Aankoopadvies S205 C klasse

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
okki3
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 sep 2016 14:50

10 mei 2023 14:34

Goedemiddag medegebruikers,

Ik heb mijn W203 C200K verkocht en wil nu de overstap maken naar een station en we hebben ons oog laten vallen op de S205.

Echter welke motor weet ik nog niet.
Ik heb proefritjes gemaakt met
-C180 leek alsof de auto geen kracht had vermoed dat de auto niet goed was. De dealer gaf aan van wel.
- C180 deze reed wel beter en gaf wel het vermogen van m'n oude C200 ongeveer weer.
-C200 gereden waarbij je wel voelt dat die gelijk reageert als je het gaspedaal indrukt.

Nu de vraag scheelt het veel in verbruik en onderhoudskosten tussen de C180 en C200 of is dat te verwaarlozen?
Ook de vraag bij de 4Matic is dit hoger in verbruik? Ik heb namelijk een mooie C200 4 matic gezien met eigenlijk de opties die ik zoek.
De C250 heb ik niet gereden en ook daarbij de vraag of het nodig is.
Ik zie dat de opties die ik wil zoals:
-Dodenhoekdetectie(must)
-Adaptief cruise/distronic (liefst wel)
-Panodak(liefst wel) met de vraag of ze fragiel zijn of goed?
-trekhaak(mag)

Hebben jullie nog andere zaken wat juist belangrijk is om op te letten?

Graag jullie input.

Alvast bedankt.
Verwijderd29317
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jul 2013 19:17

10 mei 2023 16:35

Ligt er helemaal aan wat je van plan bent te gaan doen met de auto en welke opties handig zijn.
okki3
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 sep 2016 14:50

10 mei 2023 16:40

Ik rij er vooral mee in Nederland en af en toe buitenland en 1x per jaar op vakantie.
Gebruikersavatar
AndyP
Donateur
Berichten: 1354
Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
Locatie: Twente

10 mei 2023 16:52

Goede keuze zo'n S205.
Hoe meer pk's hoe fijner rijden doorgaans. Bij een C180 moet je sowieso voor een automaat gaan. De handgeschakelde voelt (en is) trager.

Let op brandstofgeurtjes in het interieur. Die duiden vaak op de brandstofleiding die aan vervanging toe is. Is coulance van MB NL.
Ratelende ventilatie roosters. Dit is een veel voorkomend euvel. Als je wegrijdt zeer duidelijk te horen.
Kies altijd Intelligent LED verlichting (dubbel LED in elke unit). De LED High Performance valt erg tegen qua lichtopbrengst.
Let bij de proefrit op bijgeluiden uit het onderstel. De voorste onderste draagarmen geven er na zo'n 70k km de brui aan wat resulteert in gekraak.
Kies niet voor een auto met de hoogglans zwarte middenconsole. Deze is belachelijk kras gevoelig.
Let op of je een Avant Garde uitvoering of AMG line uitvoering wilt. Elegant of Sportief. De eerste herken je direct aan een smallere chroomstrip op de voorbumper.

Als je een rustige chauffeur bent en een laag verbruik waardeert is een C180 een prima keuze. Vlot genoeg en je komt ruimschoots mee in het verkeer. Als je bij de stoplichten altijd als eerste weg wilt zijn doe je er goed aan om voor de dikkere versies te gaan.

Succes met de zoektocht!
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
okki3
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 sep 2016 14:50

10 mei 2023 17:01

Dank voor je advies Andy.

Het zal sowieso een automaat worden. Mijn w203 was ook een automaat en dan wil je niet anders. Zou voor mij voelen als een downgrade.

Wat zou je advies zijn voor het pakket? Avantgarde, AMG...?

Wat bij de proefrit opviel bij de C180 was dat die onrsutig leek alsof die te hard moet werken. Terwijl ik dat bij de C200 niet had.

Hoe is het praktijkverbruik van een c200 4matic t.o.v. de normale c200?

Ik ga er 1x per jaar mee op vakantie meestal Turkije met 3 kinderen dus volgeladen.
Gebruikersavatar
AndyP
Donateur
Berichten: 1354
Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
Locatie: Twente

10 mei 2023 17:10

Graag gedaan.

De pakketkeuze is echt een persoonlijke. AMG line is de stoerdere versie om te zien.
Mijn C180 voelt totaal niet onrustig en rijdt heerlijk. Zeker in NL waar we toch niet harder dan 100 mogen.
Als je bv dagelijks op de autobahn rijdt en het vermogen aanspreekt is een C200 lekkerder.
4 Matic kan ik weinig over zeggen maar lijkt me dat dat het verbruik wel beïnvloedt.
Een S205 is niet de meest ruime auto met 3 kinderen en bagage. Een dakkoffer is dan geen overbodige luxe.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
SebasB250E
Berichten: 658
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
Mercedes-Benz: B250E

10 mei 2023 20:50

Ik heb hoogglans middenconsole en het ziet er schitterend uit. En die krasjes kan je simpel voorkomen. Gewoon je vrouw onder controle hebben en haar verbieden om die gigantisch veel te grote sleutelbos in het bakje te gooien en tassen achterin. Dan blijft hij prima.

Let ook goed op de verf (die lijkt wel super zacht te zijn) steenslag is bij mij auto echt een ding.
C350E en B250E
Gebruikersavatar
Toni043
Berichten: 1059
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Zuid Limburg

10 mei 2023 22:42

Helemaal mee eens wat Andy hier boven aangeeft ... maar met 3 kids volgeladen naar Turkije, zou ik toch eerder voor een E klasse kiezen!
Ik rij met 2 kids door Europa en het past maar net allemaal (of de vrouw neemt gewoon veel te veel mee 🤭).
Oldtimer1299
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jun 2022 11:03
Mercedes-Benz: CLS 400 Shootingbrake X218

10 mei 2023 23:41

C180/c200/c250 alle 3 zijn een m274 blok.
De c180 is een 1.6 versie en c200/c250 zijn 2.0

Verbruik tussen deze 3 is echt minimum dit is zo klein dat het eigenlijk niet eens nodig is om hier rekening mee te houden. De c180 is wel echt traag... C200/c250 is vergeleken met c180 echt wel vlotter.

4matic, heb je dat wel nodig? Verbruik gaat hierdoor wel omhoog minimaal liter verschil met achterwielaandrijving. En meer kosten omdat de 4matic systeem meer onderdelen heeft.

Als je van plan bent om de wagen voor een langere periode te behouden, dan kan je beter minimaal een c200/c250 nemen.
CLS 400 shootingbrake X218
okki3
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 sep 2016 14:50

11 mei 2023 00:15

Oldtimer1299 schreef: 10 mei 2023 23:41 C180/c200/c250 alle 3 zijn een m274 blok.
De c180 is een 1.6 versie en c200/c250 zijn 2.0

Verbruik tussen deze 3 is echt minimum dit is zo klein dat het eigenlijk niet eens nodig is om hier rekening mee te houden. De c180 is wel echt traag... C200/c250 is vergeleken met c180 echt wel vlotter.

4matic, heb je dat wel nodig? Verbruik gaat hierdoor wel omhoog minimaal liter verschil met achterwielaandrijving. En meer kosten omdat de 4matic systeem meer onderdelen heeft.

Als je van plan bent om de wagen voor een langere periode te behouden, dan kan je beter minimaal een c200/c250 nemen.

Dank voor jouw nuttige reactie. Dat was ook mijn gevoel bij de proefritten met de auto's. Zo kwam bij mij de vraag dus op of de c200/c250 nou veel meer verbruikt.

Hoe zijn de panorama daken van deze auto's? Probleemloos of beter niet doen weet je dat ook ?

Ik rij één keer per week naar m'n werk 70 km snelweg en dan denk ik adaptive cruise control zou wel lekker zijn. Maar dan zie ik weer een auto met pano dak die weer geen adapt.cr. heeft denk ik wat is dan beter om te nemen :)
Oldtimer1299
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jun 2022 11:03
Mercedes-Benz: CLS 400 Shootingbrake X218

11 mei 2023 00:31

okki3 schreef: 11 mei 2023 00:15
Oldtimer1299 schreef: 10 mei 2023 23:41 C180/c200/c250 alle 3 zijn een m274 blok.
De c180 is een 1.6 versie en c200/c250 zijn 2.0

Verbruik tussen deze 3 is echt minimum dit is zo klein dat het eigenlijk niet eens nodig is om hier rekening mee te houden. De c180 is wel echt traag... C200/c250 is vergeleken met c180 echt wel vlotter.

4matic, heb je dat wel nodig? Verbruik gaat hierdoor wel omhoog minimaal liter verschil met achterwielaandrijving. En meer kosten omdat de 4matic systeem meer onderdelen heeft.

Als je van plan bent om de wagen voor een langere periode te behouden, dan kan je beter minimaal een c200/c250 nemen.

Dank voor jouw nuttige reactie. Dat was ook mijn gevoel bij de proefritten met de auto's. Zo kwam bij mij de vraag dus op of de c200/c250 nou veel meer verbruikt.

Hoe zijn de panorama daken van deze auto's? Probleemloos of beter niet doen weet je dat ook ?

Ik rij één keer per week naar m'n werk 70 km snelweg en dan denk ik adaptive cruise control zou wel lekker zijn. Maar dan zie ik weer een auto met pano dak die weer geen adapt.cr. heeft denk ik wat is dan beter om te nemen :)
Mijn voorkeur gaat naar een auto die zo vol mogelijk is. Met een w205/s205 Pano heb ik geen ervaring. Zelf heb ik alleen cls c218/x218 met opendak gehad. Nooit lekkage of problemen. Dak moet je ook laten smeren en onderhouden etc. Dan zou het niet mis kunnen gaan lijkt me.

Adaptieve cruise + stuur assistent is echt top dan gaat die ook meesturen.

Verder zijn 360 camera, actieve parkassist (automatisch inparkeren), keyless entry en go ook wel fijn om te hebben.

Headup display is ook een leuke optie op die w205. Ik weet niet of deze wel makkelijk te vinden is.

Verder adviseer ik je om een met memory stoelen te kopen als de auto meer dan 1 bestuurder heeft. Want het is echt irritant om steeds de stoel aan te passen. Met memory heb je daar geen last meer van.

Persoonlijk zou ik een c250 kopen en chippen wordt die 250 pk. Heerlijk. Een c200 alleen als de prijs goed is en de benodigde opties heeft zou ik de c250 daarvoor laten staan.
CLS 400 shootingbrake X218
okki3
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 sep 2016 14:50

11 mei 2023 09:09

Oldtimer1299 schreef: 11 mei 2023 00:31
okki3 schreef: 11 mei 2023 00:15
Oldtimer1299 schreef: 10 mei 2023 23:41 C180/c200/c250 alle 3 zijn een m274 blok.
De c180 is een 1.6 versie en c200/c250 zijn 2.0

Verbruik tussen deze 3 is echt minimum dit is zo klein dat het eigenlijk niet eens nodig is om hier rekening mee te houden. De c180 is wel echt traag... C200/c250 is vergeleken met c180 echt wel vlotter.

4matic, heb je dat wel nodig? Verbruik gaat hierdoor wel omhoog minimaal liter verschil met achterwielaandrijving. En meer kosten omdat de 4matic systeem meer onderdelen heeft.

Als je van plan bent om de wagen voor een langere periode te behouden, dan kan je beter minimaal een c200/c250 nemen.

Dank voor jouw nuttige reactie. Dat was ook mijn gevoel bij de proefritten met de auto's. Zo kwam bij mij de vraag dus op of de c200/c250 nou veel meer verbruikt.

Hoe zijn de panorama daken van deze auto's? Probleemloos of beter niet doen weet je dat ook ?

Ik rij één keer per week naar m'n werk 70 km snelweg en dan denk ik adaptive cruise control zou wel lekker zijn. Maar dan zie ik weer een auto met pano dak die weer geen adapt.cr. heeft denk ik wat is dan beter om te nemen :)
Mijn voorkeur gaat naar een auto die zo vol mogelijk is. Met een w205/s205 Pano heb ik geen ervaring. Zelf heb ik alleen cls c218/x218 met opendak gehad. Nooit lekkage of problemen. Dak moet je ook laten smeren en onderhouden etc. Dan zou het niet mis kunnen gaan lijkt me.

Adaptieve cruise + stuur assistent is echt top dan gaat die ook meesturen.

Verder zijn 360 camera, actieve parkassist (automatisch inparkeren), keyless entry en go ook wel fijn om te hebben.

Headup display is ook een leuke optie op die w205. Ik weet niet of deze wel makkelijk te vinden is.

Verder adviseer ik je om een met memory stoelen te kopen als de auto meer dan 1 bestuurder heeft. Want het is echt irritant om steeds de stoel aan te passen. Met memory heb je daar geen last meer van.

Persoonlijk zou ik een c250 kopen en chippen wordt die 250 pk. Heerlijk. Een c200 alleen als de prijs goed is en de benodigde opties heeft zou ik de c250 daarvoor laten staan.
Dank voor je reactie Oldtimer1299

Ik zit ook te kijken naar een zo vol mogelijke auto. Bij de C180 is dat sowieso moeilijk te vinden. De C200 en C250 zitten er al meer opties op. Maar zoals ik aangaf de ene heeft dan een Pano dak en geen adaptive cruise en de andere heeft het dan weer andersom. Dus vandaar ook de vraag heeft Pano veel problemen maar dat is net zoals de andere zaken het heeft zijn onderhoud nodig.

360 camera is inderdaad mooi maar geen must, één van de autos waarbij ik proef gereden heb had die functie maar het is een leuke gadget. HUD is ook zo een leuke gadget.
Terwijl de Distronic en rijstrookasssist(mits goed werkt) wel echt veiligheid toevoegt naar mijn mening.

Wat mij opviel btw is dat als je de C200 laat chippen komt die op 230PK en als je de C250 laat chippen komt die ook op 230PK. Dus lijken mij dezelfde motoren en dat de C250 al wat (software) modificaties heeft. Klopt dat?
Oldtimer1299
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jun 2022 11:03
Mercedes-Benz: CLS 400 Shootingbrake X218

11 mei 2023 12:40

okki3 schreef: 11 mei 2023 09:09
Oldtimer1299 schreef: 11 mei 2023 00:31
okki3 schreef: 11 mei 2023 00:15


Dank voor jouw nuttige reactie. Dat was ook mijn gevoel bij de proefritten met de auto's. Zo kwam bij mij de vraag dus op of de c200/c250 nou veel meer verbruikt.

Hoe zijn de panorama daken van deze auto's? Probleemloos of beter niet doen weet je dat ook ?

Ik rij één keer per week naar m'n werk 70 km snelweg en dan denk ik adaptive cruise control zou wel lekker zijn. Maar dan zie ik weer een auto met pano dak die weer geen adapt.cr. heeft denk ik wat is dan beter om te nemen :)
Mijn voorkeur gaat naar een auto die zo vol mogelijk is. Met een w205/s205 Pano heb ik geen ervaring. Zelf heb ik alleen cls c218/x218 met opendak gehad. Nooit lekkage of problemen. Dak moet je ook laten smeren en onderhouden etc. Dan zou het niet mis kunnen gaan lijkt me.

Adaptieve cruise + stuur assistent is echt top dan gaat die ook meesturen.

Verder zijn 360 camera, actieve parkassist (automatisch inparkeren), keyless entry en go ook wel fijn om te hebben.

Headup display is ook een leuke optie op die w205. Ik weet niet of deze wel makkelijk te vinden is.

Verder adviseer ik je om een met memory stoelen te kopen als de auto meer dan 1 bestuurder heeft. Want het is echt irritant om steeds de stoel aan te passen. Met memory heb je daar geen last meer van.

Persoonlijk zou ik een c250 kopen en chippen wordt die 250 pk. Heerlijk. Een c200 alleen als de prijs goed is en de benodigde opties heeft zou ik de c250 daarvoor laten staan.
Dank voor je reactie Oldtimer1299

Ik zit ook te kijken naar een zo vol mogelijke auto. Bij de C180 is dat sowieso moeilijk te vinden. De C200 en C250 zitten er al meer opties op. Maar zoals ik aangaf de ene heeft dan een Pano dak en geen adaptive cruise en de andere heeft het dan weer andersom. Dus vandaar ook de vraag heeft Pano veel problemen maar dat is net zoals de andere zaken het heeft zijn onderhoud nodig.

360 camera is inderdaad mooi maar geen must, één van de autos waarbij ik proef gereden heb had die functie maar het is een leuke gadget. HUD is ook zo een leuke gadget.
Terwijl de Distronic en rijstrookasssist(mits goed werkt) wel echt veiligheid toevoegt naar mijn mening.

Wat mij opviel btw is dat als je de C200 laat chippen komt die op 230PK en als je de C250 laat chippen komt die ook op 230PK. Dus lijken mij dezelfde motoren en dat de C250 al wat (software) modificaties heeft. Klopt dat?
De c200 en c250 hebben precies dezelfde motoren. Beide 2.0. Zit enkel software verschil tussen.
CLS 400 shootingbrake X218
SebasB250E
Berichten: 658
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
Mercedes-Benz: B250E

11 mei 2023 17:53

Kan het niet zijn dat de 250 andere injectoren heeft dan de 200 waardoor je bij de 200 eerder al een full duty cycle zit als je gaat chippen?
C350E en B250E
Gebruikersavatar
Toni043
Berichten: 1059
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Zuid Limburg

11 mei 2023 18:26

Mijn mening, neem een zo dik mogelijke motorisatsie wat in je prijsklasse zit (heb je later alleen maar profijt van, qua pk/trekkracht en eventueel tunen).
Pano dak en hud is idd een luxury...

Maar keyless entry/go, achteruit rij camera (360° indien mogelijk) en adapt cruise controle zou ik zeker nemen. Maar nogmaals.... met 3 kids wordt de C toch krap...
Maar dat is je eigen keus natuurlijk .
Heb je er al 1 op het oog?
Plaats reactie