13 polige stekkerdoos

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 apr 2023 20:05

DB8000 schreef: 28 apr 2023 09:56 zit waarschijnlijk in je 13 polige stekkerdoos kijk als je de stekker er in doet dat de 13 polige stekkerdoosop op ze plaats blijf zitten en niet na achter gedrukt word
Ik ga mee met deze mening.
Die stekkerdozen zijn niet geweldig goed in elkaar gezet en heb al bij 2 auto’s de stekkerdoos vervangen omdat het binnenwerk waar de pinnen van de stekker in horen te steken naar achteren werd gedrukt.
Dan kan je verder zoeken tot je een ons weegt maar geen contact tussen male en female geeft op
alle polen nul signaal….
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1107
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

28 apr 2023 20:14

Cornelis schreef: 28 apr 2023 20:05
DB8000 schreef: 28 apr 2023 09:56 zit waarschijnlijk in je 13 polige stekkerdoos kijk als je de stekker er in doet dat de 13 polige stekkerdoosop op ze plaats blijf zitten en niet na achter gedrukt word
Ik ga mee met deze mening.
Die stekkerdozen zijn niet geweldig goed in elkaar gezet en heb al bij 2 auto’s de stekkerdoos vervangen omdat het binnenwerk waar de pinnen van de stekker in horen te steken naar achteren werd gedrukt.
Dan kan je verder zoeken tot je een ons weegt maar geen contact tussen male en female geeft op
alle polen nul signaal….
Hoi Cornelis,

Als dat zo is dan hebben we een hele systeem ontleed terwijl je kan zien door goed te kijken dat het niet goed is... :o

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 apr 2023 20:26

Dat binnenwerk zakt maar een mm of 5 naar binnen en dan is er al geen contact meer.
Van buitenaf nauwelijks/niet te zien, stekker zit gewoon een kwart slag gedraaid op z’n plaats, klepje dicht en stekker gelockt en niks werkt…
Stekkerdoos losmaken van de auto en checken of het binnenwerk nog vast zit.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Henkiestress
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2013 15:04
Mercedes-Benz: B-170 Automaat
Specialisatie: Werktuigbouwkunde
Locatie: Leiderdorp

03 mei 2023 10:34

De adapter en de stekker zitten beide volledig aangesloten, geen spleet waar te nemen.
Wat de zekeringen 36 en 48 betreft deze zijn volledig intact gemeten met de multimeter zoals gevraagd.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1107
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 mei 2023 10:39

Henkiestress schreef: 03 mei 2023 10:34 De adapter en de stekker zitten beide volledig aangesloten, geen spleet waar te nemen.
Wat de zekeringen 36 en 48 betreft deze zijn volledig intact gemeten met de multimeter zoals gevraagd.
Hoi Henk,

Tijd om aan de diagnose te hangen en kijken of de module reageert en daarvandaan verder te zoeken.

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Henkiestress
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2013 15:04
Mercedes-Benz: B-170 Automaat
Specialisatie: Werktuigbouwkunde
Locatie: Leiderdorp

03 mei 2023 12:14

Oké bedankt voor je advies.
Grt. Henkiestress
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

03 mei 2023 18:55

Henkiestress schreef: 03 mei 2023 10:34 De adapter en de stekker zitten beide volledig aangesloten, geen spleet waar te nemen.
Wat de zekeringen 36 en 48 betreft deze zijn volledig intact gemeten met de multimeter zoals gevraagd.
Je zal aan de buitenkant ook geen spleet zien, voor het oog zit het correct maar het binnenwerk van het stopcontact kan wel naar binnen gedrukt zijn en daar door geen contact(en) maken, gebeurt regelmatig!
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

03 mei 2023 20:42

snorremans_14 schreef: 03 mei 2023 18:55
Henkiestress schreef: 03 mei 2023 10:34 De adapter en de stekker zitten beide volledig aangesloten, geen spleet waar te nemen.
Wat de zekeringen 36 en 48 betreft deze zijn volledig intact gemeten met de multimeter zoals gevraagd.
Je zal aan de buitenkant ook geen spleet zien, voor het oog zit het correct maar het binnenwerk van het stopcontact kan wel naar binnen gedrukt zijn en daar door geen contact(en) maken, gebeurt regelmatig!
Dat bedoelde ik ook. Enige optie is stekkerdoos demonteren om te checken
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1107
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 mei 2023 23:03

Kan je er ook achter komen door het binnenwerk te bewegen met de hand en kijken of er beweging in zit?

Of een spijker zachtjes in een van de busssen te duwen tot het eind en kijken of het naar binnen beweegt bij kracht zetten?

Anders rij je vrijdag middag ff langs dan kijken we samen en lezen het meteen uit.

Dit kan toch niet zo een groot drama zijn.

Minimaal de genoemde pinnen bij de zekeringen die je gemeten hebt moet spanning hebben, zit verder niets tussen. Een draad van de zekering naar de plug, en als dat er al niet is...

Groeten, Msmax.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
DB8000
Berichten: 310
Lid geworden op: 20 feb 2008 20:46
Mercedes-Benz: S211 E500 .300 cd
Locatie: Noord-Holland

04 mei 2023 17:50

daar valt niks aan uit telezen anders had je wel een foutmelding in je ki gehad , bij een s211 en w211 draai je 2 klein inbusjes of torx los neem de contact doos uit trek haak stop de stekker van aanhanger er in en je weet of het werkt 5 minuten werk
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 mei 2023 20:49

En toen werd het stil…….
Oorzaak al gevonden of nog steeds in de stress?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1107
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

11 mei 2023 22:58

Cornelis schreef: 11 mei 2023 20:49 En toen werd het stil…….
Oorzaak al gevonden of nog steeds in de stress?
Hoi Kees of Cornelis,

We hebben wat afgesproken in de loop van volgende week om het na te kijken of het binnenwerk los zit of wat anders aan de hand is.

Wordt vervolgd als er niets tussen komt..

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2291
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

12 mei 2023 14:44

Msmax schreef: 28 apr 2023 16:54 Hoi Henk,

Als eerste de fuse 36 en 58 checken. Dus 58 en niet 59...

Pin 3+13 zijn de pinnen op de 13 polige stekker.
https://www.aanhangcars.nl/verlichting-aanhangwagen

Groeten, Msmax
een schema van de 13 polige stekker en stopcontact zijn zo op het net te vinden uiprinten en met een 12 volt spanningzoeker alle pinnetjes controleren ik gebruik dan zo'n spanningzoeker met een kabeltje en en een klemmetje voor de massa heel handig ik heb ook een 13 polige test stekker maar als het binnenwerk naar achter wordt gedrukt wat vaker voorkomt bij langdurig niet gebruik werkt die ook niet dus over naar de spanngzoeker of multimeter.
succes
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Henkiestress
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2013 15:04
Mercedes-Benz: B-170 Automaat
Specialisatie: Werktuigbouwkunde
Locatie: Leiderdorp

21 mei 2023 16:08

Dit weekend bij Msmax langs geweest om een diagnose te laten stellen m.b.t. het niet functioneren van de trekhaakaansluiting.
Hierbij is naar voren gekomen dat het niet aan de zekeringen nog aan het wegdrukken van de stekkerdoos lag.
Tijdens het stellen van de diagnose bleek de Trailer aansluiting niet aanwezig te zijn.
Bij Inspectie van de stekkerdoos bleek de massa niet te functioneren dit als gevolg van corrosie op op de contactbussen in de stekkerdoos.
Met de gouden handjes van Msmax was dit probleem snel verholpen. Een ”tien met een griffel” voor Msmax helemaal top.
Groeten, Henkiestress
Voor wie de uitdrukking niet kent gewoon even Googelen
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1107
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

21 mei 2023 16:35

Dat heb je helemaal goed uitgelegd Henk.. :goedzo: :D

Zoals al verteld door Henk was er geen zekering kapot en ook geen binnenwerk dat naar achteren toe werd geduwd (ook al komt dat wel vaak voor bij oudere installaties).

En ook zoals ik al eerder zei: aan de diagnose hangen en kijken wat er gebeurt...
Er zit wel degelijk een AHE module in de auto die direct gekoppeld is op de CAN bus die normaal uit te lezen is met DAS.

In Actual Values was duidelijk te zien dat de module niet zag dat er een aanhanger was aangekoppeld, wat ik al vermoedde nadat gecontroleerd was dat alle zekeringen inorde waren. En als er geen aanhanger aangekoppeld is dan wordt geen enkele lamp gestuurd, maar ook geen foutmelding in de dash getoond van defecte lampen of zo aan de aanhanger zijde. Dus je krijgt geen enkele melding, en je kan dus ook niet met een multimeter meten of er spanning op een pin staat die een lamp stuurt(bij activering, bewakingsspanning altijd aanwezig).

Mercedes heeft in dit model geen switch die door een ingeplugde stekker wordt geactiveerd zodat de module weet dat er een aanhanger aangekoppeld is(zie voorbeeldplaatje). De module meet de ohmse weerstand van knipperlicht rechts en dimlicht links (just in case er 1 defecte lamp is). Als een van de 2 laagohmig is dan weet de module dat er een aanhanger aangekoppeld is en wordt de module actief. Nu pas worden de lampen bewaakt en aangestuurd door de module wanneer nodig.

Probleem van deze plug was dat pin 3 corrosie had en dus de lampen niet gemeten kon worden. Meten met een scherpe mulimeter pin bleek alles goed te zijn, echter de bus maakte niet goed kontakt met de pen van de aanhanger stekker.

Na dit goed schoongemaakt te hebben werd de aanhanger herkend en werkte alles weer.

Groeten, Msmax

W245 AHE.JPG
W245 AHE.JPG (55.53 KiB) 234 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Msmax op 22 mei 2023 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Plaats reactie