W210 Trekhaak monteren limo

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IJspeert
Berichten: 294
Lid geworden op: 14 okt 2006 21:59
Locatie: Lehnhausen
Contacteer:

17 dec 2006 20:35

Auteur: IJspeert

Benodigdheden;
1x W210 limo
1x Trekhaak van http://stores.ebay.de/Rameder-Anhangerkupplungen inclusief voertuig specifieke!!!!!! (belangrijk) elektraset.
Oprijbokken (of brug of smeerkuil).
Boormachine.
Decoupeerzaag met kort metaalzaagje.
Boor 13
Afgeslepen (ingekorte) boor 10 en accuboormachine
Ronde vijl.
Gatenzaag.
Multimeter.
Soldeerbout + soldeertin.
Roestwerend middel (zinkspray).

Als je de trekhaak bij bovenstaand adres besteld krijg je er een duitstalige handleiding bij, dus daarom heb ik wat meer foto´s gemaakt dan strikt noodzakelijk.

1.Ruim de achterbak leeg, afdekplaat eruit, reserve wiel eruit.

2.Zet de auto op de oprijplaten.

3.Verwijder de sierlijst van de "drempel" van de kofferbak rand, hier zitten 8 vierkante borgpennetjes in en 2 schroeven, de borgpennetjes met 2 kleine schroevendraaiers omhaag wippen en er vervolgens met een tang er geheel uittrekken, let erop dat ook het vierkante eruit komt.

4.Verwijder de linker wielkast bekleding, deze zit met 1 borgpennetje terhoogte van de kofferbakscharnier vast (borgpennetje met 2 schroevendraaiers eruit wippen).

5.Verwijder de achterbumper, deze zit met 3 moeren (in de kofferbak) vast, 1 in het midden en links en rechts ter hoogte van de achterlichten, vervolgens de bumper er recht naar achter aftrekken, let er wel op dat de kunststof kappen in de wielkasten niet achter de bumper blijven hangen.

6.Verwijder de uitlaat (1x beugel in het midden van de pijp en 3x rubber ophanging)

7.Verwijder het hitteschild (boven de eindemper), rechts achter zit er een kleine uitsparing in het hitteschild, teken deze eerst af op de auto voordat je het hitteschild demonteerd (moet later de kabel doorheen).

8.Zaag op de bumperbalk 2 gaten van 70 mm, ik heb een gatenzaag gebruikt om een (boor)gat te maken en een cirkel op de balk aftetekenen, het boorgat in het midden kan je gebruiken als startpunt voor decoupeerzaag.

9.Links in de uitlaattunnel zit een rubberdopje, haal deze er uit.

10.Iets achter bovenstaand gat zit een centerpunt, hier moet een gat inkomen van 13 mm, aangezien er te weinig ruimte is om hier een boormachine

tussen te krijgen, heb ik de accuboormachine genomen (is wat kleiner), en een 10mm boortje opgeofferd door deze af te slijpen zodat je er met een boor tussen kan komen, vervolgens het gat uitvijlen (in iedergeval naar voren).

11.Boor 4 13mm gaten in de achterbalk (onderzijde links en rechts), hier zitten ook centerpunten voor de positie, alleen zaten die ondergesmeerd, dus eerst even schoonkrabben.

12.Zaag een gat van 38mm in de rechterkant van de uitlaattunnel op de plek van de eerder afgetekende (hitteschild uitsparing) positie.

Ik heb alle kale delen ingespoten met zinkspray, maar een ander roestwerend middel mag ook.

13.Leg de langs-verstevigings balken in de chassisbalken en steek de bouten erin, hang de trekhaakbalk eronder en draai de bouten erin (volgens meegeleverde tekening), monteer de knop nog niet !!

14.Duw de meegeleverde afdichtings doppen in de 70mm gaten en monteer de achterbumper weer.

15.Monteer de knop.

En dan de elektra.. :-)
Er worden ook universele elektra setjes aangeboden, maar koop een set specifiek voor de auto, je zal verderop zien waarom..

16.Voer de kabel door het 38mm gat (van buiten naar binnen), er zitten 2 doorvoer afdicht rubbers op de kabel, 1 rechte en 1 in een hoek, de rechte is voor het T model, de hoek versie voor onze limo, dus het rechte rubber kan je eraf knippen...

17.Monteer de connector volgens bijgeleverde tekening.

18.Leg de kabel langs de bestaande kabel in de linker wielkast en tiewrap hem vast, zorg dat je wat kabel overhoudt zodat de kabel langs de achterbalk kan lopen.

19.Monteer de bruine draad bij het bestaande massa-aansluitpunt onder het linker achterlicht.

20.Demonteer de achterbank, zitting ontgrendelen op de hoeken (onderkant) en naar voren eruit schuiven (staat ook beschreven in instructieboekje), rugleuning zit met 3 boutjes aan de onderzijde vast (1 in het midden, en op de hoeken 1), rugleuning omhoog tillen om te verwijderen.

21.Plastic en isolatie materiaal van de rugleuning wat aan de kant leggen, en de kabel naar voren doorvoeren.

22.Verwijder de plastic instapsierlijsten in de deuropening door deze met een schroevendraaien omhoog te wippen (zit op 3 punten vast), en verwijder het plastic afdek plaatje (1 schroef en 3 klemmetjes) door deze omhoog eraf te trekken eventueel met een schroevendraaien wat helpen.

23.Trek de deurrubbers er een klein gedeelte vanaf

24.Vloerbedekking losmaken, zit vast achter 2 haakjes, doe dit met beleid, deze haakjes breken gemakkelijk af.(voordeur is hetzelfde)

25.Verwijder de voorste instapsierlijst, met beleid omhoog trekken, en trek ook hier de deurrubbers gedeeltelijk omhoog.

26.Verwijder het plastic afdekplaatje onderaan de B-zuil, deze zit met 4 klemmen vast, de onderste klemmetjes opzij schuiven met een schroevendraaien en de bovenste eruit klikken

27.Klik de deksels van de kabelgoot open, kan met lomp geweld, of met een schroevendraaier.

28.Verwijder het schuim van Pneumatische StuurEenheid (PSE) (rechts naast de accu) en haal de PSE omhoog.

29.Leg de bruin/witte draad onder de isolatie (van de achterbank) naar de PSE.

30.Klap de beugel van de 12-polige stekker om (op de PSE) zodat de stekker loskomt.

31.Schuif het platte voetje van de stekkerbehuizing zodat de connector vrij komt, en steek het pinnetje in (de vrije) kamer 2. (kijk wel even aan welke kant het blokkeer veertje van het pennetje in de stekker moet komen)

Tot model 03/97 is er een 12-polige stekker gebruikt, na 03/97 is er een 18-polige stekker gebruikt en bij deze stekker moet de kabel in kamer 15 gestoken worden

32.Monteer de stekkerbehuizing weer, zet de stekker er weer op en zet de PSE weer op zijn plek (en het schuim er weer op).

33.Zoek de zwart/witte en de zwart/groene draad (knipperlicht draden) op in de kabelgoot achter de B-zuil (tot 03/97 na 03/97 voor de B-zuil), deze liggen in een lus in de goot.

34.Knip de lus door, maak de draden blank en leg dezelfde kleur draad van de kabelboom erbij, draai de draden inelkaar en soldeer deze door.(en isoleer de blanke draden)

35.Zoek op dezelfde plek de grijs/groene draad op (licht ook in een lus) knip de lus door.

36.Deze draad is voor het mistachterlicht, maak de draden blank en meet met een multimeter op welke draad je geen weerstand hebt, de draad zonder (of weinig) weerstand is de draad naar de lamp, deze draad moet op pen 87a komen van het relais, de andere draad is de voedingsdraad (afkomstig van de schakelaar) en moet naar pen 86 van het relais.

37.Trek de draad met de laatst overgebleven connector door naar voren (deze stekker komt er bij de lichtschakelaar in).

38.Verwijder de bekleding onder het stuur, 1x grote plastic moer ter hoogte van het gaspedaal losdraaien, en 3x schroef losdraaien, links van het stuur de stoffen bekleding er vanaf trekken (klemmetjes), rechts even opletten, de bekleding aan de rechterkant van de voetenbak/middenconsole) zit met haakjes vast en moet er naar BENEDEN uitgeschoven worden.

39.Verwijder de plastickap aan de linkerzijde van de voetenbak, er zit 1 schroef in het midden achter een afdek plaatje.

40.Steek de stekker in de vrije positie van de lichtschakelaar, zit aan de linkerkant en kan je prima bij van onderaf, het is niet nodig om de
lichtschakelaar uit te bouwen.

41.laat de kabel langs de (linker) zijkant naar beneden lopen, leg hem in de goot en leg de rest van de kabels ook in de goot.

In principe is alles klaar nu, voordat je de boel weer monteert is het verstandig om eerst alles te testen, als alles werkt, kunnen de gootjes weer dicht geklikt worden en de plastic afdekplaatjes weer op hun plek gezet worden....

Groetjes,
Martin.
Bijlagen
17relais.jpg
16gesoldeerd.jpg
15zwwgr.jpg
14psestekker.jpg
13pse.jpg
12bzuil.jpg
11voordrempel.jpg
10sierlijst.jpg
9achterbank.jpg
8kabelachter.jpg
7bumperterug.jpg
6gemonteerd.jpg
5tunnellinks.jpg
470mmgaten.jpg
3uitlaat.jpg
2drempellijst.jpg
1opgebokt.jpg
Shall we take it to an expert, or shall we cock it up ourselves?
rwijnhov
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 apr 2012 21:50
Mercedes-Benz: S210 300TD

10 aug 2019 18:47

Waar is die bruin witte draad voor die de pse in gaat?
Kan uitlezen met Star Diagnose in regio noord-brabant / limburg.
rwijnhov
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 apr 2012 21:50
Mercedes-Benz: S210 300TD

12 aug 2019 12:20

Kortom waar moet 1 van de trekhaak kabels aagesloten worden bij de PSE? Wat is hier de funtie van?
Kan uitlezen met Star Diagnose in regio noord-brabant / limburg.
Plaats reactie