De waarheid ligt m.i. ergens in het midden, afhankelijk vd situatie. Ik heb ooit iets simpels gehad waar de dealer 400 voor zou rekenen en en wat een universeel garagebedrijf voor 50,- kon doen middels een trucje. Ditzelfde bedrijf kon mijn aircoprobleem niet oplossen (steeds in korte tijd leeg), zijn ze 3 dagen mee bezig geweest, men dacht oorzaak uiteindelijk te hebben maar niet dus....uiteindelijk naar Ruttchen (Raimon) gegaan toen zij die airco-aanbieding hadden. Probleem was binnen de 10 minuten gevonden (en voor de helft van het bedrag opgelost wat ik al eerder had neergeteld!), zo zie je maar weer.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik wel zeggen dat ik de jaarlijkse (interne) lijst van beste/slechtste dealers aardig strookt met mijn eigen bevindingen. De dealer van mijn pa (waar wij beiden jarenlange goede ervaringen mee hebben) staat altijd ergens bovenin de lijst, mijn inmiddels ex-dealer onderin.
Slechte ervaringen bij Mercedes Dealer werkplaats.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik denk dat deze discussie niet zoveel zin heeft, omdat alles volgens mij neerkomt op een woord: `vertrouwen'.
Er zijn nu eenmaal mensen die bij hoog en laag zullen beweren dat Mercedes-Benz onderdelen en werkplaatsen schreeuwend duur zijn, en dat je alles moet doen om die twee te vermijden. Het heeft mijns inziens geen zin om die mensen te overtuigen, omdat de discussies bijna net zo heikel worden als over religie.
Mocht je (nog) geen vertrouwen hebben in een garage, dan zou je ook kunnen vragen om de kapotte onderdelen te mogen meenemen. Mochten de meeste kosten in het arbeidsloon zitten, dan zou je wellicht kunnen vragen WAT er nu precies is gedaan, en waarom. Ik denk niet dat je vervolgens moet rekenen op een uitgebreid (foto)verslag wat is goedgekeurd door een onafhankelijke accountant, tenzij je natuurlijk bereid bent om daarvoor te betalen
Verder, zoals hierboven al aangegeven, is het vaak een oneerlijke vergelijking. De merkdealer (Mercedes-Benz, en ongetwijfeld ook andere merken) heeft naast de vaste klanten ook de gevallen die door de vrije werkplaatsen zijn "opgegeven". Je krijgt dan een situatie die een beetje vergelijkbaar is met de academische ziekenhuizen, die niet hun stertecijfers wilden rapporteren omdat ze veel medische aandoeningen langs zien komen waar de streekziekenhuizen niets mee kunnen (of al eens een verkeerde behandeling op hebben gezet).
Tenslotte denk ik dat het ook scheelt dat de Mercedes-Benz dealer zich moet houden aan bepaalde kwaliteitseisen waar de universele garage niet door wordt gehinderd. Als ik een beroep doe op de mobiliteitsgarantie van mijn auto, en na de reparatie door de MB dealer sta ik na een week weer stil met hetzelfde euvel, dan kan ik me goed voorstellen dat er ergens in de MB organisatie een waarschuwingslampje gaat branden. Om te voorkomen dat zo'n "waarschuwingslampje" te vaak aan gaat staan zul je ongetwijfeld als merkdealer niet met geïmproviseerde net-niet oplossingen mogen aankomen.
Ik neem als voorbeeld de DHZ reparatie van de defecte stoelverwarming (een DIY bijdrage op SLKword.com). De auteur wordt geroemd om het feit dat hij zelf een van de doorgesleten draden van zijn stoelverwarming met wat knutselwerk weer aan elkaar heeft gesoldeerd. De MB dealer zou zeker weten geen soldeer op zo'n verwarmingselement mogen toepassen (for the obvious reasons).
Arjen.
Er zijn nu eenmaal mensen die bij hoog en laag zullen beweren dat Mercedes-Benz onderdelen en werkplaatsen schreeuwend duur zijn, en dat je alles moet doen om die twee te vermijden. Het heeft mijns inziens geen zin om die mensen te overtuigen, omdat de discussies bijna net zo heikel worden als over religie.
Mocht je (nog) geen vertrouwen hebben in een garage, dan zou je ook kunnen vragen om de kapotte onderdelen te mogen meenemen. Mochten de meeste kosten in het arbeidsloon zitten, dan zou je wellicht kunnen vragen WAT er nu precies is gedaan, en waarom. Ik denk niet dat je vervolgens moet rekenen op een uitgebreid (foto)verslag wat is goedgekeurd door een onafhankelijke accountant, tenzij je natuurlijk bereid bent om daarvoor te betalen
Verder, zoals hierboven al aangegeven, is het vaak een oneerlijke vergelijking. De merkdealer (Mercedes-Benz, en ongetwijfeld ook andere merken) heeft naast de vaste klanten ook de gevallen die door de vrije werkplaatsen zijn "opgegeven". Je krijgt dan een situatie die een beetje vergelijkbaar is met de academische ziekenhuizen, die niet hun stertecijfers wilden rapporteren omdat ze veel medische aandoeningen langs zien komen waar de streekziekenhuizen niets mee kunnen (of al eens een verkeerde behandeling op hebben gezet).
Tenslotte denk ik dat het ook scheelt dat de Mercedes-Benz dealer zich moet houden aan bepaalde kwaliteitseisen waar de universele garage niet door wordt gehinderd. Als ik een beroep doe op de mobiliteitsgarantie van mijn auto, en na de reparatie door de MB dealer sta ik na een week weer stil met hetzelfde euvel, dan kan ik me goed voorstellen dat er ergens in de MB organisatie een waarschuwingslampje gaat branden. Om te voorkomen dat zo'n "waarschuwingslampje" te vaak aan gaat staan zul je ongetwijfeld als merkdealer niet met geïmproviseerde net-niet oplossingen mogen aankomen.
Ik neem als voorbeeld de DHZ reparatie van de defecte stoelverwarming (een DIY bijdrage op SLKword.com). De auteur wordt geroemd om het feit dat hij zelf een van de doorgesleten draden van zijn stoelverwarming met wat knutselwerk weer aan elkaar heeft gesoldeerd. De MB dealer zou zeker weten geen soldeer op zo'n verwarmingselement mogen toepassen (for the obvious reasons).
Arjen.
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
- Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.
Om een dealer in zijn algemeenheid slecht of goed te noemen lijkt mij wat ver gaan op basis van een enkele persoonlijke ervaring. Bij elke dealer zullen sterkere en zwakkere broeders onder de monteurs rondlopen. De kwaliteit van zo'n dealer in het algemeen komt pas in beeld op het moment dat hij een door één van zijn monteurs niet goed verholpen kwaal waar wel goed geld voor is betaald op moet lossen. Daarin zullen de goede dealers zich van de slechte onderscheiden.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
En 1e vertrouwensindruk in een dealer kan ook direct al gemaakt of verprutst worden door de al dan niet ter zake kundige frontoffice (werkplaatsreceptie) medewerker...
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Het is vaak een kwestie van ervaring(en) met een bedrijf, gevoel en gunnen. Als je het idee hebt dat een bedrijf niet aan je verwachtingen voldoet ga je naar iemand anders.
Het is voor de meeste mensen daarbij overigens niet van belang of hun verwachtingen reëel zijn of niet
Het is voor de meeste mensen daarbij overigens niet van belang of hun verwachtingen reëel zijn of niet
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- ruub-sterw201
- Berichten: 6352
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
En ervaringen van een monteur. Als jij net van school af komt zou je meerdere 'fouten' maken en daarvan leren. De volgende keer gaat dat weer wat beter, de andere keer misschien nóg beter.
Aan de foto van Raimon te zien zijn ze nog niet klaar met de diagnose van mn 190D
Aan de foto van Raimon te zien zijn ze nog niet klaar met de diagnose van mn 190D
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Dat sluit prima aan bij de definitie van een specialist:De volgende keer gaat dat weer wat beter, de andere keer misschien nóg beter.
Een specialist is iemand die in een bepaald vakgebied alle mogeijke fouten als eens heeft gemaakt
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11491
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Vandaag de diagnose afgerond Ruben. Na een uurtje of 6 diagnose stellen is gebleken dat alle 4 de injectoren spontaan 100% mechanische defect zijn gegaan en totaal 0,0 inspuiten. Had ik nou maar als eerste 4 injectoren gemonteerd dan wist ik het 5 uur eerder...... Je kan hem dus weer ophalenruub-sterw201 schreef:En ervaringen van een monteur. Als jij net van school af komt zou je meerdere 'fouten' maken en daarvan leren. De volgende keer gaat dat weer wat beter, de andere keer misschien nóg beter.
Aan de foto van Raimon te zien zijn ze nog niet klaar met de diagnose van mn 190D
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
geweldig dit...(en best wel vervelend uiteraard)Raimon schreef:Na een uurtje of 6 diagnose stellen is gebleken dat alle 4 de injectoren spontaan 100% mechanische defect zijn gegaan en totaal 0,0 inspuiten. Had ik nou maar als eerste 4 injectoren gemonteerd dan wist ik het 5 uur eerder......
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- handyman762
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 31 aug 2014 13:23
- Mercedes-Benz: 2018 w205 C180 Amg Line
- Locatie: Lansingerland
+1
Gisteren heb ik de verlichting van een Linde 5-tons heftruck in 20 minuten gefixt. Ik heb de ballen verstand van heftrucks, maar m'n klant was dik tevreden. Ik liep er toch en dat scheelde hem al de voorrijkosten van Linde. Ik kan, wil en mag me absoluut niet vergelijken met een Linde monteur. Die had een nieuwe connector geplaatst ipv een kroonsteen in dezelfde tijd. Praktisch gezien en op korte termijn was ik gisteren "beter". Met lagere kosten, direct geholpen, maar niet op de correcte manier het probleem verholpen.
Only dead fish go with the flow
- ruub-sterw201
- Berichten: 6352
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Nu weet ik het zeker, jij kan echt alles!
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K