Occasion invoeren vanuit Duitsland naar Nederland?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6059
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

24 okt 2012 18:43

Beste medeforum leden.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt met de zoekterm “invoeren”. En kwam vele informatieve pagina’s tegen. Deze vond ik oa zeer duidelijk duidelijk

Alleen deze behandeld dus van Duitsland naar België toe. Graag zou ik nu een soort How To “invoeren occasion van Duitsland naar Nederland” willen. Dit van de te nemen stappen van Dealer tot eigen voordeur. Plus van de kosten natuurlijk..
Misschien dat we samen een lijst kunnen maken hierover. Of misschien heeft iemand een makkelijk en duidelijk stappenplan, die diegene wilt delen. Is het uberhaupt iets "simpels"? Of raden jullie het af om er zelf aan te beginnen?

Ook heb je bedrijven die zich specialiseren in het invoeren van auto’s zoals http://www.automotiveimport.nl/werkwijze

Staat op hun pagina hier alle te nemen stappen op?
Heeft iemand ervaring met dit soort bedrijven, en is het idd zo hoofdpijn loos als beloofd?
En wat zullen ongeveer de totale kosten en tijd vanaf aanschaf auto tot legaal rijden in Nederland zijn?
Laten we onderstaande auto als (reken) voorbeeld nemen

Bvd dank, en misschien kunnen we een overzichtelijk en duidelijk stappenplan maken, zodat we toch wat zuurverdiende Eurootjes kunnen besparen 8-)
Bijlagen
$(KGrHqNHJC8FBmZ1qvqBBQ,)zBfH,!~~_27.jpg
$(KGrHqNHJC8FBmZ1qvqBBQ,)zBfH,!~~_27.jpg (53.93 KiB) 2635 keer bekeken
$T2eC16J,!y8E9s2figHYBQ,)zBdvsQ~~_27.jpg
$T2eC16J,!y8E9s2figHYBQ,)zBdvsQ~~_27.jpg (65.94 KiB) 2635 keer bekeken
MB 211.jpg
MB 211.jpg (68.74 KiB) 2635 keer bekeken
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6059
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

25 okt 2012 10:53

Ik heb bovengenoemde auto als voorbeeld genomen om de BPM te berekenen. Dit heb ik middels Autoweek gedaan. http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php

Dan kom ik uit op rest BPM €6366,-
Plus een kleine €500,- aan overige kosten..
Overige kosten: (Zijn dit dan de enige kosten?)

Exportkenteken (wit met rood vlak met uiterste geldigheidsdatum)
Benzine voor zoeken naar, evt met hotelovernachting
RDW Keuring
APK keuring

Absolute noodzaak naar Nederland:
- TUV/AU keuringsbewijs
- De autopapieren (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II)
- Exportkenteken (wit met rood vlak met uiterste geldigheidsdatum)
- Aankoopbon (indien controle douane, aantonen dag van aankoop)
- Evt All Risk verzekering op chassisnummer
In geval van controle door de Nederlandse douane terwijl je met een exportkenteken rijdt, overhandigen ze je een informatiepapier. Daar staat uitgelegd wat je moet doen om een boete te voorkomen (invoeren en BPM betalen).

RDW Keuring:
- Afspraak maken
- Eendagskenteken vragen bij maken afspraak
- Zelf de auto even nalopen (denk aan verlichting, banden ed)
- APK door RDW laten uitvoeren, is eerlijk en je kunt sneller rijden

BPM aangifte: ( Moet je dit meteen aftikken, of krijg je een rekening of iets dergelijks?)
- Formulier
- Extra's die niet af fabriek zijn, maar wel verwijderbaar, verwijderen
- Af fabriek extra's worden door Douane in geval van twijfel opgevraagd

Als ik deze stappen navolg, ben ik er dan?
Wat zijn de kosten van de RDW Keuring?
Wanneer je dit laat doen via een bedrijf betaal je minimaal €259,- Dat is niet veel, maar zo te zien is het vrij overzichtelijk om het zelf te doen?
Bijlagen
I.jpg
I.jpg (21.03 KiB) 2594 keer bekeken
II.jpg
II.jpg (20.99 KiB) 2594 keer bekeken
III.jpg
III.jpg (21.57 KiB) 2594 keer bekeken
Basis inmportpakket.jpg
Basis inmportpakket.jpg (49.2 KiB) 2594 keer bekeken
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6059
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

25 okt 2012 10:57

Als ik snel in Nederland dan kijk wat je voor dat geld ongeveer kan aanschaffen Aanbod

Dan is import niet super interessant toch? Of beter gezegd, het onloopt zich geen €5000?
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

25 okt 2012 11:11

Complete handleiding in de wereld van DIY auto importeren.

http://www.autoimporteren.nl/zelf-een-auto-importeren/

Heb je hier wat aan?
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Gebruikersavatar
ai190
Berichten: 495
Lid geworden op: 29 apr 2012 23:40
Mercedes-Benz: ‘19 V300d AMG Pakket
Locatie: Rotterdam

25 okt 2012 11:12

Invoeren W124 300D 1985

#1. Eendags kentekenplaten aangevraagd bij de RDW ( € Gratis ) - Ze hebben wel het chassis nummer van de auto nodig.
Wel de eendags kentekenplaten laten verzekering want die hebben zelf geen verzekering!

#2. Auto opgehaald met de 1-dags platen

#3. Weer 1-dagskentekenplaten opgehaald bij de RDW voor de keuring ( € Gratis ).

#4. Naar de RDW Keuring:
- Alle buitenlandsepapieren meenemen naar de RDW
- Nummertje trekken, daarna moet je naar de balie waar de medewerker de papieren van je afneemt en geeft je een nummer die je op de auto kan plaatsen. Vervolgens moet je aansluiten in de rij.
- Keurmeester gaat met een felle lamp rondom het chassis nummer kijken of er geen sporen zijn van een omgekatte auto ook gaat hij met een doekje met thinner erop op het chassis nr boenen dat er geen andere kleur lak eronder vandaan komt.
- Nadat hij alles gecontroleerd heeft gaat hij de wielbasis'en opmeten.
- Wanneer hij klaar is vraagt hij je om binnen te gaan afrekenen.
- Nummertje trekken even € 100,25 afrekenen (Dit is zonder eventuele overname van een TúV)
- Daarna komt de meneer van de Belastingdienst die de BPM Aangifte formulier aan u geeft om in te vullen.
- BPM aangifte invullen en inleveren ( Kosten € (BPM Afhankelijk)).
- Na +/- 4 dagen krijg je de kentekenbewijzen thuis gestuurd.
- Platen bestellen of laten drukken / Auto Verzekeren / APK Keuren en rijden
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

25 okt 2012 11:13

Of..

(overigens dit heb ik niet zelf geschreven, dus daar waar over 'ik' wordt gesproken gaat het over de schrijver en niet over mijzelf)

Bij het importeren van een auto uit Duitsland heb je een drietal 'uitdagingen':
1. ophalen van de auto
2. de verzekering
3. het NL-kenteken

1. ophalen van de auto
Ik heb mijn auto bij een dealer gekocht. Wanneer je als Nederlander een auto koopt, kun je deze door de dealer laten voorzien van een zgn. 5-daags kenteken. Hiermee mag je in de auto stappen en naar huis rijden. Wanneer je de auto bij een particulier koopt, zul je zelf zo'n 5-daags kenteken moeten halen bij het Verkehrsamt. Kosten: tussen de 100 en 150 euro. Ik weet het niet precies daar ik e.e.a. had uitonderhandeld bij de dealer. 

Met dit kenteken op de auto moet je feitelijk vanaf de grens direct naar huis rijden. Wanneer de douane je aanhoudt, overhandigt zij jou een papier waar dit ondermeer op wordt uitgelegd. Als je een 2e keer door de Douane wordt aangehouden (op een andere rit) ben je zuur. Ikzelf had een rustige grensovergang gekozen en ben niet aangehouden door de Douane. Ik heb vervolgens (beperkt) die 5 dagen rondgereden met mijn auto. De politie controleert niet op deze kentekens. Wel kun je door de Douane worden aangehouden, die jou dan uitlegt dat dit maar 1 keer wordt gedoogd.

Alternatief voor het 5-daags kenteken is het ophalen van de auto op een aanhanger.

2. de verzekering
Bij het 5-daags kenteken hoort standaard een 5-daags WA-verzekering. Je krijgt als bewijs hiervan een groene kaart. De verzekering is geldig in NL. Wanneer je onzeker bent over de dekking van deze verzekering kun je natuurlijk altijd zelf bij je vertrouwde verzekeraar een verzekering afsluiten. Omdat je nog geen NL-kenteken hebt, zal dit alleen op chassis-nummer lukken. De meeste verzekeraars verzekeren louter een WA-dekking op chassis-nummer. Het zal dus in deze periode altijd lastig zijn om een all-risk dekking verzekerd te krijgen.

Na die 5-daagse periode kun je dus, omdat je nog geen kenteken hebt, de auto weliswaar verzekeren op chassis-nummer. Echter, dit is alleen WA en je kunt toch niet rijden. Je kunt er daarom ook voor kiezen NIET te verzekeren tot de dag dat je naar de RDW-keuring gaat. De auto mag tussen de 5-daagse periode en de dag dat je naar de RDW-keuring rijdt niet op de openbare weg staan!

3. NL-kenteken
Zodra je de auto naar huis gereden hebt, meld je je aan bij de RDW voor een keuring. Ik heb dit op afspraak gedaan,omdat je anders een groot risico loopt lang te moeten wachten. Om van huis naar het RDW-station (en weer terug) te kunnen rijden krijg je van de RDW een 1-dags kenteken. Je maakt een print of stift dit op een witte ondergrond op de auto en, rijden maar. Ik heb bij de RDW ook meteen APK aangevraagd zodat ik daar ook meteen van af was. Bij de RDW aangekomen werd ik exact op tijd geholpen en hebben 2 deskundige mensen mijn auto onderhanden genomen. De typekeuring is een fluitje van een cent, en de APK neemt de meeste tijd in beslag. Al met al was ik binnen een half uurtje gereed en ontving de mededeling dat ik naar de Belastingdienst (zelfde gebouw) mocht. Als voorbereiding had ik (via internet) al mijn BPM-aangifte gedownload en ingevuld. Een medewerker van de Belastingdienst beoordeelt of ik dit een beetje goed gedaan had. Als dit akkoord is, wordt medegedeeld dat je bericht krijgt van de belastingdienst om de BPM te betalen. Binnen 24 uur had ik inderdaad een mailtje binnen met instructies om mijn betaling te doen. De belastingdienst informeert de RDW als de betaling binnen is (ca. 4 werkdagen) en dat ze een kentekenbewijs mogen opsturen. Dit ontvang je ongeveer een week na je betaling. Met dit kentekenbewijs kun je naar iedere RDW-geregistreerde kentekenplaatwinkel (zie de lijst op rdw.nl) en wordt ter plekke een set nummerborden aangemaakt. Je auto staat in deze tijd rustig thuis te wachten totdat je met deze kentekens aan komt zetten. Je schroeft ze er vervolgens onder en de pret kan beginnen. Je hebt een NL-auto. 
Niet vergeten om de verzekering te bellen dat je een kenteken hebt. Ik was dit vergeten en dat begint de Belastingdienst te zeuren dat je onverzekerd rondrijdt. In eerste instantie blijft dit bij een waarschuwing, daarna gaat het geld kosten.

Overigens kun je op http://www.autoweek.nl een proforma BPM berekening doen om te zien welke BPM nog verschuldigd is bij import. http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

25 okt 2012 11:33

Ik kijk nog even naar je berekening van de naheffing inzake de BPM, maar deze klopt niet.
Jij hebt de verkoopprijs in Duitsland als uitgangspunt genomen, maar dit moet natuurlijk niet.
Om tot de BPM te komen, moet je uitgaan van de oorspronkelijke catalogusprijs, inclusief accessoires.

Als ik jouw auto invoer op merk, type, bouwjaar, dan kom ik op minimaal het onderstaande.
Dat is dan nog zonder eventuele accessoires. Met name op het laatste is de fiscus nog al nauwkeurig, immers het is goed mogelijk -zeker bij een Benz- om een vermogen aan opties te bestellen. Als deze af-fabriek zijn meegeleverd, is ook hier rest-BPM over verschuldigd.

Het is dan ook altijd handig om een orginele prijslijst op te zoeken, waarin je de totale waarde (in NL, in het bouwjaar van je auto) kan becijferen. Je kan doen of je neus bloedt, maar de fiscus heeft een hoop bijgeleerd de afgelopen jaren.

Ps. Inzake de BPM berekening. Je mag altijd de laagste kiezen. Dus als de 2008 berekening gunstiger voor je is, dan is die van toepassing op je aangifte.


BPM berekening 2008

catalogusprijs (netto)   € 43.398
BTW (19,0%)   € 8.246
BPM (45,2%)   € 19.616
BPM brandstoftoeslag   € 328
BPM toeslag energielabel   € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot   € 0
   
catalogusprijs (bruto)   € 71.588
 
BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 72.248%)   € 5.535

BPM berekening 2012

catalogusprijs (netto)   € 43.398
BTW (21,0%)   € 9.114
BPM (11,1%)   € 4.817
BPM brandstoftoeslag   € 0
BPM toeslag energielabel   € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot   € 16.467
   
catalogusprijs (bruto)   € 73.797
 
BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 72.248%)   € 5.907
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

25 okt 2012 13:12

Google eens op tegenbewijsregeling, die tabellen op de Autoweek site zijn op tabelbasis en de tbr gaat op basis vd marktwaarde. In 9 vd 10 gevallen is de tbr gunstiger :goedzo:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

25 okt 2012 13:39

bekijk deze calculator eens

Bedenk wel dat wanneer je de auto (geen old-/youngtimer) weer verkoopt, je verkoopprijs waarschijnlijk weer lager zal liggen i.v.m. grijsimport. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je een berekening maakt waarbij je rekening houdt met het aantal jaren dat je nog wil rijden en de afschrijvingskosten.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
JKA320
Berichten: 352
Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447

25 okt 2012 14:10

De calculator van SK heb ik ook gebruikt. Zat er iets naast €2250,- ipv de werkelijke €2100,- meen ik. Het verschil komt met de interpretatie van de koerslijsten. Er zijn meerdere partijen die die opstellen en het is vaak maar net welke de douanier gebruikt. (bij mij een gunstiger dan ikzelf had!) Vaak is het ook niet duidelijk wat een extra is en wat standaard en in hoeverre de douanier er moeilijk over doet. Mijn auto had nogal wat extra's tov de NL versie maar de beste man vond de lijst goed genoeg en is niet eens wezen kijken bij de auto.

Hou er rekening mee dat je voor het exportkenteken een WA-verzekering moet hebben. Dit, en het kenteken, en de papieren zijn verkrijgbaar bij verschillende bedrijven maar die zitten vaak wel op hetzelfde terrein.
Wat betreft rijden naar (en in Nederland) . Je mag heel europa door maar het schijnt niet te mogen in Nederland, maar als je niet gek doet en recht toe recht aan naar huis en dan RDW gaat zal er niet zo'n probleem zijn. Ik had een citaat meegenomen Geld niet als je handelaar bent! dan wordt je op zeker geacht de wet te kennen.

Zelf zou ik, gezien het eenvoudige afhandelen, nooit een ander bedrijf inschakelen. Aankoopkeuring kan geen kwaad maar dat doe je bij de MB-dealer tp lijkt me.

gr. Jeroen
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

25 okt 2012 14:50

Zonder kenteken zou ik niet zondermeer doen, of je moet direct aan de grens wonen.

Het probleem is namelijk dat je naast het ontbreken van een geldig kenteken ook nog een economisch delict pleegt.
Immers, je krijgt officieel pas een kenteken als je je belasting (BPM) betaald hebt. Geen kenteken = geen belasting betaald = economisch delict.

Ook is het voertuig nog niet goedgekeurd (APK). Dit levert je ook een boete op.

Als als die dingen dus ontbreken, dan levert je dat een fikse boete op.
Overigens valt er dan weinig te onderhandelen over de BPM en de naheffing hierop.

Wil Hermandat gewoon serieus duidelijk maken dat het niet kan, dan moet je de auto laten staan en apart op laten halen op een trailer, en -in lijn met mijn eerste opmerking- mag hij formeel NIET met 4 wielen op de openbare weg staan.

Doe simpel, regel een ééndagskenteken bij RDW en een verzekering (op chassisnummer).
Of doe nog simpeler, regel een autoambulance. Dan volstaan de eigendomspapieren.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6059
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

25 okt 2012 16:06

Bedankt heren tot nu.. Maar daar gaan we weer, toch best wat haakjes en oogjes. Geen absoluut zeker bedrag wat de BPM moet zijn..
@Vos, dankje boek is handig, maar vaak na een jaar alweer achterhaald omdat de regelgeving in Nederland vaak weer maartjes en ditjes en datjes erbij verzint..
Dankje voor de herbereking van de BPM calculator, ja ik zat al te twijfelen.. Dus dan moet je toenmalig verkoopprijs in Duitsland nemen?
Ja.. Als ik het doe, ga ik het idd gewoon op de nette manier doen.. Moest voor mijn werk eens met een Duitse Lexus 450h rijden, met baas geen probleem, totdat ik werd aangehouden met >140 km/u en mijn baas ( niet mijn vaste) zat lekker op een kantoor.. Nou daar heb ik dus geen zin an.. Alsof ik de grootste crimineel was, niet voor rede vatbaar die menschen..
@MrMichel.. Ga ik doen :goedzo: Grr weer een ander lijstje
@SK das duidelijk, maar bedoeling is dat ik m 10jaar rij, maar idd in een Howto lijst moet het gemeld worden :applaus:
@Ai190.. Geweldig jonguh, zo een lijstje wilde ik.. Maar ivm rest BPM moet ik dat meteen aftikken daar? Of krijg ik een rekening thuis gestuurd?
@JKA Thanks, zo te lezen is het idd zelf goed te doen..
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

25 okt 2012 16:15

kickdownkiko schreef:Bedankt heren tot nu.. Maar daar gaan we weer, toch best wat haakjes en oogjes. Geen absoluut zeker bedrag wat de BPM moet zijn..
@Vos, dankje boek is handig, maar vaak na een jaar alweer achterhaald omdat de regelgeving in Nederland vaak weer maartjes en ditjes en datjes erbij verzint..
Dankje voor de herbereking van de BPM calculator, ja ik zat al te twijfelen.. Dus dan moet je toenmalig verkoopprijs in Duitsland nemen?
Ja.. Als ik het doe, ga ik het idd gewoon op de nette manier doen.. Moest voor mijn werk eens met een Duitse Lexus 450h rijden, met baas geen probleem, totdat ik werd aangehouden met >140 km/u en mijn baas ( niet mijn vaste) zat lekker op een kantoor.. Nou daar heb ik dus geen zin an.. Alsof ik de grootste crimineel was, niet voor rede vatbaar die menschen..
@MrMichel.. Ga ik doen :goedzo: Grr weer een ander lijstje
@SK das duidelijk, maar bedoeling is dat ik m 10jaar rij, maar idd in een Howto lijst moet het gemeld worden :applaus:
@Ai190.. Geweldig jonguh, zo een lijstje wilde ik.. Maar ivm rest BPM moet ik dat meteen aftikken daar? Of krijg ik een rekening thuis gestuurd?
@JKA Thanks, zo te lezen is het idd zelf goed te doen..
dacht dat je een factuur gezonden kreeg en zodra die betaald is komt het kenteken jouw kant op
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

25 okt 2012 16:29

Bij de RDW kun je ook geijk je BPM-aangifte doen, dus wanneer je met de belastingdienst belt, (moeten) ze je dat wel kunnen vertellen.

Over het BPM-bedrag:
Het is inderdaad afhankelijk van welke koerstlijst en afschrijvingsmethode je kiest en welke keurmeester je treft (verschil in uitrusting tussen NL en DLD).

V.w.b. dat laatste is het misschien verstandig te bepalen welk keuringsstation je absoluut niet naar toe moet (mij niet bekend, maar er zal vast wel een beruchte tussen zitten) en waar je het beste naar toe kan (nog net geen koffie met gebak erbij :lol: )
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
JKA320
Berichten: 352
Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447

25 okt 2012 16:46

Bij de RDW hebben ze 2 balies. tenminste in Waddinxveen
1e = de RDW
2e = de belasting

Bij de belasting kun je kiezen.
Of je betaald direct en hebt de papieren 2 dagen later in huis
Of je betaald later maar dan gaat de papier winkel ook pas later lopen.

De RDW maakt de papieren pas in orde (of af) als ze van de buren het seintje krijgen dat de BPM betaald is.
Ik moet zeggen dat toen ik een 52jaar oude motor invoerde ze toch even moesten schakelen. Volgens de Belasting geen BPM maar de RDW moest wél een verklaring hebben van de BPM.... En dan ben je blij dat ze naast elkaar zitten. Wel netjes dat ze omdat ik de originele papieren had ze het originele kenteken weer konden activeren. (en dus de originele blauwe plaat kon gebruiken)

gr
Plaats reactie