Rijden met de Mercedes-Benz Citan Deel II

Rijtesten door het MercedesForum.nl/be team op onze lowbudget manier.
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

11 nov 2012 18:48

Citan_Rogam.jpg
Citan_Rogam.jpg (117.9 KiB) 16279 keer bekeken
Op de dag van de introductie heeft niet alleen Peter met de Citan gereden, maar ik ook.

Zaterdag 3-11-2012 heb ik gereden met de Citan. Was door Rogam uitgenodigd om een proefrit te komen maken en omdat ik zelf in een VW Caddy rij, leek het mij wel aardig om met de Citan te gaan rijden en een vergelijk te maken.

De ontvangst bij Rogam was zeer hartelijk te noemen en na een lekker bakkie en wat over en weer praten over vooral Mercedes ben ik een stuk gaan rijden.
De Citan stond gereed met nagenoeg hetzelfde vermogen als mijn Caddy, 75 pk, dus dat was goed vergelijken.
Wat mij direct opviel was de zit in de Citan. Deze valt in vergelijking met mijn Caddy eigenlijk wat tegen want in mijn beleving is de zitting wat korter. (Misschien dat het met een stoel comfort pakket wat beter is).

Dan het rijden. Vanaf Bergschenhoek richting de A13 gereden en wat dan opvalt is de soepelheid van de motor. In een eigenlijk te hoge versnelling de bocht door voel je goed het aanwezige koppel waardoor de Citan redelijk vlot weer op snelheid is. Dit is ten opzichte van mijn Caddy een stuk beter. Uiteraard is deze motor nieuw en de motor in mijn Caddy alweer ruim 4 jaar, de techniek is in de loop van de jaren duidelijk verbetert. Mede door de aandacht die Mercedes heeft gelegd op de isolatie van het motorcompartiment is het geluidsniveau in de cabine ronduit stil te noemen en de combinatie van goede isolatie en het dichte tussenschot is dat ten opzichte van mijn Caddy een duidelijk pluspunt.
Op de A13 de richting van Rotterdam op gereden en het rijden op de snelweg is ronduit prima te noemen en naarmate de rit vorderde werd ik toch steeds enthousiaster over de Citan.

Helaas was de Citan waar ik mee reed niet voorzien van cruise control en als je dat gewend bent, mis je dat gelijk. Van de snelweg af de richting van Bergschenhoek weer opgereden en na een klein uurtje met de Citan te hebben gereden was ik weer bij Rogam
De Citan kort samengevat. Rijden met deze auto is geen straf, rijden gaat redelijk soepel en als je de kans krijgt van je werkgever om er wat luxe zaken op te mogen kiezen, rij je met een prima auto.

Uiteraard zullen de smaken verschillen. Het vergelijk met de Kangoo is er alleen maar vanaf de zijkant. Het front en de achterzijde zijn duidelijk heel anders en zien er gewoon degelijker uit en toch wel echt Mercedes. Wat je ook niet uit het oog mag verliezen is dat het een bedrijfsauto is.
De concurrentie met de VW Caddy verliest hij in mijn ogen nipt maar ten opzichte van een Berlingo of een Opel Combo is dit duidelijk een betere keuze.

Dan het prijsniveau.
  • De 108 CDI Economy wordt de Spartaanse uitvoering. Ramen zwengelen, geen ruit in het tussenschot of deuren en geen mogelijkheid om veel af fabriek opties te bestellen. Dit wordt het instapmodel vanaf € 11.990 ex BPM/BTW heeft de 108 CDI motor van 55 KW en is leverbaar vanaf mei 2013.
  • Het volgende type ( met dezelfde motor ) kan wel met de nodige opties worden uitgebreid en is leverbaar vanaf € 13.250
  • De 109 CDI 66 KW is er vanaf € 14.300 en met dezelfde motor kan je ook kiezen voor een extra lange uitvoering welke dan vanaf € 15.000 te verkrijgen is.
  • De 111 CDI 81 KW, die ook vanaf mei 2013 te leveren is, kan ook in 2 lengtes worden besteld en hebben dan een vanafprijs van respectievelijk
    € 15.350 voor de korte en € 16.050 voor de lange uitvoering.
Pakketten zoals Line Professional en Line Ambition geven de Citan een luxe uitstraling. In combinatie met een Off-road pakket, wat handig is als je veel op bouwterreinen komt, geven dit je Citan de uitstraling die je wenst.

Het Lakpakket waarbij de spiegels, kap boven de achterdeur en de bumpers in de kleur zijn gespoten geven de Citan een wat luxere look.
Voor het interieur zijn ook diverse *luxe* zaken te bestellen. Airco, stoelcomfort pakket, buitenspiegels verwarmd en elektrisch verstelbaar en/of elektrisch inklapbaar, stoelverwarming en een middenarmsteun zijn als optie te bestellen, zaken als parktronic, licht en regensensor, tempomaat en tempmatik verhogen veiligheid en rijcomfort.

Mijn eindconclusie is dat de Citan een degelijk aanvoelende bestelwagen is en met wat luxere zaken aangekleed helemaal geen verkeerde keuze is.

Klik op één van de plaatjes voor een vergroting:
46298463114630046301

46302463034630446305

46306463074630846309

46310
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Verwijderd9207
Berichten: 1453
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen

11 nov 2012 19:28

Ed schreef:De concurrentie met de VW Caddy verliest hij in mijn ogen nipt maar ten opzichte van een Berlingo of een Opel Combo is dit duidelijk een betere keuze.
Ik mag dan ook aannemen dat je ruime ervaring heb met de Citroen Berlingo en de Opel Combo.
En die ervaring kan je ook toelichten dat een Citroen Berlingo een slechtere keuze is dan een Mercedes Citan. 8-)
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

11 nov 2012 21:48

Ik heb inderdaad jarenlange ervaring in een Berlingo, de zachte stoelen ( waarvan de passagiersstoel niet eenst te verstellen is) in combinatie met het zenuwachtige stuurgedrag kunnen mij niet bekoren. De zit in een Opel Combo beviel mij trouwens wel, ik ben de afgelopen week even bij een dealer langs geweest om in te zitten en dat was lang niet slecht. Ervaring met rijden heb ik alleen in het oude model Combo en dat vond ik ook een hok om mee te rijden. Veel herrie vanuit het motorcompartiment en matige remmen. Daardoor zou mijn keuze, in vergelijk met de Combo en de Berlingo, dus op de Citan vallen.
Maar zoals ik ook schrijf in de rijtest, smaken verschillen en elke keuze van een ander respecteer ik.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Verwijderd9207
Berichten: 1453
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen

11 nov 2012 22:41

Ed schreef:Ik heb inderdaad jarenlange ervaring in een Berlingo, de zachte stoelen ( waarvan de passagiersstoel niet eenst te verstellen is) in combinatie met het zenuwachtige stuurgedrag kunnen mij niet bekoren. De zit in een Opel Combo beviel mij trouwens wel, ik ben de afgelopen week even bij een dealer langs geweest om in te zitten en dat was lang niet slecht. Ervaring met rijden heb ik alleen in het oude model Combo en dat vond ik ook een hok om mee te rijden. Veel herrie vanuit het motorcompartiment en matige remmen. Daardoor zou mijn keuze, in vergelijk met de Combo en de Berlingo, dus op de Citan vallen.
Maar zoals ik ook schrijf in de rijtest, smaken verschillen en elke keuze van een ander respecteer ik.
Oké, wat je zegt over die combo kan ik me ook helemaal in vinden(modeljaar2009), daarintegen vond ik persoonlijk de zit een drama evenals het rijgedrag.( daarom zijn we ook niet verandert kwa merk)
Daarintegen hebben wij het oude model(2001) de facelift( 2006) en het nieuwe model berlingo (vanaf 2008) rijden en met het nieuwe type (wat een totaal ander model is geworden ) zijn de punten zoals zenuwachtig stuurgedrag en de zachte zit( die met de facelift al aardig verbeterd was)niet meer aan de orde.Hierbij komt het feit dat er tegenwoordig een bank in zit die bestaat drie delen waarvan zowel de linker als de rechterzijde netjes te verstellen zijn waarmee je een lange rit kan maken zonder dat je er met een hernia de auto uit stapt.

De Volkswagen caddy vonden wij weer te duur en te "kaal" in vergelijking tot de combo of de berlingo.
Het zijn tenslotte maar bedrijfswagens waar je niet veel voor wilt betalen maar wel genoeg voor terug wilt krijgen( we zijn tenslotte Hollanders)

Wat alleen jammer is, is dat Citroen gelijk een bestelwagen aanbood tijdens de introductie van het nieuwe model die redelijk voorzien was van opties( mistlampen voor, airco, geintergreerde radio met bediening vanaf het stuur, enz.) om extra klanten binnen te halen wat ze aardig gelukt is.
Hierbij laat Mercedes dan weer een steekje laat vallen......denk ik.
Vooral in een segment waarin de concurrentie moordend is.
Persoonlijk denk ik dat je pas een oordeel kunt geven over een auto na een test van een langere periode.
( dit deden wij ook met de combo ......gelukkig)


Maar dat is dan weer mijn mening en ervaring.....
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

12 nov 2012 17:59

Ed; kan jij ver genoeg met de stoel naar achteren?
Ik heb een poos een expert gereden waarbij ik mede dankzij mijn lange goddelijke lichaam nogal opgevouwen zat
Gebruikersavatar
Sanoss
Berichten: 4278
Lid geworden op: 21 mei 2007 12:06
Mercedes-Benz: S124 E250

12 nov 2012 18:27

Als je lang bent zit je in een caddy ook half opgevouwen, en dat rijd niet echt ontpannen.
Doen we gewoon bij de volgende meeting een rondje Citan :owja:
Gr. Sander
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

12 nov 2012 18:36

Wat alleen jammer is, is dat Citroen gelijk een bestelwagen aanbood tijdens de introductie van het nieuwe model die redelijk voorzien was van opties( mistlampen voor, airco, geintergreerde radio met bediening vanaf het stuur, enz.) om extra klanten binnen te halen wat ze aardig gelukt is.
Dit is iets wat ik enorm mis op een Citan vind dat dit vooral bij een mercedes minimaal een optie moet zijn.
Net als ingebouwde Navigatie al zal een Tomtom goedkoper zijn.

ik had hem ook iets meer na mercedes omgezet verwacht zoals de mooie sleutels van MB en wat meer luxe.
zijn dingen waar ik als mercedes liefhebber op let de gemiddelde bouwvaker maakt het niks uit.
Kwa luxe zit je weer bij het W638 tijdperk
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

12 nov 2012 18:54

@Guido, in mijn Caddy heb ik meer ruimte en met die lange stelten van jou is een Citan geen optie.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
JKA320
Berichten: 352
Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447

13 nov 2012 17:56

Ik heb al een tijdje 2 caddy's rijden en 1 Transit Connect.

Ford Taransit rijd lekker, zit lekker maar is kwaltatief niet de beste. Begint overal lichte roestplekjes te vertonen
De Caddy's rijden heerlijk maar hebben beroerde zittingen. 1 Caddy heeft nu een op maat gemaakte stoel en zit sindssien perfect. Is wel nodig want degene die hem dagelijks bestuurd is 2,05m lang en maakt ong 90000km per jaar ermee.
Ook de caddy's zijn zeker niet van een kwaliteit die Volkswagen wordt toegeschreven (door vooral de pers). Bij beide is al het nodige vervangen

Hiervoor ook de vorige combo gehad. Was goedkoop en zeker niet slecht met 240000km zonder 1 defect!

Een bedrijfswagen dient 1 heel belangrijk doel: Werken! Dáárnaast mag er ook best wat luxe inzitten aangezien we er bijna in wonen (3 autos samen 250000km per jaar) Maar..zodra er nieuwe busjes moeten komen ga ik zeker kijken bij Mercedes. (maar ook bij de anderen) Ik vind het onzin om een merk af te schrijven op een onderbuikgevoel. En helaas heb ik die wel wij deze Mercedes (of Renault)
Ik hoop dat ze net zo'n leuk pakket hebben als VW nu met de Caddy. Want méér betalen voor een ster in de gril doe ik alleen prive

Gr
Gebruikersavatar
Juffer1
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:40
Locatie: Harderwijk

16 dec 2012 22:45

Mooie duidelijke en goed onderbouwde review !

Wat ik me afvraag : is bij de Citan het stuur wel of niet in hoogte verstelbaar ?
Mijn werkgever rijdt met ca. 30 nieuwe kangoo's waarbij nu binnen een jaar de helft al een aangepast tussenschot en op maat gemaakte stoelen heeft omdat de monteurs bij bosjes tegelijk uitvallen met rug en vooral knie klachten.

Grootste struikelblok is dat je met je knieën constant tegen het stuur en dashboard zit. Ik kon gelukkig een Megane Van van een collega die uit dienst ging overnemen omdat ik na 2 weken ook al klachten kreeg in de Kangoo.

Mocht de Citan nu wel een in hoogte verstelbaar stuur hebben dan ben ik direct bereid om de luxe van de Kangoo (standaard navigatie, carkit, armsteun ed) in te ruilen voor de Mercedes.
Gezien het feit dat deze auto 20% bijtelling heeft en de Kangoo 25% denk ik dat dat wel moet lukken.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

16 dec 2012 22:57

Juffer1 schreef:Mooie duidelijke en goed onderbouwde review !

Wat ik me afvraag : is bij de Citan het stuur wel of niet in hoogte verstelbaar ?
Mijn werkgever rijdt met ca. 30 nieuwe kangoo's waarbij nu binnen een jaar de helft al een aangepast tussenschot en op maat gemaakte stoelen heeft omdat de monteurs bij bosjes tegelijk uitvallen met rug en vooral knie klachten.

Grootste struikelblok is dat je met je knieën constant tegen het stuur en dashboard zit. Ik kon gelukkig een Megane Van van een collega die uit dienst ging overnemen omdat ik na 2 weken ook al klachten kreeg in de Kangoo.

Mocht de Citan nu wel een in hoogte verstelbaar stuur hebben dan ben ik direct bereid om de luxe van de Kangoo (standaard navigatie, carkit, armsteun ed) in te ruilen voor de Mercedes.
Gezien het feit dat deze auto 20% bijtelling heeft en de Kangoo 25% denk ik dat dat wel moet lukken.
Volgens de brochure heeft de Citan een in hoogte verstelbaar stuur :goedzo:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Juffer1
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:40
Locatie: Harderwijk

16 dec 2012 22:59

In de brochure die ik heb ontvangen van de dealer staat dit niet vermeld, vandaar mijn vraag.
Bedankt voor je snelle reactie mr. Michel !
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

16 dec 2012 23:04

Juffer1 schreef:In de brochure die ik heb ontvangen van de dealer staat dit niet vermeld, vandaar mijn vraag.
Bedankt voor je snelle reactie mr. Michel !
Op pagina 5 van deze brochure staat het onder 'Comfort'
http://www.mercedes-benz.nl/content/med ... d_9okt.pdf
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Juffer1
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:40
Locatie: Harderwijk

16 dec 2012 23:11

Zie alleen dan weer niet de diepte verstelling staan die de Kangoo dan wel weer standaard heeft.
Morgen maar eens langs Wensink rijden en daar navraag doen.
nicolas022
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:45

01 feb 2013 14:51

geachte, is dat bij jullie in nederland ook zo'n chaos voor de citan te bestellen? Verkoper is vriendelijk en alles, maar bij mercedes is bijna nog niets leverbaar. Ik wil een bepaalde kleur, en die is nog niet te krijgen, maar hij staat wel in die kleur in de showroom. Wil een linkse deur zonder raam, is voorlopig alleen te krijgen met raam, Ik wil matjes en een trekhaak, nog niet leverbaar. Ik wil eventueel ingebouwde gps, nog niet leverbaar. Wilde een lengte a3 (extra lang), nog niet leverbaar. En dan uiteindelijk relatief veel betalen. Voor die prijs heb ik een berlingo met alles erop en eraan. probleem is dat ik er wel graag mee rijd. Heb net een proefrit achter de rug en dat beviel enorm, en hij is wel mooi. Heeft er iemand van jullie hier ervaring mee met vertraagde of geweigerde bestellingen van modellen of opties?
met dank
Plaats reactie