Vragen over 4x4 Sprinters

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

17 jan 2014 14:43

Ik weet nog niet helemaal of ik op het goede forum zit, maar ik wil in de toekomst wellicht een 4x4 Mercedes Sprinter aanschaffen. Er valt eigenlijk vrij weinig info over te vinden dus ik heb nogal wat vragen, waarvan ik hoop dat ze hier beantwoord kunnen worden. Heb zelf voornamelijk ervaring met LandCruisers.
Het gaat me vooral om de eerste T1N sprinter.

Vragen die ik heb zijn o.a.:
- standaard is permanent 4x4, zonder mogelijkheid van locken centerdiff/tussenbak toch?
- opties zijn als het goed is low-gearing, difflock middendiff en achterdiff? Geen difflock?
- hoe worden difflocks ingeschakeld? Ik zie knopjes op het dashboard, sturen die iets pneumatisch aan?
- is de diff van de vooras identiek aan de diff van achteras? Hopelijk wel.
- voor spiraalveren, achter bladveren of zijn er ook variaties?
- ex ambulance 4x4 sprinters hebben vaak een automaat. Desondanks hebben ze nog wel eens lowgearing of een difflock in het midden. Iemand ervaring met off-road rijden in een derglijke automaat?

Ben benieuwd of ik antwoorden kan vinden op dit forum, of dat ik wellicht beter terecht op een ander forum als iemand een suggestie heeft.
Ik zal binnenkort even voorstellen.

Alvast bedankt.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

17 jan 2014 17:15

Buiten dat ik de techniek interessant vind en ooit overwoog om mijn Patrol te vervangen door een dergelijke Sprinter, kan ik je weinig concreets antwoorden op je vragen. Wel, dat er weinig sterkers te koop is dan je huidige auto (LC100 4,2TD in het bijzonder). Op www.modderpoel.nl vind je de meeste modder en 4x4-freaks. Wellicht dat je daar gerichter antwoord krijgt op je vragen. Een 4x4 Sprinter is een aangepaste 2 x 4 en dat is nooit zo sterk als een auto die erop gemaakt is. Denk onderandere aan torsie van de auto. Iveco heeft een modder uitvoering en is een beest van een bus (ook in pick-up).

Stefan
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

17 jan 2014 17:53

Hier worden ze gemaakt !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

17 jan 2014 18:39

@Knudde1969, ja op het modderpoel forum heb ik ook wel eens gezeten. Had ik zelf idd wel kunnen bedenken, ik zal daar ook het e.e.a. vragen.
De Landcruiser is inderdaad een van de sterkste auto's, en komt qua 4x4en erg ver. Echter hebben wij de LC niet meer (we hadden een zeer oude BJ45) en willen toch meer naar een camper busje. Een Hiace kan, maar is nauwlijks groter, en het zijn meer de permanente 4x4 busjes net zoals de VW transporter 4motion etc. Vrij nutteloos als je het mij vraagt, ik wil iig het centerdiff kunnen locken oid.
We hebben een zeer lange reis gemaakt met de Landcruiser, willen we dat in het toekomst doen dan gaat dat met een busje (mede vanwege gezinsuitbreiding). Hoewel een sprinter niet zo ver kan komen als een Landcruiser, lijken mij de 4x4 kwaliteiten goed genoeg. Zeker wanneer je centerdiff en nog een 2e diff (achteras) kunt locken, en ook low-gearing hebt. Mud-terrains eronder en het lijkt me prima. Je kan wellicht niet zo hard raggen als met een LC maar dat is ok.

Heb verder ook wel interesse naar info over de motoren e.d. Welke tegen slechte diesel kunnen etc.

Iveco heeft ook wel eens wat leuks. Maar eigenlijk voornamelijk de oude 4x4 bussen. Die hoekige dingen. Die zijn wel vrij oud en vrij zeldzaam. Sprinter 4x4 natuurlijk ook. Maar dan vaak wel wat nieuwer.

@Cornelis69, die naam heb ik al wel eens voorbij zien komen. Zij maken dus de 4x4 systemen? Waarom doen ze dat bij MB? Ze hebben toch de G klasse enzo, ze delen de techniek toch gewoon?
Je hebt ook van die 510 bussen, die vierkante dingen (opvolger van de oude 508D's) met 4x4, o.a. voor leger. Worden die ook door deze firma van 4x4 voorzien of is dat wel van Mercedes zelf?

Bedankt
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

17 jan 2014 18:56

Geen idee. Dat van die bouwer wist ik toevallig.

Je zou in NL ook eens kunnen gaan praten met Terberg. Dat is de specialist voor alles wat omgebouwd moet worden
naar 4x4, 6x6 of 8x8. Wellicht hebben ze daar bruikbare info. Ik heb helaas geen contactpersoon meer daar, dat is te
lang geleden.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

17 jan 2014 19:06

Ik dacht trouwens dat je hem als werkpaard nodig had. Bijna alle merken hebben wel een 4x4 bus in het programma. Niet alles is in NL verkocht ivm gebrek aan belangstelling.
Ik bedoelde inderdaad die hoekige Iveco. Succes met zoeken en de foto's zijn altijd welkom.
Only dead fish go with the flow
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

17 jan 2014 19:13

Cornelis69 schreef:Geen idee. Dat van die bouwer wist ik toevallig.

Je zou in NL ook eens kunnen gaan praten met Terberg. Dat is de specialist voor alles wat omgebouwd moet worden
naar 4x4, 6x6 of 8x8. Wellicht hebben ze daar bruikbare info. Ik heb helaas geen contactpersoon meer daar, dat is te
lang geleden.
Lijkt me weinig relevant als er hier gevraagd wordt naar het eerste T1N model. Ik denk niet dat meneer terberg warm loopt als er een 15 jaar oude auto voor zijn neus staat voor een as aanpassing.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

17 jan 2014 19:27

Maarja, hoeveel 4x4 bussen zijn er? Meeste gaat toch wel richting de trucks eigenlijk.

Iveco 4x4
MB Sprinter 4x4
VW transporter
Toyota Hi-ace
Verder? Misschien dat ik het inderdaad niet weet.

De VW valt sowieso af want niet genoeg kwaliteit, en onderdeelvoorziening in het buitenland is niks. En natuurlijk slechts alleen maar permanente 4x4.
Toyota Hi-ace heeft ook alleen maar permanente 4x4, difflocks zijn duur, en binnenruimte is klein. Is altijd nog een optie.

Iveco heb ik opzich wel vertrouwen in qua kwaliteit, alleen een nog mindere onderdeelvoorziening in het buitenland. Maarja, dat is met de Sprinter ook niet echt geweldig, want hoeveel Sprinters rijden er nou in Azie en Afrika rond. Iveco is idd goeie 2e optie.

Bedankt voor de info.

Voor foto's (en andere info) zie: http://www.lovetheworld.nl

@Guido126, ja daar heb je gelijk in. Sowieso wil ik veel aanpassingen zelf doen. Want dan weet ik hoe het werkt als het in verweggistan kapot gaat.
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

17 jan 2014 19:36

Groet Benzfreak ;)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

17 jan 2014 19:52

Guido126 schreef:
Cornelis69 schreef:Geen idee. Dat van die bouwer wist ik toevallig.

Je zou in NL ook eens kunnen gaan praten met Terberg. Dat is de specialist voor alles wat omgebouwd moet worden
naar 4x4, 6x6 of 8x8. Wellicht hebben ze daar bruikbare info. Ik heb helaas geen contactpersoon meer daar, dat is te
lang geleden.
Lijkt me weinig relevant als er hier gevraagd wordt naar het eerste T1N model. Ik denk niet dat meneer terberg warm loopt als er een 15 jaar oude auto voor zijn neus staat voor een as aanpassing.
Je kent het bedrijf kennelijk niet...
10-tallen jaren ervaring in ombouw van willekeurig wat voor voertuig of bus dan ook naar 4x4.
Ze weten dus ook wat wel en niet kan en hoe het zich houdt in de praktijk. Ik bedoelde het
niet voor ombouw aangezien ts begonnen is met info vragen over de ervaring met de sprinter 4x4...... wel voor praktijk advies.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

17 jan 2014 20:05

Bij ons staat er momenteel ook zoiets in opbouw naar dat is allicht een iets andere prijs klasse dan wat je zoekt
Bijlagen
IMAG0713.jpg
IMAG0713.jpg (94.78 KiB) 6898 keer bekeken
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

17 jan 2014 20:40

Haha, erg leuk, maar nee, dat zal boven m'n budget zijn. Een 4x4 bus biedt het voordeel dat we snel een camper kunnen bouwen zoals we die willen. Dit soort 4x4 of 6x6 trucks zijn mooi, maar duurder + dat je een camper opbouw moet maken. Vaak gebruiken mensen daarvoor oude koelboxen, en je kunt het echt mooi maken. Maar wij zijn voor een kleiner budget en voor kortere reizen aan het kijken. Wil niet eeuwen bezig zijn met de voorbereiding.
Maar een mooie T1N sprinter 4x4 kost ook al genoeg. Het is echter wel een lange termijn plan, dus daarom kan ik me rustig aan inlezen.

Edit: Kun je wel op je werk snorkels bestellen? voor oude T1N serie?

Om maar aan te geven dat ik wel wat inspiratie heb. Een clubje andere reizigers waarmee we in de Himalaya bergmeren langs gingen. Dit is op 4600 meter hoogte. (we zijn tot 5400m gegaan zonder problemen, alleen veel roet :P )

http://www.lovetheworld.nl/cms/img/3915 ... 20(14).JPG (ik mag geen [ img ] gebruiken)

Een oude 911, een 19xx met V8 twinturbo, een unimog 240pk turbodiesel. Allemaal fantastisch, maar gaat veel werk in zitten. Een busje zal voor ons goed genoeg zijn, en is sneller naar wens te maken.
Laatst gewijzigd door Swing op 18 jan 2014 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

18 jan 2014 03:39

Renault Trafic 4x4 bestaat al effe en Mitsubishi heeft een L400 in 4x4. Vul elk willekeurig merk in bij google en zet de toevoeging 4x4 erbij. De Franse overheid gaat echt geen auto's in Duitsland kopen als ze zelf een aantal grote autobouwers heeft.

Voorbeeld: https://www.google.nl/search?q=renault+ ... 01&bih=620

Stefan
Bijlagen
Zelfs Volvo
Zelfs Volvo
Volvo.png (111.54 KiB) 6862 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

18 jan 2014 11:44

Ja de Volvo heb je ook nog, en vergelijkbare modellen uit Oostenrijk heb je ook nog. Mitsubishi kende ik inderdaad, was ik even vergeten.
Deze zijn echter moeilijker te vinden, tevens zijn onderdelen moeilijker te vinden vermoed ik. En dan kan je binnen nog niet staan, en heb je nog niet ontzettend veel ruimte. Tenzij je natuurlijk zelf het dak gaat verhogen.
Bij beperkte ruimte heb ik op een gegeven moment wel zoiets van, we pakken wel weer een Landcruiser die wereldwijd gewoon courant is, en veel extra's voor is te krijgen. Maar we zijn al 14 maanden op reis geweest met een Landcruiser en een daktent, we willen nu iets meer comfort. Binnen kunnen zitten, eventueel diesel heating enzo, om ook de echte kou in te gaan. Al moet ik zeggen dat zo'n daktent ook nog prima slaapt bij temperaturen net onder 0.
Maar gewoon iets meer comfort, ook vanwege reizen met een kind. Maar daardoor gaan we (logischerwijs) waarschijnlijk ook niet zo lang meer weg.

Ik denk dus dat het Mercedes wordt of Iveco. Liefst eigenlijk een bus met sta hoogte of bijna sta hoogte, en dus 4x4. In beide merken heb ik wel vertrouwen. Toyota vind ik ook kwaliteit, maar het houdt op bij de Hi-ace. Wil je groter dan ga je naar de Coaster die wereldwijd wel courant is, maar hier niet te vinden is, en ook niet in 4x4.

Maar je hebt bijvoorbeeld ook de T2 bus. De oude 508D is wel leuk, maar geen 4x4 en toch best wel sloom. Gelukkig wel hele korte 1 versnelling. Heb geen haast op reis, maar wil wel iets meer vermogen. Voor als je door zand moet. De latere versies hebben al iets meer vermogen soms ook met turbo. Maar dus de tweede generatie, die hoekiger is (beginnend met de 509D dacht ik). Deze is ook met 4x4 te verkrijgen, getuige sommige leger versies. Deze nog weer groter, en zeldzamer denk ik. Maar ik weet al niet hoe ik daarop moet zoeken op bijvoorbeeld autoscout24 e.d. Je kunt niet zoeken op T2 ofzo. Als je zoekt op 509d mis je weer een hoop andere resultaten (bijvoorbeeld van sterkere versies). Er zullen wel partijen/bedrijven zijn die leger bakken verkopen.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

18 jan 2014 13:17

In de oude Sprinter 4x4 zijn vele varianten.
Permanante 4x4 met sper op langsdiff of achterwielaandrijver met inschakelbare voorwielen.Er zijn er met en zonder low gearing.
Een sperdifferentieel achter is een optie.
een sper voor zal je enkel hebben als het een omgebouwde wagen is (vb bij Obereigner)
Best vraag je steeds de chassinummer en laat alles nazien met de datenkarte.
Het inschakelen van de locks is heel complex. De schakelaar bedient een electroventiel. Dat stuurt onderdruk naar een membraandoos die een hydraulische cilinder bedient. En dan gaat het met een leiding naar de cilinder die de lock bedient (volgt nog iemand). Een complexer systeem uitdenken lijkt me moeilijk.
Het voordifferentieel is ook een speciaal geval. Door de beperkte hoogte tussen het subframe voor en de motor mocht dat niet hoog zijn. Dus zit er een klein kroonwiel in en een suplementaire planetaire reductie.
Vooraan Mac Pherson onafhankelijke ophanging met een dwarsbladveer. Achteraan starre as met bladveren.
Ervaring in terreinrijden met deze wagen heb ik niet. de automaat van de 312D modellen is een verouderde traag reagerende 4 bak (nog zonder electronische sturing) De sprintshift in 4x4 vind ik geen goed idee. Dan blijft enkel de 5trapsautomaat over van de laatste 316 CDI modellen.
Plaats reactie