Dat heb je helemaal goed uitgelegd Henk..
Zoals al verteld door Henk was er geen zekering kapot en ook geen binnenwerk dat naar achteren toe werd geduwd (ook al komt dat wel vaak voor bij oudere installaties).
En ook zoals ik al eerder zei: aan de diagnose hangen en kijken wat er gebeurt...
Er zit wel degelijk een AHE module in de auto die direct gekoppeld is op de CAN bus die normaal uit te lezen is met DAS.
In Actual Values was duidelijk te zien dat de module niet zag dat er een aanhanger was aangekoppeld, wat ik al vermoedde nadat gecontroleerd was dat alle zekeringen inorde waren. En als er geen aanhanger aangekoppeld is dan wordt geen enkele lamp gestuurd, maar ook geen foutmelding in de dash getoond van defecte lampen of zo aan de aanhanger zijde. Dus je krijgt geen enkele melding, en je kan dus ook niet met een multimeter meten of er spanning op een pin staat die een lamp stuurt(bij activering, bewakingsspanning altijd aanwezig).
Mercedes heeft in dit model geen switch die door een ingeplugde stekker wordt geactiveerd zodat de module weet dat er een aanhanger aangekoppeld is(zie voorbeeldplaatje). De module meet de ohmse weerstand van knipperlicht rechts en dimlicht links (just in case er 1 defecte lamp is). Als een van de 2 laagohmig is dan weet de module dat er een aanhanger aangekoppeld is en wordt de module actief. Nu pas worden de lampen bewaakt en aangestuurd door de module wanneer nodig.
Probleem van deze plug was dat pin 3 corrosie had en dus de lampen niet gemeten kon worden. Meten met een scherpe mulimeter pin bleek alles goed te zijn, echter de bus maakte niet goed kontakt met de pen van de aanhanger stekker.
Na dit goed schoongemaakt te hebben werd de aanhanger herkend en werkte alles weer.
Groeten, Msmax
- W245 AHE.JPG (55.53 KiB) 234 keer bekeken