Ik kwam het volgende tegen op de internet:
Over het gebruik van en ervaringen met pure plantaardige olie als brandstof in dieselmotoren.
Vraag:
Ik heb al wat gezocht op dit forum, en zoals ik het nu begrijp is het mogelijk om in oudere Mercedesen zonder veel aanpassingen op een deel PPO te rijden. Geldt dit ook voor een Mercedes 306 busje uit 1976?
Ergens staat een lijst met typenummers van Mercedes autos, maar deze staat er niet tussen. (Ik heb het vermoeden dat er een Bosch pomp in zit, maar zeker weten doe ik het niet)
Antwoord:
Waarschijnlijk is het een Bosch lijnpomp.
Het beste kun je beginnen met het langzaam opvoeren van het PPO percentage. Begin eens met 25% en voer het erna op als je geen problemen ondervind
volgens mij, mvw, hebben alle oude bensen incl de bussen een lijnpomp.
dat kan je zelf checken door te zien of alle leidingen vanaf de pomp naar verstuivers in een rechte lijn vanuit de pomp komen.
weet haast bijna zeker van wel.
en dan kun je met deze temperaturen 100% rijden.
al hoe wel ik met mn oude 300D uit 1980 altijd 15% dino bijmeng.
terwijl hij zelfs met vorst na 1x gloeien probleemloos start.
bron :ppo.nu
Link met diverse types mercedes: http://www.ppo.nu/viewforum.php?f=8
PPO in een oudere Mercedes (Mercedes 306)
- Marcel S600
- Berichten: 4660
- Lid geworden op: 13 jul 2005 10:34
- Mercedes-Benz: ex-W220 S600 -v12-
- Specialisatie: Truckertje
- Locatie: Tilburg
Oprichting Mercedesforum: 03 jul 2005 12:14
Ik ben lid sinds:13 jul 2005 10:34
Auto van de maand in 2009
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 71&t=22412
Prive:W124 300E & W210 E230 & W210 E220CDI & W220 S600-V12
Bedrijfswagens:311 CDI & 515 CDI 2009
Winnaar weekend W212 E-klasse rijden! Door Mercedes-Benz Nederland 2010
Ik ben lid sinds:13 jul 2005 10:34
Auto van de maand in 2009
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 71&t=22412
Prive:W124 300E & W210 E230 & W210 E220CDI & W220 S600-V12
Bedrijfswagens:311 CDI & 515 CDI 2009
Winnaar weekend W212 E-klasse rijden! Door Mercedes-Benz Nederland 2010
goeie dag,
k kom ff rondneusen met mn w 123 300d bj 1980,
en k heb wat pomp info van PPO.NU.NL meegenomen.
Geplaatst: Di Sep 27, 2005 11:10 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Alle Mercedes diesels die niet CDI zijn.
De motoren met lijnpomp werden in alle modellen toegepast en in de tijd steeds verbeterd (bijv. latere modellen v.a. ~1993 met 4-kleppen techniek). Alleen de C-klasse heeft een paar modellen gehad met een Lucaspomp.
Dus altijd even checken, maar grofweg de volgende modellen:
W115 - 200D, 220D, 240D, 240D3.0
W123 - 200D, 240D, 300D, 300TD turbo
W201 - 190D, 190D 2.5, 190D 2.5 turbo
W124 - (E) 200D, 250D, 250D turbo, 300D, 300D turbo (diesel)
W202 - C200D, C220D, C250D, C250D turbo
W210 - E220diesel, E290turbodiesel, E300diesel, E300turbodiesel
k kom ff rondneusen met mn w 123 300d bj 1980,
en k heb wat pomp info van PPO.NU.NL meegenomen.
Geplaatst: Di Sep 27, 2005 11:10 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Alle Mercedes diesels die niet CDI zijn.
De motoren met lijnpomp werden in alle modellen toegepast en in de tijd steeds verbeterd (bijv. latere modellen v.a. ~1993 met 4-kleppen techniek). Alleen de C-klasse heeft een paar modellen gehad met een Lucaspomp.
Dus altijd even checken, maar grofweg de volgende modellen:
W115 - 200D, 220D, 240D, 240D3.0
W123 - 200D, 240D, 300D, 300TD turbo
W201 - 190D, 190D 2.5, 190D 2.5 turbo
W124 - (E) 200D, 250D, 250D turbo, 300D, 300D turbo (diesel)
W202 - C200D, C220D, C250D, C250D turbo
W210 - E220diesel, E290turbodiesel, E300diesel, E300turbodiesel
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
@Marcel,
Haha...grappig, Om mijn leegtaprekje terug te zien wat ik op volgens mij FMPO.de en PPO.nu geplaatst heb. Zag trouwens dat je ook geristreerd bent op dit laatste forum.
Functioneert overigens nog steeds prima, wel denk ik er over om over te gaan op WVO (Waste Vegetable Oil), is minder knoeien met de flessen.
Groetjes,
Ingmar
Haha...grappig, Om mijn leegtaprekje terug te zien wat ik op volgens mij FMPO.de en PPO.nu geplaatst heb. Zag trouwens dat je ook geristreerd bent op dit laatste forum.
Functioneert overigens nog steeds prima, wel denk ik er over om over te gaan op WVO (Waste Vegetable Oil), is minder knoeien met de flessen.
Groetjes,
Ingmar
- casklus
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 05 mar 2006 21:42
- Mercedes-Benz: c180 kompressor w203
- Locatie: halsteren
kan je niet beter een deal sluiten met de fabriek om eens in de zoveel weken een tank te plaatsen bij jou voor de deur is nog goedkoper ook denk ik en bespaart veelwerk maar wel lachen zo,n rijdende patatkraam en je kan nog eens iemand zijn vet geven
hier een boel ,,,,,,,,,,,,en ........... voor het geval
ik ze er niet tussen heb gezet
ik ze er niet tussen heb gezet
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Lege flessen....geen probleem.
Een forumlid verzogt de inzameling, deze flessen worden ingeleverd in Rotterdam en gerecycled. Voor elke volle zak (groot) gaat er een bedrag naar het Sofia kinderziekenhuis. Op deze manier snijdt het mes dus aan twee kanten.
Op onze laatste bijeenkomst zijn er ongeveer 3500 flessen ingezameld.
Voorheen drukte ik ze gewoon plat, dan gaan er ongeveer 100 in een gewone vuilniszak.
Ja het is makkelijker om het thuis geleverd te krijgen, echter in nederland zijn we nog niet zover. Het is mogelijk maar dan moet je gelijk een paar 1000 liter afnemen, om de vervoerskosten nog enigzins binnen de perken te houden. Duitsland loopt jaren voor, daar zijn er bedrijven die ook kleinere hoeveelheden aan partikulieren leveren (haald ik het vroeger ook).
groetjes,
Ingmar
Een forumlid verzogt de inzameling, deze flessen worden ingeleverd in Rotterdam en gerecycled. Voor elke volle zak (groot) gaat er een bedrag naar het Sofia kinderziekenhuis. Op deze manier snijdt het mes dus aan twee kanten.
Op onze laatste bijeenkomst zijn er ongeveer 3500 flessen ingezameld.
Voorheen drukte ik ze gewoon plat, dan gaan er ongeveer 100 in een gewone vuilniszak.
Ja het is makkelijker om het thuis geleverd te krijgen, echter in nederland zijn we nog niet zover. Het is mogelijk maar dan moet je gelijk een paar 1000 liter afnemen, om de vervoerskosten nog enigzins binnen de perken te houden. Duitsland loopt jaren voor, daar zijn er bedrijven die ook kleinere hoeveelheden aan partikulieren leveren (haald ik het vroeger ook).
groetjes,
Ingmar
- Bastiaan
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 04 sep 2005 11:37
- Mercedes-Benz: W201 190D2.5
- Locatie: D-37639 Bevern
Hallo....,ingmar schreef:
Duitsland loopt jaren voor, daar zijn er bedrijven die ook kleinere hoeveelheden aan partikulieren leveren (haald ik het vroeger ook).
groetjes,
Ingmar
ja maar niet meer lang. In Duitsland komt op de ppo nu ook belasting. Over blijft alleen de harde kern van de ppo gebruikers.
Alle Mercedes diesel hebben een lijnpomp behalve de 220D met 95PK. Die vind je in de C220/E220 diesel, dat is dus de beroemde Lucaspomp
@marcel w210
die 306D wat voor motor ligt daar in? OM615.940 (200D), OM615.941 (220D) of OM616 (240D) Je schrijft: 1976 dan zou het een OM615.941 moeten zijn een 220D met 60PK.
OM615.940/941 met 55/60PK heeft geloof ik nog geen pompsmering door de motor. Hier zit boven op een rodedop waar de verse (motor)olie in komt om die pomp te smeren. Bij elke keer olieverversen. De latere modellen vanaf 1980 hebben zover als ik weet een motorsmering.
En juist hier licht probleem de motorsmering. Omdat deze pomp door de brandstof word gesmeerd vind is het niet zo optimaal om met 100% ppo te gaan rijden. Maar je kan altijd mengen bv. 50-80%. Dat zou ik persoonlijk gaan doen.
W201 e.V anerkannt vom VdH
Der Verein für die aktiven 190er Fahrer(innen): www.w201-ev.de
Er is maar één aandrijving en dat is achterwielaandrijving.
Wie schrijffouten vind mag ze houden! (sinds 1981 in DE het word moeilijker)
Der Verein für die aktiven 190er Fahrer(innen): www.w201-ev.de
Er is maar één aandrijving en dat is achterwielaandrijving.
Wie schrijffouten vind mag ze houden! (sinds 1981 in DE het word moeilijker)
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Bastiaan,
De politiek is er in Duitsland nog niet uit, op zijn vroegst zal het niet voor 2009 komen en dan nog alleen op Biodiesel, maar waarschijnlijk wordt het pas in 2011. Het probleem schuilt erin dat het erg lastig is om fiscaal een onderscheid te maken tussen olie die voor de sla gebruikt wordt en die voor te tanken gebruikt wordt. Of wordt dit de volgende vraag, naast de vraag om kortingskaarten/legeflessenbonnen etc,die men in de super zal gaan stellen. Nee zo'n vaart loopt het nog niet.
En voor wat betreft de smering, dat is niet het grootste probleem voor de pomp, het is meer de viscositeit van PPO die de pomp het leven zwaar maakt. Door een WW toe te passen wordt dit probleem weer opgelost.
En trouwens mijn E290 heeft geen lijnpomp maar een (Bosch VP37) verdelerpomp.
Groetjes,
Ingmar
De politiek is er in Duitsland nog niet uit, op zijn vroegst zal het niet voor 2009 komen en dan nog alleen op Biodiesel, maar waarschijnlijk wordt het pas in 2011. Het probleem schuilt erin dat het erg lastig is om fiscaal een onderscheid te maken tussen olie die voor de sla gebruikt wordt en die voor te tanken gebruikt wordt. Of wordt dit de volgende vraag, naast de vraag om kortingskaarten/legeflessenbonnen etc,die men in de super zal gaan stellen. Nee zo'n vaart loopt het nog niet.
En voor wat betreft de smering, dat is niet het grootste probleem voor de pomp, het is meer de viscositeit van PPO die de pomp het leven zwaar maakt. Door een WW toe te passen wordt dit probleem weer opgelost.
En trouwens mijn E290 heeft geen lijnpomp maar een (Bosch VP37) verdelerpomp.
Groetjes,
Ingmar
- Evo
- Berichten: 2237
- Lid geworden op: 25 okt 2005 12:59
- Mercedes-Benz: S212 E200, Ex; W211 E220cdi, W210 E200cdi, W124 E220, W202 C180, 4x W201 190e-190d
- Locatie: Drenthe
Wou mijn vorige auto er ook op laten lopen(maar rooie gasolie was een betere en handiggere uitkomst)ingmar schreef:Lege flessen....geen probleem.
Een forumlid verzogt de inzameling, deze flessen worden ingeleverd in Rotterdam en gerecycled. Voor elke volle zak (groot) gaat er een bedrag naar het Sofia kinderziekenhuis. Op deze manier snijdt het mes dus aan twee kanten.
Op onze laatste bijeenkomst zijn er ongeveer 3500 flessen ingezameld.
Voorheen drukte ik ze gewoon plat, dan gaan er ongeveer 100 in een gewone vuilniszak.
Ja het is makkelijker om het thuis geleverd te krijgen, echter in nederland zijn we nog niet zover. Het is mogelijk maar dan moet je gelijk een paar 1000 liter afnemen, om de vervoerskosten nog enigzins binnen de perken te houden. Duitsland loopt jaren voor, daar zijn er bedrijven die ook kleinere hoeveelheden aan partikulieren leveren (haald ik het vroeger ook).
groetjes,
Ingmar
Kijk dit noem ik pas goed bezig, leuk dat mensen dit doen!!!
succes ermee!!!
groetjes Wim
pedal to the metal
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 06 jan 2007 12:52
Nadeel van rooie olie vind ik dat het niet mag (DUH), net als op ppo rijden zonder accijns te betalen als je die niet in Duitsland of Belgie hebt getankt. (makkelijk he, wetgeving) Maar juist het feit dat je wel in Duitsland of Belgie ppo mag tanken en rooie niet, maakt dat er dus wel een weg is om legaal op ppo te rijden.
Daarnaast scheelt het zo weinig dat het voor de meeste mensen niet interessant is om op rood te rijden ivm de hoogte van de bekeuring (misdrijf, ontduiking van accijns/belasting, de overheid dult geen concurrentie)
Daarnaast scheelt het zo weinig dat het voor de meeste mensen niet interessant is om op rood te rijden ivm de hoogte van de bekeuring (misdrijf, ontduiking van accijns/belasting, de overheid dult geen concurrentie)