C350e HV batterij capaciteit

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Nardus010
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jun 2021 18:59
Mercedes-Benz: C-350e Estate Brilliant Blue Metallic (2015)
Contacteer:

12 jul 2021 18:22

Lithium accu's blijven het beste als je ze tussen 20 en 80 % houd. Dan kan je enorm lang mee doen. Echter het zwakke punt zijn de bms-en die gaan vaak eerder stuk.
Gebruikersavatar
Nardus010
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jun 2021 18:59
Mercedes-Benz: C-350e Estate Brilliant Blue Metallic (2015)
Contacteer:

15 jul 2021 09:08

Ik heb deze week mijn 6 jaar oude 350e uit 2015 opgehaald en deze geeft na een laadbeurt aan dat er 20km mee gereden kan worden. Lijkt me niet slecht voor een ex-lease. :D

De hybride batterij zo weinig mogelijk gebruiken zal bijdragen aan een langere levensduur. Li-ion polymer accu's gaan ongeveer max 500 cycles mee. 1 cycle is ongeveer 90% , dus als je 9x 10% bij laad is dat 1 cycle (in het kort)

Sportmodus is dus aan te bevelen voor een langere levensduur van de accu.

Ik werk vanuit mijn hobbie (zeilen) met Lithium Fosfaat accu's (iets andere type) welke ik op dit moment nog aan het testen ben ben vrienden en bekenden.

Mijn prototype drop in replacement van 280ah/ 3,5kwh van 20kg:
https://ibb.co/H2wgy8t
https://ibb.co/m8JkcMH

Mijn accu achterin nodigt uit tot verdere studie, alle info is welkom. :)
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

15 jul 2021 11:53

Geen idee wat de beoogde levensduur is.

Mijn auto heeft nu 181.000km gelopen. Nog originele accu. Vorige eigenaar ken ik en heeft elke (werk)dag 2x geladen en 'leeg' gereden. Ik net zo overigens.

Auto is 5,5 jaar oud, dus grofweg 262 dagen 2x geladen = 524 laadcyclus per jaar x 5,5 = 2883 laadcyclussen als je uit gaat van 100% Met volle accu haal ik met een beetje weer zo'n 18 km. Accu is getest vorig jaar en nog gewoon gezond, zat op 81%.

En ook al word de accu echt slecht, dan kun je hem nog steeds als gewone hybride rijden. echt kapotte accu's komen zeer zelden voor bij C350e modellen zover ik weet.

Ik gebruik hem dus ook gewoon waar hij voor is bedoeld , zo veel mogelijk elektrisch rijden daar waar het kan :goedzo:
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

15 jul 2021 13:11

Onze ex C350 is ook minimaal zoveel keer volledig opgeladen in 5 jaar. En nog steeds 17 a 18 km range in praktijk.
Verder weet je niet of 100% in je display ook werkelijk de bruto capaciteit van de batterij is. Normaal zit daar ook nog zeker 10% marge tussen bruto/netto. Kijk maar naar Jaguar die die marge software matig verlaagd hebben om een betere range te krijgen.
Ik denk zelf ( meer een gevoel dan kennis) dat het ontladen een grotere invloed heeft op de levensduur. Je laadt relatief traag met 16A in 2 uur. Leegrijden gaat in 15 min. Dat is 8 keer sneller. Spanning is 400V dus volgens mij levert je batterij dan ruim 60A gedurende die 20 min.
Met remmen/regeneren verwacht ik hogere laadstromen. Laden gebeurt dus sowieso.
Het zou best kunnen dat opladen dus minder slecht is dan je denkt. Wij zaten immers ook ruim boven die 500 cycli zonder veel problemen.

Continu in Sport+ rijden zullen je passagiers ook niet echt prettig vinden.
heusden99
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:11

08 dec 2021 12:06

Ik zie soms de opmerking voorbij komen dat je tot en met 2024 50% korting krijgt op de MRB. De Rijksoverheid geeft aan dat PHEV voertuigen die korting krijgen, maar verzuimt om aan te geven dat het afhankelijk is van de CO2 uitstoot. De belastingdienst geeft alleen korting bij een co2 uitstoot van 0-50 gr/100km. Een GLC350e 4matic hoewel hybride voldoet daar niet aan: 59gr/100km. Doe je wat voor het milieu, wordt je gestraft met een hogere MRB vanwege het grotere gewicht (+400kg) ten op zicht van de "gewone" GLC.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

13 dec 2021 08:07

heusden99 schreef: 08 dec 2021 12:06 Ik zie soms de opmerking voorbij komen dat je tot en met 2024 50% korting krijgt op de MRB. De Rijksoverheid geeft aan dat PHEV voertuigen die korting krijgen, maar verzuimt om aan te geven dat het afhankelijk is van de CO2 uitstoot. De belastingdienst geeft alleen korting bij een co2 uitstoot van 0-50 gr/100km. Een GLC350e 4matic hoewel hybride voldoet daar niet aan: 59gr/100km. Doe je wat voor het milieu, wordt je gestraft met een hogere MRB vanwege het grotere gewicht (+400kg) ten op zicht van de "gewone" GLC.
Volgens mij is de rijksoverheid heel duidelijk dat het gaat om voertuigen tot 50 gram. Hoe die dat halen is dan niet van belang.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sonenauto

Ik heb nergens gelezen dat de overheid zelf over PHEV voertuigen spreekt. Denk eerder dat dat in de hoofden van de mens zit (want doorgaans zijn het louter PHEV voertuigen die dat halen). maar wat je zegt, als je er boven zit betaal je de volle mep

Dat is het zelfde met C350e estate voertuigen die af fabriek met trekhaak (en dus 18 inch banden) hebben. Die zitten ook boven de 50 gram en betalen de volle mep wegenbelasting.

Het loont wel bij een GLC350e in die zin dat je bij aanschaf maar relatief weinig BPM betaald voor een auto met dit vermogen en je kunt natuurlijk korte stukjes goedkoop op stroom rijden
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Bluesound
Berichten: 964
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

14 dec 2021 19:12

Joostb schreef: 13 dec 2021 08:07 ...
Volgens mij is de rijksoverheid heel duidelijk dat het gaat om voertuigen tot 50 gram.
...
Een dinkytoy! :owja:
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

14 dec 2021 19:21

:owja:
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

14 dec 2021 20:25

heusden99 schreef: 08 dec 2021 12:06 Doe je wat voor het milieu, wordt je gestraft met een hogere MRB vanwege het grotere gewicht (+400kg) ten op zicht van de "gewone" GLC.
met een GLC350e doe je niet veel voor het milieu...ik heb nu net zo'n 1000km met zo'n auto gereden en in mijn ogen is het een regelrechte aanfluiting...als ik de auto volledig oplaadt geeft die 32km range aan en als ik dan als een complete vaatdoek rij dan is de accu na 11km zo goed als leeg terwijl ik toch 1.4 bonus kilometers heb weten te schoren

als een complete vaatdoek rijden op de benzinemotor levert met moeite een 1 op 11 op

doe mij maar weer gewoon een diesel

greetingz,
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

14 dec 2021 21:27

MBenzNL schreef: 14 dec 2021 20:25 doe mij maar weer gewoon een diesel
Of een E55 :)
#doeslief
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

14 dec 2021 22:43

Nou ik verlang wel weer naar een diesel na paar maandjes S500 dagelijks rijden :owja:
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

18 dec 2021 19:12

WillemH schreef: 14 dec 2021 22:43 Nou ik verlang wel weer naar een diesel na paar maandjes S500 dagelijks rijden :owja:
heerlijk! maar de wegenbelasting en afschrijving mis ik niet :P
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

13 jan 2022 22:30

Ik heb sinds vorige week een mooie Mercedes-Benz GLC 350E op de oprit staan. Ik heb met veel plezier dit forum gelezen bij het aanschaffen van de nieuwe auto.
Ik heb vooral gekeken naar de batterij capaciteit, het hybride rijden en de betrouwbaarheid van deze auto.
Mijn zoektocht voor een GLC was voornamelijk gericht op een GLC met een kilometerstand onder de 100k, het liefst rond de 70k. Ik wilde graag een luxe variant met
- high performance audio
- adaptive cruise control
- elektrische memory stoelen
- trekhaak
- AMG interieur en exterieur.

Mijn zoektocht eindigde bij een klasse bak.
Noem het en het zit erop. Alle bovengenoemde zaken, maar ook luchtvering, Panoramadak, led lampen, groot licht assistent, en zelfs stoel verwarming achter.
En dat allemaal met maar 33000 km gereden. Uit 2017, volledig gecheckt en dealer onderhouden.

Nu heb ik de auto een weekje lekker gebruikt. Zoveel als mogelijk gestekkerd. Ik kreeg de auto mee met leeg batterij pakket dus ik kon weinig zeggen over het verbruik. Ik reed naar huis met 1:12 en daar baalde ik nogal van. Ik hoop niet dat dit zo blijft.
Wat valt me op? 10x lekker doorgeladen en de auto geeft maar liefst 30km elektrisch rijden met 100% accu op. Wellicht dat de eerste eigenaar nooit gestekkerd heeft 😅
Tot zover lijk ik uit te komen op 700km op een tank met zoveel mogelijk (nacht) te stekkeren. Over het algemeen geeft hij 1:12 - 8.3L/100km aan, maar ik rijd 35% elektrisch dus ik hoop deze tank toch wel op 700km uit te komen. (Nu 450 met 47% tank over)
Ik heb dan zoveel mogelijk comfort gereden met uitzondering van alle achterlijken die wilde stampen tijdens proefritten 😅. Dat wil ik ook wel, maar ik heb de auto voornamelijk omdat hij ook zuinig is.
Anyway, hierbij mijn bijdrage aan het forum.
Ik zal een foto plaatsen!

Edit:
Nog 1 korte vraag, nee twee eigenlijk.
Wat is de standaard maat van de band voor de R20? Is dat standaard 255/45? En wat past er nog meer op dan? Ik heb nu nog de Scorpion Verde Run Flat erop liggen, maar hier kan ik niets mee tijdens sneeuw/winter. Ik dacht aan 4-seizoenen banden of is dit niet nodig voor zo’n zware auto met goede wegligging?
2e vraag. Ik heb zo’n leeg potje erin zitten met air balance ofzo. Is dit de moeite die te vervangen en dit te gebruiken of is dit een gimmick?
Laatst gewijzigd door GrayMerc op 14 jan 2022 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

13 jan 2022 22:36

0285924F-80B3-4E9A-B2D5-EA720B864C35.jpeg
0285924F-80B3-4E9A-B2D5-EA720B864C35.jpeg (400.29 KiB) 688 keer bekeken
4C3D04D4-ACF1-4E93-B9FA-51C5DD3FEC72.jpeg
4C3D04D4-ACF1-4E93-B9FA-51C5DD3FEC72.jpeg (380.83 KiB) 688 keer bekeken
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

18 jan 2022 19:56

Ik heb een ander forum gekaapt, en daar gaat het nu alleen maar over mijn verbruik en gebruik van de elektrische motor(accu pakket).
Daarom hier de vraag.
Hoe rijd je het best en het zuinigst woon/werk verkeer? 17km heen, 17 terug en dan ook een tussenstop kinderen halen.
Heen: 1:20 en elektrisch pakket volledig verbruikt. Terug 1:9 en dus leeg accu pakket.
Gebruiken jullie die E-save of andere functies?
Word de motor gebruikt de eerste koude kilometers? Zet je die dan op Sport om warm te draaien of regel je dit in Comfort met het gaspedaal?
Mijn aanname is dat ik te soft heen rijd en daarom alle accucapaciteit er doorheen ram.

Edit:
Ik snap dat je zo’n auto rijdt voor luxe en comfort. Dat je power hebt maar toch een acceptabel verbruik.
Ik vind het alleen interessant en zie het als een uitdaging om de auto zo goed mogelijk te rijden.
Ik zie anders het nut nog niet echt van een plug-in hybride. Als je het accupakket niet kan verdelen over 10-25-50-100km, dan is het gewoon een dure zuiper, maar met 15km elektrisch rijden. Ik wil de auto opladen en op een zondag op visite gaan bij iemand die 70-150km verder woont en nog 1:16 kunnen rijden.
Het liefst laad ik de auto daar dan niet op, want dat lijkt me ook vrij ‘cheap-ass’ haha. Moet je dan bij iedereen in gaan pluggen? Plug je ‘m op de terugweg met enigszins snelladen even in? (Gaat dat via de andere kabel veel sneller of Max 2.7kwh?)

Daarbij, als je gemiddeld 1:16 zou kunnen rijden. Rond de 6.1/100km. Reken je dan ook de kWh mee? Dit is toch elke dag nog eens 1-2x 7kWh.
Dus, (als je 16k per jaar rijdt) met 16000km ben je 1000L benzine kwijt.
Maar ook 365x 7 kWh = 2555 kWh x 20 cent. 511€.
Die 511€ is ook 250L aan benzine dus die tel ik er dan maar bij op. Dan rijd je dus nog 1:12,8.
Reken ik nu debiel? Mis ik iets? Want wat weerhoud me ervan dan om een RAV4 te kopen of een Outlander of een normale benzine GLC?
Zeker aangezien ik nu het vermogen niet eens kan gebruiken omdat je anders 1:8 rijdt 😎
Ik wil mijn eigen koop niet de grond in boren hè, ik ben er blij mee, maar ik kan ook niet genieten van een teleurstelling in verbruik

En hoe is het verbruik in beter weer dan? Iemand die me daar info over kan geven?
Laatst gewijzigd door GrayMerc op 18 jan 2022 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie