Vragen over 4x4 Sprinters

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

18 jan 2014 13:58

Kijk, dat is nog eens info! :)

Wel een belachelijk systeem. De diffs moeten dus hydraulisch ingeschakeld worden, maar dat wordt weer met lucht geactiveerd (dat op zijn beurt elektrisch d.m.v. het knopje wordt ingeschakeld). Idd jammer dat het zo complex is.
Als ik dus een knopje zie op het dashboard waarmee je centerdiff kan locken, dan weet ik eigenlijk nog niet of het permantente 4x4 is met difflock in het midden, of ouderwets RWD met eventueel vooras inschakelen (dan zou ik eventueel vrijloop naven kunnen zien).
Beide is overigens prima, zolang je iig een middendiff kan locken kom je al heel ver. Onze oude LC deed ook alleen maar vooras inschakelen middels vaste verbinding, en dan ook nog low-gearing. Daar kom je al zo ontzettend ver mee. De rest is mooi meegenomen.

Voorste diff sperren zal dus lastig worden, en is ook niet zo interessant. Wel jammer dat ze niet uitwisselbaar zijn zoals met de meeste LC's. Maar goed, dit is in eerste instantie een RWD bus natuurlijk.

Automaat klinkt dus niet erg aantrekkelijk. Zou ik alleen voor kiezen als de rest van de auto wel bevalt. Je ziet nogal eens ex-ambulance Sprinters met 4x4 en automaat.

Wat weet jij van die T2 en 4x4? De oude generatie deelt wel wat met de G klasses van toen heb ik me laten vertellen. Kan je bijvoorbeeld een sper uit de G klasse erin kwijt enzo. Maar dat is allemaal jaren 70 jaren 80. De T2 van de jaren 90 en later, 2e generatie, is wel met 4x4 geleverd. Die zijn zeker voornamelijk RWD met inschakelbare vooras? Misschien iets simpelere techniek allemaal.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

19 jan 2014 21:09

Het is een belachelijk complex systeem maar het werkt. Dit systeem staat ook op de Gklasse.
De T2 en G hebben bijna niets gemeen. De oude T1 (voorganger van de Sprinter) heeft een en ander gemeen met de oer-G (oa de achteras en remmen)
Een difflock bijplaatsen op een Sprinter is ook niet simpel. De standaard achteras geeft die mogelijkheid niet. Het aslichaam is anders met sper.
De T2 en ( zijn opvolger )Vario bestaan in 4x4. Daar heb je wel een vrachtwagenrijbewijs voor nodig. Die zijn zeldzaam en bijna altijd ex leger.
Die dingen zijn groter, zwaarder en robuster. Ze hebben een traagdraaiende vrachtwagenmotor, bij de T2 nog met een klassieke lijnpomp zonder electronica.
De 4x4 variant is steeds een MTM 7.5 ton dacht ik
Je moet het stellen met 90,110 of 140 pk om een 5tal ton vooruit te branden. Het verbruik ligt veel hoger dan bij een kleine bus.
Het is vrij lomp om mee te rijden. Als je zulke zware 4x4 vastrijdt zit je ook dieper in de penarie om hem los te krijgen.
Ik heb ooit eens 2 uur gezwoegd met mijn Unimog om een ander Unimog los te trekken. Die zat aan de linkse kant 40cm en rechts 80 cm diep in de blubber.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

19 jan 2014 21:40

Bedankt wederom voor de info. Ik hoopte een beetje dat er veel van de techniek gedeelt zou worden, maar het is blijkbaar erg afwijkend allemaal. Het zijn echt conversies van rwd bussen naar 4x4 lijkt het wel. Hoe dan ook, kan het nog steeds prima werken.

Liefst ga ik toch voor een bus ala de sprinter in 4x4. Zoals je ook zegt, die grotere bakken krijg je nog moeilijker los. En alles is groter. Op een gegeven moment kun je moeilijk zelf aan je auto/bus meer werken omdat het te zwaar wordt. Dat lijkt me niks.
Zoals ik al eerder zei, de busjes ala Toyota hi-ace vind ik leuk, maar zijn eigenlijk te klein. Sowieso heb ik liefste een bus met voorin 3 stoelen. En sta hoogte of bijna sta hoogte zou mooi zijn. Maar we gaan het wel zien.
Ik denk, als ik het zo allemaal hoor, dat ik het toch bij een Sprinter kan houden (of toch een Iveco 4x4). En dan liefst een handbak. Ik begrijp dat het niet makkelijk gaat worden er nog even een sperdiff in te zetten, of achteraf even low-gearing toe te voegen. Dus is het de sport om er een te vinden die al low-gearing heeft, en eventueel een extra sperdiff. Maar een sperdiff in het midden/vaste tussenbak en low-gearing is al goed genoeg.

Ik verwacht overigens niet heel erg die-hard te gaan off-roaden, we gaan waarschijnlijk wat minder ver dan de LC. Maar ik wil toch nog wel wat meer mogelijkheden hebben dan alleen achterwielaandrijving. En over het algemeen stop ik direct met gasgeven als ik merk dat ik vast zit, waar ik anderen zichzelf helemaal zie ingraven.

Wat betreft de motoren van de T1N Sprinter, zijn er nog bijzonderheden? Kunnen ze tegen slechte diesel? Kan ik misschien beter een 130pk versie nemen (of 110pk) dan een 160pk vanwege slechte diesel en uit betrouwbaarheid?

Bedankt.
Borguy
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i

20 jan 2014 00:53

Je vergeet de VW LT 4X4 nog.
Volgens mij de ideale grootte voor wat je nodig hebt.
De mechaniek eronder heb ik echter geen details over zal iig robuuster zijn dan het synchro-systeem van een transporter.
VW_LT40_4x4.jpg
VW_LT40_4x4.jpg (256.73 KiB) 1825 keer bekeken
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

20 jan 2014 10:28

Het zal inderdaad wat robuuster zijn dan de transporters, en bij die LT's zul je gewoon ouderwets 4x4 hebben, dus met vaste tussenbak. Maar goed, hoe zal ik het zeggen, ik ben niet echt overtuigd van de kwaliteit van Volkswagen (understatement). Ze zijn sowieso vaak underpowered. Heb je er een in turbodiesel dan zal het voldoende zijn, maar anders is het me echt te traag.
Ter beeld vorming, we reden een Landcruiser BJ45 met 90 pk op minstens 2000 kilo. Is ook geen snelheidswonder. Reden we met Duitsers in de bergen van Iran, met hun gewone LT die op papier ongeveer evenveel pk/gewicht had. Dat ding kwam amper de berg op. Volgende niet verrassende feit was dat dat ding ook heel vaak oververhitte, en zelfs het KVS reservoir uit elkaar klapte. Dus overal rook, want die motor zit midden tussen je in. Nu was dat waarschijnlijk ook een bijzonder slecht exemplaar. Maar ik ken veel mensen (met weliswaar Transporters) die problemen hadden op reis met hun VW. Veel problemen met de koeling. Daarom zou ik ook niet snel een nieuwere LT (4x4) kiezen, zijn ook allemaal die TDI's. Allemaal prima voor hier, maar niet voor op reis.
En eerlijk gezegd zijn die assen mij ook veel te dun als eronder kijkt. Een Duitser met z'n Unimog die me hielp de steekas eruit te halen (bij de achteras van m'n BJ45 landcruiser) zei dat die assen net zo dik waren als van zijn veel zwaardere unimog. Misschien ook een beetje overgedimensioneerd.
Prijzen zijn ook niet laag voor die VW's, dus dan ga ik toch liever voor een Mercedes (Sprinter).

Desalniettemin bedankt voor de suggestie en het meedenken, het is idd wel een geldig alternatief.

Edit: Wat ik ook wel fijn vind aan het kiezen voor bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter of een Iveco Daily, is dat je dan terecht komt in keuze uit recentere auto's. Bijvoorbeeld een Sprinter uit 2004 ofzo. Dat betekent dat ik in veel mindere mate bezig hoef te zijn met roest. De BJ45 die ik had wilde je toch eigenlijk wel het liefst stallen anders roest het maar door. Die oude Volkswagens zijn vaak ook echt rot. De nieuwe camper zal gewoon ergens in de buitenlucht staan zodra hij niet gebruikt wordt. Heb geen zin om een stalling te moeten regelen, wat kosten betekent, vooral omdat je het hebt over een vrij grote bus. Die kun je niet overal kwijt. En met die nieuwe MRB regels zal stalling ook wel een probleem worden in de randstad.
Laatst gewijzigd door Swing op 20 jan 2014 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

20 jan 2014 10:38

Een Unimog steekas kan kleiner zijn. Door de aanwezige wielreductie in de portaalas draait de steekas ongeveer drie keer sneller dan het wiel, dus ook drie keer minder koppel.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

20 jan 2014 10:42

Beetje slecht verkrijgbaar hier en een vleugje spartaans. De UAZ "Buganka":
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (182.87 KiB) 1809 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (214.08 KiB) 1809 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

20 jan 2014 10:46

@Johan: Ja daar heb je natuurlijk een punt. Ik moet misschien ook niet een auto gaan afrekenen op dunne assen. Bij Toyota overdimensioneren ze alles, dat is misschien ook niet de norm. En dat zie je terug in het gewicht van de auto.

@Knudde1969, leuk busje. Op zich niet eens slecht voorals we naar Mongolië gaan ofzo, onderdelen zat in die regio. Maar een beetje weinig binnenruimte, waarvoor ook een Hi-ace bijvoorbeeld afvalt.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

20 jan 2014 10:48

En nog een paar:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (147.84 KiB) 1809 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (183.77 KiB) 1809 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

20 jan 2014 17:33

Nog een vraag. Als de difflocks (dus ook centerdiff/tussenbak) van een sprinter m.b.v. lucht en hydrauliek worden aagestuurd.. Pakt hij dan de hydrauliek van de remmen? Of pakt hij lucht van de remmen, met andere woorden heeft hij "luchtremmen" zoals een vrachtwagen?
Hoe dan ook, er is dus luchtdruk aan boord? Dat is handig om een compressor mee te maken voor de banden etc.
Borguy
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i

21 jan 2014 11:51

Swing schreef:Nog een vraag. Als de difflocks (dus ook centerdiff/tussenbak) van een sprinter m.b.v. lucht en hydrauliek worden aagestuurd.. Pakt hij dan de hydrauliek van de remmen? Of pakt hij lucht van de remmen, met andere woorden heeft hij "luchtremmen" zoals een vrachtwagen?
Hoe dan ook, er is dus luchtdruk aan boord? Dat is handig om een compressor mee te maken voor de banden etc.
Johan Turbo schreef:...De schakelaar bedient een electroventiel. Dat stuurt onderdruk naar een membraandoos die een hydraulische cilinder bedient. En dan gaat het met een leiding naar de cilinder die de lock bedient (volgt nog iemand). Een complexer systeem uitdenken lijkt me moeilijk...
Volgens Johan Turbo mbv onderdruk en ik vermoed dat die "onderdruk" dezelfde is die gebruikt wordt voor de rembekrachtiger (gewoon systeem zoals bij een auto, geen luchtdrukremmen).

Er zijn ook systemen die via die onderdruk rechtstreeks een membraamdoos op de lock bedienen (Patrol denk ik o.a.) maar als je via een hydraulische tussenstap werkt dan kun je waarschijnlijker meer kracht op die lock laten toekomen.
Je membraamdoos kan dan groter zijn omdat die niet op /naast je as moet hangen. Een hydraulisch cilindertje kan veel kleiner zijn voor meer kracht.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

21 jan 2014 12:00

Sorry ik had beter moeten lezen. Je hebt gelijk, zal gewoon de vacuum zijn van een normale rembekrachtigings installatie.
Het is me nog niet helemaal duidelijk of die onderdruk dan genoeg is om de hydrauliek aan te sturen, of dat de kracht nog ergens anders vandaan moet komen (te denken valt aan de remhydrauliek) maar dat laatste lijkt me sterk.

Dan rest alleen nog de vraag of dit systeem ook geld voor de tussenbak/centerdiff of alleen voor difflocks op voor en achterassen? Ik vermoed ook op de tussenbak/centerdiff, want daar zie ik vaak eenzelfde knopje voor op het dashboard.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

23 jan 2014 14:39

Yep, zelfde systeem voor de center diff en low gearing.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

24 jan 2014 17:34

Ik zie dat in de T1N Sprinter verschilllende motoren zijn gebruikt. Voornamelijk de OM611 en OM612. Ben niet echt bekend met de motoren.
Maar als ik dus een 313 CDI zie, dan ga ik uit van een OM611 met 129pk. Sowieso kun je hem ook met minder pk krijgen, die OM611. Allemaal een kwestie van afregeling en turbodruk waarschijnlijk.
Ik zie dus ook dat er een OM612 is, een 5 cilinder, in de Sprinter geleverd met 160pk. Lijkt me dat die te preferen valt, omdat je dan meer power hebt, ook meer koppel met de grotere motor, prettig met terrein rijden. En wellicht zelfs harder op de motor afremmen bij berg af.
Weten jullie of de 4x4 versie ook geleverd is met deze 160pk 5 cilinder?

En wat is volgens jullie de beste keus qua betrouwbaarheid? Of maakt het weinig uit?
Ik gok dat een OM611 met maar 100pk het betrouwbaarst zal zijn (want heeft minste vermogen uit eenzelfde blok), maar of je daar blij van wordt in de 4x4 versie....
Vooralsnog, als ik al een 4x4 sprinter zie dan is het een 313 CDI. Volgens mij nog geen andere gezien.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 jan 2014 18:17

"Kwestie van afregelen en turbodruk " bij vermogensverschil ligt genuanceerder. Bij meer vermogen uit hetzelfde blok wordt 9 van de 10x ook de koeling aangepast en vaak nog meer zaken.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Plaats reactie