Vragen over 4x4 Sprinters

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

24 jan 2014 20:55

Wellicht heb je gelijk. Maar ik stel me voor dat alle OM611 motorblokken in 1 type auto (dit geval de Sprinter), de koeling allemaal hetzelfde hebben? Een beetje overgedimensioneerde koeling geeft niet, zolang je thermostaat maar in orde is. Maar wellicht heb ik het fout. (Iets heel anders, in m'n MR2 zit echt 15 liter kvs (middenmotor) en extra fans. Die fans gaan pas aan als ik hem op het circuit aan het rijden ben. Dus ook wel lichtelijk overgedimensioneerd haha. De gesuperchargde versie met 40pk meer heeft dezelfde koeling)

De OM612 zal wel behoorlijk anders zijn, het is immers een heel ander motorblok. Is de aandrijflijn nog anders? Met andere woorden, verschillen de versnellingsbakken met de OM611? Waarschijnlijk wel.

Edit: Na wat willekeurig zoekresultaten vind ik referenties naar een 416 4x4, dus 160pk versie met 4x4 kan wel. Tja, dat zou natuurlijk wel aantrekkelijk zijn, 4x4 aandrijflijn met wat vermogen.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.mascus.de/lkw-transport/gebr ... 8hifg.html
Als ie nog low-gearing heeft zou zoiets perfect zijn, zeker voor die prijs.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

24 jan 2014 21:18

Swing schreef:Wellicht heb je gelijk. Maar ik stel me voor dat alle OM611 motorblokken in 1 type auto (dit geval de Sprinter), de koeling allemaal hetzelfde hebben? Een beetje overgedimensioneerde koeling geeft niet, zolang je thermostaat maar in orde is. Maar wellicht heb ik het fout. (Iets heel anders, in m'n MR2 zit echt 15 liter kvs (middenmotor) en extra fans. Die fans gaan pas aan als ik hem op het circuit aan het rijden ben. Dus ook wel lichtelijk overgedimensioneerd haha. De gesuperchargde versie met 40pk meer heeft dezelfde koeling)

De OM612 zal wel behoorlijk anders zijn, het is immers een heel ander motorblok. Is de aandrijflijn nog anders? Met andere woorden, verschillen de versnellingsbakken met de OM611? Waarschijnlijk wel.

Edit: Na wat willekeurig zoekresultaten vind ik referenties naar een 416 4x4, dus 160pk versie met 4x4 kan wel. Tja, dat zou natuurlijk wel aantrekkelijk zijn, 4x4 aandrijflijn met wat vermogen.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.mascus.de/lkw-transport/gebr ... 8hifg.html
Als ie nog low-gearing heeft zou zoiets perfect zijn, zeker voor die prijs.
Die 416 is een 5 cylinder volgens mij. De 13 waar je het over had een 4 en een generatie nieuwer.
Only dead fish go with the flow
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

24 jan 2014 21:22

Ja 416 is dus met OM612 wat een 5 cilinder is met 159pk. Tja, als ik kan kiezen heb ik dan natuurlijk liever een groot blok met meer vermogen. Zuipen doet het toch wel, en met meer vermogen heb je meer mogelijkheden in het zand. Maar hee, die 13 (130pk - OM611) zal ook voldoende zijn lijkt me.
En ik weet niet of het ene blok nou betrouwbaarder is dan de andere. Het zijn allemaal CDI's, lijkt me dat het allemaal dezelfde techniek is alleen een slagje groter. Het zal allemaal wel even goed of even slecht tegen slechte diesel kunnen.

De gelinkte bovenste versie, die 416, heeft ook nog eens dubbellucht. Was even vergeten dat Sprinters dat ook kunnen hebben.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

24 jan 2014 21:48

Sprinters serie 2 (2800kg) en 3 (3200-3500) hebben enkel lucht. Persoonlijk heb ik nog steeds wat moeite met de 4 cylinder motoren. Ik praat hierbij niet uit ervaring. Een 2,1ltr krijgt voor mijn gevoel te veel op z'n lazer in zo'n zwaar hok. De 270 CDI is, wederom voor mijn gevoel, robuuster. Voor een dubbellucht zijn ook "supersingles" te krijgen. Het nadeel is dan alleen dat je twee verschillende maten onder je auto hebt.
Only dead fish go with the flow
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

24 jan 2014 22:13

Ja ben ik met je eens.
Dubbellucht vind ik niet eens zo'n ramp. Alleen is het nadeel dat bij wisselende bandenspanning je er 1 van de 2 naar de kl*te rijdt.
Bij een lichter busje, dus die 2 en 3 serie wat je nog op B rijbewijs mag rijden, zou ik wellicht nog willen gaan voor BF Goodrich Mud-terrain. Die kun je nog met redelijk wat laadgewicht/capaciteit krijgen. Maar het lijkt me dat zo'n band niet echt meer gaat werken bij een 416 met dubbelluch. Zou het eens uit moeten zoeken. Supersingle idee vind ik opzich okee, maar dat worden dan wel heel erg dure banden, waar je ook niet zo snel een reserve van meeneemt.

Ik zou wellicht liever een 316 4x4 zien, zodat je het op B rijbewijs kan rijden, het nog te overzien is qua banden laadgewicht. Qua alles eigenlijk. Maar 416 betekent natuurlijk meer ruimte + laadgewicht. Ik wil wel alles zo licht mogelijk inrichten, heb er genoeg van geleerd op de afgelopen reis. Maarja, je gaat toch een camperinrichting maken met een redelijke watertank en dat soort dingen.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

24 jan 2014 22:23

Een 4 in NL en BE is terug gekeurd naar 3500kg. Nadelen: hoger eigen gewicht en daardoor minder laadvermogen.
Only dead fish go with the flow
karntol
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2014 10:09
Mercedes-Benz: Zastava

18 feb 2014 12:54

Hee Swing,

Ik kom jou ook overal tegen. Eerst op autoweek inzake oldtimers, dan op het Landcruiser forum en dan nu weer hier :)

Ook ik ben momenteel met met een nieuw overlanders voertuig, na 2 jaar nadenken ben ik erachter dat ik op een Sprinter non-CDI 4x4 als beste resultaat uitkomt als beste optie als ultiem overland voertuig.

Jurgen
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

22 feb 2014 14:12

Hee Jurgen, grappig om je weer tegen te komen :D blijkbaar toch dezelfde smaak.

Qua motoren kijk ik op wikipedia over de sprinter. Dan zie ik ouwe stijl motoren die wat groter zijn (2.9L) en er niet heel veel vermogen uithalen. Klinkt als een goed recept voor een motor die lang blijft werken, beetje overgedimensioneerd. Maar een beetje vermogen kan geen kwaad en heb ik liever de 160pk CDI versie.

Echter, als je met Autoscout24 gaat zoeken in heel Europa, dan vind je alleen maar van 2000 en later, met andere woorden alleen maar CDI versies. Dus een non-CDI lijkt me erg lastig te vinden.
Meeste zijn trouwens sowieso 130 pk cdi versies, die vrij veel vermogen moeten leveren voor een 2.1L blokje. Daar heb ik dan minder vertrouwen als er al veel kilometers op staan en je gaat er lang mee op reis.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

06 dec 2021 15:29

Zo even dit oude topic afstoffen :D want 7 hele jaren later heb ik alsnog een 2012 Sprinter 4x4 gekocht 8-)
Destijds in 2014 toch voor een Toyota Hiace 4x4 gegaan waar we mee naar Japan zijn gereden.
Met het budget van toen een goede keus en hij heeft het super gedaan en kwam op meer plekken dan onze huidige Sprinter zou kunnen.
Maar op een gegeven moment heb je wat meer budget en ben je klaar met de herrie uit die oude diesels.
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

07 dec 2021 07:23

Gaaf hoor, om daar dan toch voor te gaan :goedzo: heb je foto's?
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

03 sep 2022 12:36

Wilde dit nog even delen voor de liefhebbers. Dit is de oude Toyota die het destijds werd (in 2014 gekocht), en de nieuwe Sprinter 4x4 naast elkaar.
Welke zouden jullie Mercedes fans kiezen als je ver weg gaat reizen? :D
Modern en comfortabel, of oude en simpele techniek dat altijd doorgaat?
20220902_121851.jpg
20220902_121851.jpg (102.17 KiB) 213 keer bekeken
20220902_123851.jpg
20220902_123851.jpg (114.95 KiB) 213 keer bekeken
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

03 sep 2022 13:51

De toyota natuurlijk. In oost afrika in de middle pf nowhere is het lastig een ecu te programmeren van een sprinter. Die hiace is daar de standaard taxi.
Alhoewel ik ook Kaapstad heb gehaald met een 1.6 T3 waar buiten europa ook geen onderdelen te vinden zijn.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

03 sep 2022 14:13

2 gave bussen!!
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

03 sep 2022 14:33

Dankje. Helaas zullen ze nu allebei in de verkoop gaan. Ik ben toe aan een nieuw project :D
Plaats reactie