Wellicht heb je gelijk. Maar ik stel me voor dat alle OM611 motorblokken in 1 type auto (dit geval de Sprinter), de koeling allemaal hetzelfde hebben? Een beetje overgedimensioneerde koeling geeft niet, zolang je thermostaat maar in orde is. Maar wellicht heb ik het fout. (Iets heel anders, in m'n MR2 zit echt 15 liter kvs (middenmotor) en extra fans. Die fans gaan pas aan als ik hem op het circuit aan het rijden ben. Dus ook wel lichtelijk overgedimensioneerd haha. De gesuperchargde versie met 40pk meer heeft dezelfde koeling)
De OM612 zal wel behoorlijk anders zijn, het is immers een heel ander motorblok. Is de aandrijflijn nog anders? Met andere woorden, verschillen de versnellingsbakken met de OM611? Waarschijnlijk wel.
Edit: Na wat willekeurig zoekresultaten vind ik referenties naar een 416 4x4, dus 160pk versie met 4x4 kan wel. Tja, dat zou natuurlijk wel aantrekkelijk zijn, 4x4 aandrijflijn met wat vermogen.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.mascus.de/lkw-transport/gebr ... 8hifg.html
Als ie nog low-gearing heeft zou zoiets perfect zijn, zeker voor die prijs.
Vragen over 4x4 Sprinters
Die 416 is een 5 cylinder volgens mij. De 13 waar je het over had een 4 en een generatie nieuwer.Swing schreef:Wellicht heb je gelijk. Maar ik stel me voor dat alle OM611 motorblokken in 1 type auto (dit geval de Sprinter), de koeling allemaal hetzelfde hebben? Een beetje overgedimensioneerde koeling geeft niet, zolang je thermostaat maar in orde is. Maar wellicht heb ik het fout. (Iets heel anders, in m'n MR2 zit echt 15 liter kvs (middenmotor) en extra fans. Die fans gaan pas aan als ik hem op het circuit aan het rijden ben. Dus ook wel lichtelijk overgedimensioneerd haha. De gesuperchargde versie met 40pk meer heeft dezelfde koeling)
De OM612 zal wel behoorlijk anders zijn, het is immers een heel ander motorblok. Is de aandrijflijn nog anders? Met andere woorden, verschillen de versnellingsbakken met de OM611? Waarschijnlijk wel.
Edit: Na wat willekeurig zoekresultaten vind ik referenties naar een 416 4x4, dus 160pk versie met 4x4 kan wel. Tja, dat zou natuurlijk wel aantrekkelijk zijn, 4x4 aandrijflijn met wat vermogen.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.mascus.de/lkw-transport/gebr ... 8hifg.html
Als ie nog low-gearing heeft zou zoiets perfect zijn, zeker voor die prijs.
Only dead fish go with the flow
Ja 416 is dus met OM612 wat een 5 cilinder is met 159pk. Tja, als ik kan kiezen heb ik dan natuurlijk liever een groot blok met meer vermogen. Zuipen doet het toch wel, en met meer vermogen heb je meer mogelijkheden in het zand. Maar hee, die 13 (130pk - OM611) zal ook voldoende zijn lijkt me.
En ik weet niet of het ene blok nou betrouwbaarder is dan de andere. Het zijn allemaal CDI's, lijkt me dat het allemaal dezelfde techniek is alleen een slagje groter. Het zal allemaal wel even goed of even slecht tegen slechte diesel kunnen.
De gelinkte bovenste versie, die 416, heeft ook nog eens dubbellucht. Was even vergeten dat Sprinters dat ook kunnen hebben.
En ik weet niet of het ene blok nou betrouwbaarder is dan de andere. Het zijn allemaal CDI's, lijkt me dat het allemaal dezelfde techniek is alleen een slagje groter. Het zal allemaal wel even goed of even slecht tegen slechte diesel kunnen.
De gelinkte bovenste versie, die 416, heeft ook nog eens dubbellucht. Was even vergeten dat Sprinters dat ook kunnen hebben.
Sprinters serie 2 (2800kg) en 3 (3200-3500) hebben enkel lucht. Persoonlijk heb ik nog steeds wat moeite met de 4 cylinder motoren. Ik praat hierbij niet uit ervaring. Een 2,1ltr krijgt voor mijn gevoel te veel op z'n lazer in zo'n zwaar hok. De 270 CDI is, wederom voor mijn gevoel, robuuster. Voor een dubbellucht zijn ook "supersingles" te krijgen. Het nadeel is dan alleen dat je twee verschillende maten onder je auto hebt.
Only dead fish go with the flow
Ja ben ik met je eens.
Dubbellucht vind ik niet eens zo'n ramp. Alleen is het nadeel dat bij wisselende bandenspanning je er 1 van de 2 naar de kl*te rijdt.
Bij een lichter busje, dus die 2 en 3 serie wat je nog op B rijbewijs mag rijden, zou ik wellicht nog willen gaan voor BF Goodrich Mud-terrain. Die kun je nog met redelijk wat laadgewicht/capaciteit krijgen. Maar het lijkt me dat zo'n band niet echt meer gaat werken bij een 416 met dubbelluch. Zou het eens uit moeten zoeken. Supersingle idee vind ik opzich okee, maar dat worden dan wel heel erg dure banden, waar je ook niet zo snel een reserve van meeneemt.
Ik zou wellicht liever een 316 4x4 zien, zodat je het op B rijbewijs kan rijden, het nog te overzien is qua banden laadgewicht. Qua alles eigenlijk. Maar 416 betekent natuurlijk meer ruimte + laadgewicht. Ik wil wel alles zo licht mogelijk inrichten, heb er genoeg van geleerd op de afgelopen reis. Maarja, je gaat toch een camperinrichting maken met een redelijke watertank en dat soort dingen.
Dubbellucht vind ik niet eens zo'n ramp. Alleen is het nadeel dat bij wisselende bandenspanning je er 1 van de 2 naar de kl*te rijdt.
Bij een lichter busje, dus die 2 en 3 serie wat je nog op B rijbewijs mag rijden, zou ik wellicht nog willen gaan voor BF Goodrich Mud-terrain. Die kun je nog met redelijk wat laadgewicht/capaciteit krijgen. Maar het lijkt me dat zo'n band niet echt meer gaat werken bij een 416 met dubbelluch. Zou het eens uit moeten zoeken. Supersingle idee vind ik opzich okee, maar dat worden dan wel heel erg dure banden, waar je ook niet zo snel een reserve van meeneemt.
Ik zou wellicht liever een 316 4x4 zien, zodat je het op B rijbewijs kan rijden, het nog te overzien is qua banden laadgewicht. Qua alles eigenlijk. Maar 416 betekent natuurlijk meer ruimte + laadgewicht. Ik wil wel alles zo licht mogelijk inrichten, heb er genoeg van geleerd op de afgelopen reis. Maarja, je gaat toch een camperinrichting maken met een redelijke watertank en dat soort dingen.
Hee Swing,
Ik kom jou ook overal tegen. Eerst op autoweek inzake oldtimers, dan op het Landcruiser forum en dan nu weer hier
Ook ik ben momenteel met met een nieuw overlanders voertuig, na 2 jaar nadenken ben ik erachter dat ik op een Sprinter non-CDI 4x4 als beste resultaat uitkomt als beste optie als ultiem overland voertuig.
Jurgen
Ik kom jou ook overal tegen. Eerst op autoweek inzake oldtimers, dan op het Landcruiser forum en dan nu weer hier
Ook ik ben momenteel met met een nieuw overlanders voertuig, na 2 jaar nadenken ben ik erachter dat ik op een Sprinter non-CDI 4x4 als beste resultaat uitkomt als beste optie als ultiem overland voertuig.
Jurgen
Hee Jurgen, grappig om je weer tegen te komen blijkbaar toch dezelfde smaak.
Qua motoren kijk ik op wikipedia over de sprinter. Dan zie ik ouwe stijl motoren die wat groter zijn (2.9L) en er niet heel veel vermogen uithalen. Klinkt als een goed recept voor een motor die lang blijft werken, beetje overgedimensioneerd. Maar een beetje vermogen kan geen kwaad en heb ik liever de 160pk CDI versie.
Echter, als je met Autoscout24 gaat zoeken in heel Europa, dan vind je alleen maar van 2000 en later, met andere woorden alleen maar CDI versies. Dus een non-CDI lijkt me erg lastig te vinden.
Meeste zijn trouwens sowieso 130 pk cdi versies, die vrij veel vermogen moeten leveren voor een 2.1L blokje. Daar heb ik dan minder vertrouwen als er al veel kilometers op staan en je gaat er lang mee op reis.
Qua motoren kijk ik op wikipedia over de sprinter. Dan zie ik ouwe stijl motoren die wat groter zijn (2.9L) en er niet heel veel vermogen uithalen. Klinkt als een goed recept voor een motor die lang blijft werken, beetje overgedimensioneerd. Maar een beetje vermogen kan geen kwaad en heb ik liever de 160pk CDI versie.
Echter, als je met Autoscout24 gaat zoeken in heel Europa, dan vind je alleen maar van 2000 en later, met andere woorden alleen maar CDI versies. Dus een non-CDI lijkt me erg lastig te vinden.
Meeste zijn trouwens sowieso 130 pk cdi versies, die vrij veel vermogen moeten leveren voor een 2.1L blokje. Daar heb ik dan minder vertrouwen als er al veel kilometers op staan en je gaat er lang mee op reis.
Zo even dit oude topic afstoffen want 7 hele jaren later heb ik alsnog een 2012 Sprinter 4x4 gekocht
Destijds in 2014 toch voor een Toyota Hiace 4x4 gegaan waar we mee naar Japan zijn gereden.
Met het budget van toen een goede keus en hij heeft het super gedaan en kwam op meer plekken dan onze huidige Sprinter zou kunnen.
Maar op een gegeven moment heb je wat meer budget en ben je klaar met de herrie uit die oude diesels.
Destijds in 2014 toch voor een Toyota Hiace 4x4 gegaan waar we mee naar Japan zijn gereden.
Met het budget van toen een goede keus en hij heeft het super gedaan en kwam op meer plekken dan onze huidige Sprinter zou kunnen.
Maar op een gegeven moment heb je wat meer budget en ben je klaar met de herrie uit die oude diesels.
Wilde dit nog even delen voor de liefhebbers. Dit is de oude Toyota die het destijds werd (in 2014 gekocht), en de nieuwe Sprinter 4x4 naast elkaar.
Welke zouden jullie Mercedes fans kiezen als je ver weg gaat reizen?
Modern en comfortabel, of oude en simpele techniek dat altijd doorgaat?
Welke zouden jullie Mercedes fans kiezen als je ver weg gaat reizen?
Modern en comfortabel, of oude en simpele techniek dat altijd doorgaat?
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
De toyota natuurlijk. In oost afrika in de middle pf nowhere is het lastig een ecu te programmeren van een sprinter. Die hiace is daar de standaard taxi.
Alhoewel ik ook Kaapstad heb gehaald met een 1.6 T3 waar buiten europa ook geen onderdelen te vinden zijn.
Alhoewel ik ook Kaapstad heb gehaald met een 1.6 T3 waar buiten europa ook geen onderdelen te vinden zijn.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
2 gave bussen!!
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K