W205 C220 bluetec (2014) Backup accu storing

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Bluesound
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

14 sep 2021 18:03

De tweede accu is wel degelijk een accu en hij buffert de spanning voor de accessoires zodat die niet te lijden hebben onder een te grote spanningsdip, bv bij starten. Hij "buffert" de boordspanning voor accessoires, dus velen denken dan aan een condensator, maar het is echt een accu.
Als die tweede accu in lading te ver afneemt zal zijn spanning dalen tot onder de startaccu-spanning en ik neem aan dat die constatering leidt tot meldingen dat de tweede accu defect is.
De tweede accu mag nooit de startaccu rechtstreeks bufferen (zoals in "gewoon parallel geschakeld staan"), dan zou hij zijn werk niet kunnen doen als de startaccu kortstondig te ver leeg raakt. In de praktijk zit tussen de startaccu en de tweede accu minimaal een diode zodat de tweede accu kan worden bijgeladen uit de boordspanning, maar niet stroom kan leveren aan de startmotor.
Derhalve wordt de tweede accu altijd geladen met een 0,7 Volt hogere spanning dan de startaccu (- boordspanning + spanningsval over de diode) en moet de dynamo die hoge spanning in de normale omstandigheden wel normaal kunnen leveren.

Dit gezegd hebbende: ik neem aan dat het start-stop systeem o.a. onbeschikbaar is als gevolg van de (te lage) actuele boordspanning, en wel die van de startaccu, niet van de tweede accu: criterium voor een werkend start/stopsysteem is namelijk niet dat de accessoires het blijven doen, maar dat de auto nog met zekerheid te starten is vanuit een stoptoestand. Er is bij diverse merken al heel wat geschreven over welke randvoorwaarden er gelden voor een in werking tredend start-stopsysteem, maar ik denk zéker dat de spanning van de startaccu er ééntje van is. Bij auto's waar het start-stopsysteem structureel niet werkt, zou ik dus eerst eens de bedrijfsspanning tijdens het rijden van de startaccu (de boordspanning tijdens normale ritten met bijgeladen startaccu) als te onderzoeken item meenemen, niet de toestand van de tweede "backup"-accu.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3302
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

14 sep 2021 21:29

motorhan schreef: 14 sep 2021 17:32
Raimon schreef: 08 okt 2017 12:33 Ja je kan gewoon rijden. De extra accu (eigenlijk een condensator) is alleen belangrijk bij start-stop gebruik.
De exide backup accu die er bij mij in zat en die ik heb vevangen lijkt toch echt op een gewone (motor)accu maar is dat dan toch een condensator.
Niet te vergelijken met de W205.
Debruijngeffen
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2019 13:00

14 sep 2021 21:45

Wij hebben er al een hele hoop vervangen van deze back up accu’s.
Als auto’s een tijdje stil staan gaan ze vrij snel kapot. Een vrij simpele reparatie
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W204, C180 CGI 2013, W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

15 sep 2021 20:24

motorhan schreef: 14 sep 2021 17:32
Raimon schreef: 08 okt 2017 12:33 Ja je kan gewoon rijden. De extra accu (eigenlijk een condensator) is alleen belangrijk bij start-stop gebruik.
De exide backup accu die er bij mij in zat en die ik heb vevangen lijkt toch echt op een gewone (motor)accu maar is dat dan toch een condensator.

Ja laten we een 207 met een 205 vergelijken.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W204, C180 CGI 2013, W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

16 sep 2021 17:51

motorhan schreef: 16 sep 2021 11:08
Raimon schreef: 15 sep 2021 20:24
motorhan schreef: 14 sep 2021 17:32

De exide backup accu die er bij mij in zat en die ik heb vevangen lijkt toch echt op een gewone (motor)accu maar is dat dan toch een condensator.
Ja laten we een 207 met een 205 vergelijken.
sorry dat ik hier op reageerde ik begrijp echt wel dat het verschillende auto's zijn ik vroeg me alleen af of er bij mij een als accu vermomde condensator in zit. Ik heb dus geen idee of er verschillende modellen zijn. Bij de garage is dat blijkbaar ook niet altijd duidelijk omdat daar eerst werd gezegd dat ie aan de passagierskant in de auto zit. wat dus niet zo is.
Prima dat je een vraag hebt. Maar iemand anders met een 205 die nu dit topic gaat lezen komt nu bij verkeerde informatie. Dus handiger om bij het 207 backup accu topic te houden. Zo is het voor de volgende lezer overzichtelijk.

En wat betreft je accu. Dat is een accu en geen condensator systeem.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7514
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

17 sep 2021 20:23

Moderator Arjen schreef:

Onderwerp wordt opgeruimd... alles wat NIET met de oorspronkelijke vraag te maken heeft (een storing geralateerd aan de backup accu in een W205 of aanverwant) gaat eruit.
Een dringend verzoek aan @motorhan: Probeer alsjeblieft niet lukraak je vragen te dumpen in andermans topics.

Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie