w203 (2003) nieuwe radio --> aan/uit bij contact

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Dominic_Maertens
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2017 19:23

01 okt 2017 19:43

Beste,

Ik heb sinds kort een nieuwe autoradio gekocht (Blaupunkt Toronto 440), ter vervanging van de oude. Een kleine lijdensweg, aangezien ik tot 2x toe andere stukken heb moeten bijbestellen, omdat ik de kabeladapters en cover plaatje voor de w203 facelift had aangekregen ipv. 2000-2004.

Na zit ik nog met enkele vragen/problemen

- Er werd mij een Dietz 65030 CAN-BUS kabeladapter voorgesteld. Nu heb ik gemerkt dat ik daar blijkbaar niets mee ben en evengoed een gewone ISO adapter had gekocht, aangezien de +/- knop aan het stuur nog altijd niet werkt. In het blauwe bakje zit ook helemaal niets ingeplugd, en ik zie ook niet in hoe ik mijn nieuwe radio met een can bus moet verbinden, laat staan wat dit zou uithalen

http://www.caraudio24.de/Zubehoer/CAN-B ... 22270.html

- De radio start niet bij het insteken in het contact, en het uitzetten van de auto. Er zat bij de verkeerde levering wel een rood kabeltje om ergens stroom/spanning af te takken, meer specifiek stond het lichtje van het handschoenkastje vermeld. Nu heb ik ergens gelezen dat dit ook mogelijk is om af te takken van de sigaretaansteker. Kan ik dit hiermee verhelpen? Wat raden jullie aan? En waar juist kan ik deze connector vinden?

- Er is ook een kabeltje voor de radio die nu niet meer verbonden is. Als ik het goed begrepen heb dient dit om het radiosignaal te versterken bij de oude radio. Heb ik dit nog nodig? De radio werkt wel, maar precies ook niet fantastisch. Ook zat er een kleine connector bij de radio (50 naar 150 ohm?), maar die heb ik niet gebruikt. Is dit nodig?

Alvast bedankt voor enige hulp.

Mvg
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

01 okt 2017 20:58

Drukken op de +/- knop van het stuurwiel resulteert in een CANbus commando's naar je oude radio waardoor ie harder of zachter gaat spelen. Je nieuwe Blaupunkt heeft waarschijnlijk geen CAN aansluiting en dus gebeurt er niks. Aan en uit van de radio gaat ook via een commando over de CANbus. Daar is dus die adapter voor. Aan de ene kant sluit je 'm op de CANbus aan en aan de andere kant met een paar draden op je radio. Die adapter zet de CANbus commando''s om in discrete signalen op de draden naar je Blaupunkt waardoor de stuurbediening en aan/uit nu (hopelijk) werkt.
Aan/uit via contact kun je natuurlijk ook doen via een geschakelde voedingsdraad, meestal aansteker of zo inderdaad.
Dat andere kabeltke zou wel eens de voeding voor je antenneversterker kunnen zijn. Die krijgt dan nu geen voeding meer dus werkt ie ook niet en is je ontvangst niet geweldig.
Dominic_Maertens
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2017 19:23

01 okt 2017 21:07

Bedankt voor de feedback. Dan heb ik dus nog een extra kabel nodig om van de canbus terug naar de radio te gaan?
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

01 okt 2017 21:36

Ik ken deze specifieke configuratie zo niet,maar als ik naar de foto kijk plug je je originel stekker in die grote meest linkse op de foto, dat kleine stekkertje in de blauwe Can adapter en die ander gaat op je Blaupunkt. Waar die andere losse draden voor zijn weet ik zo niet, maar d'r zal toch wel iets van een beschrijving bij zitten? Wellicht sluit je die aan op de "für den Anschluss an die Lenkradfernbedienung wird zusätzlich ein radiospezifisches Adapterkabel benötigt (65101-65109)"?
Dominic_Maertens
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2017 19:23

01 okt 2017 21:43

http://www.schlauer-shop24.de/epages/61 ... cale=de_DE

Dit is inderdaad nog een extra kabeltje dat besteld kan worden. Maar ook geen idee waar die geel groene connector dan naartoe moet, ik zie nergens opties
Gebruikersavatar
Evert 1993
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 nov 2016 16:26
Mercedes-Benz: w203 c180 kompressor 2003
Locatie: Rozenburg-Rotterdam

16 okt 2017 18:39

Hoi,

Ik heb ook een nieuwe radio in mijn W203 gezet.
Bij mij werkt de stuurbestendig wel.
Je hebt namelijk een canbus en een lead kabel nodig.
De lead kabel verschilt per merk radio.
Je hebt radio's waar er een jack input zit voor je lead en je hebt (zoals bij mijn JVC) een kabel uit de ISO kabel komen die je verbind.
Ik ben van een 1 din naar een 2 DIN systeem gegaan.
Onderstaande foto is mijn setup, handrem met + moet je negeren.
Ook gelijk foto's van de canbus en lead kabels die ik nodig had
Het klopt dat je 2 kabels voor je radio hebt
Na het installeren van de nieuwe radio had ik ook niet meer alle stations die ik voorheen had. Maar kan wel goed luisteren naar bijvoorbeeld 538.
Bijlagen
Voorbeeld aansluiting.jpg
Voorbeeld aansluiting.jpg (147.23 KiB) 1526 keer bekeken
Foto  canbus interface.jpg
Foto canbus interface.jpg (137.97 KiB) 1526 keer bekeken
Foto Lead.jpg
Foto Lead.jpg (139.45 KiB) 1526 keer bekeken
mischa72
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2008 13:40
Mercedes-Benz: W203 200 Kompressor M111.955

29 nov 2021 16:45

Ik vraag me nu toch eigenlijk wel af of de topicstarter erin geslaagd is om alles werkend te krijgen. Ik zit in dezelfde fase met mijn W203, maar hoef geen stuurwielbediening (geen ingang hiervoor op de radio). Mij gaat het dus alleen om de overige functie van de CAN-adapter:
- in- en uitschakelen met contact
- verlichting
- speedsignaal
- achteruitherkenning

Waar hebben jullie overigens de adapters besteld? Ik zie dat er een uit Engeland en eentje uit Duitsland komt.

Gr. Mischa
Plaats reactie