Dat ziet er goed uit
Daar dan een harpsluiting of karabijn haakje aan en kan je de breekkabel op de eerder omschreven maximaal functionerende wijze door lussen
Dat ziet er goed uit
Zat, er worden 2 M6 12.6 boutjes meegeleverd, daar kan je een olifant aan ophangen.adderoos schreef:Leuk bedacht, zal ongetwijfeld bij controle onvoldoende zijn. Wat kunnen 2 m6 boutjes houden als het er opaan komt ?
Helemaal mee eens! Als je een trekhaak af-fabriek levert om een aanhanger te kunnen trekken zou het standaard moeten zijn. Een remlicht is toch ook standaard?Jeroen schreef:...en zo hoort het ook
Ik vind het een mooie en betaalbare oplossing. Onbegrijpelijk dat das Haus (en andere Duitse fabrikanten) dat niet gewoon standaard bijleveren.
gr J
Altijd fijn als mensen het denken beter te weten. Een breekkabel hoort bevestigd te zijn aan de hendel van de handrem d.m.v. een breekring. Het is dus de bedoeling dat die breekring het begeeft. Hij breekt niet maar gaat open staan of kan gebeuren dat de kabel breekt maar de hendel is er dan allang opgetrokken en heeft als de remmen goed zijn gesteld zijn werk gedaan.Chef-Benz schreef:Netjes Wallie
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: Een karabijnhaak is zeker toegestaan. En ja, dat valt onder deugdelijk bevestigd. Ik sta regelmatig met een BE combinatie bij het CBR en leidt zelf rijinstructeurs op tot BE instructeur dus neem van me aan dat ik de wet ken. Vaak zit op lesvoertuigen een vergroot oog waar de losbreekremkabel makkelijk met een karabijnhaak op bevestigd kan worden omdat dit zo’n 10x per dag gedaan moet worden. Comfort voor de leerling (die uiteindelijk snapt dat hij bij zijn eigen auto op de knieën moet omdat dat oogje weggestopt zit maar het principe dan hetzelfde is), en minder kans op schade als ze onder of vlak bij je bumper moeten gaan pielen. Wel moet je opletten dat je een fatsoenlijke karabijnhaak gebruikt, vuistregel is dat de dikte meer is dan die van het oog aan de kabel. Je wil dat de kabel aangetrokken wordt VOORDAT de haak het begeeft. Als de kabel eenmaal aangetrokken is, remt de aanhanger en zal het worst wezen wat dan de zwakste schakel is; het systeem heeft zijn werk gedaan en zal sowieso vervangen moeten worden.
Bij een hulpkoppeling ligt dat iets anders. Die zorgt er voor dat in geval van nood de aanhanger aan het trekkend voertuig gekoppeld blijft bij losschieten of afbreken van het reguliere koppelsysteem. Daar komen hele andere krachten bij vrij, en daarom is deze inrichting ook alleen maar toegestaan bij aanhangers tot 750kg totaalgewicht.
In beide situaties geldt dat zowel de losbreekremkabel als de hulpkoppeling (je hebt uiteraard maar 1 van de 2, afhankelijk of je aanhanger geremd is, dit is >750kg sowieso geremd, <750kg optioneel geremd) aan een vast punt van de auto bevestigd moet worden. In theorie zou, als je hem om de kogel lust, deze bij het er af schieten van de aanhanger bijvoorbeeld als je door een kuil of over een drempel rijdt, er ook overheen kunnen schieten en dan werkt het systeem uiteraard niet. Waar het vaste punt moet zitten staat niet exact in de wet beschreven. Dit mag dus een oplossing zijn zoals Wallietax geïnstalleerd heeft, maar als je dit niet hebt zou je in theorie ook je sleepoog mogen gebruiken. Ja, die zit uit het midden en waarschijnlijk is je kabeltje te kort, maar volgens de wet mag het. Maak je een langerer kabel, dan zal deze in de bochten over de grond slepen dus dat is geen ideale oplossing, je wil een oog zo dicht mogelijk bij je trekhaak hebben. Maar wettelijk gezien is het toegestaan en bij veel rechtuit rijden zou het prima werken.
Tot zover de lezing mocht iemand nog twijfelen dan kan ik er nog wel wat wetsartikelen tegenaan gooien
Is dat niet wat er nu ook weer gebeurt?motorhan schreef:Altijd fijn als mensen het denken beter te weten.Chef-Benz schreef:Netjes Wallie
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: […]
In de categorie "heeft u ook zo'n hekel aan mensen die overal een mening over hebben?" "Nou!".plorie schreef:Is dat niet wat er nu ook weer gebeurt?motorhan schreef:Altijd fijn als mensen het denken beter te weten.Chef-Benz schreef:Netjes Wallie
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: […]