Onlangs een item bij RTL Nieuws dat aantoonde dat ook WLTP nog absoluut niet feilloos is en we beter naar EPA zouden moeten kijken (de Amerikaanse tegenhanger van NEDC/WLTP). EPA ligt een stuk dichter bij wat ook echt gemeten wordt in praktijktests. Volgens dat systeem haalt bijvoorbeeld een I-Pace maar 376 kilometer, wat ook gemeten is door de ADAC bijvoorbeeld, terwijl die volgens WLTP 480 kilometer moet halen. Mercedes beweert dat de EQC volgens WLTP minstens 400 kilometer moet halen, maar dat kan dus wel eens een stuk minder zijn in het echt. De I-Pace afwijking als voorbeeld nemend zou de EQC dus 313 kilometer halen. Best een verschilletje, wat dus ook reden was voor dat item in het nieuws omdat I-Pace klanten het niet redden in de praktijk.
Natuurlijk nog niets officieel wat betreft de EQC, maar Mercedes doet er nogal lang over blijkbaar om met finale cijfers te komen, terwijl de EQC dit jaar toch al in productie moet gaan.
EDIT: onderstaand wat citaten van Inside EVs en hun meerijden in de EQC met wat Mercedes-personeel.
De EQC staat niet op een speciaal voorbestemd EV-platform. Veel componenten worden gedeeld met de C-Klasse en GLC-Klasse en de EQC zal in Bremen op dezelfde lijn als deze wagens worden geproduceerd. Mercedes-Benz koos hiervoor om makkelijk in staat te zijn de EQC-productie te verhogen of reduceren, afhankelijk van wat de markt eist. Dit zorgt er echter wel voor dat de ruimte onder de motorkap niet gebruikt kan worden als bagageruimte. Europa krijgt de auto als eerste met een lancering in juni 2019.
...
De eerstvolgende modellen voor het EQ-merk worden nog wat groter dan de EQC. Deze staan echter wél op speciale platformen en zullen in Tuscaloosa, Alabama geproduceerd worden. Tegen 2022 zal Mercedes-Benz 10 volledig elektrische auto's aanbieden.
...
Mercedes-ingenieur Bastian Schult heeft in een recente EQC-testrit met normaal rijgedrag 367 kilometer kunnen rijden waarna de accu nog 7% aangaf. EPA-metingen moeten nog gedaan worden, waar naar verwachting 354 kilometer uit zal komen. Dit past goed bij de 400 kilometer volgens WLTP (EQC "400" staat dan ook voor de WLTP 'score'). Bij andere EV's lijkt EPA over het algemeen 10 tot 15 procent lager te liggen dan WLTP.
...
Er zijn vier rijmodii (Comfort, Sport, Eco en Max Range) plus een Individueel persoonlijke modus. De auto zal altijd starten in Comfort modus. Sport biedt maximale rijdynamiek met meer vermogen vanuit stilstand en directere stuurrespons. Eco is efficiënter, en Max Range moet het maximaal haalbare bereik mogelijk maken. De Mercedes-vertegenwoordiger waarschuwt daarbij dat de Max Range modus absoluut niet bedoeld is voor rijplezier en dus een totaal andere instelling en rijstijl vereist van de bestuurder.
...
De EQC kan energie winnen uit het remmen en uitrollen via vijf niveaus. In niveau Auto werkt het systeem op basis van topografie, verkeer, stereocamera's en radargegevens om automatisch de regeneratiesterkte aan te passen. De meeste Mercedesrijders zullen naar verwachting dit niveau gebruiken, sterkere of zwakkere regeneratie kan worden gekozen via de flippers achter het stuur. Het minste niveau komt overeen met een reguliere auto met automatische transmissie (coasting, uitrollen), terwijl het sterkste niveau dermate afremt dat in de meeste situaties het rempedaal niet gebruikt hoeft te worden.
...
De auto is van binnen extreem stil, waarschijnlijk de stilste waar we ooit in hebben (mee-) gereden. Desondanks vertelt Mercedes-Benz dat het nog stiller wordt omdat de huidige testvoertuigen nog niet over de uiteindelijke productie-zijruiten beschikt die nog wat groter zijn en nog beter afsluiten met de carrosserie.
...
Mercedes-Benz laat het met de EQC puur een beetje liggen bij de laadtijden. De boordlader van 32 ampère heeft 11 a 12 uur nodig voor 0-100% laden. Een 40A-lader doet hier 9 uur over en een 48A-lader ongeveer 7,5 uur. Ook het 110 kW DC snelladen is een obstakel. Nu kunnen niet veel auto's meer dan dit laden, maar in 2020 zullen die er wel zijn, en moeten er in de VS ook laadstations zijn die 150+ kW halen. Ook de Audi e-tron en BMW iX3 (2020) zullen dit ondersteunen. Desondanks blijft het een zeer interessante auto, vooral als de prijs competitief blijft, en zijn de Europese premiummerken nog niet kansloos om wat terrein terug te pakken van Tesla en hun relatief dure Model X 75D.