De auto zelf kwam rechtstreeks van het opslagterrein naar ons toe en is van ons uit naar de verkopende dealer vertrokken (uiteraard weer volledig in het plastic en karton zoals alle nieuwe auto's aangeleverd worden).
Een standkachel in een 167er GLS hadden we al wel vaker ingebouwd (destijds in een GLS63 AMG) en trekhaken onder 167er GLE/GLS'en is al haast een dertien in dozijn klus MAAR én een trekhaak én een standkachel én een GLS400d bleek een zeer verrassende combinatie te zijn waardoor dit een behoorlijk tegenvallende klus is geworden

De verkopende dealer heeft er voor gekozen om de trekhaak zonder aangepast koelsysteem uit te laten voeren; de trekhaak zelf was in dit geval (veel) goedkoper dan een aangepast koelsysteem en dat voor een trekhaak tbv een fietsdrager in het vlakke nederland (dus een begrijpende keuze).
Achteraf is echter gebleken dat uitgerekend de X167 GLS400d als enige 167er (en dat geldt zowel voor de GLE400d als (bijvoorbeeld) de GLS63 AMG) een afwijkende umwalzpomp heeft voor het koelwatersysteem en die umwalzpomp is nogal belangrijk voor de werking van de standkachel want die moet het opgewarmde koelwater van de standkachel rondpompen zodat het binnen in de auto ook warm gaat worden.
Alle 167ers hebben een analoge umwalzpomp die wordt aangesloten op een massa en 12V waarbij die 12V vanuit de airco unit komt en zorgt voor het wel of niet rondpompen van koelwater. Bij de GLS400d zit echter een iets minder analoge pomp verbouwd zodra die is uitgevoerd met een trekhaak want dan krijgt die een umwalzpomp met een massa, een permanente 12V (vanuit een zekeringskast) en een LINbus draad vanuit de airco unit die de aansturing van die pomp verzorgd.
Het eindeffect was dus een umwalzpomp die niet wilde (niet kon) pompen en een standkachel unit die een tijdje stond te verhitten om zichzelf aansluitend maar weer uit te schakelen omdat die te heet werd (want er werd geen water rondgepompt) en een interieur dat koud bleef. Op zich allemaal niet zo'n probleem als dan bij het uitlezen een fout naar boven zou komen in de airco unit dat er geen data van de umwalzpomp beschikbaar is maar die fout werd dus niet weergegeven...en zoek dan maar eens uit wat er nu precies mis is en waarom die standkachel niet werken wil

Met iets meer testkilometers (de verkopende dealer had van te voren al aangegeven dat dat geen probleem was) als normaal na de inbouw van een standkachel, hebben we alles toch nog werkend gekregen en heb ik weer meer geleerd dan dat ik had gewild (lang leve het ONoverzichtelijke Dynamic Wiring Diagram dat mercedes iedereen opdringt).
greetingz,
Zoeksleutel: Steve230479