EGR probleem E320 CDI OM642

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Vanzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2023 17:51
Mercedes-Benz: E320 CDI

30 mei 2023 18:09

Een kleine 3 weken terug heb ik een Mercedes E320 CDI gekocht met het OM642 Blok.
Tot een week terug was er niks aan de hand totdat opeens de auto in de noodloop ging zonder dat het motorlampje ging branden. Auto uitgelezen en kreeg 3 foutmeldingen terug. 2 van de EGR (P0404 en P0401) en 1 van de turbodruk die te laag zou zijn.
Ondertussen is het turbodruk probleem verholpen. (O-ring van de intercooler miste een helft :? )
De EGR Klep heb ik eerst samen met de egr buis die aan de voorkant van de motor zit, gereinigd. Dit heeft toen niets geholpen en kreeg nog steeds 2 egr foutcodes en de auto bleef in de noodloop gaan. Toen heb ik de stekker van de EGR klep losgehaald om te kijken wat er gebeurde als ik de EGR elektronisch loskoppelde. Auto reed prima zonder in de noodloop te gaan. Kreeg natuurlijk 1 foutmelding terug (P0403), omdat de EGR niet aangesloten zat.
Met deze informatie maar eens de EGR klep vervangen voor een nieuwe. Auto reed weer top en geen foutcodes voor ongeveer 4 dagen. Gisteren zag ik opeens het lampje weer branden. Weer uitgelezen, en nu heb ik alleen de foutcode P0401 weer. Auto gaat niet in noodloop en het lampje is vandaag ook weer uit gegaan, maar stond nog wel in het systeem. Maar het probleem is dus nog niet volledig verholpen. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Egr klep zelf is ,als het goed is, niet het probleem. Maar wat me wel opviel is dat de EGR klep stekker maar 3 contactpunten heeft, en de EGR klep zelf heeft er 4. Ik zal kijken of ik vanavond nog even een foto kan maken.

Mocht iemand hier mee bekend zijn of wat informatie hebben waar ik wat aan heb dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Vanzz
Vanzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2023 17:51
Mercedes-Benz: E320 CDI

04 jun 2023 16:35

Hierbij nog even de foto’s.
Bijlagen
6DF1A8D8-F7A4-43A6-95C3-105D8F60722F.jpeg
6DF1A8D8-F7A4-43A6-95C3-105D8F60722F.jpeg (250.56 KiB) 381 keer bekeken
FD12BF01-E4C7-4E4A-B436-CA18F2E97D75.jpeg
FD12BF01-E4C7-4E4A-B436-CA18F2E97D75.jpeg (305.84 KiB) 381 keer bekeken
DB9EE142-CB57-44A0-9E4B-2FDE6F363742.jpeg
DB9EE142-CB57-44A0-9E4B-2FDE6F363742.jpeg (311.64 KiB) 381 keer bekeken
023designo
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

04 jun 2023 23:39

Bijzonder iets,
Maar laat je niet foppen door wat een uitlees apparaat je verteld,

Ik had ook allerlei gekke dingen en de oorzaak was de wervel kleppen motor,en die stond niet tussen de foutcodes.

Maar op de 1 of andere manier is er weinig kennis van de om 642 gezien de enorme hoeveelheid reacties op een vraag wanneer het over deze motor gaat,geduld is hierbij echt een schone zaak.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

04 jun 2023 23:54

Hoi Vanzz,

Het klopt dat bij de EGR er maar 3 aansluitingen gebruikt zijn.
1: Sturing
2: Circuit 87 (+12V Geschakeld door ECU)
3: Massa
4: niet aangesloten

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Vanzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2023 17:51
Mercedes-Benz: E320 CDI

05 jun 2023 00:07

Msmax schreef: 04 jun 2023 23:54 Hoi Vanzz,

Het klopt dat bij de EGR er maar 3 aansluitingen gebruikt zijn.
1: Sturing
2: Circuit 87 (+12V Geschakeld door ECU)
3: Massa
4: niet aangesloten

Groeten, Msmax
Oh oke dankjewel. Ik denk dat de mogelijke oorzaak een missende O-ring is van de egr pijp aan de voorkant van het blok. Morgen een nieuwe erop en dan kijken of dat het probleem is.
Vanzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2023 17:51
Mercedes-Benz: E320 CDI

10 jun 2023 00:44

O-ring zit erop, maar heeft het probleem niet verholpen. Blijf de foutcode p0401 behouden. Hiernaast ook p2355 en p2511. Deze zijn beide grijs gekleurd en komen volgens mij gepaard met de p0401.
Mijn volgende gok zit hem op verstopping in de egr koeler. Anders weet ik het ook niet meer.
Is het een grote klus om de egr koeler eraf te halen? Zo ja, is de egr koeler wellicht schoon te krijgen terwijl die nog gemonteerd is?
Op het internet kan ik er verder ook niet veel over vinden. Hopelijk weet een van jullie wat meer raad bij het probleem.
Het plan is namelijk om in de zomer een lange rit te maken van circa 8k kilometer.

Groetjes, Vanzz
Plaats reactie