Omdat de oude stuurwielschakelaars twee functies hadden en de AMG flippers maar één functie per kant, hebben de AMG flippers dus ook een stroomdraadje minder (2 i.p.v. 3). Als je zou willen dan zou je bij de standaard stuurwielschakelaars overigens ook zelf ervoor kunnen zorgen dat de ene kant alleen opschakelt en de andere kant terugschakelt: Je moet dan aan de linkerkant een pinnetje uit de stekkerbehuizing halen (van het opschakelen) en aan de rechterkant de draadjes voor op- en terugschakelen omwisselen en het draadje van terugschakelen ook uit de stekkerbehuizing weglaten.
Er zijn ook mensen die deze retrofit hebben gedaan met andere flippers (bijv. uit de CLS). Let erop dat sommige flippers een andere impedantie/weerstand hebben en dus niet gaan werken. Ik vermoed dat dit vooral het geval is als je flippers neemt van een auto uit een totaal ander tijdperk (bijv. flippers van een 2014 modelserie proberen in te passen op een 2004 auto). Zoek dit vooraf uit voordat je lukraak materialen koopt. Mochten je huidige stuurwielschakelaars andere stekkertjes hebben (bijv. bordeauxrood met een andere vorm) dan moet je natuurlijk even de pinnetjes overzetten. Let erop dat je dezelfde kleurcodes aanhoudt als in je huidige situatie (d.w.z., beide kanten hebben een zwarte massadraad, en slechts de ene kant een blauwe voor het terugschakelen en de andere een gele voor het opschakelen).
Sinds ik de nieuwe flippers heb gemonteerd merk ik dat ik VEEL vaker de stuurwielschakeling gebruik; ze liggen gewoon perfect in je handen, en het wordt echt vele malen leuker dan die standaardknopjes. Wat mij betreft is dit echt een "must" als je stuurwielschakeling hebt op je automaat.
Benodigde materialen:
- 1x A1712670046, ca. €165 (set flippers)
- 2x M4 boutje met verzonken schroefkop. Ik heb RVS boutjes genomen met een draadlengte van 20mm.
- Airbag sleutel (lange Torx T30 bit)
- Inbus sleutel 10 en een lange ratel om het stuur los te maken (c.q. vast zetten)
- Paar Torx bits of schroevendraaiers, en een enkele fittingschroevendraaier.
- Boormachine, met een 4.5mm metaalboor (en een dunnere t.b.v. voorboren).
- Soldeerbout en evt. Dremel of andere frees om het stuur iets te "verbouwen".
- Ca. 30 min. om het stuur in- of uit te bouwen;
- Een paar uur om de nieuwe flippers passend te krijgen in het bestaande stuur.
WAARSCHUWING VOORAF: Deze retrofit is niet geschikt voor beginnende klussers. Je dient o.a. de stuurairbag los te koppelen. Theoretisch zou je de stuurairbag in je gezicht kunnen krijgen (als je accu niet zou afkoppelen), en kun je sleepring of de stuurhoeksensor beschadigen. Deze retrofit is absoluut goed te doen, maar ik raad je aan het SAMEN met iemand te doen die al eens een stuur heeft gewisseld (om de kans op beschadigingen of verwondingen te verkleinen). Uiteraard alles op eigen risico.
Wat is het verschil tussen de standaardknopjes en de F1-stijl flippers?
Zie onderstaand een paar foto's van de standaard knopjes (gemonteerd), en daarna twee foto's met de verschillen. De nieuwe flippers gaan overduidelijk niet 1-2-3 passen (te kort, en te breed t.o.v. de originele gaten), dus moet er iets worden aangepast aan het stuur. De bestaande gaten moeten dus enerzijds wat breder worden gemaakt, en tegelijkertijd ook iets minder lang. Dat breder maken heb ik met een Dremel en een soldeerbout gedaan; het opvullen heb ik gedaan door er wat gesmolten polypropyleen in de doen (zie hier).
Stap 1: Bouw het stuur uit
Verstel het stuur zover mogelijk naar je toe (opdat je goed bij de airbagschroeven kunt), als het mogelijk is doe dan het dak open (meer ruimte en licht). Trek de contactsleutel uit het slot, ontkoppel vervolgens de accu, en wacht een paar minuten (anderen noemen 10 min. als wachttijd).
Maak de airbag los d.m.v. de twee Torx 30 bouten die aan de achterkant zitten (gebruik hiervoor een airbagsleutel).
Vervolgens kantel je de stuurairbag naar voren, en maak je alle zichtbare stekkertjes los. De airbagstekkertjes krijg je los door met een dun fittingschroevendraaiertje de oranje clipjes omhoog te trekken. Om het stuur nu los te maken is het ZEER aan te bevelen om dit met twee personen te doen. Eén kan het stuur fixeren/vasthouden, en de ander draait met een inbussleutel 10 (liefst op een ratel met een lange arm) de bout los die het stuur vasthoudt. Let erop dat je het stuur echt op zijn plaats houdt; als de uitslag van het stuur te groot wordt beschadig je het stuurslot!
Als je het stuur verwijdert (voorzichtig naar je toe trekken), let er dan op dat je niet de sleepring of zelfs de stuurhoeksensor (die daar onder zit) meeneemt, verdraait, of beschadigt.
Let erop dat je later het stuur weer inbouwt op dezelfde positie; anders schiet je stuurhoeksensor in de stress! Zowel op het stuur, als op de sleepring, als op de stuurkolom zit een markeringsstreepje aangebracht.
Stap 2: Stuur verbouwen
Je wipt de originele stuurwielknoppen eruit door langs de rand een fittingschroevendraaier te steken (of iets anders wat hard en plat is). Dit kun je zelfs al doen terwijl het stuur nog gemonteerd zit; je krijgt dan alleen de stekkertjes niet los.
Voor de nieuwe flippers heb ik allereerst geprobeerd om van karton een "mal" te maken van de juist vorm van de achterkant (zo weet je welke vorm je moet gaan maken). Vervolgens zou je op de gewenste plaats iets kunnen proberen als het afplakken met schilderstape, markering met pen maken, en gaan klussen.
Ik vond dat te omslachtig en ben gewoon "met beleid" gaan klussen.
Allereerst heb ik de gaatjes geboord waar later de nieuwe flippers mee worden vastgezet. Er zit standaard al een klein "deukje" in het stuur op de plaats waar dit gat moet komen. Vervolgens heb ik een boortje door het gat gestoken, en hier mijn kartonnen mal op gecentreerd. Vanaf hier is het een kwestie van het gat groter maken met een freesje (Dremel heeft van die rondjes met grof schuurpapier; als je dit doet wel een stofkapje opzetten!), en een soldeerbout (zie mijn "How to" over het bewerken van kunststoffen).
Omdat de nieuwe flippers iets korter zijn dan de bestaande uitsparingen, heb ik de loze ruimte (ca. 1-2mm) aan de kant van de bestuurder opgevuld met een restantje polypropyleen. Dit heb ik er gewoon met dezelfde soldeerbout in gesmolten.
Vervolgens is het een kwestie van geduld en met beleid aan de gang gaan, net zolang tot je de juiste vorm hebt. Ik heb plaatjes gezien op het WWW van mensen die dit "even" met een frees hebben gedaan, en vervolgens zijn uitgeschoten Dat wil je niet.
Stap 3: Flippers inbouwen
De AMG flippers zitten vast met M4 boutjes. Ik heb RVS boutjes gekocht met 20mm draadlengte. Ik weet niet of deze draadlengte bij elk stuur hetzelfde is, dus koop er een paar met verschillende lengtes. Let erop dat je boutjes neemt met een verzonken schroefkop (zo eentje die er vanaf de zijkant als een "V" uitziet); een reguliere boutkop is te dik, en dan past je airbag niet meer.
Tenslotte het stuur weer inbouwen, en dan... GENIETEN!
Verdere achtergrond
Deze retrofit is al heel vaak berschreven op andere fora. Hieronder een paar links:
- Over het snijden in het stuur etc.: http://www.slkworld.com/general-modific ... grade.html
- Over de verschillen in bedrading en stekkers: http://www.slkworld.com/1701857-post1.html
- Youtube video in het Japans: https://www.youtube.com/watch?v=scCo8wytJQg
- Hier iemand die het hele spul heeft overgezet in een CLK55
Veel plezier met nabouwen.
Arjen.