W124 Schuifdak volledig (de)monteren

Opgeloste problemen op het forum.
Gebruikersavatar
mark 300D
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2010 11:06
Mercedes-Benz: W124 300 Diesel 1986
Specialisatie: handige harrie

09 jul 2011 21:34

Hallo Forummers,

Sinds de aankoop van mijn W124 300D 1986, werkt het schuifdak al niet goed.
Allereerst kantelde het nog een klein stukje, maar na een paar weken gebeurde er niets meer.
Wel hoorde ik de motor als ik de knop bediende, dus het vermoeden was, dat er mechanisch iets mis was.
Daarom ben ik vanmorgen vroeg opgestaan, en heb ik de motor van het schuifdak gedemonteerd.
Hiervoor heb ik het versalg van Ron gebruikt, wat erg duidelijk is. Ron Bedankt.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... or#p270913

Bij het ontmantelen van de motor, bleek het kleine stalen tandwiel dat de kabel bediend, in 4 stukken te zijn gebroken.
38835
Dit verklaarde al een hoop. Meteen dus een gevraagd advertentie geplaatst op het forum, en verder met de auto.
Aangezien ik de kabel van het schuifdak nu handmatig kon bedienen, en ik het vermoeden had, dat het tandwiel niet vanzelf in 4 stukken was gebroken, probeerde ik of ik het schuifdak met de hand kon openen.
In eerste instantie ging het dak aan 1 zijde een klein stukje open. Daarna zat het echter muurvast.
38820
Aangezien het dak nu niet meer regenbestendig was, was ik feitelijk genoodzaakt om het probleem op te lossen.
Omdat ik mijn dak niet kon openmaken, moest ik het hele dak gaan demonteren.
Indien je je dak wel nog open kan krijgen, kan je ook alleen het schuivende gedeelte demonteren.
Hierover verderop meer.
LET OP, bouw de motor niet terug. De kabel moet los blijven hangen!

Ik besloot dan ook om de hemel eens los te halen, om te kijken of daar wat te zien was

Het beste kan je bij een volledige demontage, beginnen door de deurrubbers van de voorportieren bovenaan bij de A-stijl een stuk los te halen.
Je ziet dan namelijk meteen een klemmetje zitten, waarmee de interieurkap op de A-stijl geklikt zit.
Onderin bij de voorruit zitten nog 2 klemmetjes, dus je kan de kap er in principe zo vanaf trekken.
38840
Vervolgens schroef je de zonnekleppen van de hemel af, en trek je met een ferme ruk het binnenspiegel eraf.
Het spiegel zit namelijk ook geklikt. Onder het spiegel zit een schetsplaat, die met 3 schroefjes vastzit aan het dak.
Deze mogen ook los, en hiermee komt ook het kleine zonneklepje vrij dat bij de binnenspiegel zit.
De met leder beklede kap, die vooraan over de hemel zit, is hiermee reeds grotendeels los.

In mijn geval had ik nu een klein probleem. Aangezien ik het dak niet open kon krijgen, kon ik de schroeven en klemmen, waarmee de kap en de hemel vastzit aan het schuifdak-frame, niet loshalen. Dit betekende dat ik de kap vast moest laten zitten, en deze samen met het schuifdak uit de auto moest verwijderen. In verband met beschadigingen is dit echter niet aan te raden.

Mocht je jouw schuifdak wel open kunnen krijgen, doe dit dan volledig.
Je kan vervolgens aan de voorzijde van het schuifdak het chromen lijstje losschroeven, dat met 6 schroefjes bevestigd is aan het schuifdak-frame. Hiermee komt de voorste kap van de hemel los, en kan je hem bijna uit de auto pakken.
Je moet alleen nog de binnenverlichting loskoppelen. Het makkelijkste is om de hele unit uit de kap te halen.
Deze zit met 2 klemmetjes vast. Zie in de foto de 2 klemmetjes aan de rechterzijkant van de unit.
38817
De kap kan nu helemaal weg.

Vervolgens moet de rest van de hemel verwijderd worden.
Allereerst is het handig om de handvaten te verwijderen die tegen de hemel geschroefd zijn.
Het plastic randje kan je met een schroevendraaier loswippen.
Als je vervolgens het rubber aan de kant duwt, zie je een boutje zitten.
38823
Deze mogen dus allemaal los.

Als je vervolgens de deurrubbers van alle 4 de deuren nu langs de dakrand lostrekt, zie je dat de hemel met een 2e rubber vastzit onder de deurrubber. Deze mogen dan ook losgehaald worden.
38827
Op de plek waar de handvaten zaten, en ook bij de bestuurder op dezelfde plek, zit de hemel vervolgens nog vast met een metalen stangetje. Deze kan je makkelijk uit de sleufgaatjes schuiven.
Ook zitten er vooraan nog 3 plastic klemmetjes per zijde in de hemel.
Deze kan je met een spitsbek tangetje makkelijk loswippen.
De kappen om de B-stijlen mogen blijven zitten, de hemel kan hier gewoon achteruit geschoven worden.
38816

Vervolgens mogen de plastic kappen die op de C-stijlen bevestigd zitten gedemonteerd worden.
Deze zitten op ongeveer dezelfde manier geklikt als de kappen op de A-stijlen.
Als je deze kappen weghaalt, zie je ook hier aan elke zijde nog 3 plastic clips zitten, die je wederom met een spitsbek tangetje moet loshalen.

De hemel zit nu alleen nog vast bij de achterruit, en rondom het schuifdak-frame.
Bij de achterruit mag de hemel eventueel blijven zitten. Dit heb ik ook gedaan, en ik weet dus ook niet hoe deze losgehaald moet worden.

Bij de bevestiging aan het schuifdakframe ga je alsvolgt te werk.
Indien je dak openstaat, kan je van buitenaf een 5 tal kruiskop schroeven losschroeven in beide geleiders van het schuifdak.
Je kan hierdoor de bovenste geleider wegnemen. Ook de sierstrip over de hemel kan weggenomen worden, waardoor je de hemel makkelijk kan loshalen.
38822

LET OP, als je de bovenste geleiders verwijderd hebt, zou je eventueel ook het schuivende gedeelte van het schuifdak naar buiten uit de auto kunnen tillen. Hoogstwaarschijnlijk moet je hiervoor alleen nog de kunstof geleiders aan de zijkanten losklikken, maar dit weet ik niet zeker.
38830
Deze plastic geleiders zitten op 3 plaatsen aan de zijkant van het frame geklikt. Pas op dat het niet breekt, want dan kan je ze waarschijnlijk niet meer gebruiken.

Als je je dak op deze manier wilt demonteren, hoef je de hemel NIET los te halen !!

In mijn situatie ging dit echter niet, aangezien ik mijn dak niet openkreeg.
In dit geval moet je de hemel aan de zijkanten van het schuifdak-frame lostrekken.
Je trekt de hemel dan onder de sierlijst vandaan. Dit gaat op zich helemaal niet slecht, en
de hemel beschadigd niet, aangezien er hier een kunstof lijst op de hemel gelijmd zit.

Nu zit de hemel alleen nog aan de achterkant van het schuifdakframe vast.
De hemel zit hier vastgelijmd op een dik stuk vilt, dat om de hoek van het schuifdak-frame gehaakt is.
Je kan dit dus redelijk eenvoudigbij het frame lostrekken.
38826

De hemel hangt dan helemaal naar beneden, op je achterbank, en je ziet het hele schuifdak-frame voor het eerst zitten.
In het midden bij de achterruit zie je de kabel van het schuifdak aan het frame gemonteerd zitten.
Deze kabel zit met 2 schroeven vast. Haal deze NIET los! (dit had ik wel gedaan, maar er is nu kans op beschadiging.)
De kabel komt er met het hele schuifdak compleet uit.
38828
De kabel loopt achter een kunstof kap. Deze moet weggehaald worden.
Ook dient de isolatieschuim op de C-stijl ingesneden te worden langs de kabel, zodat deze vrij uit de C-stijl kan bewegen.
Vergeet ook niet de 4 slangen los te halen van de waterafvoer.

Nu mag er begonnen worden met het loshalen van de schroeven van het gehele schuifdak. Laat in eerste instantie de 4 hoeken vastzitten. De rest mag zowiezo los.
Vervolgens mogen ook de achterste hoeken los. Het frame blijft nu hangen aan de kabel.
Nu resten alleen nog de voorste hoeken.
Draai de beide voorstoelen helemaal rechtop, en schuif de hoofdsteun maximaal uit.
Als je nu de laatste 2 schroeven van het schuifdak loshaalt, kan je het hele frame op de hoofdsteunen laten zakken.
38837 38819

Nu is het zaak om het hele gevaarte voorzichtig uit de auto te tillen. Handig is om dit met 2 personen te doen, maar alleen kan het eventueel ook. De kans op beschadigingen is iets groter.
De makkelijkste uitgang is het rechter voorportier. (bijrijder waar geen stuur zit)
De kabel volgt het dak vanzelf, al is deze wel stug.
Tot slot ligt in mijn geval dan het hele schuifdak op tafel, met een stuk hemel er nog aan.
38818

Bij een klein onderzoek naar de werking van het mechanisme valt het probleem me meteen al op.
De geleider van het mechanisme is doorgebroken, en het voorste stukje schuift niet meer mee.
Hierdoor word het schuifdak belemmerd om te kunnen zakken, en daarom is het geheel scheef getrokken, en vast komen te zitten.
38834

Ook is de kabel en huls ietwat verroest, wat de soepelheid natuurlijk niet bevorderd.
38829 38836

Het is dus zaak om het hele schuifdak verder te demonteren.
Aangezien ik nu het afgebroken stukje met de hand mee kan schuiven, kan ik het dak openen, en op die manier de geleiders en chromen strip losschroeven, wat normaal al dient te geschieden bij het loshalen van de hemel.
Het mechanisme komt hiermee los van het huis.
38832
Dit is dus ook het gedeelte wat evt. los uit de auto zou kunnen worden gedemonteerd, indien je het dak nog open kan krijgen. Het hele huis / frame incl de hemel etc. kan dan dus blijven zitten.

Wat overblijft is een leeg frame, dat wel behoorlijk smerig is.
38815
Het frame word dus goed schoongemaakt.

Het mechanisme heeft ook behoorlijk wat roest opgelopen.
38833
De roest word dan ook verwijderd, en behandeld. Nu we er toch zijn!

Na de hele werking nogmaals te hebben bekeken, kom ik tot de conclusie dat de geleider niet gerepareerd kan worden.
De ruimte is te beperkt. Aangezien echter alleen het achterste stukje is afgebroken, heeft dit mijns inziens geen nadelig gevolg voor de werking van het schuifdak.
Het stukje belemmerde alleen de doorgang, en zorgde voor een klein gedeelte voor geleiding.
Ik besluit dan ook om het stukje gewoon weg te laten, en het dak met een iets kortere geleider te gaan gebruiken.
Het afgebroken stukje blijft dan ook over.
38839

Na het schoonmaken, overspuiten, en wederom in elkaar zetten, is het hele frame dan ook weer gereed voor de terugplaatsing in de auto. Dit ga ik morgen doen, maar behoeft mijns inziens verder geen uitleg.
Het is hetzelfde verhaal, maar dan andersom.
Op het eind kan de info van Ron weer gebruikt worden voor het terugplaatsen en afstellen van de motor.

Nog even een kort stukje over de werking van het mechanisme.
De kabel zit aan een soort schuiflade, die 3 hoogteniveaus kent.
In de middelste stand is het dak gewoon gesloten.
Als er aan de kabel getrokken word, schuift de lade naar achter.
Het stuk schuifdak, valt dan 1 hoogteniveau naar beneden, en word vervolgens door de lade meegenomen, en dus naar achteren geschoven.
38838
Op de foto zie je 1 zijde van het dak bij de rechter geleider.Het dak ligt nu in de onderste stand, en is dus klaar om naar achteren te gaan schuiven.
Indien er nu tegen de kabel geduwd word, schuift het dak eerst helemaal naar voren tot tegen de aanslag, en vervolgens schuift de lade 1 hoogtniveau onder het dak, waardoor het omhoog komt, en de opening in de auto afsluit.
Als er nu nogmaals tegen de kabel geduwd word, schuift de lade nogmaals 1 hoogteniveau verder onder het dak,
waardoor het dak nog hoger opgetild word aan de achterkant, en het dak dus kanteld.

Ik hoop dat dit verslag enige mensen kan helpen in hun zoektocht naar het defecte schuifdak.
Succes ermee.

Groet Mark
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

10 jul 2011 03:31

Hele mooie reportage,

Maar zijn de geleiders niet te koop?
Aangezien het zo veel werk is kun je er anders misschien toch beter een nieuwe inzetten :?

Mvgr,

Maurice
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Sonador
Berichten: 192
Lid geworden op: 23 aug 2010 18:54
Mercedes-Benz: W124 coupe 1987

10 jul 2011 09:35

Geleiders zijn gewoon nieuw te verkrijgen, ik heb hetzelfde probleem gehad.

Ook het tandwiel van de motor in 4 stukken, 2 nieuwe geleiders/mechanieken erin en het probleem was opgelost.
Alleen blijft het dak soms op het rubber hangen, dus het afstellen van de plaat op de geleider is een delicaat klusje !

Mooie en goede how to, mijn dank hiervoor :goedzo:
Gebruikersavatar
mark 300D
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2010 11:06
Mercedes-Benz: W124 300 Diesel 1986
Specialisatie: handige harrie

11 jul 2011 20:34

Dank jullie heren,

Ik heb net een gebruikte motor gekocht van een mede forumlid.
Goeie service! :goedzo:

Het vervangen van de geleider heb ik inderdaad overwogen.
Echter zoals Sonador zegt, is het afstellen van de dakplaat ook een heel karwei.
Het stukje geleider wat bij mij nu ontbreekt heeft zeer weinig functie. (in mijn ogen)
Het alu geleid nu gewoon over de plaat van het frame, ipv van in de geleiding.
Dit is nog geen mm. verschil.
Ik ga hem zowiezo eens 100 keer in de garage heen en weer bedienen als ik de motor heb.
Ik ga het gewoon proberen. Mocht het mis gaan horen jullie het wel.
Als het goed gaat natuurlijk ook. :D
gr. mark
adehaan
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 mar 2010 20:48
Mercedes-Benz: MB 260E AUT 1986
Locatie: delft

15 sep 2011 14:03

En hoe liep het voor je af? ik heb nu precies hetzelfde, maar bij mij komt het waarschijnlijk omdat de voorste twee geleiderrubbertjes aangekoekt waren (misschien door verkeerde olie of zo)
ik ben ook bang om de geleiders die bij jou ook gebroken waren te demonteren...
zack312
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 aug 2011 16:37
Mercedes-Benz: W124 E300 diesel 1985

16 sep 2011 20:26

Hallo allemaal,

Mooie reportage. Thnx. Ik ga morgen er ook aan beginnen en ik ben bang dat het tegen gaat vallen.

Mvg
Zack
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

02 okt 2011 21:18

Als je alleen de hemel van het dakje los wil halen, moet je dan ook de rest van de hemelbekleding losmaken? Of is er een makkelijker manier om daar bij te komen?

Groeten, S.
zack312
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 aug 2011 16:37
Mercedes-Benz: W124 E300 diesel 1985

03 okt 2011 22:28

Hallo S,

Je moet heel de hemel eraf halen. Maar het is simpeler dan het lijkt. De schuifdak is juist het probleem.
succes!!!

gr. Zack
zack312
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 aug 2011 16:37
Mercedes-Benz: W124 E300 diesel 1985

03 okt 2011 22:42

Hallo Allemaal,

ik had zelf wel een vraag. Ik heb de kabel en motor vervangen en alles loopt gesmeerd, totdat ie bijna dicht gaat(stukje naar boven) en dan gaat het heel zwaar of niet. Dan moet ik zelf even duwtje geven dat ie dicht kan gaan of naar kantel functie. Weet iemand hoe dit kan????? Ik heb alles gesmeerd........

mvg,
Zack
Gebruikersavatar
rojo 124
Berichten: 467
Lid geworden op: 17 feb 2006 18:01
Locatie: rotterdam

07 okt 2011 19:56

Mooie reportage Mark
misschien kan ik ook nog een bijdrage leveren
ik weet wel dat je niet zomaar alles moet gaan smeren..en zeker de geleiderails niet..hou ze zo schoon mogelijk
met wd40 en spuit ze daarna in met teflon/sillicone spray..of gebruik het originele MB white grease (dealer)
als je zomaar (dik) vet gebruikt trekt dit alleen maar vuil aan.
belangrijk als je de kabel vernieuwd is dat je de kabelgoot/tube ook nakijkt op beschadigingen/roest.
als de goot ergens is verbogen of beschadigd ...kun je hem beter ook vervangen.
kijk ook of het gesloten schuifdak wel mooi vlak aan sluit bovenop...zoniet dan kun je de geleiderails nog verstellen met stelschroefjes (haal eerst de 4of5 schroefjes van de rails los en dan zie je 2 stelschroefjes zitten) hier mee kan je het dak perfect afstellen op hoogte.
Gr Ron

================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------


W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
zack312
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 aug 2011 16:37
Mercedes-Benz: W124 E300 diesel 1985

10 okt 2011 23:15

Hallo allemaal & Ron.

Ik zal ernaar kijken voor het afstellen. Maar misschien ga ik jouw advies volgen en het zo laten tot na de winter. Maar als ik me ga vervelen, ga ik het weer open gooien. Of als ik een complete dak vind, dan zet ik het over. In plaats van al die kleine onderdelen.

Gr. Zack
zack312
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 aug 2011 16:37
Mercedes-Benz: W124 E300 diesel 1985

11 okt 2011 01:11

Hallo,

Ik heb nog een vraag. De stekker die aan de schuikd. zit, welke kleur bij welk nummer???

Mvg, zack
Gebruikersavatar
Grijze Stijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:22
Mercedes-Benz: W203 C220 CDI / W201 190E 2.6 Zender
Specialisatie: W201
Locatie: Kortrijk, België

04 nov 2011 23:48

Mooie en volledige reportage, ik heb dat zaakje vroeger ook ns helemaal uit mekaar gehaald en ik had toen zeker geen zin in foto's maken. :D Ik had toen een vast dak en een kapotte motor. :(

Keep up the good work ! :goedzo:
Gebruikersavatar
mark 300D
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2010 11:06
Mercedes-Benz: W124 300 Diesel 1986
Specialisatie: handige harrie

03 sep 2013 21:56

Hallo mensen,

Na lang afwezig te zijn geweest omdat ik geen problemen met de Mercedes heb gehad, heb ik het forum vandaag weer eens bezocht om mijn auto te koop aan te bieden.
Ik dacht "kijk nog eens naar het schuifdak topic", en ik zie dat het toch enkele mensen heeft geholpen.
Heb ik het niet voor niks gemaakt.
Ook allen bedankt voor jullie toevoegingen en reacties.

Ik heb in 2011 beloofd dat ik zou laten weten of het goed zou gaan of fout zou gaan.
Nou ik kan inmiddels melden dat het schuifdak nog steeds prima functioneert, nu ruim 2 jaar na dato.
E.e.a ter info.
Ik hoop dat nog vele mensen gebruik kunnen en zullen maken van dit topic.
Kraftwerk
Berichten: 259
Lid geworden op: 20 nov 2013 08:35

15 mei 2016 11:26

Zeer interessante reportage, bedankt hiervoor! Ik ga er meteen gebruik van maken :goedzo:
Plaats reactie