S211 hulpkoppeling wegklapbare trekhaak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

01 jun 2018 18:01

timcapri schreef:https://hollandöse.de/epages/d7a6ea7f-4 ... Categories

Mss is dit de oplossing?
Dat ziet er goed uit :goedzo:
Daar dan een harpsluiting of karabijn haakje aan en kan je de breekkabel op de eerder omschreven maximaal functionerende wijze door lussen 8-)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Verwijderd29317
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jul 2013 19:17

01 jun 2018 20:51

Leuk bedacht, zal ongetwijfeld bij controle onvoldoende zijn. Wat kunnen 2 m6 boutjes houden als het er opaan komt ?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 jun 2018 20:58

Verrassend veel!
Logboek S500.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

01 jun 2018 21:04

adderoos schreef:Leuk bedacht, zal ongetwijfeld bij controle onvoldoende zijn. Wat kunnen 2 m6 boutjes houden als het er opaan komt ?
Zat, er worden 2 M6 12.6 boutjes meegeleverd, daar kan je een olifant aan ophangen.
Bovendien worden ze zoals gemonteerd grotendeels op afschuiving belast als het mis gaat, dat is nog stukje hoger belastbaar dan op trek..
De breekkabel breekt een stuk eerder dan die boutjes
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

02 jun 2018 11:48

...en zo hoort het ook ;)

Ik vind het een mooie en betaalbare oplossing. Onbegrijpelijk dat das Haus (en andere Duitse fabrikanten) dat niet gewoon standaard bijleveren.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

02 jun 2018 13:58

Jeroen schreef:...en zo hoort het ook ;)

Ik vind het een mooie en betaalbare oplossing. Onbegrijpelijk dat das Haus (en andere Duitse fabrikanten) dat niet gewoon standaard bijleveren.

gr J
Helemaal mee eens! :goedzo: Als je een trekhaak af-fabriek levert om een aanhanger te kunnen trekken zou het standaard moeten zijn. Een remlicht is toch ook standaard?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

05 jun 2018 18:39

En gemonteerd en dat werkt perfect!

De korte boutjes eruit,de stekkerdoos naar links drukken dan de plaat achter erop schuiven en dan weer monteren met de meegeleverde lange bouten.
Als je hem inklapt loopt hij net langs het chassis mee naar binnen :goedzo:


Gr.wallietax 8-)
Bijlagen
F742BEB3-7A15-4C11-B5DD-8D5D72023782.jpeg
F742BEB3-7A15-4C11-B5DD-8D5D72023782.jpeg (289.61 KiB) 1060 keer bekeken
06029DD7-9F13-4EBF-A9FB-A42C8468DE96.jpeg
06029DD7-9F13-4EBF-A9FB-A42C8468DE96.jpeg (253.15 KiB) 1060 keer bekeken
ED7DB9D1-CA2F-4073-A302-D060BC69FB56.jpeg
ED7DB9D1-CA2F-4073-A302-D060BC69FB56.jpeg (255.49 KiB) 1060 keer bekeken
Gr.wallietax 8-)
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

05 jun 2018 19:04

Zozo, helemaal zelf gedaan. :twisted: :twisted:

Grtzz uit Dubai.
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

05 jun 2018 21:52

Ik zal het je wel een keer voordoen met je 2 linkerhandjes (A)


Gr.wallietax 8-)
Gr.wallietax 8-)
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

06 jun 2018 11:20

Netjes Wallie :goedzo:
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: Een karabijnhaak is zeker toegestaan. En ja, dat valt onder deugdelijk bevestigd. Ik sta regelmatig met een BE combinatie bij het CBR en leidt zelf rijinstructeurs op tot BE instructeur dus neem van me aan dat ik de wet ken. Vaak zit op lesvoertuigen een vergroot oog waar de losbreekremkabel makkelijk met een karabijnhaak op bevestigd kan worden omdat dit zo’n 10x per dag gedaan moet worden. Comfort voor de leerling (die uiteindelijk snapt dat hij bij zijn eigen auto op de knieën moet omdat dat oogje weggestopt zit maar het principe dan hetzelfde is), en minder kans op schade als ze onder of vlak bij je bumper moeten gaan pielen. Wel moet je opletten dat je een fatsoenlijke karabijnhaak gebruikt, vuistregel is dat de dikte meer is dan die van het oog aan de kabel. Je wil dat de kabel aangetrokken wordt VOORDAT de haak het begeeft. Als de kabel eenmaal aangetrokken is, remt de aanhanger en zal het worst wezen wat dan de zwakste schakel is; het systeem heeft zijn werk gedaan en zal sowieso vervangen moeten worden.

Bij een hulpkoppeling ligt dat iets anders. Die zorgt er voor dat in geval van nood de aanhanger aan het trekkend voertuig gekoppeld blijft bij losschieten of afbreken van het reguliere koppelsysteem. Daar komen hele andere krachten bij vrij, en daarom is deze inrichting ook alleen maar toegestaan bij aanhangers tot 750kg totaalgewicht.

In beide situaties geldt dat zowel de losbreekremkabel als de hulpkoppeling (je hebt uiteraard maar 1 van de 2, afhankelijk of je aanhanger geremd is, dit is >750kg sowieso geremd, <750kg optioneel geremd) aan een vast punt van de auto bevestigd moet worden. In theorie zou, als je hem om de kogel lust, deze bij het er af schieten van de aanhanger bijvoorbeeld als je door een kuil of over een drempel rijdt, er ook overheen kunnen schieten en dan werkt het systeem uiteraard niet. Waar het vaste punt moet zitten staat niet exact in de wet beschreven. Dit mag dus een oplossing zijn zoals Wallietax geïnstalleerd heeft, maar als je dit niet hebt zou je in theorie ook je sleepoog mogen gebruiken. Ja, die zit uit het midden en waarschijnlijk is je kabeltje te kort, maar volgens de wet mag het. Maak je een langerer kabel, dan zal deze in de bochten over de grond slepen dus dat is geen ideale oplossing, je wil een oog zo dicht mogelijk bij je trekhaak hebben. Maar wettelijk gezien is het toegestaan en bij veel rechtuit rijden zou het prima werken.

Tot zover de lezing ;) mocht iemand nog twijfelen dan kan ik er nog wel wat wetsartikelen tegenaan gooien :lol:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2293
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

06 jun 2018 14:07

Chef-Benz schreef:Netjes Wallie :goedzo:
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: Een karabijnhaak is zeker toegestaan. En ja, dat valt onder deugdelijk bevestigd. Ik sta regelmatig met een BE combinatie bij het CBR en leidt zelf rijinstructeurs op tot BE instructeur dus neem van me aan dat ik de wet ken. Vaak zit op lesvoertuigen een vergroot oog waar de losbreekremkabel makkelijk met een karabijnhaak op bevestigd kan worden omdat dit zo’n 10x per dag gedaan moet worden. Comfort voor de leerling (die uiteindelijk snapt dat hij bij zijn eigen auto op de knieën moet omdat dat oogje weggestopt zit maar het principe dan hetzelfde is), en minder kans op schade als ze onder of vlak bij je bumper moeten gaan pielen. Wel moet je opletten dat je een fatsoenlijke karabijnhaak gebruikt, vuistregel is dat de dikte meer is dan die van het oog aan de kabel. Je wil dat de kabel aangetrokken wordt VOORDAT de haak het begeeft. Als de kabel eenmaal aangetrokken is, remt de aanhanger en zal het worst wezen wat dan de zwakste schakel is; het systeem heeft zijn werk gedaan en zal sowieso vervangen moeten worden.

Bij een hulpkoppeling ligt dat iets anders. Die zorgt er voor dat in geval van nood de aanhanger aan het trekkend voertuig gekoppeld blijft bij losschieten of afbreken van het reguliere koppelsysteem. Daar komen hele andere krachten bij vrij, en daarom is deze inrichting ook alleen maar toegestaan bij aanhangers tot 750kg totaalgewicht.

In beide situaties geldt dat zowel de losbreekremkabel als de hulpkoppeling (je hebt uiteraard maar 1 van de 2, afhankelijk of je aanhanger geremd is, dit is >750kg sowieso geremd, <750kg optioneel geremd) aan een vast punt van de auto bevestigd moet worden. In theorie zou, als je hem om de kogel lust, deze bij het er af schieten van de aanhanger bijvoorbeeld als je door een kuil of over een drempel rijdt, er ook overheen kunnen schieten en dan werkt het systeem uiteraard niet. Waar het vaste punt moet zitten staat niet exact in de wet beschreven. Dit mag dus een oplossing zijn zoals Wallietax geïnstalleerd heeft, maar als je dit niet hebt zou je in theorie ook je sleepoog mogen gebruiken. Ja, die zit uit het midden en waarschijnlijk is je kabeltje te kort, maar volgens de wet mag het. Maak je een langerer kabel, dan zal deze in de bochten over de grond slepen dus dat is geen ideale oplossing, je wil een oog zo dicht mogelijk bij je trekhaak hebben. Maar wettelijk gezien is het toegestaan en bij veel rechtuit rijden zou het prima werken.

Tot zover de lezing ;) mocht iemand nog twijfelen dan kan ik er nog wel wat wetsartikelen tegenaan gooien :lol:
Altijd fijn als mensen het denken beter te weten. Een breekkabel hoort bevestigd te zijn aan de hendel van de handrem d.m.v. een breekring. Het is dus de bedoeling dat die breekring het begeeft. Hij breekt niet maar gaat open staan of kan gebeuren dat de kabel breekt maar de hendel is er dan allang opgetrokken en heeft als de remmen goed zijn gesteld zijn werk gedaan.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

06 jun 2018 14:40

motorhan schreef:
Chef-Benz schreef:Netjes Wallie :goedzo:
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: […]
Altijd fijn als mensen het denken beter te weten.
Is dat niet wat er nu ook weer gebeurt? 8-)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

06 jun 2018 18:20

plorie schreef:
motorhan schreef:
Chef-Benz schreef:Netjes Wallie :goedzo:
Om de discussie over de losbreekremkabel maar op te lossen: […]
Altijd fijn als mensen het denken beter te weten.
Is dat niet wat er nu ook weer gebeurt? 8-)
In de categorie "heeft u ook zo'n hekel aan mensen die overal een mening over hebben?" "Nou!".

Maar goed. Goeiemiddag Han. Jouw verhaal klopt hoor, echter heb je het over de achterkant van de kabel waar deze aan de handrem bevestigd zit. Normaal gesproken komt niemand daar aan, die zit er aan vast als je je aanhanger of caravan koopt en gaat nooit los (tenzij het spul los raakt tijdens het rijden). Ik doelde op het andere eind van de kabel, het gedeelte wat je los / vast maakt met aan / afkoppelen.
hugos211
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: S211 270 CDI

10 jun 2018 09:02

@timcapri @willitax
Kijk dat is idd wat ik zocht! Ziet er ook onder de auto goed uit. Gelijk besteld. Thanks. Willitax bij jou is ook de mof gescheurd, nog nooit geprobeerd om te vervangen?
Ballie
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2018 13:46
Mercedes-Benz: E350CDI Station (2012) en E220CDI Sedan (2017)

29 jun 2018 12:30

Ik heb voor mijn W212 via MB Dealer Wensink een veiligheidskoppeling (hulpkoppeling) bij Alcochem in Nijkerk opgehaald. Goede en elegante oplossing voor de wegklapbare trekhaak op mijn W212. MB Q-artikelnummer op foto. Ander artikel nr is dat van Alcochem. Euro 45,- waren de kosten
Bijlagen
IMG_5068.JPG
IMG_5068.JPG (88.51 KiB) 766 keer bekeken
IMG_5067.JPG
IMG_5067.JPG (141.65 KiB) 766 keer bekeken
IMG_5066.JPG
IMG_5066.JPG (188.25 KiB) 766 keer bekeken
Plaats reactie