Afgebroken lange wielbouten verwijderen R129 en W126

Opgeloste problemen op het forum.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

15 nov 2016 21:57

Wielbouten mogen NIET ingevet worden!
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

16 nov 2016 11:03

Niet ingevet en positie gemarkeerd
Bijlagen
Boutoningevet.jpg
Boutoningevet.jpg (93.55 KiB) 7149 keer bekeken
Boutpositie1.jpg
Boutpositie1.jpg (31.13 KiB) 7149 keer bekeken
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

16 nov 2016 11:04

Ingevet en aangedraai met eenzelfde moment

Plaatjes van een ander forum. Bij 0,05mm rek/ander moment /... zou de draaipositie al 18 graden anders staan dus dat is best precies.

prachtig toch dat 4 plaatjes elke vorm van theorie onderuit kunnen halen :goedzo: ik vind mooi.
Bijlagen
Boutingevet.jpg
Boutingevet.jpg (117.28 KiB) 7149 keer bekeken
Boutpositie2.jpg
Boutpositie2.jpg (35.66 KiB) 7149 keer bekeken
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

16 nov 2016 12:40

Als je een bout invet, dan moet je 20 % minder moment instellen, dus in plaats van 120 nm moet je 100 nm nemen.

Gr Alexander
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

16 nov 2016 19:50

G300TD schreef:Als je een bout invet, dan moet je 20 % minder moment instellen, dus in plaats van 120 nm moet je 100 nm nemen.

Gr Alexander

Geen idee waar dat vandaan komt.

Zo als op de foto's boven je al aangetoond is. Maakt het daar niets voor op.

Aantrekken gaat om friktie op je kop. En rekken van je bout. Dus in theorie zou je hem strakker kunnen krijgen als je het raakvlak van de kop zou in vetten.


En ook onder de "professionele" monteurs is er wel eens een menings verschil.


Zit zelf in de gas en olie industrie. En we moeten alles gewoon volgens de spec's van de fabrikant doen. En die hebben onderling al verschillende meningen.

Kopervet geniet alleen niet de voorkeur tegen invreten.
In mijn beleving.

En een moment sleutel gebruiken. Ben in het verleden al eens kwaad geweest op een grote bekende bandenboer in Nederland. Die met een luchttol (impact tool) alles vast zette. (Zelfde tol ook alles los maakte zonder ook maar iets te verstellen)
cor groot
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2016 14:11

16 nov 2016 21:40

G300TD schreef:Als je een bout invet, dan moet je 20 % minder moment instellen, dus in plaats van 120 nm moet je 100 nm nemen.

Gr Alexander
Alexander": 20% minder van 120 = 96
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

17 nov 2016 00:55

stamgast_2 schreef:
G300TD schreef:Als je een bout invet, dan moet je 20 % minder moment instellen, dus in plaats van 120 nm moet je 100 nm nemen.

Gr Alexander

Geen idee waar dat vandaan komt.

Zo als op de foto's boven je al aangetoond is. Maakt het daar niets voor op.

Aantrekken gaat om friktie op je kop. En rekken van je bout. Dus in theorie zou je hem strakker kunnen krijgen als je het raakvlak van de kop zou in vetten.


En ook onder de "professionele" monteurs is er wel eens een menings verschil.


Zit zelf in de gas en olie industrie. En we moeten alles gewoon volgens de spec's van de fabrikant doen. En die hebben onderling al verschillende meningen.

Kopervet geniet alleen niet de voorkeur tegen invreten.
In mijn beleving.

En een moment sleutel gebruiken. Ben in het verleden al eens kwaad geweest op een grote bekende bandenboer in Nederland. Die met een luchttol (impact tool) alles vast zette. (Zelfde tol ook alles los maakte zonder ook maar iets te verstellen)
Dit stond in de schoolboeken, daarbij geven boutfabrikanten ook nog eigen info, hierin staat een tabel van aanhaalmoment zonder smeermiddel, en een tabel met smeermiddel.

http://www.technicon.nl/uploads/downloa ... dingen.pdf


@cor, ik heb het voor het makkelijke afgerond.
aagje
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:39

25 nov 2016 22:06

Het punt was enkel ,heb je bouten die vast zitten om welke reden dan ook en afgebroken zijn door wat dan ook, dan is hier 1 van de oplossingen voor. Mijn les :geen buis meer op de sleutel en volgende keer een momentsleutel om aan te draaien. Heb juist nog een filmpje op youtube gezien bij ook een SL , geboord met titanium boor. Ging vlot daar. Schijnt cobalt boor ook goed te zijn. Hier de titel op youtube:How To Remove Broken Lug Nut From Mercedes | Remove Broken Bolt with EZ Out Extractor Tool Groeten en ook bedankt voor de goede raad.
aagje
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:39

25 nov 2016 22:12

Volvo McGard wheel lock removal without key by drilling op youtube ook voorbeeld voor een oplossing uitboren diefstalslot wielbout
023designo
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

26 dec 2019 13:45

Oud topic, maar, heb 10 jaar in een bandenzaak gewerkt en daar heel wat afgebroken lange bouten er uitgehaald, al van de 50 afgebroken bouten waren er 50 het jaar daarvoor door collegas helemaal ingespoten met koper vet uit een blauw grijze spuitbus.

124 126 190 140 ze zijn allemaal geweest, de ene maar 1 bout, de andere 16,

De autos zonder kopervet en een roestborstel, naafgat schoon en naaf schoon, ging allemaal zo los.
En de moment sleutel absoluut niet boven de 80nm!

En die moment sleutel is ook heel mooi, maar alleen als alles super schoon is!
Koper vet er tussen. ... De bouten draai. Je anders te ver door, waardoor. Ze een jaar later na opwarmen en afkoelen echt niet meer los willen en breken.

Een koppakking monteer je toch ook niet met vloeibare pakking resten er tussen???
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

10 apr 2020 23:44

Leuke discussie :owja: altijd weer .........

DE waarheid bestaat niet, wel verschillende voor- en nadelen.

Nadeel van 'niet gebruiken' van vet:

> Bouten roesten eerder vast; grotere kans op 'niet los krijgen van bout later' , zeker als wielen heel lang niet gedemonteerd worden en er ook nog sprake is geweest van pekel enz. .

Voordeel van 'niet gebruiken' van vet:

> Het voorgeschreven aanhaalmoment van de fabrikant KLOPT, want die werd gebaseerd op monteren zonder vet. De spanning oop de bout, pasvlak van de velg en naaf, ALLES kopt gewoon.



Voordeel van wel gebruiken van vet:

> De bout komt makkelijker los door niet vast kunnen roesten, MITS niet te vast gezet.


Nadelen van wel gebruiken van vet:

> Doordat je de wrijving van het draad serieus verlaag, is de spanning op de draad van de bout serieus hoger!

Dit zorgt niet alleen voor een hoger belaste bout, maar ook op kans op kromtrekken naven door onjuiste drukken op contactvlak velg / schijf/ naaf . Met trillingen bij rijden of remmen tot gevolg soms bij auto's die er gevoelig voor zijn.

PS: De gemiddelde wielbout heeft een 'over-dimensionering van zeker een faktor 3 ', dus breekt niet zomaar door vastzetten met het opgegeven aanhaalmoment en gebruik van kopervet. De bout zit dan wel te vast trouwens v.w.b. de spanning.

Loslopen van wielbouten gebeurt niet zomaar door gebruik van vet trouwens. En.... als je zou ( kunnen ) berekenen, terugrekenen, met welk gereduceerd aanhaalmoment je de bouten vast zou moeten zetten door de verminderde wrijving met kopervet bij vastzetten op tot dezelfde spanning te komen van de bout, dan is er in de praktijk weinig aan de hand :goedzo:

Dat aanhaalmoment klopt overigens ook geen bal meer van als de bout krakend zijn laatste stukje slag maakt door corrosie :P .

In de miljoenen kilometers die ik maakte in mijn leven, met ingevette bouten, ALTIJD vastgezet met momentsleutel, is er nog nooit een wiel losgelopen bij mij. En kwamen ze altijd mooi en eenvoudig los. :goedzo:
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

14 apr 2020 18:26

Dé waarheid bestaat inderdaad niet. Het heeft met 'wat vind ik belangrijk' te maken.

Maar: het aandraaikoppel wordt NIET in hoofdzaak veroorzaakt door de schroefdraad. Invetten of niet, scheelt, bij wielbouten, in verhouding, niks. Het oppervlak is vele malen groter dan het bolle of conische vlak (wat door de coniciteit nog eens extra druk veroorzaakt) dus de oppervlaktedruk op de schroefdraad is vele malen lager. Iemand die afgebroken bouten eruit peutert weet het: als de boutkop er af is, draait de schacht van die bout als vanzelf naar buiten. Mits dat deze ietwat gesmeerd is.

Want:

Vet op de schroefdraad: prima. Kopervet, 1111compound, olie, je doet maar. Altijd beter dan droog. MAAR: probleem is, dat er dan vaak ook vet op het contactvlak tussen bout en wiel komt, dat conisch stukje. En dat mag nou juist niet. Dan kun je nog beter de bouten droog monteren. Vet op dat vlak neemt altijd ruimte in, verdwijnt deels, geeft ruimte, hoe weinig ook. En smeert een eventuele losdraaibeweging... en dat willen we niet.

Dus: beste manier, echt, schroefdraad invetten, contactvlakken droog (en schoon!!, net zoals de vlakken tussen wiel en naaf) en die momentsleutel er bij. Die laatste, altijd.

NB: Kwikfit, Euromaster maar ook vele Mercedes garages gebruiken luchtsleutels om de wielen vast te draaien. Meestal/altijd zijn dat luchtsleutels met een maximaal instelbaar slagkoppel, zodat ze fungeren als momentsleutel. Klinkt raad, maar is wel betrouwbaar. Mits de monteur de juiste waarde instelt. Voor bouten met dezelfde diameter zijn die overal zowat gelijk. Het is immers overal werktuigbouwkunde.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

14 apr 2020 23:49

Helemaal eens Foetske! :goedzo:

Alleen hier gaat het heel vaak mis :stom:

"NB: Kwikfit, Euromaster maar ook vele Mercedes garages gebruiken luchtsleutels om de wielen vast te draaien. Meestal/altijd zijn dat luchtsleutels met een maximaal instelbaar slagkoppel, zodat ze fungeren als momentsleutel. Klinkt raaR, maar is wel betrouwbaar. Mits de monteur de juiste waarde instelt"

Die juiste waarde! Heel vaak staat de luchtsleutel op 1 stand :'( en dat is maximaal! Dat is zo fijn voor wat vaster zittende bouten met losdraaien en snel werken.

Bij vastzetten gaat dan vaak de knop van 'links' op 'rechts' en ........rammen maar weer. Als je gelukt hebt kruislings. Dat soms dan nog wel...

"Leukste" die ik ooit tegenkwam was een banden-'specialist' , die eerst 'vol-gas' met de luchtsleutel de bouten erin ramt en vervolgens met de momentsleutel de bouten 'nadraait'. Nou ja, dacht na te draaien ........

Hij ziet me verbaasd kijken en zegt nog: "jaja, dat doen er maar weinig meer hoor, met de momentsleutel de boel natrekken" .

Jammer dat de bouten zo vast zaten dat ze geen graad meer verdraaiden met de momentsleutel :lol:


En het leukste? Soms gaat het nog goed ook. Geen getril met rijden of remmen en geen (met rijden merkbaar) kromme naven .
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

19 apr 2020 22:51

Ook eens. Wel zijn er luchtsleutels die volgas linksom draaien (los) en met een regelbaar of maximaal koppel rechtsom draaien.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Plaats reactie