Vooraleer aan de montage te beginnen, vergewissen we er ons van dat alle hydraulische olie op de onderdelen en in de kofferbak goed verwijderd zijn. Let ook vooral goed op de dak- en raamrubbers en de kabelgoten. Demonteer zo nodig nog verder want hydraulische olie zal na verloop van tijd rubbers laten verduren en verpulveren.
Reinigen doe je het best met remschijfontvetter of een ander olieabsorberend product.. Kuis eerst het overgrote deel olie weg met poetsdoeken. Spuit vervolgens alles wat nodig is in en droog af met een nette doek. Herhaal dit tot er niets meer van olie achter is gebleven. Oppassen want die producten bevatten een grote hoeveelheid aceton. Dus geen overmatig gebruik!!!
De montage gebeurt natuurlijk in omgekeerde volgorde. Echter is het raadzaam om nog enkele punten goed in acht te nemen.
We beginnen met de plaatsing van de pomp in het dak. De pomp kan maar op één manier geplaatst worden. Eerst zet je de coupille vast achteraan de pomp. Vervolgens duw je de pomp op zijn plaats in de houder en trek of duw je de stang van de pomp tot ook de tweede coupille kan geplaatst worden die ook de twee beugels mee vastzet.
Vervolgens leg je de hydraulische leidingen volgens de foto's in deel 2. Een handigheidje is het feit dat je aan de hand van de indrukken in de gain van de electrische bedrading kan zien waar deze mee werden vastgebonden met spanbandjes of waar ze mee in de clipsen zaten. Leg terug spanbandjes op de plaatsen waar er voorheen zaten, maar trek deze nog niet strak.
Geef vooral voldoende ruimte aan de leidingen daar waar de leidingen van het dak overgaan naar de B-stijl en onderaan de B-stijl naar het koffergedeelte. Maar ook niet te veel natuurlijk. Daarom was het zoals ik had aangeraden in deel 1 handig om foto's te nemen vooraleer te beginnen met de demontage.
Geef veel aandacht en werk secuur om deze leidingen te plaatsen en let natuurlijk ook goed op de plaatsing van de beugel in de B-stijl. Plaats deze zodanig dat de leidingen er een vloeiende bocht maken.
plaats de aansluitingen aan de hydraulische hoofdpomp maar let goed op dat je de juiste leiding op de juiste plaats zet adh van de nummering die op elke leiding staat en waarvan je nota hebt genomen bij de demontage. . Draai de bevestigingsplaatjes in wijzerzin tot deze niet verder kunnen en draai ze lichtjes vast. Plaats terug de blauwe verzekerclip en draai vervolgens alle bevestigingsplaatjes goed aan.
Nu kan je werk maken om het traject van de leidingen nog eens goed te overlopen en te bekijken dat ze terug liggen zoals origineel voorzien. Dit geeft zowiezo een betere en nettere indruk.
Maak van de gelegenheid gebruik om alle bewegende delen waar je anders niet bij kan in het dak en achter de binnenbekleding van het dak goed te voorzien van een laag wit vet.
Daarna is het hoofdzaak om de hoofdcylinder terug te vullen met hydraulische olie tot het toegelaten max. niveau. . Ik heb de originele olie die MB voorschrijft besteld, net zoals het hydraulieksetje A1708000072.
Vooraleer we deze olie gaan bijvullen, vergewissen we er ons van dat we eerst de ontluchtingsplunjer terug dicht draaien. Vervolgens draaien we de vulopening open dmv een inbussleutel en vullen we de hoofdcilinder tot een beetje boven het maximum.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een injectiespuit. Dit ging verbazend eenvoudig.
Nadat de olie bijgevuld is even checken of er zich geen hinderlijke zaken in het open- en sluiten gabarit (vrijeruimteprofiel) bevinden, alles goed aan -
en afgesloten is en dat alle benodigde contactpunten hun werk kunnen doen. Nu kan het testen beginnen. Groot voordeel is dat het systeem zichzelf ontlucht. Om toch omzichtig te werk te gaan is het aangeraden om het dak eerst te openen (het staat toch al half open, voor de pessimisten half toe??) Indien het moeizaam zou gaan, de handeling onderbreken en vervolgens de handeling in omgekeerde richting uitvoeren. Dwz was men het dak aan het openen, de sluiting inzetten, of andersom. Na tweemaal dit gedaan te hebben zou alles terug normaal moeten werken. In ieder geval bij mij toch .
We checken terug het olieniveau en vullen bij tot max.
Nu kunnen we terug beginnen met het monteren van de binnenbekleding rond de achterruit en van het dak. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om al de plastiek onderdelen eens grondig te reinigen met gewoon dreft en een schuursponsje en ze daarna een sealinglaagje gegeven. De hemel heb ik helemaal afgewassen met van die alkoholhoudende doekjes. Het verschil was toch opmerkelijk.
Vervolgens terug in de koffer alles beginnen te monteren. Te beginnen met de afdekplaat boven de hoofdcilinder (vergeet het contactje niet) en vervolgens het rechter paneel. Denk er aan, dit kan enkel maar met de koffer in de openstand om het dak er laten in te zakken. Hier ook niet vergeten om het contactje van het rolgordijn te ontdoen van de tape en terug te monteren. Alle drukknoppen terug erin en vervolgens het achterpaneel rond het kofferslot plaatsen (vergeet de binnenverlichting niet terug aan te sluiten). Vervolgens leggen we het tapijtje er terug in en eindigen doen we met het terug plaatsen van het rolgordijn. Nog even terug de openings- en sluitingsprocedure uitvoeren.... ooh yeah works good!!!
Enerzijds hoop ik dat er iemand aan deze topic iets heeft (ik heb begrepen dat buiten sommige demontagetaken van panelen e.d. het hydraulische gedeelte voor veel modellen identiek is aan dit van de R170. In totaal wordt het dak bediend door 5 pompjes (twee onderaan en achteraan de kofferbak, twee links en rechts onder het plastiek afdekplaatje van de gordel en één dus in het dak. Dit voor het dak is relatief het eenvoudigst, al denk ik dat deze die zich achter het afdekplaatje van de gordel bevinden toch meer demontagewerk vragen.
Anderzijds hoop ik natuurlijk dat jullie dit nooit moeten (laten) doen. Want zulke dingen zouden niet mogen voorvallen.
Kosten:
Hysraulieksetje A1708000072: € 275,97 btw in (€ 268,33 ex btw. (maar wel 15% korting gekregen bij MB))
Hydraulische olie A0009899103: € 18,15 btw in (€ 15,00 ex btw. (geen korting)
Al met al een goedkope herstelling indien h-je het zelf kan uitvoeren.
Indien dit in een garage moet gebeuren zullen de kosten van het uurloon vele malen het bedrag van de stukken zijn.
Bij vragen mag je altijd een pb sturen. Alvast bedankt voor het lezen van deze uitgebreide epistel.
Vervangen van cilinder met leidingen in variodak R170 Deel 3
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Wat een gedetailleerde how-to
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Hallo Frank duidelijk en mooi gedaan ik zit zelf ook met een lekkende dak cilinder van me slk onder deel nummer.
A1708000672 dit is de cilinder in het hemeltje
Zeg maar boven de voor ruit nu heb ik begrepen en ook gevonden dat deze gemaakt kan worden.
Maar hoe heeft u een link van een filmpje hoe dit te doen.
Mvg Tom de boer
A1708000672 dit is de cilinder in het hemeltje
Zeg maar boven de voor ruit nu heb ik begrepen en ook gevonden dat deze gemaakt kan worden.
Maar hoe heeft u een link van een filmpje hoe dit te doen.
Mvg Tom de boer
Goedemiddag,
Ik heb exact dit probleem met mijn SLK uit 1997 en heb ook al een nieuwe cilinder.
Kan iemand of heeft er iemand een adresje waar ik dit kan laten doen?
Bij voorkeur in de buurt van Nijmegen.
Ik hoor het graag, ben zelf niet zo van de dealer uurtarieven
mvg.
Bas
Ik heb exact dit probleem met mijn SLK uit 1997 en heb ook al een nieuwe cilinder.
Kan iemand of heeft er iemand een adresje waar ik dit kan laten doen?
Bij voorkeur in de buurt van Nijmegen.
Ik hoor het graag, ben zelf niet zo van de dealer uurtarieven
mvg.
Bas
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Oh dat valt tegen. Ik was dit weekend net in Nijmegen om een Tourrit te rijden met de MBSLKclub. Ik zou je dit wel even geregeld hebben. Zo veel werk is er niet aan hoor. Juist weten waar t e beginnen. Mijn How To neerpennen duurde langer dan het demonteren en monteren van de dakcylinder....
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***