het stuur zonder contact.
De printplaat is origineel van MB en bevat een NEC chip.
Het punt is dus dat de printplaat in mijn ELV een error had, waardoor het probleem ontstaan was.
Deze printplaat wordt dan "gereset" wat een flinke hoeveelheid tijd kost, om vervolgens weer bij de volgende als vervanging gaat werken.
En tuurlijk zal het in sommige gevallen slijtage van draaiende onderdelen zijn.
Maar in mijn situatie zijn de gereden km's zo weinig dat dit niet echt logisch zou zijn.
Ik persoonlijk hou het op het draaien aan het stuur zonder contact.
Laatst gewijzigd door Giancarlo op 06 dec 2018 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
- Mercedes-Benz: W211 200CDI '08
Ik heb eenmalig hetzelfde probleem gehad, sleutel omdraaien en niets... Na enige pogingen merkte ik ook dat ik het stuurslot er niet af hoorde gaan. De auto stond toen ook met zijn wielen gedraaid, eerst wat rommelen aan het stuur, geen resultaat. De berger maar gebeld, die krikte de auto op aan de voorzijde, draaide de sleutel om en het stuurslot ging eraf. Volgens de berger had hij dit vaker gehad, na verloop van tijd is het motortje zwakker en als de auto dan met wielen schuin of tegen stoep geparkeerd.was en de boel onder "spanning" kwam te staan het motortje niet genoeg kracht heeft om de stalen pen in te trekken. Als de pen niet terugkomt stuurt de ELV de spanning niet door en gaat de auto niet op contact.
- plorie
- Berichten: 20879
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Wat is dan het verschil tussen je stuur verdraaien (spanning op de blokkering opheffen) en de voorwielen optakelen?
Logboek S500.