Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Op zoek naar een Mercedes of onderdelen?
Forumregels
Zie: Algemene forumregels

Alleen Mercedes-Benz gerelateerd
Gebruikersavatar
Karin Oud
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 apr 2012 16:42
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 kompressor special edition
Specialisatie: www.keyflex.nl
Locatie: Baarn
Contacteer:

Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Karin Oud » 07 mar 2015 19:24

Tan Tjoan Keng.jpg
Tan Tjoan Keng.jpg (216.89 KiB) 1482 keer bekeken
Met een hartelijke groet,
Karin Oud

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5131
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Helmy » 07 mar 2015 20:25

Dat kan wel eens een interessante zoektocht worden.

1935 - Mercedes-Benz 500 K “Special Streamliner” (W 29), 1935.
This one-off vehicle was built in the special vehicle production unit at the Sindelfingen plant, under the leadership of Hermann Ahrens, for a customer from the Dutch East Indies (today’s Indonesia). The shape of the body represents an interim stage between the 500 K “Autobahn Courier” and the uncompromisingly aerodynamic 540 K Streamliner of 1938


Bron: http://www.autoconcept-reviews.com/cars ... -1938.html

Voor wie het zich afvraagt, het is niet het gerestaureerde zilveren gevaarte waar Mercedes onlangs op facebook en elders mee adverteerde, dat was de 540K Streamliner.
Bijlagen
12 -Mercedes Benz 540K Streamlined W29 1938.jpg
500K Special Streamliner
12 -Mercedes Benz 540K Streamlined W29 1938.jpg (103.17 KiB) 1444 keer bekeken
13 -Mercedes Benz 540K Streamlined W29 1938.jpg
500K Special Streamliner
13 -Mercedes Benz 540K Streamlined W29 1938.jpg (96.18 KiB) 1444 keer bekeken
14C309_038.jpg
540K Streamliner
14C309_038.jpg (133.66 KiB) 1444 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Karin Oud
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 apr 2012 16:42
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 kompressor special edition
Specialisatie: www.keyflex.nl
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Karin Oud » 07 mar 2015 23:57

Dank je wel CLR voor je reactie!
Met een hartelijke groet,
Karin Oud

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5131
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Helmy » 08 mar 2015 12:20

Graag gedaan, maar liever had ik kunnen vertellen in welke schuur hij stond :(

Wel kom ik toch steeds meer te vinden... Ik heb gegoogled op ''500K Dutch East Indies'', en dat brengt me hierbij:

Until shortly after WW II Indonesia was a Dutch colony into which rich planters and business men imported lots of luxury cars. One such example is this 1935 Mercedes-Benz sedan owned by mr. Tan Tjoan Keng from Batavia (nowadays Djakarta). Mr. Tan used the Mercedes for long-distance travels through Europe and Africa. The Mercedes was equipped with a 5-litre compressor engine, a fuel tank that could contain 180 litres and seats that could be reclined to create sleeping space. At first we thought it was one of the Autobahn-Kurier models, but then doubt settled in as there are many differences. We think it is a one-off coachwork, as it has many special features like two built-in spare wheels, two batteries and many cupboards, including one to carry guns. The Mercedes won the public’s prize at the Concours d’Elegance at Semarang in 1935 and earlier first prizes at Scheveningen in Holland and Zürich, Switzerland. Anyone recognizes this very nice luxury automobile and can tell us more about it?
(text editor Rutger Booy)

Update II: Frans Vrijaldenhoven found an advert from 1949 in which the Mercedes was offered for 16.000 guilders by a Dutch dealer. A quick calculation tells us that this is a little more than 60.000 euro’s or almost 82.000 dollars in today’s money. And that for a 15-year old second-hand car!


En nu wordt het interessant. De foto's bij dit artikel zijn deze:
dutch-east-indies-mb-2.jpg
Donkere kleur, volgens reacties NIET zwart... Misschien donker blauw? Donker rood? Donker groen?
dutch-east-indies-mb-2.jpg (55.16 KiB) 1330 keer bekeken


dutch-east-indies-mb-3.jpg
Achterkant.
dutch-east-indies-mb-3.jpg (62.35 KiB) 1327 keer bekeken


In die advertentie uit 1949 was hij nog wit... mogelijk is de auto dus een keer overgespoten! Dat zou verklaren waarom de wielen nog wit zijn.
dutch-east-indies-mb-4.jpg
Te koop, nog in het wit.
dutch-east-indies-mb-4.jpg (48.08 KiB) 1330 keer bekeken


Nog aparter: in de reacties op het artikel beweren mensen nogal wat te weten over de auto:

Pictures of that car appear for example in the books "The supercharged 8-Cylinder cars" by Jan Melin.
No information given here about a external cochwork company. Quite likely a Sindelfingen coachwork by Hermann Ahrens.

...

Check a photo of this car in Stromlinienauto s in Deutschland, Aerodynamik im PKW-Bau.
Ralf J.F.Kiesselbach.Page 44.
text with photo: "Spezialstromlin ienwagen" Aufbau:Sindelfingen

...

In the book "Mercedes-Benz Automobile, vol. 2" published by BLV Verlag Munich in 1982 and written by Heribert Hofner (that's me), three photos of the car in question car are shown on page 142. The car is light-coloured there (probably white) and is on pre-War Dutch number plates X-252. The original factory photographs I used - I got them from the works archives - had the caption "500 K Spezial-Stromlinienwage n, Karosserie Sindelfingen, 1935". To my opinion "X-252" and "H-99025" are the same car, obviously resprayed and re-registered in later life. I really can't imagine that two identically-bodied "one-off" 500 Ks were both delivered in the Netherlands...

...

Ene Emilia Noya, een nakomeling van de eigenaar van die auto:

read something interesting last night and a possible explanation why the white car
mr tan tjoan keng drove, might have been painted black.He writes in a letter, dated
6-1935 that "der wagen" is heavily damaged,sometim es it was feasible to put the car on the Dampfer or the train, where
the car was really mishandled, according to him. The roads in Istanbul were medieval,so possibly more damage.
Upon return was the car painted black to camouflage the damage? Emilia

...

To #12,Yes he used the white car x252 in Spain,Turkey,Egypt and so on. Writes to my german mother in Brussels, he was
waiting for a visa to go to Russia. I don't see in the letters that he actually went. Emilia


Heb ik hier vandaan: http://www.prewarcar.com/magazine/previ ... 15045.html

En ook hier wordt gezocht naar de auto: http://www.geschiedenisvanzuidholland.n ... e-mercedes
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Karin Oud
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 apr 2012 16:42
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 kompressor special edition
Specialisatie: www.keyflex.nl
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Karin Oud » 09 mar 2015 11:37

Nou je bent er behoorlijk ingedoken, geweldig zeg! De door jou vergaarde informatie doorgestuurd en als terugkoppeling kwam het volgende e-mailbericht binnen dat ik je uiteraard niet wil onthouden:

Hartelijk bedankt voor het doorsturen van onze oproep. De speurtocht op zich geeft al veel voldoening. Of we de auto ooit zullen vinden? Wie weet.
Met vriendelijke groet,
Herman van Oldeneel

Voel je overigens vrij om rechtstreeks contact met hem op te nemen.
Met een hartelijke groet,
Karin Oud

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5131
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Helmy » 13 mar 2015 19:58

Ja ik vind dat altijd wel gaaf, verhalen van verdwenen zeldzame auto's. Uiteindelijk komt zo'n ding wel weer tevoorschijn.

Ben blij om te lezen dat meneer van Oldeneel het leuk vindt dat er door toch best wat mensen naar gezocht wordt. :)

Mocht ik nog echt eens een doorbraak vinden, dan zal ik dat hem ook wel laten weten ja :)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Karin Oud
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 apr 2012 16:42
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 kompressor special edition
Specialisatie: www.keyflex.nl
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Karin Oud » 13 mar 2015 23:57

Nou wie weet en hoe gaaf zou dat zijn! Keep us informed ツJouw medewerking wordt in ieder geval zeer gewaardeerd zoals je heb kunnen lezen. Heb een zonnig weekend!
Met een hartelijke groet,
Karin Oud

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5131
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh Lord, waar is deze MB gebleven?

Berichtdoor Helmy » 14 mar 2015 14:32

Denk dat wat er verder nog op internet staat al bekend is bij meneer van Oldeneel. Het enige dat ik nog vond is een benoeming van ene Ph H.R. Hiltner in een oude ANWB Kampioen. Hij staat genoemd onder vervallen bondsgaragehouders:

Aerdenhout, Ph H.R. Hiltner, Schulpweg

Het enige waardoor ik twijfel of dit wel correct is, is dat het blad van de jaren 30 is, terwijl die auto in begin jaren 50 in Aerdenhout zou hebben gestaan bij een Garage Schulpweg. Misschien doorgestart, of gewoon de verkeerde garage in Aerdenhout... Denk echter wel dat van Oldeneel het zelf ook al had gevonden.
http://www.ncad.nl/nieuws/56-het-ontsta ... j-het-ncad

Verder heb ik het idee dat het, met informatie op internet, hierbij stopt. Er zou misschien nog gevraagd kunnen worden aan het Mercedes archief of zij misschien wat weten vanaf 1950. Ook Tan's auto moet een chassisnummer hebben gehad, en misschien dat Mercedes nog een vermelding heeft waar de auto om welke reden ooit is verschenen. Nederlandse schuurvondsten geloof ik niet heel erg in, niet voor auto's van dit kaliber. Misschien staat ie ergens in Indonesië waar hij later woonde. Beetje een KRO Spoorloos zoektocht wordt het dan. Waar woonde hij, kennen de bewoners hem nog, weten zij wat er met de auto gebeurd is... Misschien staat het ding nog in een schuur op het terrein waar hij woonde. En is het Nederlandse adres al helemaal uitgeplozen? :p

Het is niet te hopen dat het ding overigens terecht is gekomen bij Porche Foreign Auto (inderdaad, Porche zonder ''s'') in de VS. Die hebben een heleboel zeldzaam spul ''staan'' waaronder een one-off Rudolph Caracciola 500K met een ander type koetswerk. Is een bekende plek met bekend verhaal maar gerund door twee mafkezen die meerdere malen onbeschoft Audi en MB de deur hebben gewezen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection