Geachte forumneuten,
mijn naam is Edwin en ben reeds jaren monteur, dit is echter de eerste keer dat ik via dit forum een vraag wil stellen met mogelijk iemand die mij even de goede weg op kan helpen.
ik loop tegen een bepaald probleem aan wat niet direct zichtbaar is, Het betreft een E220 waar diverse storingen in hebben gezeten die zijn verholpen en niet meer aanwezig zijn. Als de motor koud is rijd de wagen perfect, wanneer hij warm is vaak ook nog zonder problemen, maar soms gaat de wagen bij snel optrekken bij +-2300 rpm stotteren en op het stotteren gaat het hele daschboard/instrumentenpaneel knipperen. Als je dan de gas loslaat loopt hij als een zonnetje, maar wanneer je daarna weer gas geeft gebeurt er hetzelfde. Als je langzaam gas geeft dan loopt het toerental iets hoger op 2500-2800 rpm waarna hij weer begint te stotteren en en het in de wagen aanvoelt alsof iemand op dat moment heel snel achter elkaar het contact aan en uit zet. Dit stotteren kan ik met stilstaande wagen oproepen door snel gas te geven waarna hij bij +- 2500 rpm uitvalt (alle dashboard lichten aan en bij +- 2000 rpm weer aanslaat, en dit in het tempo dat de motor zichzelf kan veroorloven bij gas geven.
uitlezen van de obd met Hella Güdmann en autel maxidas pro, geeft geen foutcodes of verklarende oorzaak.
echter heb ik in het verleden de melding "verschildruksensor (dpf) geen signaal" voorbij zien komen, maar via life data waren er op het eerste gezicht geen rare dingen te zien.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
ik ben nog niet volledig aan het eind van mijn latijn betreft diverse controles maar zou best een duwtje in de rug kunnen gebruiken om dit tot een goed einde te brengen.
Geschiedenis van de wagen;
Wagen is van een bejaard persoon geweest en heeft altijd rond de kerktoren gereden, ik heb de wagen jaren geleden één maal een kleine beurt mogen geven terwijl hij toen al lang toe was aan een grote beurt, maar dat mocht niet. echter de beste man is overleden en zijn kleinzoon heeft de wagen geërfd en is hiermee de grote weg op gegaan om hem eens even flink te proberen. vanaf dit punt is de wagen in noodloop gegaan en bij mij gebracht met het verhaal dat hij niet meer trekt en ontzettend zwart rookt, zowel stationair als belast, de hele achterkant zag zwart van het roet. een blik op het dashboard vertelde mij "beurt D met 666 dagen overschreden" vanaf dit punt de vraag of ik de wagen een grote beurt wilde geven en of ik wou kijken naar het roken en het inhouden. Afgesproken met klant dat dit geen simpele oplossing is maar dat we ergens moeten beginnen. Als volgt aan de wagen gedaan: alle filters vervangen, nieuwe banden er op, remschijven en blokken vooraan vervangen, remsysteem van nieuwe remvloeistof voorzien, storing airco verholpen en alle toen aanwezige obd storingen gewist ivm te veel om op te noemen (lege accu in het verleden). Proefrit met wagen gemaakt en het roken was beduidend minder maar zeker nog niet weg, met klant is afgesproken dat hij de wagen kwam halen (kon hem niet missen) maar dat er een vervolg afspraak gemaakt moest worden. Deze kwam sneller dan gepland want in het weekend ging de wagen weer in noodloop. Wagen wordt gebrachte en de obd codes worden uitgelezen, lambdasonde, temperatuurmeter voor cat bank 1, temperatuurmeter na cat bank 1 (voor dpf) turbodruk, egr, DPF filter. turboslangen gecontroleerd en via life data gekeken naar aanwezige storingen en dpf filter. DPF filter was niet meer te regenereren en er moest worden besloten wat te doen. Filter is door extern bedrijf professioneel gereinigd en teruggebouwd, na montage opnieuw reset van obd codes, nieuwe filter aangemeld in MMS en proefrit met wagen. Wagen rookte nog, maar had nu wel beduidend meer vermogen maar ging na enkele testen weer in noodloop met diverse codes als lambdasonde, temperatuurmeter voor cat bank 1, temperatuurmeter na cat bank 1 turbodruk, egr, . Na overleg met klant op zoek naar oorzaak. Teveel zwarte rook is of te veel brandstof, of te weinig lucht. teveel brandstof uitgesloten ivm opbrengst referentiewaarden dieselinspuiting. hierop het inlaattraject geopend en de klant er bij geroepen om te laten zien wat daar gaande was. (inlaatkanaal van spruitstuk volledig aangekoekt en dichtgelopen, egr omloopleiding/buis nagenoeg dicht gekoekt, egr niet bereikbaar ivm vastzitten in passing. Klant staat in tweestrijd wat te doen met de vraag als dit is hersteld is dan alles opgelost? als antwoordt geef ik dat ik dat niet kan vertellen maar dat je de problemen een voor een moet aanpakken. ik opper als voorstel er aan te beginnen en de klant er bij te roepen wanneer ik meer kan vertellen over het inlaat traject. (lang verhaal kort maken het hele inlaat traject zwaar aangekoekt en nagenoeg verstopt in de bochten van het inlaatspruitstuk) ik besluit om het hele inlaatspruitstuk met een hogedrukreiniger schoon te frezen en de kanalen te inspecteren. na reinigen met HD reiniger ziet alles er weer pikobello uit en ook de wervelkleppen hebben niets geleden, hebben geen speling en bewegen probleemloos. Alles teruggebouwd en het hele verhaal met obd codes doorgespeeld aan de servicedesk van Hella.
Op de diverse obd codes krijg ik een reparatie/controle advies van hen waarmee ik aan de slag ben gegaan. daarop is de turbo gedé en monteerd ter controle van de werking van de automatische versteller, alles gereinigd en teruggebouwd. Proefrit van ongeveer 20 km zonder problemen, zonder rook, wagen rijdt fantastisch, schakelt perfect, totdat ik de straat in reed en even goed gas gaf en het beschreven probleem zoals hierboven ontstaat.
Ik ben helaas niet in het bezit van Xentry of MB software en weet niet of mij dit veel verder kan helpen, iemand enig idee waar ik dit zou kunnen moeten zoeken?
mijn dank is groot
Link naar filmpje https://www.dropbox.com/s/9xoosl3lq2ug8 ... d.mp4?dl=0
W211 E220 cdi motor zwaar stotteren vanaf +-2300 rpm met video
geachte Plorie,
de injectoren zijn niet uitgebouwd of getest, wagen heeft 187000 km gelopen en is onder de kap in zeer goede staat, geen zwetend paard of natte kameel. raildrukken heb ik in het verleden gemeten en gemonitord maar gaven geen verontrustende waardes. als ik morgen de wagen start kan ik er waarschijnlijk weer zonder blikken of blozen mee rijden. ik ga morgen even kijken vanaf welke motor temperatuur of snelheid ik meerdere info kan posten.
de injectoren zijn niet uitgebouwd of getest, wagen heeft 187000 km gelopen en is onder de kap in zeer goede staat, geen zwetend paard of natte kameel. raildrukken heb ik in het verleden gemeten en gemonitord maar gaven geen verontrustende waardes. als ik morgen de wagen start kan ik er waarschijnlijk weer zonder blikken of blozen mee rijden. ik ga morgen even kijken vanaf welke motor temperatuur of snelheid ik meerdere info kan posten.
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Wat is nu precies je argument om de injectoren niet te verdenken?
Van zoveel korte, koude ritjes worden ze niet beter. Gezien alle vervuiling en wat je allemaal hebt gedaan en de problemen bij belasting, zou ik juist de injectoren beter gaan bekijken.
Van zoveel korte, koude ritjes worden ze niet beter. Gezien alle vervuiling en wat je allemaal hebt gedaan en de problemen bij belasting, zou ik juist de injectoren beter gaan bekijken.
Logboek S500.
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik heb niet de illusie of arrogantie na alles wat al is onderzocht met de oplossing te komen. Maarrr wat mij opvalt is je opmerking dat
A. het zich voordoet bij snel gas geven en
B. dat ook alle dashbord lampjes aan en uit gaan alsof iemand het contact aan- en uit zet.
Je zou als relatieve leek op basis daarvan niet verwachten dat verschildruksensoren, verstopte trajecten etc dáármee van doen hebben, tenzij via gekkigheid die dan in can-bus signalen optreden...
Bij die combinatie van A en B zou ik eerder denken aan iets dat samenhangt met bewegingen van blok, uitlaat(spruitstuk) en/of vacuumslangen door kanteling en/of in het verlengde daarvan een massaverbinding. Zijn de dynamo, spanningregelaar en multiriem incl poelie en aandrukrol oke?
Suc6, ben tzt wel benieuwd wat de oorzaak was.
A. het zich voordoet bij snel gas geven en
B. dat ook alle dashbord lampjes aan en uit gaan alsof iemand het contact aan- en uit zet.
Je zou als relatieve leek op basis daarvan niet verwachten dat verschildruksensoren, verstopte trajecten etc dáármee van doen hebben, tenzij via gekkigheid die dan in can-bus signalen optreden...
Bij die combinatie van A en B zou ik eerder denken aan iets dat samenhangt met bewegingen van blok, uitlaat(spruitstuk) en/of vacuumslangen door kanteling en/of in het verlengde daarvan een massaverbinding. Zijn de dynamo, spanningregelaar en multiriem incl poelie en aandrukrol oke?
Suc6, ben tzt wel benieuwd wat de oorzaak was.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
geachte, injectoren zouden kunnen passen bij vermogensverlies, brandstofverbruik, slecht starten, slecht lopen, enz maar dat verklaard niet waarom in het filmpje het dashboard oplicht wanneer hij gaat stotteren. toestand injectoren kan immers ook worden bepaald met retourtest op de brandstof, maar daar geloof ik persoonlijk nog niet zo in aangezien de wagen perfect rijdt nuplorie schreef:Wat is nu precies je argument om de injectoren niet te verdenken?
Van zoveel korte, koude ritjes worden ze niet beter. Gezien alle vervuiling en wat je allemaal hebt gedaan en de problemen bij belasting, zou ik juist de injectoren beter gaan bekijken.
Hetgeen wat op de video te zien is is ook het laatste in het hele traject wat zich nu voordoet, de wagen rijd perfect, schakelt netjes en ik was in gedachte al bij het afleveren van de wagen aan de klant. echter bij de laatste proefrit deed zich hetgeen voor wat zichtbaar was op de video. alle andere beschreven problemen zijn op dit moment opgelost. draadbreuk of andere slechte contacten zijn mogelijk, alles is immers los geweest, ook de dynamo met zijn aansluitingen en de electronische laaddrukregeling op de turbo. mogelijk is deze regeling nog van invloed bij een bepaalde belasting van de motor, maar daar heb ik geen referenties van, wel zijn deze laaddruk regelingen los te verkrijgen mits ik het goede hella nummer heb. ik zal zodra ik tijd heb eens kijken wat het verschil is in uitslag van de versteller bij goed werkende motor, en wanneer deze begint te stotteren. Mogelijk dat hierin wat ligt verscholen. tevens zal ik nog zien of de stelmotor van de swirl kleppen zich goed gedraagt, mogelijk dat ook hierbij iets niet korrekt werkt. echter krijg ik bij het optreden van deze storing geen foutmeldingen op een van mijn beide uitleeskasten. ik zal er eerst maar eens een nachtje over slapen, lijkt me zeker niet verkeerd.René SLK230 schreef:Ik heb niet de illusie of arrogantie na alles wat al is onderzocht met de oplossing te komen. Maarrr wat mij opvalt is je opmerking dat
A. het zich voordoet bij snel gas geven en
B. dat ook alle dashbord lampjes aan en uit gaan alsof iemand het contact aan- en uit zet.
Je zou als relatieve leek op basis daarvan niet verwachten dat verschildruksensoren, verstopte trajecten etc dáármee van doen hebben, tenzij via gekkigheid die dan in can-bus signalen optreden...
Bij die combinatie van A en B zou ik eerder denken aan iets dat samenhangt met bewegingen van blok, uitlaat(spruitstuk) en/of vacuumslangen door kanteling en/of in het verlengde daarvan een massaverbinding. Zijn de dynamo, spanningregelaar en multiriem incl poelie en aandrukrol oke?
Suc6, ben tzt wel benieuwd wat de oorzaak was.
alvast bedankt voor het meedenken allemaal
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Als ie echt uitvalt (lampjes in dash aan) kun je ook nog denken aan een krukassensor die niet fris s en onder bepaalde omstandigheden geen signaal geeft.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- ER270CDI
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 19 sep 2012 17:34
- Mercedes-Benz: S211 270CDI 2003
- Specialisatie: Loadcontrol / Bouwkundig ing.
- Locatie: Rotterdam
Heb je je dynamo doorgetest. Het lijkt wel alsof die een momentje niet bij kan benen en de lichten gaan flikkeren.
Ook omdat ik in je verhaal heb gelezen dat er een storing was mbt lege accu.
Ook omdat ik in je verhaal heb gelezen dat er een storing was mbt lege accu.
ER staat voor: Extended Range
Zou kunnen, ik weet ook niet of er een kruk/nokkenas timing beveiliging op zit, maar zal komende week er weer eens voor gaan zitten.Jeroen schreef:Als ie echt uitvalt (lampjes in dash aan) kun je ook nog denken aan een krukassensor die niet fris s en onder bepaalde omstandigheden geen signaal geeft.
gr J
als de dynamo niet zou kunnen bijbenen dan neemt normaal de capaciteit van de hoofdaccu de stroomvoorziening op zich. Aangezien de accu goed is verwacht ik niet dat het probleem daar zit, zelfs met een dynamo die totaal niet bij laad moet de accu in staat zijn het gehele systeem nog een hele tijd van de gevraagde spanning en stroom te voorzien, totdat deze daalt onder de minimaal vereiste spanning, daarop gaat de wagen vreemd reageren met alle mogelijke storingen op zich. Een dynamo dient dan ook alleen maar om het systeem van de juiste laadstroom en spanning te voorzien (tenzij ook uitgevoerd met rpm signaal), waarbij de accu pieken en spanningsvallen (naar beneden) in het cirquit mee afvlakt en kan opvangen, en zorg draagt voor het starten en op spanning houden van het hele cirquit dat in de wagen aanwezig is, met uitzondering van de aparte accu voor het remsysteem.ER270CDI schreef:Heb je je dynamo doorgetest. Het lijkt wel alsof die een momentje niet bij kan benen en de lichten gaan flikkeren.
Ook omdat ik in je verhaal heb gelezen dat er een storing was mbt lege accu.
ik zal voor de voorzichtigheid dit even meenemen in het test traject wat ik nu nog kan volgen, in ieder geval toch bedankt.
Gissen is missen, gokken is dokken, meten is weten
niet te vergeten, uitlezen is één, repareren is twee.