David_O schreef: ↑12 dec 2022 11:26
Na bijna 11 maanden dit topic even afstoffen
Zoals elders op dit forum al aangegeven ben ik in onderhandeling over de (inruil)waarde van mijn S204 van 01-2009:
- S204 200 Kompressor Avantgarde, 01-2009, zwart metallic.
- 2e eigenaar, in mijn bezit (en tevens 1 bestuurder) vanaf 120.000 km
- Huidige km-stand 215.623km. Laatste onderhoud bij 210.500 km.
- Schadevrij en los van wat steenslag etc. die horen bij zijn leeftijd optisch in zeer goede staat.
- Voorzien van automaat, Comand, glazen schuif/kanteldak, elektrisch wegklape trekhaak, Harman/Kardon, geïntegreerde kinderzitjes, 3-zones climate control, elektrisch inklapbare spiegels. Half lederen bekleding horen net als de 17 inch velgen bij de standaard-Avantgarde uitrusting volgens mij.
- MB dealer/MBSG onderhouden, distributie ketting reeds vervangen.
Los van de waarde, is de vraag wat er redelijkerwijs aan verdiend moet (kunnen) worden om zodoende te komen tot een eventuele inruilwaarde.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het uiteraard ook graag
Niet perse gericht op jouw wagen maar als ex-merk dealer verkoopmedewerker had ik altijd de volgende redenering/ uitleg:
Voorbeeld:
Uitgaande van een (merk) dealer geen handelaar.
Waarde van de in te ruilen auto is:
Verwachte verkoopwaarde: 12,500 euro (incl evt. aflever kosten)
Verwacht onderhoud/ aflever beurt: 250-500 euro -/- (banden, apk, beurt dat soort geneuzel)
Evt spuitwerk/ deukje wegwerken : 150 - 300 euro -/- (Steenslag, instapschade)
Poetsen: 150 euro -/-
De befaamde "Korting zonder inruil" -/- 500 euro (Ong. gelijk aan de aflever kosten die ze er eerder bij optellen maar goed...
Of de extra speelruimte op een mogelijke inruiler...)
Risico Garantie 500 euro -/- (ga uit van 6 maanden Bovag die niet extra moet worden bijbetaald, is dat wel zo dan vervalt deze post)
Winst voor garagebedrijf 500 euro -/-
Verwachte inruil zal dan rond de 10,000 - 11,000 euro liggen, maar verwacht dan dat het openingsbod 1,000 tot 1,250 (of zelfs nog meer) lager ligt.
E.e.a. hangt ook af van de in te ruilen auto (courantheid etc), 2e optie is dat er een handelsbieding wordt gevraagd wanneer er geen interesse is om de auto zelf te verkopen. De kwaliteit van deze biedingen hangt met name af van het netwerk dat het garagebedrijf heeft...
In mijn ervaring werd een handelsbieding open gecommuniceerd en werd daarbij de 'korting zonder inruil' bij opgeteld... Maar ook dat is geen 'wet'...
Ik besef dat er tal van redeneringen zijn. Bovenstaand is slechts mijn ervaring en over de waardes kun je discussie hebben maar een auto inruilen is niets anders dan een auto kopen, dus de waarde hiervan is puur gebaseerd op subjectiviteit en perceptie.