Ik maakte me daar in het begin ook nog druk om. Nu niet meer. De logica achter het hybride gedrag van mijn plug-in hybride wagen verbaast mij teveel om daar logische.gedragingen tegenover te kunnen zetten.
Het komt zoals het komt.
Ik kan je wel vertellen dat zodra je hierin berust, de wagen nog veel fijner rijdt. Pas dan begin je te genieten en zit je niet zenuwachtig op je rechtervoet, knopjes en flippers te letten.
Helaas kan ik je hier niet verder mee helpen.
C350e HV batterij capaciteit
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
- Berichten: 1464
- Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
- Mercedes-Benz: G500
Het maakt toch niet uit qua verbruik wanneer je accu leeg is bij een ritje als je niet oplaadt bij een stop.
Inderdaad gewoon rijden.
Inderdaad gewoon rijden.
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Mooi gemiddeld verbruik voor zo'n grote auto toch?GrayMerc schreef: ↑18 jan 2022 19:56 Ik heb een ander forum gekaapt, en daar gaat het nu alleen maar over mijn verbruik en gebruik van de elektrische motor(accu pakket).
Daarom hier de vraag.
Hoe rijd je het best en het zuinigst woon/werk verkeer? 17km heen, 17 terug en dan ook een tussenstop kinderen halen.
Heen: 1:20 en elektrisch pakket volledig verbruikt. Terug 1:9 en dus leeg accu pakket.
Gebruiken jullie die E-save of andere functies?
Word de motor gebruikt de eerste koude kilometers? Zet je die dan op Sport om warm te draaien of regel je dit in Comfort met het gaspedaal?
Mijn aanname is dat ik te soft heen rijd en daarom alle accucapaciteit er doorheen ram.
Als ik aan alle bovenstaande dingen moest denken om wat benzine te besparen tank ik liever wat vaker.
Oke in mijn geval tank je heel wat vaker
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Oké dank je!Borgmonster schreef: ↑18 jan 2022 20:19 Ik maakte me daar in het begin ook nog druk om. Nu niet meer. De logica achter het hybride gedrag van mijn plug-in hybride wagen verbaast mij teveel om daar logische.gedragingen tegenover te kunnen zetten.
Het komt zoals het komt.
Ik kan je wel vertellen dat zodra je hierin berust, de wagen nog veel fijner rijdt. Pas dan begin je te genieten en zit je niet zenuwachtig op je rechtervoet, knopjes en flippers te letten.
Helaas kan ik je hier niet verder mee helpen.
Dus de tip is om zoveel mogelijk in te pluggen en voor de rest gewoon lekker te rijden en bij het tanken maar even te kijken naar het gemiddelde verbruik?
Verder niets? Geen e save, e mode, charge ofzo.
Niet te kijken naar voorklimatisering enz?
Rijd je dan alles sport of comfort?
Als je alles sport rijdt, is het dan 1:10 gemiddeld of nog erger?
Ik snap dat ik over kom als een zeikerd haha. Maar enigszins logisch nadenken en proberen zuinig te rijden of het beste uit de hybride te halen is wel een logische wens toch?
De normale GLC weegt 400kg minder en zal ook minder in wegenbelasting kosten toch?
En de aanschafprijs is ook lager. Dat zet je toch aan het denken vind ik.
Nogmaals, ik ben er heel blij mee. Het rijdt fantastisch en het is enorm comfortabel met luchtvering.
Maar, het verbruik en opladen valt tot nu toe tegen vind ik ja.
- Joostb
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Locatie: Twente
helemaal eens, hier exact het zelfde. Ik berust er op dat de auto het wel het beste zal weten. Nu zit ik niet meer zo op alles te letten en geniet ik meer van de autoIk kan je wel vertellen dat zodra je hierin berust, de wagen nog veel fijner rijdt. Pas dan begin je te genieten en zit je niet zenuwachtig op je rechtervoet, knopjes en flippers te letten.
het enige wat ik nog wel doe is als ik een kort stukje in de planning heb dat ik hem dan wel geforceerd in EV mode zet om te voorkomen dat de verbrandingsmotor in dat korte stukje toch aan slaat met koude motor zonder dat hij echt warm word. Meer omwille van de techniek. Verder gewoon rijden en genieten.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Daar komt het wel zo ongeveer op neer. Hij staat meestal in Comfort. Overigens moet ik wel zeggen dat met name bij het wegrijden vanuit stilstand de bak sneller schakelt wanneer die in Sport staat, maar dan wordt die tijdens het rijden wat onrustiger, en wanneer ik passagiers heb doe ik ze dat liever niet aan. Vooral ook omdat ik door de Comfort stand gewend ben extra gas bij te geven. In de Sport stand moet ik dat echt niet doen.
Dat juist wel. Niet voor het verbruik, hoewel de elektrische range er ontstellend veel door wordt beïnvloed, maar vooral voor het comfort.Niet te kijken naar voorklimatisering enz?
Op korte afstanden in Sport rijden geeft een verbruik van slechter dan 1 op 10. Over langere afstanden (>100 km) gerekend gaat het denk ik richting de 1:11 of 1:12, geloof ik.Rijd je dan alles sport of comfort?
Als je alles sport rijdt, is het dan 1:10 gemiddeld of nog erger?
Daar ben ik het helemaal mee eens!Ik snap dat ik over kom als een zeikerd haha. Maar enigszins logisch nadenken en proberen zuinig te rijden of het beste uit de hybride te halen is wel een logische wens toch?
Een rekensommetje geeft alleen bij inruilen een goed gevoel. Of niet... Gewoon genieten geeft met een (elke) plug-in hybride van Mercedes elke rit een goed gevoel. Dat moet je zelf leren te zien, en dan maakt het verbruik, dat sowieso van dag tot dag varieert, niet zoveel meer uit. Het telt mee, uiteraard, maar het is niet het enige wat een goed gevoel geeft met deze wagen. Ik heb nog nooit een (nieuwe) wagen meer dan 100.000 km gehad. Dit is de eerste. Verreweg de duurste bij aanschaf maar na 120.000 km rijdt hij nog zeker even goed als bij de eerste kilometers. Misschien zelfs wel beter. Andere wagens waren dan gewoon op en kregen over de hele linie last van slijtage.De normale GLC weegt 400kg minder en zal ook minder in wegenbelasting kosten toch?
En de aanschafprijs is ook lager. Dat zet je toch aan het denken vind ik.
Nogmaals, ik ben er heel blij mee. Het rijdt fantastisch en het is enorm comfortabel met luchtvering.
Maar, het verbruik en opladen valt tot nu toe tegen vind ik ja.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Dank je voor de erg interessante reactie. Hier kan ik wat mee!Borgmonster schreef: ↑19 jan 2022 12:00Daar komt het wel zo ongeveer op neer. Hij staat meestal in Comfort. Overigens moet ik wel zeggen dat met name bij het wegrijden vanuit stilstand de bak sneller schakelt wanneer die in Sport staat, maar dan wordt die tijdens het rijden wat onrustiger, en wanneer ik passagiers heb doe ik ze dat liever niet aan. Vooral ook omdat ik door de Comfort stand gewend ben extra gas bij te geven. In de Sport stand moet ik dat echt niet doen.Dat juist wel. Niet voor het verbruik, hoewel de elektrische range er ontstellend veel door wordt beïnvloed, maar vooral voor het comfort.Niet te kijken naar voorklimatisering enz?Op korte afstanden in Sport rijden geeft een verbruik van slechter dan 1 op 10. Over langere afstanden (>100 km) gerekend gaat het denk ik richting de 1:11 of 1:12, geloof ik.Rijd je dan alles sport of comfort?
Als je alles sport rijdt, is het dan 1:10 gemiddeld of nog erger?Daar ben ik het helemaal mee eens!Ik snap dat ik over kom als een zeikerd haha. Maar enigszins logisch nadenken en proberen zuinig te rijden of het beste uit de hybride te halen is wel een logische wens toch?Een rekensommetje geeft alleen bij inruilen een goed gevoel. Of niet... Gewoon genieten geeft met een (elke) plug-in hybride van Mercedes elke rit een goed gevoel. Dat moet je zelf leren te zien, en dan maakt het verbruik, dat sowieso van dag tot dag varieert, niet zoveel meer uit. Het telt mee, uiteraard, maar het is niet het enige wat een goed gevoel geeft met deze wagen. Ik heb nog nooit een (nieuwe) wagen meer dan 100.000 km gehad. Dit is de eerste. Verreweg de duurste bij aanschaf maar na 120.000 km rijdt hij nog zeker even goed als bij de eerste kilometers. Misschien zelfs wel beter. Andere wagens waren dan gewoon op en kregen over de hele linie last van slijtage.De normale GLC weegt 400kg minder en zal ook minder in wegenbelasting kosten toch?
En de aanschafprijs is ook lager. Dat zet je toch aan het denken vind ik.
Nogmaals, ik ben er heel blij mee. Het rijdt fantastisch en het is enorm comfortabel met luchtvering.
Maar, het verbruik en opladen valt tot nu toe tegen vind ik ja.
Leuk om te lezen!
Ik ga de voorklimatisering gebruiken zoveel ik kan.
Ik zal er van proberen te genieten zonder teveel te tekenen haha.
Ik moet zeggen dat ik 1 tank 1-12 gereden heb en tot nu toe met deze tank zeer rustig en nog 1-18 met regelmatig in pluggen. Dat werkt wel.
Zet je de auto weleens bij een laadpaal? Of bij de visite aan de lader ergens?
Ik ben benieuwd wat het scheelt als je 150km moet rijden met veel snelweg. Wat scheelt het dan of je met 100% accu pakket weg rijdt of met 10%? Is de auto dan ook zuiniger op de snelweg? Of gebruikt hij dan toch maar die ene 5-% batterij.
Ik moet wel zeggen. Wat een bak zeg! Dit rijdt fantastisch
Hallo, ik ben nieuw hier. Ben Erik en in de markt voor een c350e estate van 12/2016, 154k op de teller. Koop is zo goed als rond. Heb de verkoper verzocht een testrapport te laten maken van de restcapaciteit van de batterij. Uit het rapport kwam het volgende:
- SoH 83.56%
- minimale & maximale celspanning 3.29
- gemeten bij een temperatuur van 17°
- interne weerstand 2,65 MOhm
Dit zijn toch 'normale' en gangbare waarden na 6 jaar? Of zit ik mis?
Mocht ik totaal verkeerd zitten in dit topic of heb niet goed genoeg gezocht, dan hoor ik het graag.
Bvd, Erik
- SoH 83.56%
- minimale & maximale celspanning 3.29
- gemeten bij een temperatuur van 17°
- interne weerstand 2,65 MOhm
Dit zijn toch 'normale' en gangbare waarden na 6 jaar? Of zit ik mis?
Mocht ik totaal verkeerd zitten in dit topic of heb niet goed genoeg gezocht, dan hoor ik het graag.
Bvd, Erik
Hallo Erik, het testrapport is zuiver via CAN bus uitgelezen? Dan meet de BMS dus ook de interne weerstand.
Het gaat om LFP accu's en die zitten redelijk vol bij 3.3v.
Je moet hem eigenlijk even half leeg of helemaal leeg rijden, liefst in de kou, en dan de min-max verschillen zien.
Het is overigens een beetje een rare keuze om LFP te gebruiken, er zijn andere lithium soorten (zoals NMC) die veel meer geschikt zijn voor dergelijke accu's. Want de accu krijgt er hard van langs in zo'n plugin hybrid. Veel erger dan in een volledig elektrische auto.
Het is ook zinloos als mensen proberen conclusies te trekken over (semi) elektrisch rijden op basis van de 350e modellen van Mercedes, want dat is gewoon niet de goede basis.
Hoe dan ook, de gemeten SoH geeft in ieder geval wat duidelijkheid, en is relatief goed. Dat wil zeggen voor een (c)350e. Voor mijn volledig elektrische auto die daar bij in de buurt zit zou ik het teleurstellend vinden.
Als het nog de originele accu is denk ik dat je in de komende jaren alsnog aan de beurt bent. Dus reserveer daar wat voor of neem dat mee in de overweging.
Ik ben overigens benieuwd waarmee dat testrapport is uitgelezen en of dat ook lukt op een losse accu (12v aanbieden en dan can stekker erop maken denk ik dan)
Het gaat om LFP accu's en die zitten redelijk vol bij 3.3v.
Je moet hem eigenlijk even half leeg of helemaal leeg rijden, liefst in de kou, en dan de min-max verschillen zien.
Het is overigens een beetje een rare keuze om LFP te gebruiken, er zijn andere lithium soorten (zoals NMC) die veel meer geschikt zijn voor dergelijke accu's. Want de accu krijgt er hard van langs in zo'n plugin hybrid. Veel erger dan in een volledig elektrische auto.
Het is ook zinloos als mensen proberen conclusies te trekken over (semi) elektrisch rijden op basis van de 350e modellen van Mercedes, want dat is gewoon niet de goede basis.
Hoe dan ook, de gemeten SoH geeft in ieder geval wat duidelijkheid, en is relatief goed. Dat wil zeggen voor een (c)350e. Voor mijn volledig elektrische auto die daar bij in de buurt zit zou ik het teleurstellend vinden.
Als het nog de originele accu is denk ik dat je in de komende jaren alsnog aan de beurt bent. Dus reserveer daar wat voor of neem dat mee in de overweging.
Ik ben overigens benieuwd waarmee dat testrapport is uitgelezen en of dat ook lukt op een losse accu (12v aanbieden en dan can stekker erop maken denk ik dan)
-
- Berichten: 1464
- Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
- Mercedes-Benz: G500
Dan moet je toch iets van 6000 a 7000 reserveren als ik het goed heb. Als ze überhaupt nog verkrijgbaar zijn gezien de huidige tekorten en leeftijd.
Ja ze zijn er nog wel. Volgens mij kan het een stuk goedkoper met een gereviseerde. Niet bij de dealer inderdaad.
Ik heb het antwoord ook niet, maar ik krijg het idee dat ze allemaal een keer aan de beurt zijn. En dan heb ik het niet over 15+ jaar zoals een Toyota hybride, nee de 7 jaar is dus al een uitdaging.
EVs gaan langer mee, ook de volledig EVs van Mercedes zullen langer mee gaan.
Ik heb het antwoord ook niet, maar ik krijg het idee dat ze allemaal een keer aan de beurt zijn. En dan heb ik het niet over 15+ jaar zoals een Toyota hybride, nee de 7 jaar is dus al een uitdaging.
EVs gaan langer mee, ook de volledig EVs van Mercedes zullen langer mee gaan.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5667
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Ik hoop dat er mOhm wordt bedoeld, anders zal de batterij niet al te veel meer doen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Joostb
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Locatie: Twente
Dat accu's echt stuk gaan komt gelukkig maar zeer zelden voor. Net als met een brandstofauto in een zeldzaam geval de motor vroegtijdig kapot loopt.
Een nieuwe motor uit de fabriek kost al snel 10.000 euro, dat gebeurd vrijwel nooit en word meestal gekozen voor een ruilmotor/gereviseerd exemplaar of iets van de sloop uit een schadeauto. Voor een accu zie ik dat net zo.
Tijdje geleden stond er zo'n accu voor 2500 euro, veel geld, dat zeker maar ik maak mij er niet heel druk om, gezien vrijwel alle C350e modellen (en in NL zijn dat er al behoorlijk veel) buiten degradatie geen echte problemen hebben tot op heden.
Een nieuwe motor uit de fabriek kost al snel 10.000 euro, dat gebeurd vrijwel nooit en word meestal gekozen voor een ruilmotor/gereviseerd exemplaar of iets van de sloop uit een schadeauto. Voor een accu zie ik dat net zo.
Tijdje geleden stond er zo'n accu voor 2500 euro, veel geld, dat zeker maar ik maak mij er niet heel druk om, gezien vrijwel alle C350e modellen (en in NL zijn dat er al behoorlijk veel) buiten degradatie geen echte problemen hebben tot op heden.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Thanks. De electrische mogelijkheid is voor mij een bonus. De korte ritjes naar sport, school, etc. Voor alles daarboven is het idd de verkeerde hybride. Heb hem inmiddels gekocht, dus ga t zien de komende jaren. Dit was 't rapport...Swing schreef: ↑31 mar 2022 18:23 Hallo Erik, het testrapport is zuiver via CAN bus uitgelezen? Dan meet de BMS dus ook de interne weerstand.
Het gaat om LFP accu's en die zitten redelijk vol bij 3.3v.
Je moet hem eigenlijk even half leeg of helemaal leeg rijden, liefst in de kou, en dan de min-max verschillen zien.
Het is overigens een beetje een rare keuze om LFP te gebruiken, er zijn andere lithium soorten (zoals NMC) die veel meer geschikt zijn voor dergelijke accu's. Want de accu krijgt er hard van langs in zo'n plugin hybrid. Veel erger dan in een volledig elektrische auto.
Het is ook zinloos als mensen proberen conclusies te trekken over (semi) elektrisch rijden op basis van de 350e modellen van Mercedes, want dat is gewoon niet de goede basis.
Hoe dan ook, de gemeten SoH geeft in ieder geval wat duidelijkheid, en is relatief goed. Dat wil zeggen voor een (c)350e. Voor mijn volledig elektrische auto die daar bij in de buurt zit zou ik het teleurstellend vinden.
Als het nog de originele accu is denk ik dat je in de komende jaren alsnog aan de beurt bent. Dus reserveer daar wat voor of neem dat mee in de overweging.
Ik ben overigens benieuwd waarmee dat testrapport is uitgelezen en of dat ook lukt op een losse accu (12v aanbieden en dan can stekker erop maken denk ik dan)