Geheel in Mercedes-Benz-traditie wordt het modelprogramma aan de bovenkant afgerond door de grand coupé. Met de Concept S-Klasse Coupé zorgt het merk op de IAA in Frankfurt voor een duidelijke visie op de volgende modelgeneratie en presenteert Mercedes-Benz een grand coupé met een prachtige verschijning en een zelfverzekerd voorkomen.
Sensuele lijnen als een expressie van moderne luxe; daar lag voor de designers de nadruk op bij het ontwerp, gestuurd door de designfilosofie van Mercedes-Benz. Het doel voor de ontwerpers was het creëren van sterke contouren en zachte oppervlakken voor een hightech uitstraling met tegelijkertijd een emotionele aantrekkingskracht.
Het exterieur: vloeiend profiel met perfecte proporties
In het vloeiende profiel van de Concept S-Klasse Coupé komen de elegante lijnen op een moderne wijze tot uiting. Het model kenmerkt zich door de typische proporties van een achterwielaangedreven auto, met de voor Mercedes-Benz bekende aflopende lijn. De lange motorkap met krachtige trekken en ‘powerdomes’, de smalle raampartij met de hoge flanklijn, de geaccentueerde wielkasten met de 21 inch wielen (265/35 R 21 banden voor, 295/35 R 21 achter) én de visueel breed ogende achterzijde maken de Concept S-Klasse Coupé tot een meesterwerk in raffinement. De coupé is 5.050mm lang, 1.958mm breed en 1.409mm hoog, met een wielbasis 2.945mm.
Gebogen oppervlakken maken de Concept S-Klasse Coupé tot een elegante verschijning. Van opzij bezien springt de aflopende lijn direct in het oog, die het emotionele karakter van de auto extra kracht geeft. Qua belijning hebben de designers zich tot het hoogst noodzakelijke beperkt, wat de auto een tijdloze uitstraling meegeeft.
De creatieve interactie tussen verschillende designelementen heeft in de Concept S-Klasse Coupé geresulteerd in een superieur en zelfverzekerd front. Centraal daarin bevindt zich de driedimensionale en verder geëvolueerde radiatorgrille, met een ontwerp dat in dit geval wordt gedomineerd door rechthoekige, donker verchroomde elementen. Die grille herbergt het sterembleem van Mercedes en één horizontale lamel. De LED-koplampen met hun iconische wenkbrauwen als dagrijverlichting verlenen de auto een extreme zelfverzekerdheid en een opvallende ‘oogopslag’. De diamantlook van de koplampen en achterlichten onderstreept het luxueuze karakter van de showauto.
Het zijprofiel wordt gedomineerd door de uitgestreken daklijn en de raamstijlloze portieren. Een elegant, driedimensionaal verchroomd frame omlijst de glasoppervlakken die niet door B-stijlen onderbroken worden. Die designstijl typeert de bekende coupé-look van Mercedes-Benz. Bij het ontwerpen van de buitenspiegels hebben de designers gebruikgemaakt van de vrijheden die een studiemodel hen bood, waardoor de spiegels zeer smal zijn vormgegeven, voor extra elegantie.
In het koetswerk boven de achteras bevindt zich een opvallende lijn die de coupé gespierde en dynamische accenten geeft, zelfs wanneer de auto stilstaat. De gebogen oppervlakken en flanklijnen vloeien naadloos over in de achterzijde van het studiemodel.
Die achterzijde versterkt de emotionele uitstraling van de Concept S-Klasse Coupé dankzij elegante oppervlakken, brede schouders en opvallende karakterlijnen. De kentekenplaat is verplaatst naar het onderste deel van de bumper, waardoor ruimte is gecreëerd voor een fors uitgevoerd sterembleem op de achterzijde. De stijl van de achterklep wordt verder versterkt door een verchroomde, horizontale sierstrip die over de gehele breedte van de achterzijde doorloopt tot naast de achterlichtunits, voor een breed optisch effect. De LED’s zijn ondergebracht in twee horizontale rijen binnen de tweedelige achterlichtunits. Enerzijds onderscheiden die units zich door hun hightech uitstraling, maar tegelijkertijd verwijzen ze naar de reliëf-type exemplaren van voorgaande modellen.
Het interieur: dynamisch lijnenspel
Sensuele elegantie is ook in het interieur het hoofdthema en komt daar onder meer terug in het witte instrumentarium en de vloeiende lijnen. De vormgeving van het instrumentenpaneel is spectaculair: dankzij een nieuwe constructie van de airbag kregen de designers de gelegenheid het onderste deel van het instrumentarium een extreme vorm te geven. Het bovenste deel lijkt vóór het dashboard te zweven, het paneel zelf oogt alsof het naadloos in de portieren overvloeit dankzij het ontwerp van het dashboard dat in de portieren wordt voorgezet.
De uitstroomopeningen van de ventilatie, die onder meer als vierdelig cluster centraal in het instrumentenpaneel zijn gepositioneerd, hebben een futuristisch, zeer gedetailleerd ontwerp meegekregen. Ze zijn ontworpen om extra contrast te geven en zijn vervaardigd uit een mix van wit aluminium met keramiekachtige elementen en zowel geborsteld als gepolijst aluminium.
De aluminium bedieningselementen hebben een functioneel en strak ontwerp en zorgen voor een opvallend contrast ten opzichte van de organische en moderne vormen van de dashboardonderdelen er omheen.
Centraal in het instrumentarium zijn de 30,7 cm (12,3 inch) schermen gehuisvest, die vergelijkbaar zijn met die van de nieuwe S-Klasse. Een aanraakscherm met daarop vier wereldklokken bevindt zich centraal in de middenconsole. De bestuurder kan kiezen welke klokken hij wil zien, door in het scherm eerst over een wereldbol te scrollen om de gewenste tijdzone te kiezen, alvorens er een drop-down menu verschijnt met de bijbehorende steden.
De deurpanelen van de Concept S-Klasse Coupé zijn vervaardigd uit aluminium. Met behulp van computeralgoritmes werden verfijnde topografische lijnen in het metaal gefreesd die de contouren van de in de portieren bevestigde bedieningselementen volgen. De inspiratie voor dat ontwerp haalden de ontwerpers uit rotsformaties in Utah (VS).
In lijn met het interieur zijn de stoelen eveneens het resultaat van dynamische en natuurlijke vormen. De voorstoelen wekken associaties met haute-couture op dankzij hun duidelijke, sensuele lijnen die doen denken aan de contouren uit de modewereld. Opvallende elementen in die stoelen zijn de in kleur contrasterende biezen en de geperforeerde oppervlakken in de kussens voor een extra sportief-elegant tintje.
De kleur- en materiaalkeuze zorgen voor een extravert contrast tussen antraciet, wit en aluminium en benadrukt tegelijkertijd de tijdloze modernheid en het avant-garde karakter van de Concept S-Klasse Coupé. Om het niveau van exclusiviteit, hoogwaardige kwaliteit en perfectie nog meer kracht bij te zetten, zijn het instrumentarium en de stoelen bekleed met soepel kalfsleder. De dakhemel van de auto is afgewerkt met handgeweven zijde.
Intelligente assistentiesystemen en een ophanging met ogen
De Concept S-Klasse Coupé wordt aangedreven door een V8 Biturbo-motor. Deze krachtbron put 335 kW (455 pk) uit een cilinderinhoud van 4.663cc. Het maximale koppel bedraagt 700 Nm.
Het studiemodel vertrouwt op de ‘Intelligent Drive’ technologie van Mercedes-Benz. Dankzij twee ‘camera-ogen’ heeft de stereocamera een driedimensionaal beeld van het gebied tot 50 meter vóór de auto, en als ‘6DVision’ kan het systeem de positie en beweging van mensen en objecten zien. De technologie scant de omgeving vóór de auto over een afstand tot zelfs 500 meter. Die data wordt gecombineerd met de gegevens van de radar- en ultrasone sensors. Een veelvoud aan assistentiesystemen helpt de bestuurder het verkeer rondom de auto in de gaten te houden, om zo de druk op de bestuurder te verlichten en de veiligheid van andere weggebruikers te vergroten.
Ook de ophanging maakt gebruik van nieuwe stereocamera’s. Net als de nieuwe S-Klasse is de Concept S-Klasse Coupé in staat oneffenheden in het wegdek al vroegtijdig te bespeuren. Wanneer ROAD SURFACE SCAN zo’n oneffenheid met behulp van de stereocamera’s detecteert, past MAGIC BODY CONTROL de ophanging vooruitlopend op de situatie al aan. Met behulp van camerabeelden en informatie over de status van de auto berekent de computer continu de beste settings voor wegen met een onregelmatig oppervlak.
De infotainmentsystemen voldoen aan de hoogste eisen van dit moment. De MoodGrid-software van de muziekherkenningservice Gracenote maakt het mogelijk om te luisteren naar muziek die op dat moment bij de stemming van de bestuurder past. Voor het vinden van de juiste muziek hoeven de bestuurder en passagiers van de Concept S-Klasse Coupé niet langer door hun digitale muziekcollectie te zoeken. Gebaseerd op een gekozen ‘mood’ kiest de software zelf een voorselectie aan nummers. Met alleen bekende nummers, maar ook met muziek uit een catalogus met 18 miljoen muzieknummers – aangepast aan de individuele smaak en bijbehorende gemoedstoestand van de berijder.
Het navigatiesysteem werkt op basis van de Garmin NaviCore en is nu nog gemakkelijker af te lezen, dankzij een modern nieuw design en 3D-weergave.
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting:
Concept S-Klasse Coupé - visie op het topmodel
- MercedesForum.nl/be
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
- Contacteer:
- Mercedesliefhebbers
- Berichten: 4653
- Lid geworden op: 24 jan 2011 12:31
- Mercedes-Benz: E320 W211 & CLK200 Kompressor C209
- Specialisatie: Slap ouwehoeren
- Locatie: Midden Nederland
Can't ride with a L, so I don't drive Lex
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 19 jan 2011 19:27
- Mercedes-Benz: W204 C63 AMG coupe
Niks meer aan doen.
Mooie bak hoor.
Mooie bak hoor.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
+1
Niks meer aan doen...
Ondanks mijn bijna afkeer van de huidige modellen Tussen de A en de S in (uitzonderingen daar gelaten), vind ik dit toch wel weer bijzonder fraai....
Wel weer een beetje jammer van dat tablet wat daar op het dashboard ligt...
Recht van voren gezien vind ik dat de voorruit te hoog ligt.
Niks meer aan doen...
Ondanks mijn bijna afkeer van de huidige modellen Tussen de A en de S in (uitzonderingen daar gelaten), vind ik dit toch wel weer bijzonder fraai....
Wel weer een beetje jammer van dat tablet wat daar op het dashboard ligt...
Recht van voren gezien vind ik dat de voorruit te hoog ligt.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Ziet er super uit
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
- Mercedesliefhebbers
- Berichten: 4653
- Lid geworden op: 24 jan 2011 12:31
- Mercedes-Benz: E320 W211 & CLK200 Kompressor C209
- Specialisatie: Slap ouwehoeren
- Locatie: Midden Nederland
Leuke waggie voor jou ouweLorinser sr schreef:Ziet er super uit
Can't ride with a L, so I don't drive Lex
- Mitchieboy
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 25 jun 2010 00:54
- Mercedes-Benz: Meerdere 1:18
- Specialisatie: 3D en fotografie
- Locatie: Zuid-Holland
Ik weet het nog niet...
BJ 2016-2018 Android Auto en Apple Carplay activeren?
Ex: C204 C63 AMG
Ex: W176 A180 7G AMG-Line
Ex: W204 C220 CDI Avantgarde AMG Pakket
Ex: C208 CLK320 Avantgarde Designo
Ex: C208 CLK200 Sport
Ex: C204 C63 AMG
Ex: W176 A180 7G AMG-Line
Ex: W204 C220 CDI Avantgarde AMG Pakket
Ex: C208 CLK320 Avantgarde Designo
Ex: C208 CLK200 Sport
- Mercedesliefhebbers
- Berichten: 4653
- Lid geworden op: 24 jan 2011 12:31
- Mercedes-Benz: E320 W211 & CLK200 Kompressor C209
- Specialisatie: Slap ouwehoeren
- Locatie: Midden Nederland
Mocht trouwens iemand dit model schaal 1:43 ergens tegenkomen, laat het me weten
deze wil ik sowieso ook in de vitrinekast hebben
deze wil ik sowieso ook in de vitrinekast hebben
Can't ride with a L, so I don't drive Lex
- Vegeta2010
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 17 mei 2012 16:46
- Mercedes-Benz: ML 63 AMG 2007, C63 2009
- Contacteer:
Moet hem toch in het echt eerst zien, wel mooie binnenverlichting zo....
- kickdownkiko
- Berichten: 6059
- Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
- Mercedes-Benz: W211 3.2
- Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
- Locatie: 010
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Ik vind hem super mooi, misschien een heel klein beetje twijfel bij het front wat erg recht lijkt te staan.
"Over 10 jaar is hij weer voor mij" zeg ik dan altijd maar...............
Frits
"Over 10 jaar is hij weer voor mij" zeg ik dan altijd maar...............
Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***