Deze retrofit is eigenlijk geen “How to” waard omdat hij zo simpel is. De redenen dat ik ‘m toch plaats zijn:
(1) Een aanmoediging voor mensen die toch al het licht- en zichtpakket hebben, om deze zeer fraaie retrofit aan te gaan;
(2) Een waarschuwing/ontmoediging voor de mensen zonder het licht- en zichtpakket om vooral NIET dit te proberen (heel veel werk, en heel erg duur).
Benodigde materialen:
• 1x A1698101117/7C45: Automatisch dimmende binnenspiegel, nieuwprijs ca. €268 (Oud onderdeelnr.: A1698100517/7C45)
• 1x A1695400706: Kabelset, ca. €9
• 1x A1698220136 A1698220135 : Afdekplaat kabelgootje, ca. €2,45. Strikt genomen zit dit afdekplaatje al in de auto, om de bedrading van de gecombineerde licht/regensensor af te dekken. Ik durf echter te stellen dat je met een aan zekerheid grenzende kans dit kapje gaat afbreken als je de driedelige afdekking los gaat maken. Gezien de lage prijs en de grote kans van breuk adviseer ik je om ‘m preventief te kopen. Let op dat dit kapje nog over een klein ander kapje geschoven zit (met ribbeltjes verstelbaar). Je kunt deze twee met een fittingschroevendraaier van elkaar los wurmen.
Let op 1: Deze retrofit a.i.c.m. optiecode U58 (d.w.z. als je het licht- en zichtpakket hebt). Je hebt de gecombineerde licht- en regensensor uit dat optiepakket nodig, en je binnenlicht moet geschikt zijn (de allerkaalste uitvoeringen hebben bijv. geen gescheiden leeslampjes voorin, en die binnenlichten zijn ongeschikt). Als je auto niet over optiecode U58 beschikt raad ik je aan om niet aan deze retrofit te beginnen.
Let op 2: De spiegel wordt regelmatig tweedehands te koop aangeboden. Voor mogelijke aanbieders van gebruikte onderdelen, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.mbgtc.de , http://www.onderdelenlijn.nl, http://www.marktplaats.nl, http://www.ebay.de, http://www.erikvos.eu. Ik heb mijn gloednieuwe spiegel via Ebay.de voor slechts een paar tientjes incl. verzenden vanuit DU. Nota bene van een officiële Mercedes-Benz dealer, die 'm had uitgebouwd van een nieuwe auto. Kreeg er ook een keurige MB factuur bij

Benodigd gereedschap:
• fittingschroevendraaier
Stap 1: Omwisselen binnenspiegels
Eerst de afdekkapjes van de kabelgoot losmaken die over de licht/regensensor heen zit. Dit is een kwestie van met beleid aan het plastic trekken:
Deze afdekking bestaat uit drie delen. Nu komt het moment waarop je de middelste geheid gaat afbreken; die zit nml. met twee superdunne pinnetjes vast in het onderste deel (wat ik op bovenstaande foto vasthoud). Probeer nu de drie delen uit elkaar te trekken. Die pinnetjes uit het middelste deel gaan nu afbreken. Het bovenste deel (wat het dichtst tegen de hemel aan zit) zit op het middelste geschoven. Duw je fittingschroevendraaier onder het middelste lipje uit het middelste afdekplaatje en trek het kleinste deel los. Dit klinkt wat abstract, maar als je het voor je ziet wijst het zich vanzelf.
Maak nu de oude spiegel los door ‘m richting de hemelbekleding te trekken. De spiegel zit geborgd met een lipje aan de onderkant. Wurm nu met één hand een fittingschroevendraaier (of een iets grotere platte schroevendraaier) onder dat onderste lipje, en trek met je andere hand de spiegel omhoog. Hier een foto van zo’n achterkant van de spiegel.
Stap 2: Aansluiten op binnenverlichting
Ik geef toe dat de standaard kabelset relatief prijzig is, maar ik had geen zin meer om een eigen kabeltje in elkaar te klussen. Aansluiten is erg eenvoudig. Maak eerst het binnenlicht los door bijv. een platte sleutel in de uitsparing aan de voorkant van het licht te steken; vervolgens wip je het binnenlicht zo los.
Sluit nu de ene kant van de kabel aan op de spiegel, en geleid de kabel netjes in de voorgevormde uitsparing van je kabelgoot omhoog. Wurm de kabel onder je hemelbekleding door (met de bedrading van de licht/regensensor mee) en steek ‘m in op je binnenlicht. Je moet de aansluiting hebben die aan de bestuurderskant het meest naar binnen zit. Omdat ik geen zin had om alles los te maken voor één foto heb ik even een foto “geleend” van Elchfans.de:
Nu alles weer op zijn plaats drukken en klaar.
Let op: Als het bij het terugplaatsen erop lijkt dat de afdekkapjes niet goed passen, dan heb je de spiegel nog niet goed op zijn plaats geduwd.
Veel plezier met nabouwen,
Arjen.