Er zijn vele merken dakmodules beschikbaar voor cabrio’s, en in essentie doen ze allemaal hetzelfde: Je kunt er het dak mee openen en sluiten terwijl de auto langzaam rijdt, en (als de auto eenmaal geparkeerd staat) je kunt dit ook op afstand doen door slechts 3x op “sluiten” sleutelknop drukt (i.p.v. ca. 22 sec. de “openen” of “sluiten” knop in te moeten drukken terwijl je op de IR ontvanger staat te mikken van de bestuurdershandgreep).
De meest populaire module lijkt de “SmartTop” module van “mods4cars” te zijn. Eén van de grote voordelen is dat deze een USB aansluiting heeft, waarmee je af-en-toe een software update kunt doorvoeren, en waar heel veel documentatie en gebruikerservaringen op het WWW te vinden zijn.
In Amerika kost de SmartTop momenteel USD299, terwijl deze in Europe EUR299 kost. Met de huidige dollarkoers is importeren onaantrekkelijk (vanwege de importheffing ben je dan uiteindelijk duurder uit). Ik heb mijn module bij de NL importeur besteld (http://www.cabriocare.nl).
De Engelstalige installatiehandleiding van de fabrikant staat hier: http://www.mods4cars.com/sms/db/smartto ... slk/en.php
De Engelstalige gebruiksaanwijzing staat hier: http://www.mods4cars.com/sms/db/smartto ... .7x/en.php
Andere merken dakmodules doen iets vergelijkbaars, en de prijzen ontlopen elkaar niet zo heel veel.
Zie hier de handleiding op SLKworld.com die ik grotendeels heb gevolgd. Let op: Op SLKworld.com kun je veel plaatjes in berichten alleen bekijken als je ingelogd bent.
Onderstaand laat ik zien hoe de installatie werkt op een R171 SLK; bij de CLK (A209) of SL (R230) is het principe hetzelfde maar zal er ongetwijfeld iets afwijken qua bijv. de locatie van de zekeringkast, het onderdeelnr. van de zekeringhouder, of iets dergelijks.
Wat zit er in de doos: Een dakmodule, een USB kabel, en wat draadjes om ‘m aan te sluiten. Ik heb NIET de 3M stroomaftakkers gebruikt, maar zelf even een extra zekering in de zekeringkast onder het dashboard op positie #42 geplaatst, en de massadraad op het massaoog onder de A-stijl aangesloten. Hiervoor heb je nodig:
- 1x zekeringhouder A003 545 1301
- 1x 5A steekzekering
- 1x contactje A004 545 0026
- 1x Massaoog
- Torx schroevendraaiers of bits
- Kunststof keg
- Tang en soldeergereedschap om contactje op de plusdraad te zetten en het massaoog op de min
Stap 1: Updaten en instellen van de SmartTop dakmodule
De SmartTop dakmodule heeft een USB aansluiting waarmee je ‘m aan de pc kunt hangen, en voor je begint eerst even checkt of je de nieuwste softwareversie hebt. De stappen staan uitgelegd op http://www.mods4cars.com/usb/. Let erop dat de screenshots op de website iets anders zijn dan wat je te zien krijgt; de functies zijn wel (grofweg) hetzelfde.
Je dient eerst te controleren of de “firmware” up-to-date is, en pas na een eventuele update de instellingen van de module aan te passen. Standaard heeft de SmartTop module de volgende instellingen:
- Hoofdschakelaar Module: “1” (aan). Je kunt deze op “0” zetten (=uit) als je bijv. de auto naar een MB werkplaats brengt voor onderhoud en je de monteur niet wilt laten schrikken dat het dak anders werkt dan af-fabriek. Ik heb overigens als basisinstelling stand “2” gekozen (=aan, maar geen geknipper met de knipperlichten tijdens de dakbediening).
- Comfortbediening Module: “1” (aan met ramen omhoog als het dak open is). Je kunt deze op “0” zetten (=uit), of andere varianten (ramen ook open, motor van de auto uitzetten tijdens de bediening, en combinaties van deze instellingen). Ik heb hier stand “1” aangehouden. Als ik de dakbedieningsknop in de tunnelconsole 1x KORT open trek gaat het dak open (je hoeft de knop dus nu niet meer vast te houden). Als ik 2x KORT en direct achter elkaar de knop open trek, gaan alle ramen naar beneden (net als af-fabriek). Voor sluiten dak of ramen idem dito, maar dan de andere kant op duwen (“dicht”).
- Afstandsbediening: “1” (aan met ramen omhoog). Volgens de handleiding kun je met instellingen 3 en 4 zelfs de motor laten starten, maar (A.) dat wilde ik niet, en (B.) dat kan volgens mij alleen bij USA modellen.
- Max. Rijsnelheid Dakbediening: “0” (alleen stilstand). Je kunt deze op “1” zetten (=max 10 km/u), “2” (=max 20 km/u) t/m “6”. Ik heb instelling “5” gekozen (=max 50km/u). Dit geeft je de vrijheid om voor een stoplicht of op een parkeerplaats al rijdend je dak te openen of te sluiten.
- Automatische portiervergrendeling: “2” (portieren ontgrendelen bij sleutel uittrekken). Alternatieve instellingen zijn “0” (=uit), “1” (=alleen vergrendelen), en “3” (portieren ontgrendelen bij motor af). Ik heb hier voor “0” gekozen omdat ik niet wilde dat de dakmodule iets anders zou doen dan af-fabriek.
- Piepjes bij ver- of ontgrendelen: “0” (uit). Alternatief kun je de auto via de alarmsirene of zelfs de claxon (na plaatsing extra zekering) laten piepen. Ik hoefde deze kermistroep niet, en heb ‘m op “0” laten staan.
- ”Follow me home” verlichting: “0” (uit). Alternatief kun je deze inschakelen via de dimlichten of de mistlampen. Aangezien ik dit al af-fabriek heb, heb ik de instelling op “0” laten staan.
- Dagrijverlichting permanent aan: “0” (uit). Alternatief kun je permanent de mistlampen of de dimlichten laten inschakelen; de achterlichten gaan dan NIET mee aan. Dit is de meest zinloze optie, en heb ik graag op “0” laten staan.
- Achterste raampjes omhoog: “0” (uit). Alternatief kun je de achterramen mee omhoog laten komen (“1”) als je het dak open doet Dit heb ik dus WEL gedaan, en vind ik optisch VELE malen beter staan.
- Keyless go dakbediening: “0” (uit). Alternatief kun je (alleen bij de SL!) de dakbediening synchroniseren met de keyless go. Die heb ik niet, en ik heb ‘m dus op “0” laten staan.
- Zet de contactsleutel in stand 1 (stuurslot ontgrendelen), en zet je radio of Comand uit!
- Zet het combi-instrument met je linker stuurbedieningsknop op “Audio”.
- Druk nu net zolang op “Telefoon ophangen” tot het linker knipperlichtlampje in het combi-instrument 1x knippert. Laat dan de “Telefoon ophangen” knop los.
- Je kunt nu met de pijltjestoetsen (omhoog, omlaag) door de functies lopen. Tijdens het navigeren door de functies zie je telkens het linker en rechter knipperlichtlampje in het combi-instrument knipperen. Dit betekent het volgende. Het aantal keren dat het linker knipperlichtlampje in het combi-instrument knippert geeft de functie aan (zie bovenstaande opsomming of onderstaande tabel); het aantal keren knipperen van het rechter knipperlichtlampje geeft de instelling aan. Je kunt een instelling veranderen met de “+” of “-“ toets op je stuur (bevestiging met knipperlichten volgt). Een paar voorbeelden:
- Functie 1 (Hoofdschakelaar Dakmodule) staat bij mij op “2”. Het linkerpijltje knippert 1x (functie 1), en het rechterpijltje 2x.
- Functie 3 (Afstandbediening dak) staat bij mij op “1”. Het linkerpijltje knippert 3x (functie 3), en het rechterpijltje maar 1x.
- Als een functie “uit” staat dan knippert de linkerpijl WEL, maar de rechterpijl NIET.
Verwijder allereerst de instaplijst aan de bestuurderskant (rechtstandig omhoogtrekken), en de afdekking van de zekeringkast aan de linkerkant van het dashboard (kunststof keg ertussen wippen). Vervolgens verwijder je de onderkant van het dashboard (boven je pedalen) door 3 Torx schroefjes los te maken.
Verwijder nu de schopplaat aan de linkerkant door het dopje van de Torx schroef eruit te wippen, de Torx schroef los te draaien, en het sponningrubber deels los te trekken.
Trek nu het tapijt omhoog, en fixeer het met iets stevigs.
Je moet nu het voorste CAN-bus verdeelblok hebben.
Stap 3: Aansluiten van de dakmodule op de CAN-bus
Eén van de cruciale stappen in de installatie is dat je de CANbus verbinding van de originele dakbediening uit het CANbus verdeelblok trekt, en aansluit op de SmartTop dakmodule. De installatiehandleiding laat hier zelfs een video voor zien:
Het idee hierachter is als volgt. Af-fabriek heeft Mercedes-Benz een aantal instelparameters in het “brein” van de auto geprogrammeerd, die er bijv. voor zorgen dat het dak nooit geopend kan worden als de afdekklep in de kofferbak omhoog staat, of als de auto rijdt. Wat je nu doet is dat je CAN-bus bedrading die de dakmotor aanstuurt even onderbreekt met deze SmartTop module. Je trekt daartoe de voedende CAN-bus draad uit het verdeelblok (zie bovenstaande video), steekt die draad in de SmartTop dakmodule, en vervolgens steek je een uitgaande CAN-bus draad weer op de originele plek in het verdeelblok. Volgens mij zit bij de R171 de CAN-bus draad die je eruit moet trekken (vrijwel) altijd op de derde positie vanaf de rechterkant. Zie onderstaand plaatje (van SLKworld.com). Het gaat om de bedrading die een bruine draad heeft, en een bruine met een zwarte streep. SmartTop laat in een video zien hoe je kunt controleren of je de juiste draad te pakken hebt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?&v=rGnvlAfL1CQ[/youtube]
Als je de dakmodule hebt aangesloten en op de “openen” knop van je autosleutel drukt moet alleen het groene LEDje knipperen.
Stap 4: Aansluiten van de dakmodule op de stroom en massa
Naast CAN-bus heeft de SmartTop module zelf een stroomvoorziening nodig. Bij de module zit een 3M stroomaftakker, maar ik heb er zelf voor gekozen om even een nieuwe stroomdraad vanaf de zekeringkast onder het dashboard te trekken. Je moet hierbij even goed opletten.
Ik had simpelweg de aanwijzingen op SLKworld.com gevolgd, en de zekeringhouder besteld die daar werd genoemd (geen tijd genomen om even in de EPC te checken welke versies er van die houder waren… dom). Bij mijn auto was er maar één plek vrij in de zekeringkast onder het dashboard, namelijk #42 (die wordt nml. alleen maar gebruikt bij de rechtsgestuurde uitvoeringen). Op die positie zat al keurig een voeding, maar bleek dus na lang duwen dat de vorm van het “mannetje” in de zekeringkast anders was dan de uitsparing in de zekeringhouder… Ik heb dit opgelost door even een soldeerbout in een hoekje van de zwarte zekeringhouder te zetten. Het is natuurlijk netter en handiger om gelijk de juiste houder te bestellen.
Ik heb de massadraad via een massaoog op het massapunt onderaan de A-stijl bevestigd, en vervolgens de bedrading even ingetaped met linnen inwikkeltape. Je kunt de SmartTop dakmodule precies in je kabelgoot leggen (tussen de twee CAN-bus verdeelstukken).
Eindresultaat
Hieronder een filmpje met het eindresultaat. Ik had in eerste instantie de knipperlichtfunctie nog aanstaan; die heb ik de volgende dag direct op “0” gezet via de stuurbediening.
Veel plezier met nabouwen, en alvast heerlijke dagen met de kap open toegewenst!
Arjen.