Wat voor brommer had jij vroeger??

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Ciske
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:34
Mercedes-Benz: SLK R171 200 kompressor & Mini Cooper R56
Specialisatie: de tijd ergens voor nemen
Locatie: brabant

05 jan 2010 11:18

Misschien wel leuk om te weten...wat voor een brommer we vroeger hebben gehad.
Als ik aan de brommertijd terug denk...ja...bijna net zo leuk als de auto nu,misschien nog wel leuker.
Ik zeg wel vroeger maar ik heb m'n brommer twee jaar terug pas verkocht,eigenlijk ook wel met een beetje spijt nu want ik heb aardig wat moeite moeten doen om 'm op Nederlands kenteken te krijgen.
Mijn brommer was dus een watergekoelde Honda MBX 80 met 6 versnellingen,geheel origineel,zonder lawaai maar ja...z'n snelheid was te hoog natuurlijk,niet extreem maar rond de 90 km/u. :owja:

Twee jaar geleden had ik dus zin om met goed weer een stukje te rijden en dat heb ik geweten,ik had binnen de bebouwde kom te hard gereden,na correctie was de snelheid 74km/u en iedereen weet dat daar de maximum snelheid maar liefst 30 km/u :o is dus dat was 44 km te snel,deze overtreding is voorgelegd aan een officier van justitie en die kwam met een schikkingsvoorstel van 300 euro en een voorwaardelijke rijontzegging van twee jaar,mocht ik dus nog eens de fout ingaan dan kost me dat m'n rijbewijs en dat had ik er niet voorover dus verkocht met pijn in m'n hart.... :'(

Met die kentekenplaten van nu zijn brommers ook te flitsen,dat was vroeger wel anders,ik moet eerlijk zijn,toen ik 16 was stopte ik niet voor de politie en ging er ook altijd als een haas vandoor,erg slechte gewoonte :owja:
Nou zeggen ze altijd "naarmate je ouder wordt ga je vanzelf verstandig worden" en dat is ook zo natuurlijk,ik heb toen zeker te hard gereden maar niet aso,ik deed dat nooit meer,was vroeger zeer zeker anders.
Ik heb die straf ook verdient :lol: ,hoor je me niet over maar dat heeft me wel doen besluiten om toen de brommer te verkopen,tja...zonder rijbewijs is natuurlijk verschrikkelijk en ik weet gewoon dat als ik op die brommer stapte dat ik altijd te snel ging,30 km/u is gewoon geen snelheid. :stom:

Zo nu een paar foto's van m'n brommer,das natuurlijk het leukste,ik ben ook erg benieuwd naar jullie brommers vroeger.
mbx-80 rothmans-0002
mbx-80 rothmans-0002
mbx-80 rothmans-0003
mbx-80 rothmans-0003
mbx-80 rothmans-0004
mbx-80 rothmans-0004
mbx-80 rothmans-0005
mbx-80 rothmans-0005
Bijlagen
mbx-80 rothmans-0001
mbx-80 rothmans-0001
Gebruikersavatar
klwinkel
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2009 14:01
Mercedes-Benz: W140 S-500 - 1997
Locatie: randje achterhoek

05 jan 2010 11:56

ik had een rode Honda MT5 van mijn 16e t/m 18e.
(daarna nog twee tweetakt motoren gehad, Yamaha RD350 LC en Suzuki RG500, die door anderen ook vaak (ten onrechte) brommer genoemd werden :evil: )

met diverse cylinders, uitlaten, carburateurs membramen, tandwielen etc..
vrijwel niet "origineel" mee gereden, (eerste ritje was naar massink in Steenderen...)
verhoogd
crossbanden
zelfgemaakte vierkante achterbrug

mooie tijd!

zo'n ding dus (dit is niet die van mij, heb ik geen foto meer van):
Bijlagen
Honda  MT5
Honda MT5
Yamaha RD 350 LC
Yamaha RD 350 LC
Suzuki RG500 Gamma
Suzuki RG500 Gamma
1986-suzuki-rg-500-gamma-02.jpg (22.13 KiB) 10957 keer bekeken
Laatst gewijzigd door klwinkel op 05 jan 2010 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gelato
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 sep 2009 09:55
Mercedes-Benz: W211 320CDI
Specialisatie: ijs
Locatie: 's-Hertogenbosch

05 jan 2010 12:01

haha leuk topic..

Heb effe zitten denken maar het zijn er een aantal geweest.. Begonnen met een Tomos dit was er 1 met een drie bak op handversnelling, een kapitein mobilet, een vespa ciao, Honda MT,, net zo eentje als de foto hierboven,, alleen in het wit, er zat een verchroomde uitlaat en een dakartank op..

Wat heb ik altijd lopen sleutelen aan die dingen, wat een bak tijd daar in is gegaan niet normaal.
Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

05 jan 2010 12:04

een puch M50 racing (al viel dat laatste wel mee)
zo'n brommer dus:
Bijlagen
228339742_1bab9c9d42_o.jpg
228339742_1bab9c9d42_o.jpg (75.31 KiB) 11066 keer bekeken
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

05 jan 2010 12:48

Hier mijn lijstje:
Yamaha Trial-Geel met wit
4x Yamaha FS-1 Blauw special paint, zwart,groen en rood
5x Puch Maxi. Allemaal matzwart gespoten
Kreidler Florett RS50 Groen-chrome
Peugeot damesbrommer-Oranje
Maar de allermooiste ( dat vonden de dieven waarschijnlijk ook :evil: ) mijn Zundapp KS 50 Super Sport. Bruin special paint, nw model blok 5 speed met chromen kappen, maantjes, achterbrug, dubbel schijf voor, schijf achter, steps,KS50 huis, tellerbak,chrome ster tankdop,kleine waterkoeling en wit buddyseat.
Ben later nog weleens op zoek geweest om een soortgelijke op te bouwen maar de tijd om het zelf te doen ontbrak ( en ontbreekt) en de prijzen die voor een exemplaar gevraagt worden die *klaar* zijn, zijn dusdanig hoog dat ook dat geen optie was.
Het blijft daaraantegen wel iets waar ik altijd naar kijk als er weereens een toertocht langs komt

A-drie schreef:een puch M50 racing
:sst: Ik ben begonnen met een Sachs :$
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 jan 2010 12:59

de allereerste brommer (toen was ik 11 of zo) was een captain mobilette (of zoiets dergelijks)...daarna een dozijn yamaha FS1's gehad en met zo'n FS1 (special paint en 5x het toegestane vermogen op de rollerbank) heb ik ook mijn bromfiets ongeluk gehad (9 weken ziekenhuis waarvan 7 weken plat op de rug in een tractie en vervolgens bijna 18 maanden op krukken).

de laatste en leukste brommer was een aftandse honda MB (duits frame) met een MB80 blok (kwam van de politie af en had moeten worden verschroot :twisted: ) met 5bak, een 110cc cillinder die was opgeboord tot 125cc, een ondermaatse 125cc zuiger, 26mm carburatuer (ook al van de inbeslag genomen ploitie ton) met eigen gemaakte aanzuigbuis en 4kleps membraam, proma uitlaat en een top van een luttele 140kmh bij 14000 rpm - dat blok heeft het dan ook maar 1000km volgehouden voordat alle lagers er uit lagen en de tandwielen konden worden gebruikt als ninja sterren - met deze brommer ben ik in die korte tijd ook een keer of 10 achterna gezeten door de politie

greetingz,
Gebruikersavatar
Ciske
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:34
Mercedes-Benz: SLK R171 200 kompressor & Mini Cooper R56
Specialisatie: de tijd ergens voor nemen
Locatie: brabant

05 jan 2010 13:06

Gaaf om zo wat oude herinneringen op te halen,het lijkt allemaal nog zo kort geleden.
Zundapp was denk ik voor vele boven de 40 toch wel "de brommer" en jatten,tja...dan zat je vol verdriet,bij mij op school in Breda werden de onderdelen er meestal af gejat,kwam je bij de brommer en dan waren m'n tellers weg,zijkapjes en dus ook meteen de accu enz...dat was dan weer minder.

Wat de suzuki RG en de RD betreft dat is helemaal mooi,inderdaad onterecht omdat een brommer te noemen,tweetakt is het helemaal,mis je tegenwoordig ook in de motorcross,allemaal viertakt.

Hier nog een foto,mijn mbx samen met die van een maatje...
Bijlagen
de mbx-en-008.JPG
Laatst gewijzigd door Ciske op 05 jan 2010 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertusclk
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2009 10:15
Mercedes-Benz: mercedes benz clk
Specialisatie: verhuizen
Locatie: den haag

05 jan 2010 13:13

ik ga wel effe zoeken of ik wat fotos kan vinden,ik had zelf oa een zundap ks80 met kuip en later een mb en daarna weer een mbx
Gebruikersavatar
Ciske
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:34
Mercedes-Benz: SLK R171 200 kompressor & Mini Cooper R56
Specialisatie: de tijd ergens voor nemen
Locatie: brabant

05 jan 2010 13:28

Om op ongelukken terug te komen...daar heb ik het er altijd goed mee afgebracht.
Ik heb ook nog wel eens een mb-tje gekocht met een 5 bak en 110cc,was ook inbeslag genomen,daar hadden ze het frame van doorgeslepen op een paar plaatsen,dat blokje is toen onder 'n honda MT gegaan.

Kijk maar eens wat een echte originele honda MT waard is,ze zijn er bijna niet meer,die rode van de foto is echt een van de eerste mt's,geen hollander denk ik want dan had hij trappers gehad,was in 1982,ook het voorkuipje bij de tellers is van de eerste modellen MT's,mooi met de originele stickers en zijkapjes...een Duitser had altijd een ronde koplamp,en die geweldge 7 koelribben tellende 78cm3 cilinder met de 18mm keihin.
Ik kan ze dromen,op ebay kijk ik nog wel eens en soms staat daar wel eens een onversleuteld exemplaar.
Maar jah....wat moet ik er allemaal mee (meer de woorden van m'n vrouwke hier)

Dan de MTX-OT natuurlijk met 78cm3 luchtgekoeld,had meteen een mooi groot voorwiel 21 inch,erg degelijke brommer.
:goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
klwinkel
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2009 14:01
Mercedes-Benz: W140 S-500 - 1997
Locatie: randje achterhoek

05 jan 2010 13:36

Gelato schreef:Wat heb ik altijd lopen sleutelen aan die dingen, wat een bak tijd daar in is gegaan niet normaal.
zo'n Dakar tank had ik geloof ik ook, dat was toch een kap om de originele tank?

inderdaad ontzettend veel tijd, zuigers met 2 veren, zuigers met 3 veren, 18mm carb, 22mm carb, altijd weer wat anders proberen.

voor die MT en MB was ook ontzettend veel te koop, immitatie vaak, maar koste geen drol.
ik geloof dat je voor 20 euro bijbetalen en je oude cylinder inruilen alweer een gehoonde andere had.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 jan 2010 13:42

Ik begon met een Tomos 4TL, (dezelfde als de genoemde Puch, echter met 4 voetversnellingen).

Na enkele maanden rij-ervaring werd het een Zündapp KS50 met een 70cc '6-poorter' en een 20mm carburateur.
Tot het moment dat deze in beslag werd genomen....

Toen kocht ik in Duitsland een KS80, 80 cc, waterkoeling met een 5-bak. Die cilinder werd snel vervangen door een 110cc met een 24mm carburateur.
Op school stonden er in de pauze massa's jongens omheen, 'wat kost die?', 'hoe hard loopt die?', en ik liet iedereen tegen elkaar opbieden, ik had van dat bieden een website moeten maken :stom: en werd dus snel verkocht.

Vanaf dat moment had ik mijn eigen handel en was veruit de rijkste van mijn kameraden :owja: Elke twee weken ofzo reed ik met Pa naar Duitsland (frame op de aanhanger, blok in de kofferbak, werkt perfect) om een nieuwe bromfiets op te halen (vrijwel allemaal MBX-en en MTX-en, die een 6-bak en waterkoeling hadden), telkens opvoeren met een 24mm carburateur, Proma-uitlaat, andere tandwielen en een 125cc imitatie cilinder (Malossi had 100cc in die tijd, die imi's 125cc 8-) ) en snel weer met een 500 gulden winst verkopen :D
Die Honda's reden allemaal zo'n 110/120 km/u. De extreemste (maar lelijkste) was mijn Yamaha DT, origineel 80cc 5-bak luchtgekoeld en opgewaardeerd met een 125cc imitatie cilinder, deze reed op de teller van de W124 van mijn vader 140 km/u !
Weleens gevallen door vastlopers, gebroken kettingen e.d., maar gelukkig geen grote ongelukken (met de brommer) gehad.

In die tijd beviel me het brommers kieken ook wel :owja:
Of zoals de Hagenezen zeggen, 'Op de Puch mijn meissie halen'
#doeslief
Gebruikersavatar
S300turbodiesel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
Mercedes-Benz: w213 e350e
Specialisatie: Water transport
Locatie: NL/BE

05 jan 2010 13:42

ik ben van na de brommertijd ik had scooters :D
Gebruikersavatar
klwinkel
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2009 14:01
Mercedes-Benz: W140 S-500 - 1997
Locatie: randje achterhoek

05 jan 2010 13:50

S300turbodiesel schreef:ik ben van na de brommertijd ik had scooters :D
dat was in onze tijd alleen voor meisjes... :lol:
Gebruikersavatar
Ciske
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:34
Mercedes-Benz: SLK R171 200 kompressor & Mini Cooper R56
Specialisatie: de tijd ergens voor nemen
Locatie: brabant

05 jan 2010 15:40

Dat handelen in die Duitse brommers gebeurde veel toen der tijd,ik woonde toen nog in Raamsdonksveer en vlakbij in Oosterhout deed ene Johan Rombouts dat dacht ik ook,hij heeft nu nog steeds een scooterzaak.
Ook in Hoge of Lage Zwaluwe zat een kerel die dat deed,er werd veel aan verdient.
Tja het was ook zo simpel om een brommer te verzekeren,alleen het frame-nummer doorgeven en je ontving via de post een klein kenteken-plaatje met ieder jaar een andere kleur letters,de ingang van zo'n nieuw verzekeringsjaar liep dacht ik altijd vanaf maart tot natuurlijk maart het jaar erop.

Nu is dat niet meer mogelijk met die Duitse brommers of nu dan scooters,ze moeten allemaal gekeurd worden dus einde 80cc of wat ze met die scooters deden zelfs meer dan 125cc,het merk/model is immers hetzelde,je ziet het niet.

Scooters voor meisjes inderdaad maar als ik hier in de buurt die mennekes bezig zie dan lijkt het wel een crosser zoveel geweld er uit zo'n ding komt,niet normaal,dat trekt toch enorm snel op en dat met automaat,ik weet niet hoe zo'n scooter werkt,kwa overbrenging enzo,maar dat het snel kan dat is zeker te weten.
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

05 jan 2010 15:43

dat werkt volgens mij, met centrifugaal-gewichtjes, die de overbrengingsverhouding wijzigen(net als bij een dafje)
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Plaats reactie