Voorbanden slijten wat harder aan de buitenzijden, is daar tegen te modificeren?
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 01 sep 2019 20:51
- Mercedes-Benz: w203 C200K 2006
- Specialisatie: aanwezigheidspremie vangen
Ik doe even een aanname dat het hoofdzakelijk komt omdat ik vrij idioot bochten door ros en ook stevig bochten in rem.
Los van: minder hard de bocht om, heb ik de hersenkronkel dat dit symptoom opgelost zou kunnen worden als de auto wat minder zou rollen/overhellen in de bochten. Dit is niet gebaseerd op technisch inzicht maar meer op het gevoel wat de auto mij geeft bij het stevig de bochten door sturen. Als ik bijvoorbeeld een oprit naar de snelweg stevig neem merk ik dat het gewicht zich naar linksvoor verplaatst, en dat het bij meer gas zelfs iets teveel wordt en de auto lichtelijk begint te schuiven bij het vergroten van de belasting.
Ik lees op dit forum wel eens dat mensen een antiroll bar ofzo monteren van een ander type met sportonderstel, of een amg variant van dezelfde auto, maar ik begrijp dan niet zo goed waar ik zoiets uitzoek en of dat ook daadwerkelijk gaat helpen met dit slijtagebeeld.
Wie kan mij de juiste richting in wijzen of zelfs uitleggen waarom dit gebeurd, of het normaal is, of het te verhelpen is met een modificatie aan het onderstel, of dat ik gewoon wat normaler moet doen..
Het voertuig bij dit verhaal betreft een w203 c200 sedan uit 2006 en staat op een setje hoedus wielen met de juiste afmetingen en gewichtsindex michelin pilot sport 4 banden
Alvast bedankt,
Henk
-
- Berichten: 646
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Die slijtage is normaal bij hard korte bochten rijden, en zeker als je trailbreaking erin gaat, is de druk op je buitenste voorwiel maximaal. (Trailbreaking is remmen onder het insturen)
Stabilisator stang zit volgens mij al op jouw auto (tegen het rollen van het chassis)
Maar je geeft al aan als ik gas geef gaat de auto ondersturen dan zit je dus over de max heen van je voorwiel.
Verlagen van het voertuig kan helpen (de band wordt beter zijwaarts belast)
Maar echt oplossen is camber voorzijde veranderen. (Bovenzijde van de wielen naar binnen brengen) maar daarmee forceer je nog meer overstuur.
En idd druk wat verhogen helpt, maar gaat ook de grip naar beneden en je brandstof verbruik ook.
Stabilisator stang zit volgens mij al op jouw auto (tegen het rollen van het chassis)
Maar je geeft al aan als ik gas geef gaat de auto ondersturen dan zit je dus over de max heen van je voorwiel.
Verlagen van het voertuig kan helpen (de band wordt beter zijwaarts belast)
Maar echt oplossen is camber voorzijde veranderen. (Bovenzijde van de wielen naar binnen brengen) maar daarmee forceer je nog meer overstuur.
En idd druk wat verhogen helpt, maar gaat ook de grip naar beneden en je brandstof verbruik ook.
C350E en B250E
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 01 sep 2019 20:51
- Mercedes-Benz: w203 C200K 2006
- Specialisatie: aanwezigheidspremie vangen
Thanks! Ik heb de druk nu iets verhoogd en ga even kijken of dat helpt. Ik had de spanning eigenlijk wat laten zakken omdat bij de vorige beurt bleek dat het midden van de band (vrnl achter) harder sleet dan de rest.
Ja, het is idd trailbraking, ik ken het uit de motorfietswereld maar ik wist niet of het in de autowereld dezelfde naam hadSebasB250E schreef: ↑22 mei 2023 10:40 Die slijtage is normaal bij hard korte bochten rijden, en zeker als je trailbreaking erin gaat, is de druk op je buitenste voorwiel maximaal. (Trailbreaking is remmen onder het insturen)
Stabilisator stang zit volgens mij al op jouw auto (tegen het rollen van het chassis)
Maar je geeft al aan als ik gas geef gaat de auto ondersturen dan zit je dus over de max heen van je voorwiel.
Verlagen van het voertuig kan helpen (de band wordt beter zijwaarts belast)
Maar echt oplossen is camber voorzijde veranderen. (Bovenzijde van de wielen naar binnen brengen) maar daarmee forceer je nog meer overstuur.
En idd druk wat verhogen helpt, maar gaat ook de grip naar beneden en je brandstof verbruik ook.
Het vervangen van de stabilisatorstang voor een andere (als dat al gebruikelijk is) zal meer nadelen van voordelen hebben zeker?
De schokdempers zijn inmiddels 150dkm oud, dus zullen tzt ook wel aan vervanging toe zijn. Ik heb mij een tijdje terug proberen in te lezen over het verlagen van de auto en kwam bij heel duur uit (kw streetcomfort) waardoor ik het idee eigenlijk even had laten varen, mede ook omdat ik eigenlijk geen zin heb om met demping en rijhoogte te gaan kutten. Later kwam ik iets van een bilstein B12 'kit' tegen, dit was een set met verse dempers en verlaging veren, ook niet weinig geld, maar wel iets betaalbaarder dan een KW set. Zou dat afdoende zijn?
Groeten,
Henk
-
- Berichten: 646
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Ja banden slijten bij straat auto's altijd op die manier met die rijstijl. Gewoon gas erop.
C350E en B250E
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Mocht je je auto willen verlagen .
Een van onze auto’s rijd verlaagd en gaan /willen we verhogen .
Als je wilt kunnen we het setje ruilen .
Zit bilstein schokdempers onder
Een van onze auto’s rijd verlaagd en gaan /willen we verhogen .
Als je wilt kunnen we het setje ruilen .
Zit bilstein schokdempers onder
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Zijn van bilstein en geen idee hoe oud .
Ziet er redelijk uit .
Het plan is door het geheel om te wisselen
Ziet er redelijk uit .
Het plan is door het geheel om te wisselen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 04 feb 2011 20:33
- Mercedes-Benz: W213 e200
is normaal heb ik ook bij mijn auto vooral de voorbanden
heb mijn banden op 3 bar gepompt
heb dat bij alle mercedessen gehad wat ik heb gehad
heb mijn banden op 3 bar gepompt
heb dat bij alle mercedessen gehad wat ik heb gehad